Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De beurzen kelderen

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De beurzen kelderen

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Het enige nadeel van de natuur is dat de mens er is.
    Groei kan ook niet blijven duren he Walter.
    En wie heeft voordeel van die groei?
    Ik heb liever een groei van 2% met stabiliteit dan eentje van 5% waarbij iedereen ongerust is
    Of waarbij iedereen wordt opgejaagd als runderen zoals nu.

De natuur houdt zichzelf stabiel.
    Wat denk je zelf hierover?
    Het is juist de mens die door zijn stommiteiten (en niet willen leren)
    egoïsme, eigenbelang en ook "fun" de boel om zeep helpt.
    ================================================== ==================================
    De afgelopen dertig jaar is de Europese politiek louter dienstbaar geweest aan het bedrijfsleven.
    Banken kregen alle ruimte om te stunten met spaargeld.
    De zeggenschap van burgers werd ingeperkt om multinationals meer ruimte te geven op de samengevoegde Europese markt.
    Het Europa dat nu is opgetuigd is geen bond van burgers, maar een verbond van veelverdieners.
    Dat moeten we omdraaien naar een sociaal Europa dat in dienst staat van de burgers.

De oplossing van de schuldencrisis ligt ook niet in het afbreken van onze democratie.
    Wie voorstelt om een 'Europese Begrotingautoriteit' in te stellen,
    beseft niet dat daarmee onze zorg, het onderwijs en onze pensioenen getoetst en bestraft gaan worden
    door een ongekozen technocraat in Brussel.
    Zo'n 'financiële sterke man' in Brussel is een rechtstreekse bedreiging voor de democratie in Belgenland en voor de zeggenschap van alle Belgen.

Tegelijk is het nodig om in een Europees Actieplan met harde maatregelen te komen om de financiële markten weer in hun hok te stoppen.
    Een bank hoort dienstbaar te zijn aan de échte economie en niet andersom.
    Zolang speculanten met één muisklik hele landen onderuit kunnen halen,
    wordt de bevolking gegijzeld door het geld.
    Dát is het fundamentele probleem onder de crisis en dat los je niet op met minder
    maar juist met meer macht van gewone mensen over de financiële instellingen die deze crisis hebben veroorzaakt.

Allee ik zal eerlijk zijn.
    Spijtig genoeg is die tekst niet helemaal (gedeeltelijk) van mij
    Soms denk ik heel even dat ik het goed kan uitleggen
    Maar dat is niet zo

Ach niets blijft hetzelfde Theokus,hoe lang gaat de westerse hegemonie nog duren?Tot het einde van deze eeuw?Ik denk niet eens...

Walter
    D850

Comment

Neen Pol, we leven niet allemaal boven onze stand
      En jouw laatste regel geldt NU ook nog.
      Ik heb mijn oma nooit geld zien uitgeven wat ze niet had.
      Toen mijn oma leefde was er nog geen sprake van "shorten"
      Short als voorschoot wel
      (of korte broek alhoewel die toen ook zeer zeldzaam te zien waren)

Wie zou ons dat geleerd hebben?
      Tja.
      De grootwarenhuizen met hun koperskaarten & kredietkaarten?
      Koop nu en betaal later....
      Je moet je maar laten vangen he.
      Of een radeloze mens in nood die het niet meer kan schelen?
      Kan je je voorstellen Theo dat er alleen auto's rijden die door de eigenaar betaald zijn? Of huizen die enkel gebouwd of gekocht worden met eigen middelen ??? Om het maar nog niet te hebben over inboedels allerhande, reizen ...
      We hebben toch allemaal schuld aan die grote bubbel.
      Als autoliefhebber vertoef ik regelmatig op een Amerikaanse site. Die mannen leveren daar na gemiddeld 3 jaar hun wagen terug binnen voor een nieuwe. Natuurlijk een leasing, wat dacht je anders. En ze vinden dat daar "not done" als jij zegt dat je wagen liefst zo lang mogelijk meegaat omdat je die zelf betaald hebt en vanaf de eerste dag dat je die gebruikt al moet beginnen sparen tegen de dag dat er een nieuwe moet staan.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Als autoliefhebber vertoef ik regelmatig op een Amerikaanse site. Die mannen leveren daar na gemiddeld 3 jaar hun wagen terug binnen voor een nieuwe. Natuurlijk een leasing, wat dacht je anders. En ze vinden dat daar "not done" als jij zegt dat je wagen liefst zo lang mogelijk meegaat omdat je die zelf betaald hebt en vanaf de eerste dag dat je die gebruikt al moet beginnen sparen tegen de dag dat er een nieuwe moet staan.
        Als Amerika en auto liefhebber, durf ik dit ten stelligste tegenspreken.
        Op specifieke auto sites zal dit zeker kloppen (net als hier op BD, waar er ook dikwijls van uit gegaan word dat je altijd het beste moet hebben om foto's te maken)

Als je een paar keer in de VS geweest bent, moet je toch ook zien dat er nog veel meer oude bakken rondbollen dan hier? Ook al zijn de auto's ginder een pak goedkoper. Een SUV van 10 jaar oud is in de VS een veelgezien voertuig. En héél veel mensen hebben geen lease wagen hoor. Ik denk in de VS nog minder dan hier.
        Als de baas betaald, zal ik ook wel alle drie jaren een nieuwe leasen. Maar uit mijn eigen pocket, "no way" ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          zien dat er nog veel meer oude bakken rondbollen dan hier?
          Gezien en goedgekeurd.
          In het noorden is dat iets minder, door het zout.
          ps: gelijkenissen met het "hotel room"-einde van DSK zijn louter toevallig, gezien de ouderdom van de video.
          Of huizen die enkel gebouwd of gekocht worden met eigen middelen ???
          De vorige crisis is ontstaan doordat Bush en de zijnen beweerden dat de oorlog veel geld zou opbrengen, en adviseerden alvast leningen voor groter huizen goed te keuren.
          Ik denk dat slechts de helft van de yanks dat echt geloofden.
          Last edited by Poza; 22 augustus 2011, 10:40.

Comment

Kan je je voorstellen Theo dat er alleen auto's rijden die door de eigenaar betaald zijn? Of huizen die enkel gebouwd of gekocht worden met eigen middelen ??? Om het maar nog niet te hebben over inboedels allerhande, reizen ...
            We hebben toch allemaal schuld aan die grote bubbel.
            Ik heb er op een avond eens over doorgeboomd met een collega uit de VS.
            Enkele feiten:
            - in veel firma's krijgen de mensen hun loon 2 keer per maand uitbetaald. Als er dan in die periode 2 weekends zitten, dan wordt het 'moeilijk'.
            - als je geen kredietkaart hebt, dan tel je echt niet mee. De kredietkaarten die ze daar gebruiken zijn niet de typische 'Belgische' kredietkaart, maar meestal hebben ze er een paar met een 'kredietlijn'. De hoogte van die kredietlijn wordt veelal door de bank bepaald en ligt een stuk hoger dan hier. Een vuistregel is 10-20 keer je maandinkomen..., en is mee afhankelijk van de waarde van je huis. Hier is het veel meer gebruikelijk om je VISA uitgaven gewoon direct te betalen op het einde van de maand.
            - vrijwel alle grote aankopen worden op krediet gedaan. En het is behoorlijk gebruikelijk om bij een loonsverhoging je 'oude' auto in te leveren en een groter exemplaar te gaan afbetalen. Het belangrijkste onderhandelingspunt is dan hoeveel de maandelijkse afbetaling omhoog gaat.

Zolang je inkomen niet daalt overleef je wel in dit systeem. Als dat wel gebeurt (ziekte werkloosheid, ongeval), komen ze een heleboel van je bezittingen (auto, boot,...) gewoon aanslaan.

En vergeet niet dat het verschil tussen arm en rijk ontzettend groot kan zijn, en een hele grote groep uit de middenklasse tracht te leven op iets te grote voet, dus met een dikke kredietlijn en een vrijwel lege spaarrekening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Enkele feiten:
              - in veel firma's krijgen de mensen hun loon 2 keer per maand uitbetaald. Als er dan in die periode 2 weekends zitten, dan wordt het 'moeilijk'.
              - als je geen kredietkaart hebt, dan tel je echt niet mee. De kredietkaarten die ze daar gebruiken zijn niet de typische 'Belgische' kredietkaart, maar meestal hebben ze er een paar met een 'kredietlijn'. De hoogte van die kredietlijn wordt veelal door de bank bepaald en ligt een stuk hoger dan hier. Een vuistregel is 10-20 keer je maandinkomen..., en is mee afhankelijk van de waarde van je huis. Hier is het veel meer gebruikelijk om je VISA uitgaven gewoon direct te betalen op het einde van de maand.
              - vrijwel alle grote aankopen worden op krediet gedaan. En het is behoorlijk gebruikelijk om bij een loonsverhoging je 'oude' auto in te leveren en een groter exemplaar te gaan afbetalen. Het belangrijkste onderhandelingspunt is dan hoeveel de maandelijkse afbetaling omhoog gaat.

Zolang je inkomen niet daalt overleef je wel in dit systeem. Als dat wel gebeurt (ziekte werkloosheid, ongeval), komen ze een heleboel van je bezittingen (auto, boot,...) gewoon aanslaan.

En vergeet niet dat het verschil tussen arm en rijk ontzettend groot kan zijn, en een hele grote groep uit de middenklasse tracht te leven op iets te grote voet, dus met een dikke kredietlijn en een vrijwel lege spaarrekening.
              Interessante uitleg Tommie.
              Laatste paragraaf: straf, dat die mensen kunnen slapen 's nachts
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Enkele feiten:

Toch wat verderfelijk, niet ? Ik hoop dat mensen hier toch nog iets of wat vooruitziende zijn. Niettemin ken ik ook mensen die continu gebruik maken van een kredietlijn. Dat moet wat kosten... Persoonlijk ken ik dit niet. Ik durf hier beweren dat ik buiten een lening op mijn huis, die trouwens is afbetaald, nog nooit in het rood heb gestaan. En dat is nog één van die waarden die ik van thuis uit heb meegekregen.Voor aankopen, groot als klein : geen centen = afblijven.
                Nu, in vgl met de Amerikanen mogen wij dan nog niet klagen op gebied van sociale voorzieningen en met vooral de ons benijdenswaardige ziekte verzekering. De meesten onder ons zullen bovenop de verplichte verzekeringen ook een hospitalisatie verzekering hebben zeker? En diegenen die dit niet hebben zouden toch eens goed moeten nadenken. Ik was vorig jaar drie nachten opgenomen in een ziekenhuis en de rekening was opgelopen tot 6400€. Stel je voor dat je dan geen hospitalisatie verzekering hebt. Toch iets waar je als jong mens niet genoeg blijft bij stilstaan.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

(…) Ik was vorig jaar drie nachten opgenomen in een ziekenhuis en de rekening was opgelopen tot 6400€. Stel je voor dat je dan geen hospitalisatie verzekering hebt. (…)
                  Dat geloof ik zomaar niet… als je verzekerd bent voor grote & kleine risico's… en geen kamersuite genomen hebt… of gehospitaliseerd was in de Brusselse luxe kliniek Edith Cavel… Bedoelt u niet het aandeel mutualiteit ? Het aandeel patiënt is te recupereren via een hospitalisatie al naargelang de onderschreven modaliteiten maar kan moeilijk 6.400 € bedragen.
                  Last edited by Grupello; 22 augustus 2011, 21:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                    Dat geloof ik zomaar niet… als je verzekerd bent voor grote & kleine risico's… en geen kamersuite genomen hebt… of gehospitaliseerd was in de Brusselse luxe kliniek Edith V-Cavel… Bedoelt u niet het aandeel mutualiteit ? Het aandeel patiënt is te recupereren via een hospitalisatie al naargelang de onderschreven modaliteiten maar kan moeilijk 6.400 € bedragen.
                    Ziekenhuizen zijn bankinstellingen geworden.
                    Ik ken geen dokter die een kamerke huurt en met een Dafke rijdt.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Dat geloof ik zomaar niet… als je verzekerd bent voor grote & kleine risico's… en geen kamersuite genomen hebt… of gehospitaliseerd was in de Brusselse luxe kliniek Edith V-Cavel… Bedoelt u niet het aandeel mutualiteit ? Het aandeel patiënt is te recupereren via een hospitalisatie al naargelang de onderschreven modaliteiten maar kan moeilijk 6.400 € bedragen.
                      Daar dacht ik ook onmiddelijk aan.

Ziekenhuizen zijn bankinstellingen geworden.
                      Ik ken geen dokter die een kamerke huurt en met een Dafke rijdt.
                      Een Daf is ondertussen een oldtimer.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Een zevental jaartjes terug heb ik een heel zware OP gehad en hebt toen de rekening gezien van wat het ziekenfonds heeft betaalt, dat was wat anders dan die 6400.
                        Ik hebt toen zelf bijna 600 moeten bijbetalen(eigenlijk een peulschil)
                        En nee ik kom niet meer in aanmerking voor een hospitalisatie verzekering bij de meeste geldeters, eu ja tenzij ik me blauw betaal.
                        gr, eb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Een Daf is ondertussen een oldtimer.
                          Wij ook Robert, wij ook

Mijn buurman heeft een "Stingray"
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Dat geloof ik zomaar niet… als je verzekerd bent voor grote & kleine risico's… en geen kamersuite genomen hebt… of gehospitaliseerd was in de Brusselse luxe kliniek Edith Cavel… Bedoelt u niet het aandeel mutualiteit ? Het aandeel patiënt is te recupereren via een hospitalisatie al naargelang de onderschreven modaliteiten maar kan moeilijk 6.400 € bedragen.
                            Ik heb ook niet gezegd dat ik zelf dit bedrag heb moeten ophoesten. Dit is het totale bedrag dat aan het ziekenhuis moest worden betaald. Ik ben inderdaad wel verzekerd tegen zowel grote als kleine risico's en heb ook een zeer goeie hospitalisatie verzekering. Maar het is nu zo dat het ziekenhuis je de totale rekening stuurt. Aan u van dan aan de respectieve instellingen de centen te recupereren. Ik had wel een kamer alleen en dit heeft mij persoonlijk in het totaal 75€ gekost.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Misschien wat off-topic: Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom hospitalisatie NOOIT in het standaard ziekenfondspakket zit. Waarvoor betalen wij eigenlijk dan die bijdragen ? Desnoods iedereen 10 euro per maand extra betalen verplicht, zodat iedereen gedekt is. De meeste particuliere verzekeraars zijn die hospitalisatieverzekeringen trouwens liever kwijt dan rijk. Door dit te centraliseren krijg je schaalvergroting en kunnen de premies naar beneden. Enkel als je een eigen kamer wilt (tenzij er geen plaats is in een standaard kamer), moet je dan bijbetalen en kan je aankloppen bij de particuliere verzekeraar. Maar om de kosten te drukken iedereen een eigen forfait te laten betalen van maximaal 200 euro per jaar of die opname nu 400 euro of 40.000 euro kost. Ik zou blij zijn als die vlaamse hospitalisatieverzekering erdoor komt.
                              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Interessante uitleg Tommie.
                                Laatste paragraaf: straf, dat die mensen kunnen slapen 's nachts
                                Kijk, ik heb ook een kredietkaart, maar betaal elke maand wat ik heb uitgegeven.
                                Ik had een limiet van 3000€, en voor de vakantie (omdat ik er ook de huur van de vakantiewoning mee betaalde), had ik de bank gevraag dit te verhogen naar 5000€ voor een maand of 2. Dit vooral om zeker te zijn in geval er iets gebeurt (autopanne, onvoorziene hotelkosten etc). Dat werd me door de bank toegestaan op eenvoudige aanvraag via netbanking.

Toen ik dat vertelde aan mijn amerikaanse collega begon hij te lachen. Een limiet van 5000€ is iets voor iemand die bij McDonalds achter de toog staat.
                                Hij krijgt gewoon brieven van zijn bank die hem melden dat de limiet bv van 30.000 verhoogt naar 40.000 na een loonsverhoging. Je moet dat zelfs niet vragen.
                                Op die manier promoot je eigenlijk problemen bij je bevolking.

Ik gebruik mijn kredietkaart onwille van het gemak, en vooral voor internetuigaven of op vakantie (péage, restaurant, Hotel).
                                Ik kan ook niet slapen met een rode rekening (buiten een huis, en als het fiscaal interessanter is te lenen dan direct te betalen).

Ik kan ook de praktijken van Carrefour en Krefel niet begrijpen. Ze promoten zo hard hun kaarten met kredietlijn. Mensen kopen zelfs hun boodschappen met maandelijkse afbetalingen en aan interestvoeten van 15%.
                                Vanuit zakelijk oogpunt ook nog eens onbegrijpelijk, want ze gaan hun klanten op kosten jagen met interesten. Ik neem aan dat ze beter af zijn als die mensen wat meer vlees en groenten kopen...
                                Op zo'n kredietlijn van 7500€ betaalt zo'n klant snel 100€ puur aan interest per MAAND!
                                Geen wonder dat Carrefour niet echt succesvol is.

Comment

Working...
                                X