Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Ben ik toch blij dat ik reeds 5 jaar mijn woon werkverkeer met de fiets doe
    Vanmorgen 05.30h nog een aantal konijnen tegen gekomen van links en rechts uit een veld, maar dat is plezant.......
    Mijn laatste 3 KM. moet ik door Wemmel, gezien het vroege uur is dat ook geen probleem.
    Maar indien ik een late shift heb, kan ik daar als fietser aan alles wat beweegt op en naast een fietspad best voorrang geven!!!!!!!!
    Wat mijn verbruik betreft, ik mag niet klagen
    MVG. Hugo

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
      Ben ik toch blij dat ik reeds 5 jaar mijn woon werkverkeer met de fiets doe
      Vanmorgen 05.30h nog een aantal konijnen tegen gekomen van links en rechts uit een veld, maar dat is plezant.......
      Mijn laatste 3 KM. moet ik door Wemmel, gezien het vroege uur is dat ook geen probleem.
      Maar indien ik een late shift heb, kan ik daar als fietser aan alles wat beweegt op en naast een fietspad best voorrang geven!!!!!!!!
      Wat mijn verbruik betreft, ik mag niet klagen
      De meesten die het woon- werkverkeer met de fiets doen, vinden het vooral plezant omdat er een vergoeding aan vast hangt .
      Zonder die vergoeding zou er reeds heel wat plezier verloren gaan vrees ik.

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Ik ga wel eens met de fiets (geen enkele vergoeding, enkel openbaar vervoer wordt voor de helft terugbetaald), maar 45km enkele rit is me toch te ver om elke dag te doen. Plus de zeer gebrekkige fietspaden onderweg - al is er veel verbetering op komst met de fietssnelwegen naar Brussel.

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Ik ga wel eens met de fiets (geen enkele vergoeding, enkel openbaar vervoer wordt voor de helft terugbetaald), maar 45km enkele rit is me toch te ver om elke dag te doen. Plus de zeer gebrekkige fietspaden onderweg - al is er veel verbetering op komst met de fietssnelwegen naar Brussel.
          En dan vergeet je nog het gevaar (vooral in het donker), de soms barre weersomstandigheden, de (bezwete) toestand waarmee je op je werk aankomt, de tijd die je langer onderweg bent...

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            De meesten die het woon- werkverkeer met de fiets doen, vinden het vooral plezant omdat er een vergoeding aan vast hangt .
            Zonder die vergoeding zou er reeds heel wat plezier verloren gaan vrees ik.
            Ikzelf trek geen vergoeding voor de fiets. Mijn aantal km is trouwens niet hoog genoeg om er een smak geld van te trekken om mensen echt voor het geld te overtuigen.
            (Ik spaar overigens al geld uit door geen naft te betalen.)

            Zo'n fietsvergoeding is trouwens peanuts. En mensen die de instelling hebben om elke dag door weer en wind te rijden, doen dat niet voor die peulschil, maar om andere overwegingen:

            - ze leven graag, willen de natuur en het weer voélen; Seizoenen beleef je niet binnenskamers of in de wagen... op het weer kan je je zodanig kleden dat je niet nat of met kou toekomt.
            - zweten doe je schijnt niet meer (heb ik horen zeggen van al die mensen met hun elektrische fiets).
            >> los daarvan: zweten is bovendien gezond... en tegen dat ik op het werk ben, ben ik alweer opgedroogd.
            - niet iedereen rijdt graag met een wagen (kan eveneens om heel wat redenen zijn), en is misschien genoodzaakt openbaar vervoer of fiets te nemen
            - eens wat kunnen bewegen voor/na stijve kantoorjob is gewoon gezond; (gezonde geest in gezond lichaam)
            - sport, voor mensen die echt lange afstanden pendelen en hiermee vb trainen voor wedstrijden los van hun pendelverkeer, en op het werk de mogelijkheid hebben om te douchen;
            - ecologische redenen: minder uitstoot;
            - financiële redenen: niet tanken = geld besparen; (denk je ook maar aan andere taksen, verzekering, kost auto, onderhoud,...)
            - als je iemand bent die anders nog naar de sportclub/fitness zou gaan eens je met de auto bent thuisgekomen, dan heb je intussen op de fiets tijdens je woon-werkverkeer je sport al gehad en hoef je nadien niet meer te gaan sporten;
            - ...

            Je ziet, er kunnen zovele redenen zijn. De win-win situatie beperkt zich niet enkel in het feit dat je geen naft verbruikt, maar gaat zoveel verder: je wint zoveel meer.

            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Ik ga wel eens met de fiets (geen enkele vergoeding, enkel openbaar vervoer wordt voor de helft terugbetaald), maar 45km enkele rit is me toch te ver om elke dag te doen. Plus de zeer gebrekkige fietspaden onderweg - al is er veel verbetering op komst met de fietssnelwegen naar Brussel.
            Ikzelf heb maar een heel klein stukje fietspad. Ik vind het heel vreemd dat voor mensen die de moeite doen om wagen thuis laten, er veel minder comfort voor in de plaats krijgen. Ze blijven de zwakke schakel tov de mensen die minder moeite doen.

            Wanneer ik de kinderen naar school/crèche breng, te voet, met kinderwagen, is het zelfs zo dat ik op veel plaatsen geen voetpad heb, waar auto's heel snel rijden. Er is ook een gevaarlijke bocht waarbij je niet kan zien of er een auto zal aan komen gereden of niet. Altijd een gok of je bij het oversteken van de straat niet zal omver gereden worden: ik loop er dus ook altijd snel snel door in de hoop dat er net geen auto zal doorvliegen, tot ik aan de andere kant ben waar gelukkig nog wel een voetpad is.
            Auto's kunnen me in die situatie niet op voorhand op straat zien stappen en dus ook niet tijdig vertragen. Spijtig maar het is nu eenmaal zo: met de voetganger wordt niet overal rekening gehouden zodat je niet overal veilig kan geraken. Te voet... dat is toch absurd.

            Iemand die van bij mij thuis naar het centrum wil gaan, kán gewoon niet. Enfin, als hij wat avontuurlijk of sportief aangelegd is wel, maar ouderen of iemand die slecht te been is, geef ik veel minder 'overlevingskansen' op mijn traject.
            En dat is allemaal omdat de auto 'koning' is, terwijl historisch gezien eerst voetgangers waren, dan paarden, fietsers, en later pas auto's...
            Een straat moet toch minstens een voetpad/fietspad hebben.

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            En dan vergeet je nog het gevaar (vooral in het donker), de soms barre weersomstandigheden, de (bezwete) toestand waarmee je op je werk aankomt, de tijd die je langer onderweg bent...
            Er bestaan tegenwoordig lampen, en fluo toestanden, en kledij die je warm en droog houden.
            Last edited by anonymous; 29 september 2015, 10:46.

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              De meesten die het woon- werkverkeer met de fiets doen, vinden het vooral plezant omdat er een vergoeding aan vast hangt .
              Zonder die vergoeding zou er reeds heel wat plezier verloren gaan vrees ik.
              Ik ken er zelfs die een elektrische fiets krijgen van hun werk (Delhaize) en het toch nog mogelijk vinden om verder met de wagen te gaan werken. Van profitariaat gesproken.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                de tijd die je langer onderweg bent...
                Soms zou ik sneller zijn met de fiets, zelfs op 45 km . En dan rijd ik een stuk minder dan 30km/u

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  En dan vergeet je nog het gevaar (vooral in het donker), de soms barre weersomstandigheden, de (bezwete) toestand waarmee je op je werk aankomt, de tijd die je langer onderweg bent...
                  Heb het geluk dat ik mij kan douchen bij aankomst op het werk.
                  voor verlichting tussen velden zonder straatverlichting dus een led lamp van spider 1000 lumen( vandaar die konijnen)
                  Voor de vergoeding die ik krijg nee!
                  Wel voor de geur van natte velden,rijpe mais en zoals gisteren een prachtmaan!
                  Elk seizoen een ander gevoel op de fiets en ja er zijn minder prettige weerselementen, die me nog niet hebben kunnen stoppen.
                  MVG. Hugo

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    De meesten die het woon- werkverkeer met de fiets doen, vinden het vooral plezant omdat er een vergoeding aan vast hangt .
                    Zonder die vergoeding zou er reeds heel wat plezier verloren gaan vrees ik.
                    Vergelijk met jouw zonnepanelen! Zouden die ook liggen zonder subsidie?
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Nu zijn ze daar weer met hogere BIV en jaarlijkse taks.
                      Volgens mij bestaat er maar één vorm van eerlijke belasting, en dat is op de brandstof zelf, toch niet normaal dat een vertegenwoordiger die 100 Kkm per jaar rijdt hetzelfde betaald als iemand die privé maar 10 Kkm rijdt.
                      Bovendien is een wagen die zuipt als geen ander veel vervuilender dan een moderne wagen, je moet er eens op letten hoeveel jonge gasten tegenwoordig op weg zijn met een O plaat, auto's van + 25 jaar oud
                      die ze inschrijven als oldtimers waar sinds een paar jaar de wetgeving zelfs nog een stuk soepeler is geworden.

                      Zoals hier wat eerder reeds gezegd vind ik de uitspraak dat Mercedes 50% boven het aangegeven verbruik ligt sterk overdreven.
                      Hier een foto van de Kmteller van mijn Mercedes C model W204 163 Pk het traject bevatte ongeveer 180 Km autosnelweg à 120 Km/h en voor de rest gewone gewestwegen.
                      Mijn Subaru benzine doet het met ongeveer 7,5 liter/100Km.
                      KLIK
                      Last edited by Guest42; 29 september 2015, 13:30.

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Vergelijk met jouw zonnepanelen! Zouden die ook liggen zonder subsidie?
                        Ja, heel zeker. Van de kinderen is er één die ook geen subsidies noch certificaten krijgt, de ander krijgt nog een heel klein beetje certificaten maar kreeg ook geen subsidie.
                        En toch heb ik hen aangeraden er te plaatsen, en ze liggen er bij allebei ook .

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          ..........................

                          Er bestaan tegenwoordig lampen, en fluo toestanden, en kledij die je warm en droog houden.
                          Yep, en daardoor worden er nooit meer fietsers of voetgangers aangereden....

                          PS Ben ik elk geval blij dat ik enkele maanden geleden mijn dieselwagen ingeruild heb voor een nieuwe benzinewagen .
                          Iedereen wist toch al héééél lang wat er stond te gebeuren met de diesel, zelfs los van het VW gebeuren, of waren er toch nog volwassenen die nog in de Sint geloofden ??

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Yep, en daardoor worden er nooit meer fietsers of voetgangers aangereden....
                            De discussie gaat niet over met welk transportmiddel je het meeste kans maakt om aangereden te worden.
                            Het gaat hier om het verbruik. En iemand haalde aan dat die door met de fiets te rijden geen verbruik heeft. Helemaal on topic.

                            Nu, het feit dat je aanhaalt dat zwakke weggebruikers kunnen aangereden worden is een punt.
                            Maar evengoed kunnen er auto's onderling elkaar aanrijden.
                            Er zijn heel wat ongevallen, in 2013 bijvoorbeeld waren er in België nog steeds 41000 ongevallen. Dat zijn er 112 per dag, waarvan bijna 2 per dag met dodelijke afloop.
                            Dat is heel wat. Link:


                            Nu, die dodelijke slachtoffers zijn meestal niet het gevolg van voetgangers die onderling tegen elkaar botsen, of fietsers tegen voetgangers... Meestal, enfin, ik schat de kans groot in, zijn hier ook motorvoertuigen bij betrokken (auto's e.d.).
                            En van alle verkeersongevallen die je écht dagelijks ziet op autosnelwegen, zijn er geen enkele de oorzaak van een voetganger of fietser, omdat die niet op snelwegen voorkomen. Ik hoef geen cijfers, maar op een weg waar enkel voetgangers of fietsers komen, zal je alvast een pak minder verkeersongevallen hebben dan op een weg waar uitsluitend auto's en vrachtverkeer komt.
                            >> het is dus maar al te makkelijk om het op een voetganger te schuiven.

                            Kijk Djivan - met alle respect voor je tragisch fietsongeluk dat je ooit hebt meegemaakt - als dat je persoonlijke reden is waarom anderen hun auto niet meer mogen thuislaten in ruil voor een minder vervuilend voertuig, dan vind ik dat natuurlijk jammer en niet echt objectief. Ik begrijp dat je emoties in dit geval de overhand nemen en dat je nu elke fietser met een minder vrolijke blik bekijkt (omdat je zelf niet meer de luxe hebt om de auto te ruilen voor de fiets). Maar, stel dat je ooit met je wagen eens een tragisch ongeval hebt waar je iets aan overhoudt, ga je dan plots ook elke automobilist scheef bekijken?

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Sommigen halen er hier weer een hoop blablabla bij terwijl ik gewoon wil zeggen dat het veel gevaarlijker is zich als fietser in het verkeer te begeven dan met de auto, en dat het in het donker nog gevaarlijker wordt met de fiets.
                              Wanneer je een duwtje krijgt van een auto wanneer je fietst lig je gegarandeerd op het asfalt, met een auto versus auto kom er misschien vanaf met wat blikschade.

                              Gewoon ter inlichting

                              En dit blijft zo, jaar na jaar, het wordt zelfs nog elk jaar meer.

                              Aan zij die het fietsen veilig vinden, het ga jullie goed.

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Ik krijg van mijn baas ook geen speciale kilometervergoeding (gewoon hetzelfde bedrag dat ik krijg om met de auto of eender welk vervoermiddel naar het werk te komen).
                                En toch doe ik die verplaatsing (2 keer 9km) liever op de fiets dan met de auto.
                                Alleen als het s' morgens stevig regent durf ik wel eens met de auto rijden, als er sneeuw ligt, dan vind ik de auto ook net iets veiliger.

                                Wat de zichtbaarheid betreft, met de led koplamp, het redelijk felle achterlicht en het reflecterende fluo-vestje moeten ze mij normaalgezien wel zien rijden (als dat niet zo is, dan moeten ze dringend hun ogen laten nazien).
                                Ik rij wel voor een groot deel op de kleinere binnenwegen waar er niet veel verkeer is, en voor de rest is er bijna overal een fietspad.
                                Alleen op het industrieterrein hebben ze totaal geen rekening gehouden met de werknemers die fietsend naar het werk komen.
                                Daar moet ik wel extra opletten, zeker na het werk, want dan zijn er verschillende automobilisten die zo snel mogelijk thuis willen geraken (maar die staan dan een beetje verder aan te schuiven aan de verkeerslichten...).

                                Het verschil in tijd is ongeveer 10 minuten (afhankelijk van de windrichting), en omdat ik al voldoende beweging heb gehad onderweg moet ik s' avonds niet naar de fitness zoals tegenwoordig heel wat mensen doen.
                                S' morgens kom ik ook fitter op het werk dan wanneer ik met de auto rij, en als je stress hebt op het werk, dan heb je daar gewoonlijk ook geen last meer van als je stevig doorrijdt terwijl je naar huis fietst.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X