Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Dat zijn alvast 2 punten waar ik het volkomen eens mee ben: een grotere auto met zwaardere motor is een vorm van veiligheid, en verbruik is iets heel relatiefs.

    Een wagen met vermogen op overschot vind ik op zich al een belangrijk stuk veiligheid. Inhalen, invoegen of uit de weg gaan is een stuk vlotter, en als je richting ardennen of bergachtiger omgeving trekt, ga je tenminste nog goed vooruit op die lange autostradehellingen en zo.

    Ik ben ook al lang een automaatrijder zoals sommigen hierboven ook laten verstaan. Dat gaat goed met een viercilinder diesel omdat die heel wat koppel levert. Doe hetzelfde in een viercilinder benzine zonder turbo en je automaat gaat enorm vaak van versnelling wisselen om de motor te laten doen wat je vraagt. Of anders gezegd: een automaat met een benzinemotor wordt pas prettig rijden als je een paar cilinders meer hebt. Dat is de voornaamste reden waarom ik zo graag met een diesel rijd.

    Helaas blijkt de voorbije jaren waar het schoentje wringt met diesels: CO2 uitstoot is geen ramp, maar de NOx en fijn stof krijgen ze niet onder de toekomstige normen zonder hele dure technieken. We schijnen vandaag de grens bereikt te hebben als het gaat over goedkoop schone diesels produceren. Mocht de autoindustrie nu eens dezelfde/equivalente technische ontwikkelingen toepassen op benzinemotoren, dan neem ik aan dat die een pak schoner zullen rijden dan vandaag, dat het verbruik ook daar heel laag wordt, en dat er bakken meer vermogen en koppel uit te halen valt dan we vandaag zien. Krachtige, zuinige motoren die van nature al een minder schadelijke uitstoot hebben... dat willen we toch allemaal?

    Maar of het allemaal iets uitmaakt op langere termijn, is zeer de vraag, want de autosector wil in de eerste plaats zo winstgevend mogelijk zijn en de fiscale inkomsten moeten ook nog behouden blijven. Bij wie is de ecologische impact van koning auto werkelijk een prioriteit?
    Enfin, nu blijken ze (onze politiekers) ineens zeer veel interesse te hebben voor de elektrische auto. Het bezoek van de voorman van Tesla is daar niet vreemd aan natuurlijk. Het was dus aanschuiven geblazen om naast de man te zitten en liefst met het beste jasje aan, want men moet indruk maken. En de man kwam wel op een uitgelezen moment met het VW-debacle op de achtergrond. Maar de achterliggende reden zal wel zijn: werkplaatsen creëer dus en een stukje van de koek binnenhalen, eerder dan propere wagens te produceren. Maar dat is ook al goed, nu Opel en Ford ons de rug heeft toegekeerd. Of daarom iedereen in België plots met een Tesla gaat rijden zal wel niet. Deze wagen is nu wel niet weggelegd voor jan modaal. Maar er zijn alternatieven in kleinere maten. Dit om maar te zeggen dat het soms ineens kan verkeren. Wel wat laat vind ik, maar toch, laten we hopen dat dit een goed begin mag zijn.
    Maar vooraleer ik persoonlijk met een elektrische wagen zal rijden zal er nog wat water naar de zee stromen. Het zal allicht niet meer voor mij zijn, daarvoor hoor ik nog te graag de muziek van een 6 of 8 Cyl.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      .....................daarvoor hoor ik nog te graag de muziek van een 6 of 8 Cyl.
      Zalig' Je bent niet alleen. :-)
      Kijk en geniet van de muziek. Mag er een V-twaalfke bij?
      Een 6-cylinder in lijn. Eigenlijk de zuiverste klank, na de V-12.
      Last edited by Skitch; 26 september 2015, 19:26.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        Een 6-cylinder in lijn. Eigenlijk de zuiverste klank, na de V-12.
        Muziek!
        Er zijn zelfs mensen - zoals ik - die het geluid van een diesel op prijs kunnen stellen.
        Waar wij vroeger woonden, reed er iemand met een 335d... dat is de 3-liter met dubbele turbo. Die brulde helemaal niet, maar suisde door de straat
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          Zallig' Je bent niet alleen. :-)
          Kijk en geniet van de muziek. Mag er een V-twaalfke bij?
          Een 6-cylinder in lijn. Eigenlijk de zuiverste klank, na de V-12.
          Ja.., dat is echt puur genieten. Dat geluid van een 6, 8 of 10 laat je nooit meer los. Mijn schoonvader heeft zo nog een oudere Jaguar double 6. Daar liggen dus 2 zes Cylinders naast mekaar. Een gans bakje vol zou ik zeggen. Al is dat geen sportieve wagen, toch is dat motorgeluid de moeite waard.
          Ik mocht onlangs de nieuwe BMW M4 testen, nu dus terug een zes geworden, terwijl de voorgaande modellen 8's waren. Ik moet zeggen dat ik het geluid van de vroegere acht toch nog ietsje meer kon smaken. Maar goed die motor-muziek blijft nog steeds een eigenschap die de echte fanaten van de elektrische motor zal afhouden.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Zallig' Je bent niet alleen. :-)
            Kijk en geniet van de muziek. Mag er een V-twaalfke bij?
            Een 6-cylinder in lijn. Eigenlijk de zuiverste klank, na de V-12.
            Of het typische geluid van een boxer Skitch. Muziek

            Comment


            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Ja.., dat is echt puur genieten. Dat geluid van een 6, 8 of 10 laat je nooit meer los. Mijn schoonvader heeft zo nog een oudere Jaguar double 6. Daar liggen dus 2 zes Cylinders naast mekaar. Een gans bakje vol zou ik zeggen. Al is dat geen sportieve wagen, toch is dat motorgeluid de moeite waard.
              Ik mocht onlangs de nieuwe BMW M4 testen, nu dus terug een zes geworden, terwijl de voorgaande modellen 8's waren. Ik moet zeggen dat ik het geluid van de vroegere acht toch nog ietsje meer kon smaken. Maar goed die motor-muziek blijft nog steeds een eigenschap die de echte fanaten van de elektrische motor zal afhouden.
              of ge kunt het doen zoals nu al zo veel autofabrikanten doen: ge zet hem in sportmodus en uw auto doet ineens pwaaaaaaap via de luidsprekers.

              Comment


              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Ik mag alles en een ander mag niks !?!?!?

                Je gaat nu zeuren over iemand die tegen een (vermeende) snelheid van 140 km/u rijdt, en een paar weken geleden verklaar je, hier in dit topic in # 59, fier dat je tegen 215 km/u rijdt/reed met de motor !?!?!

                Is dit niet de grote pot die de kleine ketel verwijt dat hij zwart ziet ?????
                Ik geef toe dat ik met die motor wel eens te snel heb gereden op bergpassen, maar voor de rest hield ik mij zo goed als altijd aan de maximum toegelaten snelheid.
                Die snelle rit was in september 2004, in november van dat jaar heb ik die motor verkocht, en heb ik alleen nog met een Clio 1,2 rondgereden, de kilometerteller van die auto is nooit boven de 130 km/h geweest (dat was 120 km/h op de GPS).
                En die 130 km/h was alleen op de snelweg.
                Tijdens de 300.000km dat ik motor heb gereden heb ik één boete gehad voor overdreven snelheid.
                We waren met de motorclub onderweg, en ik heb om de groep terug in te halen ergens 65 km/h gereden net binnen de grens van een bebouwde kom.
                Dat was met de GSX 600F, en het was net op mijn verjaardag, op een zondagmiddag (volgens het pv was het net om 12.00 uur).
                Mijn huidige wagen is ook nog niet boven de 120 km/h geweest op de snelweg, en op de andere wegen rij ik nooit sneller dan de toegelaten maximum snelheid (ook niet als er een BMW komt "duwen" zoals dat een kwartiertje geleden weer het geval was).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik geef toe dat ik met die motor wel eens te snel heb gereden op bergpassen, maar voor de rest hield ik mij zo goed als altijd aan de maximum toegelaten snelheid.
                  Dat kan die man aan 140km/u ook geven als excuus hé ... het was hier maar ne keer en voor de rest hou ik me altijd aan de snelheid.

                  Tijdens de 300.000km dat ik motor heb gereden heb ik één boete gehad voor overdreven snelheid.
                  Het is niet omdat je niet gepakt bent, dat je daarom de verkeersregels volgde ... je kan ook geluk hebben dat je weinig politie tegen kwam of dat die andere taken hadden.

                  Mijn huidige wagen is ook nog niet boven de 120 km/h geweest op de snelweg, en op de andere wegen rij ik nooit sneller dan de toegelaten maximum snelheid (ook niet als er een BMW komt "duwen" zoals dat een kwartiertje geleden weer het geval was).
                  Wat is dat toch met die bemerkingen op BMW steeds?
                  Ik rij zelf met een moto BMW dat bijna 300km/u kan en al meer dan 20 jaar met BMW auto's ... de maximum dat ik daarmee rij is +- de toegelaten snelheid en laat het een kunst wezen om regelmatig een Clio aan mijn gat te hebben plakken.
                  Ik rij of reed ook met andere merken zoals Ford, Volvo, Citroën, Nissan, Peugeot, Audi, Renault, ... mijn rijgedrag verandert niet met het merk hoor.

                  Hetgeen vaak als commentaar gegeven wordt op BMW, dat kan ik zelf evenveel geven op Clio, Peugeot 206, Fiat 500, Golf, Smart, ... of dacht je dat het alleen dikke en snelle bakken zijn die zich niet aan de verkeersregels houden?
                  De "bewuste" overtredingen liggen aan de mentaliteit van de mens, niet aan het merk van de auto ... die chauffeurs doen dat met eender welk merk.

                  In Brussel zie ik alle dagen tientallen auto's door het rood rijden, meestal kleine auto's die nog snel overal tussenwringen.
                  Op de snelweg zijn het meestal 20-tonners die aan mijn gat plakken ... ja tijdens de spits is het zeer druk en wordt er traag gereden, dan plakken net die extreem trage logge voertuigen op minder dan een meter aan uw bumper en zowel in de eerste, tweede als derde rijstrook (er zijn hier 4 rijstroken).

                  Dus stop a.u.b. met dat jaloers gedoe over BMW rijders.
                  Ja ik heb soms ook een BMW dat komt kleven, maar dat is maar een kleine minderheid tegenover al de rest.

                  Het is als diegene die commentaar geven op amateurfotografen die met hun dikke dure L-lens altijd voor een ander hun neus gaan staan ... ja dat gebeurt, maar dat doen anderen ook met een compactje.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                    Ik ben helemaal niet jaloers op mensen die met een dure wagen rijden, vroeger heb ik meerdere jaren met Saab gereden, dat waren toen ook niet de goedkoopste wagens.
                    Op een zeker ogenblik heb ik beslist dat een goedkopere wagen mij ook van punt A naar punt B kon brengen, en dat ik dan elk jaar een heleboel geld kon besparen op taks en verzekering.
                    Toen heb ik een bestelwagen gekocht waarmee ik zo'n 12 jaar heb gereden, omdat ik dan een wagen nodig had met meer dan 2 zitplaatsen heb ik de Clio gekocht (anders had ik nog veel langer met die Renault Express gereden).
                    Vorig jaar werd de Clio dan 14 jaar, en had ik zin om iets anders te kopen, op de website van Dacia zag ik de Logan MCV, ik heb thuis beslist welke uitvoering ik wou, en heb dat uitgeprint, met dat blad ben ik naar de garage gegaan en heb ik de bestelling gemaakt.

                    Als ik wil, dan kan ik ook een duurdere wagen kopen, maar dat zegt mij helemaal niets.
                    Ik heb geen zin om een veel te groot percentage van mijn loon uit te geven aan iets dat na 10 jaar zo goed als niets meer waard is.
                    Een dure wagen brengt misschien nog wel meer op als je die verkoopt na 10 jaar, maar als je dan bekijkt hoeveel procent je nog terugkrijgt ten opzichte wat je eerst hebt betaald, dan ben je dikwijls beter af met een goedkopere wagen.
                    Ik ken er ook die elke maand moeite moeten doen om rond te komen, die rijden dan wel met een vrij dure wagen rond, terwijl ze financieel een heel stuk beter af zouden zijn met een wat minder dure.
                    Ik ben ook niet jaloers op iemand waarvan ik hoor dat hij weer 1000 euro heeft moeten uitgeven om nieuwe banden onder zijn wagen te laten steken (of dat de rekening voor het groot onderhoud weer zo hoog was).

                    Wat het bumperkleven betreft zie ik toch meer wagens in de hogere prijsklasse die heel dicht in de spiegel komen, terwijl er in verhouding wel meer kleinere wagens rondrijden (volgens de verkoopcijfers toch).
                    Dat wil dan toch zeggen dat de bestuurders van de duurdere wagens zich meer schuldig maken aan dat soort rijgedrag (en s' avonds zijn de koplampen van een BMW wel heel herkenbaar als die zo dichtbij komen zoals dat gisteren het geval was).
                    Maar gisterenavond heb ik ook een kleine grijze wagen heel dicht in mijn spiegel gezien.
                    Het was wel zo dat die niet lang bleef kleven, want zodra hij voorbij kon dan deed hij dat ook (en ook bij alle wagens die ik voor mij zag op die baan, en op plaatsen waar dat niet toegelaten is).
                    Als ze komen duwen, dan heb ik liefst dat ze zo snel mogelijk voorbijsteken, dan heb ik er geen last meer van.
                    Maar er zijn er blijkbaar die zo dicht komen, en hopen dat ik dan sneller ga rijden dan toegelaten, dan moeten ze geen moeite doen om voorbij te steken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Wat het bumperkleven betreft zie ik toch meer wagens in de hogere prijsklasse die heel dicht in de spiegel komen, terwijl er in verhouding wel meer kleinere wagens rondrijden (volgens de verkoopcijfers toch).
                      Dat wil dan toch zeggen dat de bestuurders van de duurdere wagens zich meer schuldig maken aan dat soort rijgedrag (en s' avonds zijn de koplampen van een BMW wel heel herkenbaar als die zo dichtbij komen zoals dat gisteren het geval was).
                      Maar gisterenavond heb ik ook een kleine grijze wagen heel dicht in mijn spiegel gezien.
                      Het was wel zo dat die niet lang bleef kleven, want zodra hij voorbij kon dan deed hij dat ook (en ook bij alle wagens die ik voor mij zag op die baan, en op plaatsen waar dat niet toegelaten is).
                      Als ze komen duwen, dan heb ik liefst dat ze zo snel mogelijk voorbijsteken, dan heb ik er geen last meer van.
                      Maar er zijn er blijkbaar die zo dicht komen, en hopen dat ik dan sneller ga rijden dan toegelaten, dan moeten ze geen moeite doen om voorbij te steken.
                      Het kan toch geen toeval zijn dat ze altijd bij jou (en nooit bij mij) komen bumperkleven.

                      Comment


                      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                        Bumperkleven is zowat ergernis n°1 in België. Als je dat nooit meemaakt dan hou je je nooit aan je snelheidslimieten

                        Comment


                        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                          Bumperkleven is zowat ergernis n°1 in België. Als je dat nooit meemaakt dan hou je je nooit aan je snelheidslimieten
                          Een SUV met 2 dashcams op de achterruit, en een stevige trekhaak nodigt niet uit tot bumperkleven

                          Comment


                          • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
                            Bumperkleven is zowat ergernis n°1 in België. Als je dat nooit meemaakt dan hou je je nooit aan je snelheidslimieten
                            De vraag is of die klever gehaast is, of de andere even een dutje doet.
                            En zelfs dat ge u aan de regeltjes houdt ... niet elke andere chauffeur komt dan kleven.
                            Ik kom meer slaapkoppen tegen die links blijven rijden dan dat er ene komt plakken.
                            Dagelijkse kost, van de oprit direct naar de tweede rijstrook en daar blijven hangen tot die een afrit moet hebben.
                            Er zijn er ook veel die links blijven want ze rijden 120 ... ja, misschien op hun teller maar daarom niet op die van een ander.
                            Er zijn auto's genoeg met een afwijking van 10 tot 15 km/u ... natuurlijk plakken ze dan vaak aan hun gat.

                            Met onze recente wagen komt 120 op GPS overeen met 122 op de teller, bij een tweede voertuig moet ik al naar 130 op de teller om 120 effectief te doen.
                            Dat betekent dat als ik 120 zou rijden volgens de teller, ik iedereen met een correctere teller zou ophouden door eigenlijk 10km/u te traag te rijden.
                            Dus alvorens te denken dat een ander te snel rijdt, kijk eerst even hoeveel je eigen teller afwijkt en rij rechts indien er niets voor u is.
                            Last edited by VerSeg; 28 september 2015, 01:22.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              De vraag is of die klever gehaast is, of de andere even een dutje doet.
                              En zelfs dat ge u aan de regeltjes houdt ... niet elke andere chauffeur komt dan kleven.
                              Ik kom meer slaapkoppen tegen die links blijven rijden dan dat er ene komt plakken.
                              Dagelijkse kost, van de oprit direct naar de tweede rijstrook en daar blijven hangen tot die een afrit moet hebben.
                              Er zijn er ook veel die links blijven want ze rijden 120 ... ja, misschien op hun teller maar daarom niet op die van een ander.
                              Er zijn auto's genoeg met een afwijking van 10 tot 15 km/u ... natuurlijk plakken ze dan vaak aan hun gat.

                              Met onze recente wagen komt 120 op GPS overeen met 122 op de teller, bij een tweede voertuig moet ik al naar 130 op de teller om 120 effectief te doen.
                              Dat betekent dat als ik 120 zou rijden volgens de teller, ik iedereen met een correctere teller zou ophouden door eigenlijk 10km/u te traag te rijden.
                              Dus alvorens te denken dat een ander te snel rijdt, kijk eerst even hoeveel je eigen teller afwijkt en rij rechts indien er niets voor u is.
                              ge hebt gelijk ivm linksplakkers en de afwijking op de teller, maar dat rechtvaardigt het bumperklevem nog niet. Die eerste zaken zijn irritant, het bumperkleven is echter spelen met levens.

                              Comment


                              • Re: Het echte verbruik van jouw auto

                                Ophouden met dat belachelijk en gevaarlijk veranderen van rijstrook. Gewoon zoals in de VS keep lane, en inhalen langs rechts toelaten. Je rijd dan veel meer ontspannen, als je links rijd, en die achter je wil voorbij, mag hij langs rechts. Gevolg, rustiger verkeer, minder "snelheidsduivels (zo een gek woord dat wij gebruiken)
                                Oh, en als we dan toch bezig zijn, schaf voorrang van rechts af, en maak hoofdwegen en gebruik stoptekens.

                                Comment

                                Working...
                                X