Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Ze hebben in elk geval wel ESP .
    Het is niet omdat ge een auto hebt en er ESP op staat, dat ge daarom ook kunt rijden.
    Er zijn er ook veel die in paniek de rem loslaten als het ABS opspringt en dan klagen dat hij niet kort stopt.
    Met ESP, tractiecontrole en alle andere snufjes hetzelfde ... laat dat ding zijn goesting doen zodat het ook benut wordt en je zal er veel meer plezier aan beleven zonder zoveel te klagen.
    Nu ja, wat noem je een "oude versie"?

    Edit : Met "ge" bedoel ik niet u persoonlijk hé ... da's algemeen gesproken.
    Last edited by VerSeg; 6 maart 2013, 12:57.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Ik heb ook vrienden die vroeger nog met een 3 serie gereden hebben (dezelfde serie als die van je ouders). Hun conclusie : de Opel Meriva die ze nu hebben is op alle vlakken veel beter...
      Dan hebben zij een andere Meriva dan de onze… Mijn vrouw heeft zo’n ding… na amper 1 jaar wisten we al dat het de eerste was maar zeker en vast ook de laatste… Laat ons zeggen dat ik liefst heb dat ze er mee rond de kerktoren rij maar veel meer niet, wegligging is heel erg triestig, en de kwaliteit nog triestiger… wat daar op een korte periode al allemaal defect is aan gegaan niet normaal, alternatoren, startmotoren, schokdempers, ruitenwissermotor, airco, egr klep, luchtmassameter, elektronicaproblemen allerhande, stuurkolom enz… en mocht mijn vrouw dan nog een geweldige chauffeur zijn…. Haar verbruik ligt op amper 4 liter dus aan een gekke rijstijl zal het niet liggen… Ik spreek nu over een wagen die vandaag amper 60.000km heeft…. Ik rij momenteel met mijn 4é Audi en op een 3 a 4 jaar tijd gaat die telkens weg met steeds een dikke 200.000 op de teller, geen enkel van die bovenstaande zaken heb ik al ooit moeten vervangen op één van mijn wagens….
      We zijn zelfs in die fase dat als er nu nog iets breekt hij hoogstwaarschijnlijk buiten gaat, ik ga dan waarschijnlijk mijn 2.5 jaar oude wagen naar haar doorschuiven….
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        dat is niet mijn mening, maar van die vrienden. Ik ga de historie niet uit de doeken doen, maar laat ik het erop houden dat die achterwielaandrijving hen bv. niet goed is bevallen en dat de betrouwbaarheid BMW niet echt waardig was... Die mensen hebben het wel over die "oude" versie van BMW. De nieuwere zullen het wel beter doen zeker ? Ze hebben in elk geval wel ESP .
        Hoe hoger de eisen en verwachtingen des te lager zult gij vallen...

        en die ESP hé man, gij staat daar mee op en gaat daar mee slapen volgens mij, ik denk dat jij enorme aandelen hebt bij een firma die het ESP systeem op de markt brengt?!

        ik verafschuw mensen die blindelings vertrouwen op moderne snufjes in hun auto, dat ding kan op bijvoorbeeld sneeuw alle richtingen uitgaan
        zonder dat je het zelf hebt gemerkt, maar dan is het kwade al geschied natuurlijk.

        Een goede kennis rijdt met zijn "oude" E30 ///M3 achterwiel aangedreven op circuit (Spa-Francorchamps, Nurbürgring, etc.) voor de fun;
        hij droogt alle Porsches, Mercedessen, Mitsubishi's, Subaru's, Opel's, Fordjes en tal van andere moderne wagens
        die één voor één zijn uitgerust met ESP, ABS, DSC, airbag letterlijk én figuurlijk af.
        Ik bedoel dan niet dat het over een Opel Meriva 1.4 benzine gaat maar over OPC modellen, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo, etc.

        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
          Hoe hoger de eisen en verwachtingen des te lager zult gij vallen...

          en die ESP hé man, gij staat daar mee op en gaat daar mee slapen volgens mij, ik denk dat jij enorme aandelen hebt bij een firma die het ESP systeem op de markt brengt?!

          ik verafschuw mensen die blindelings vertrouwen op moderne snufjes in hun auto, dat ding kan op bijvoorbeeld sneeuw alle richtingen uitgaan
          zonder dat je het zelf hebt gemerkt, maar dan is het kwade al geschied natuurlijk.

          Een goede kennis rijdt met zijn "oude" E30 ///M3 achterwiel aangedreven op circuit (Spa-Francorchamps, Nurbürgring, etc.) voor de fun;
          hij droogt alle Porsches, Mercedessen, Mitsubishi's, Subaru's, Opel's, Fordjes en tal van andere moderne wagens
          die één voor één zijn uitgerust met ESP, ABS, DSC, airbag letterlijk én figuurlijk af.
          Ik bedoel dan niet dat het over een Opel Meriva 1.4 benzine gaat maar over OPC modellen, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo, etc.

          Hier wil ik toch even opmerken dat je het DSC systeem moet afzetten op circuit, wil je niet dat bij het minste onder- of overstuur de wagen gaat afremmen om hem terug in balans te brengen. Maar dat impliceert dan uiteraard dat je al wat kan rijden hé.
          En inderdaad, met een goed afgestelde M3 ga je er veel naar huis rijden.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            .... Ik weiger om continu 600€ in mijn garage te laten liggen, voor dat kleine voordeel dat het mij kan bieden...
            Net een prijsbestek gekregen van 586 euro voor de herstelling van mijn bumper omdat er iemand was tegen gereden.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Omdat het lente wordt en de topic "winterbanden" dan gaat stilvallen heb ik een kleine mededeling.
              Voor de verjaardag van mijn dochter en mijn zoon heb ik een enveloppe "goed voor een slipcursus" gekocht.
              Op een circuit met water en bruine zeep.
              Dat is imho ook een goede investering.

              Ter inlichting : Ik ben 200% overtuigd van het nut van winterbanden. Maar ik rijd zo weinig in de winter dat ik de investering de moeite niet vind.
              Daarbij kan ik die banden niet op mijn appertement stockeren in de zomer. En mijn vertrouwen in "garagisten" die dat voor mij stockeren is -200%. 'k Heb al meerdere keren met versleten banden van anderen gereden die "plots" op mijn auto gemonteerd waren na een onderhoud.
              Zelfs mijn batterij is al ooit van merk veranderd na een onderhoud. Zomaar en ongewenst. (En de dag erna had ik startkabels nodig......)

              Edit : Disclaimer : Het gaat NIET over de Fiat garage in Brugge. Wel over anderen.
              Last edited by Skitch; 6 maart 2013, 16:56.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                Hoe hoger de eisen en verwachtingen des te lager zult gij vallen...

                en die ESP hé man, gij staat daar mee op en gaat daar mee slapen volgens mij, ik denk dat jij enorme aandelen hebt bij een firma die het ESP systeem op de markt brengt?!

                ik verafschuw mensen die blindelings vertrouwen op moderne snufjes in hun auto, dat ding kan op bijvoorbeeld sneeuw alle richtingen uitgaan
                zonder dat je het zelf hebt gemerkt, maar dan is het kwade al geschied natuurlijk.

                Een goede kennis rijdt met zijn "oude" E30 ///M3 achterwiel aangedreven op circuit (Spa-Francorchamps, Nurbürgring, etc.) voor de fun;
                hij droogt alle Porsches, Mercedessen, Mitsubishi's, Subaru's, Opel's, Fordjes en tal van andere moderne wagens
                die één voor één zijn uitgerust met ESP, ABS, DSC, airbag letterlijk én figuurlijk af.
                Ik bedoel dan niet dat het over een Opel Meriva 1.4 benzine gaat maar over OPC modellen, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo, etc.

                ESP is niet bedoeld om op circuit te rijden, ABS trouwens ook niet. Iemand die die dingen op circuit nodig heeft, rijdt daar niet op zijn plaats. Op circuit is het naast de technologie nog altijd ook de chauffeur die de snelheid bepaalt. En veel gasten die met dergelijke wagens rijden, kunnen er inderdaad niet mee omgaan.
                ESP en ABS zijn bedoeld als veiligheidsnet (net zoals al die andere veiligheidsitems), om te zorgen dat jan modaal ook op een veilige manier met zijn auto kan rijden. Het feit dat die zaken nu wel verplicht zijn op nieuwe wagens geeft duidelijk aan dat ze hun veiligheidsverhogend vermogen duidelijk bewezen hebben (net zoals dat het geval is voor die gordel, airbags, of andere koetswerkverstevigingen...). Maar je moet ze inderdaad juist gebruiken...

                Op sneeuw is het trouwens niet de ESP die zorgt dat je wagen alle kanten uitgaat. Maar gewoon die achterwielaandrijving. Het voordeel van voorwielaandrijving is, dat je wagen in dergelijke gevallen wordt rechtgetrokken. Met voorwielaandrijving neem je dus op glad wegdek, een bocht door continu te blijven gas geven, en het ding zal uiteindelijk wel rechtgetrokken worden (daar is geen ESP voor nodig). Met een achterwielaandrijver mag je in dat geval continu dat overstuur, tegensturen. Om te driften is dat gezellig, maar de gemiddelde automobilist zal zich veiliger voelen met het karakter van een voorwielaandrijver...
                Last edited by polleke_cgc; 6 maart 2013, 19:05.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                  mijn wagen heeft 357525km op de teller staan en rijdt nog evengoed als op de dag dat hij bij de dealer uit de showroom bolde.
                  Ik heb alle 90.000km de distributieriem + waterpomp laten vervangen, injectoren wanneer dit nodig was en twee keer is de mazoutpomp
                  vervangen geweest, verder heeft er aan mijn auto nog nooit iets gemankeerd.
                  ...en verder heeft er nooit iets aan gemankeerd.... is dat een grapje of zo ? Injectoren "wanneer het nodig was", wanneer was dat dan ? Iedere 90.000 km een andere waterpomp ???? Pardon ???? Ik begin voor minder te sakkeren.
                  Ik hoop ook toch voor jouw dat het geen twee keer de hogedrukpomp was voor de mazout. En verder helemaal niks ? Ook geen remschijven ? Ook geen wiellagers of koppeling ? Geen gloeibougies ? Proficiat !!!
                  Ik heb met mijn MB 300D (OM617) op 22 jaar 450.000 probleemloze km's gebold met dezelfde injectoren, dezelfde waterpomp, dezelfde mazoutpomp (opvoerpomp én lijnpomp), dezelfde alternator, dezelfde radiator, zelfde koppakking, zelfde koppeling, dezelfde startmotor, naar die lijnpomp heb ik nooit ook maar één vinger uitgestoken....
                  Oja, één keer heb ik één gloeibougie vervangen. Voorste schijven en lagers op 400.000 km. Ook de klepjes in de vacuumpomp maar verder kan ik me nu niet meteen nog iets herinneren buiten banden, remblokjes, een master/slave voor de koppelingsbediening en één keer een uitlaat. En vertel me nu niet dat "ze" het gedaan hebben zonder dat ik het wist want ik heb hem al die jaren zelf onderhouden.
                  Voor zover je dat natuurlijk onderhouden kan noemen.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    ESP is niet bedoeld om op circuit te rijden, ABS trouwens ook niet. Iemand die die dingen op circuit nodig heeft, rijdt daar niet op zijn plaats. Op circuit is het naast de technologie nog altijd ook de chauffeur die de snelheid bepaalt. En veel gasten die met dergelijke wagens rijden, kunnen er inderdaad niet mee omgaan.
                    ESP en ABS zijn bedoeld als veiligheidsnet (net zoals al die andere veiligheidsitems), om te zorgen dat jan modaal ook op een veilige manier met zijn auto kan rijden. Het feit dat die zaken nu wel verplicht zijn op nieuwe wagens geeft duidelijk aan dat ze hun veiligheidsverhogend vermogen duidelijk bewezen hebben (net zoals dat het geval is voor die gordel, airbags, of andere koetswerkverstevigingen...). Maar je moet ze inderdaad juist gebruiken...

                    Op sneeuw is het trouwens niet de ESP die zorgt dat je wagen alle kanten uitgaat. Maar gewoon die achterwielaandrijving. Het voordeel van voorwielaandrijving is, dat je wagen in dergelijke gevallen wordt rechtgetrokken. Met voorwielaandrijving neem je dus op glad wegdek, een bocht door continu te blijven gas geven, en het ding zal uiteindelijk wel rechtgetrokken worden (daar is geen ESP voor nodig). Met een achterwielaandrijver mag je in dat geval continu dat overstuur, tegensturen. Om te driften is dat gezellig, maar de gemiddelde automobilist zal zich veiliger voelen met het karakter van een voorwielaandrijver...
                    ......zucht, hele diepe zucht.....

                    ESP is niet bedoeld om op circuit te rijden, ABS trouwens ook niet maar daar gaat het ook niet over Polleke!
                    Het gaat erover dat mijn goede kennis met zijn "oude" BMW E30 alle moderne met ESP, airbag, ABS, etc. wagens gewoon ver achter zich laat terwijl hij enkel
                    een motorblok, een stuur, een gaspedaal en grotere remschijven heeft.
                    ESP en de andere rommel zit gewoon standaard op zo'n moderne wagens, ze zijn ermee uitgerust van in de fabriek en da's geen optie of het zit niet in een doosje dat naast je op de passagierszetel
                    staat...

                    soms vraag ik mij af; zijn mensen nu éénmaal stom of doen ze gewoon zo?
                    en dat liedje van Will Tura is iedereen ook wellicht bekend?

                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      ...en verder heeft er nooit iets aan gemankeerd.... is dat een grapje of zo ? Injectoren "wanneer het nodig was", wanneer was dat dan ? Iedere 90.000 km een andere waterpomp ???? Pardon ???? Ik begin voor minder te sakkeren.
                      U leest het goed!

                      nee, is helemaal geen grapje. Injectoren werden vervangen wanneer het nodig was, wanneer dat was? wanneer het nodig was... vertel JIJ het mij eens want jij kent er duidelijk alles van...
                      Iedere 90.000km een andere waterpomp, waarom? omdat mijn distributieriem iedere 90.000km werd vervangen en het is aangeraden om dan ineens ook de waterpomp te vervangen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik hoop ook toch voor jouw dat het geen twee keer de hogedrukpomp was voor de mazout. En verder helemaal niks ? Ook geen remschijven ? Ook geen wiellagers of koppeling ? Geen gloeibougies ? Proficiat !!!
                      Ik heb met mijn MB 300D (OM617) op 22 jaar 450.000 probleemloze km's gebold met dezelfde injectoren, dezelfde waterpomp, dezelfde mazoutpomp (opvoerpomp én lijnpomp), dezelfde alternator, dezelfde radiator, zelfde koppakking, zelfde koppeling, dezelfde startmotor, naar die lijnpomp heb ik nooit ook maar één vinger uitgestoken....
                      Oja, één keer heb ik één gloeibougie vervangen. Voorste schijven en lagers op 400.000 km. Ook de klepjes in de vacuumpomp maar verder kan ik me nu niet meteen nog iets herinneren buiten banden, remblokjes, een master/slave voor de koppelingsbediening en één keer een uitlaat. En vertel me nu niet dat "ze" het gedaan hebben zonder dat ik het wist want ik heb hem al die jaren zelf onderhouden.
                      Voor zover je dat natuurlijk onderhouden kan noemen.
                      zijt gij mij er nu aan het door sleuren of wa? ge weet zelf goed genoeg wat ik eerder bedoelde...
                      Last edited by kirsten_dl; 7 maart 2013, 02:33.
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        En dat allemaal over winterbanden...

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                          En dat allemaal over winterbanden...
                          Al goed dat ze er nog op liggen er is terug winterweer op komst.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            ...en verder heeft er nooit iets aan gemankeerd.... is dat een grapje of zo ? Injectoren "wanneer het nodig was", wanneer was dat dan ? Iedere 90.000 km een andere waterpomp ???? Pardon ???? Ik begin voor minder te sakkeren.
                            Ik hoop ook toch voor jouw dat het geen twee keer de hogedrukpomp was voor de mazout. En verder helemaal niks ? Ook geen remschijven ? Ook geen wiellagers of koppeling ? Geen gloeibougies ? Proficiat !!!
                            Ik heb met mijn MB 300D (OM617) op 22 jaar 450.000 probleemloze km's gebold met dezelfde injectoren, dezelfde waterpomp, dezelfde mazoutpomp (opvoerpomp én lijnpomp), dezelfde alternator, dezelfde radiator, zelfde koppakking, zelfde koppeling, dezelfde startmotor, naar die lijnpomp heb ik nooit ook maar één vinger uitgestoken....
                            Oja, één keer heb ik één gloeibougie vervangen. Voorste schijven en lagers op 400.000 km. Ook de klepjes in de vacuumpomp maar verder kan ik me nu niet meteen nog iets herinneren buiten banden, remblokjes, een master/slave voor de koppelingsbediening en één keer een uitlaat. En vertel me nu niet dat "ze" het gedaan hebben zonder dat ik het wist want ik heb hem al die jaren zelf onderhouden.
                            Voor zover je dat natuurlijk onderhouden kan noemen.
                            Lijkt mij geen eerlijk vergelijk (op vlak van de waterpomp? ) want als een distributieriem vervangen wordt, is het inderdaad aangeraden om de waterpomp mee te nemen.
                            Maar de MB heeft een distributieketting? dus die wordt naar mijn weten niet zo snel vervangen?

                            Voor de rest moei ik er mij niet te veel in,
                            het is hier iets te scherp aan het worden

                            (en dat bmw last heeft met injectoren is toch al bij enkele generaties? )
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              H
                              hij droogt alle Porsches, Mercedessen, Mitsubishi's, Subaru's, Opel's, Fordjes en tal van andere moderne wagens die één voor één zijn uitgerust met ESP, ABS, DSC, airbag letterlijk én figuurlijk af.
                              Zal aan de bestuurders liggen niet aan de auto's. Een E30 M3 is niet zo enorm snel op banen zoals Spa of the Nordschleife omdat er te weinig vermogen in zit, je verliest teveel op de lange rechte stukken om dat allemaal in te halen in de bochten.
                              Ik reed met mijn Volvo ook voorbij driekwart van de Porsches op de Nurburgring maar dat is een kwestie van baankennis en hobby...iemand die eens voor de fun zijn Porsche op circuit zet en hem niet plat wil rijden zal niet overdreven snel rond gaan. Zegt niet veel over rijhulp. Op een hobbelig circuit helpt ABS wel voor de rondetijd. ESP werkt dan weer wat tegen maar geen enorm verschil daar.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                ......zucht, hele diepe zucht.....

                                ESP is niet bedoeld om op circuit te rijden, ABS trouwens ook niet maar daar gaat het ook niet over Polleke!
                                Het gaat erover dat mijn goede kennis met zijn "oude" BMW E30 alle moderne met ESP, airbag, ABS, etc. wagens gewoon ver achter zich laat terwijl hij enkel
                                een motorblok, een stuur, een gaspedaal en grotere remschijven heeft.
                                ESP en de andere rommel zit gewoon standaard op zo'n moderne wagens, ze zijn ermee uitgerust van in de fabriek en da's geen optie of het zit niet in een doosje dat naast je op de passagierszetel
                                staat...

                                soms vraag ik mij af; zijn mensen nu éénmaal stom of doen ze gewoon zo?
                                en dat liedje van Will Tura is iedereen ook wellicht bekend?

                                JC viggen heeft al alles neergepend wat ik ook wilde neerpennen.

                                Waar het trouwens WEL over gaat, is dat je niet links kan beweren dat je tijdens winterse omstandigheden winterbanden MOET hebben (want dat is een must voor de veiligheid), en rechts dat alle andere veiligheidsverhogende maatregelen complete onzin zijn.

                                En er is trouwens behoorlijk veel kans, dat als je kennis eens rijdt met zo'n een nieuwe wagen, hij wel nog eens nog sneller over dat circuit zou kunnen bollen. Uiteraard mag hij op die Porsche 911 die ESP uitschakelen .

                                En voor de rest : ik merk dat je je aloude, vriendelijke, voorkomende zelf blijft in je opmerkingen. Proficiat daarvoor. Je zal het ver brengen...
                                Last edited by polleke_cgc; 7 maart 2013, 11:43.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X