Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
    De dag dat je komt posten dat je ze nodig had is het eigenlijk al te laat als ik je redenering volg. Dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik hoop alleen dat ik dan niet in de buurt ben



    Een winterband kan gewoon veel meer water laten afvloeien. Dat klopt dus niet.



    Die twee punten spreken elkaar tegen. Ofwel verandert de structuur van het rubber door de koude ofwel niet. Indien deze niet zou veranderen blijft de grip onder alle omstandigheden gelijk.
    Ik spreek uit ervaring (60.000km/jaar winter -en zomerbanden).
    Met mijn winterbanden glijd ik veel sneller dan met mijn (zelfs gebruikte) zomerbanden.
    Het viel me op op een rotonde, daarna een paar keer gecontroleerd geprobeerd en het is echt wel duidelijk.
    Met nat bedoel ik ook vochtig, waar het aantal liter water niet van toepassing is.

    Ik zeg ook, er is verschil, maar echt niet zoveel als sommigen hier willen laten geloven.
    Een zomerband die rolt, wordt ook warmer ook in de winter...sommigen lijken dat te vergeten, die blijft niet stug.

    Plus als het echt warm (10- 15graden) is, dan zuigen winterbanden, wagen maakt veel meer rolbewegingen. En ja, dat wordt als storend ervaren.
    Wegligging verandert dus wel degelijk door de zachtere flanken van de winterbanden.

    Nogmaals dit zijn mijn eigen ervaringen... los van de marketing en voor/tegenstanders.
    Vorig jaar laten leggen toen het ferm gesneeuwd was en toen kon ik wel vooruit komen. Dus voordeel hebben ze alleszins, alleen deze winter nog niet echt.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      zijn er geen all seasons? ik weet dat dat een compromis zal zijn maar wat staat er eigenlijk standaard op een wagen? All season of zomerbanden? Of hangt het af van de leveringsdatum van je wagen?
      Het gaat hem hier eigenlijk enkel over het probleem als ik eens een enkele keer een paar honder km in duisland dien te rijden.
      Die zijn er inderdaad, maar er werd ook weer een compromis gemaakt opdat ze niet uit elkaar zouden vallen tijdens de zomermaanden.

      Laten we het nog eens anders proberen samen te vatten. Er zijn er hier velen die beweren dat ze geen winterbanden nodig hebben. Eigenlijk zeggen ze dat ze maar 1 lens hebben met een bereik van 50-500mm en dat ze daar alles mee kunnen doen wat nodig is. Zelfs een insect kunnen ze daarmee fotograferen.

      Is het nu duidelijk? Het enige verschil is dat je leven en dat van andere afhangt van je banden.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Ik heb heel lang gezegd dat ik geen winterbanden nodig had.
        ik reed int begin iets meer kilometers...
        (vooral winterkilometers, want rijd liever met de motor )

        ook op sneeuw, en ja dat gaat,
        en ja als je weet wat je doet, kan je vlot weg geraken...

        vorig jaar ben ik zonder op te letten lelijk geslipt... meer als 4keer rond mijn as gedraaid...
        een baan waar je normaal 90 mag.
        het was -1... ik reed 55.... lichte kromming... en ik lag bijna in de gracht...

        sindsdien, liggen er 2e set velgen klaar met winterbanden.
        en met die winterbanden ga ik af en toe op afgesloten terrein gaan spelen (als het gesneeuwd heeft).
        gecontroleerd slippen onderhouden, de vaardigheden blijven onderhouden...

        dus ja je kan slippen met winterbanden,
        alleen moet je al iets lomper zijn.

        de discussie zal nog eeuwen blijven duren.
        Alleen vraag ik heel lief:

        Als je nog nooit met winterbanden gereden hebt... kom dan niet beweren dat er geen verschil is...
        ik reed jaren zonder, omdat ik de investering niet kon doen...
        maar achteraf besef je, dat die eenmalige kosten... minder waard is als jouw leven of dat van een ander...
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Wij hebben hier thuis 2 auto's op winterbanden en behalve als het sneeuwt heb je daar niet veel aan. Ik ben redelijk agressief met het gaspedaal en neem bochten aan hoge snhelheid.
          Bovenstaande impliceert niet dat ik constant de wegcode overtreed (dit terzijde).

          Met deze rijstijl is het reeds meermaals voorgekomen dat de winterbanden doorslippen op nat wegdek bij vertrekken. Ook in de bochten voel je dat de auto echt gedwongen moet worden om te gaan waar je wil. (hetzelde gevoel dat je hebt in de nieuwe Ibiza; die wil ook niet door de bocht)

          Het leuke aan winterbanden is dat je bij sneeuw en ijs met redelijk normale snelheid hellingen op en af kan rijden en stoppen.

          Maar buiten dat vind ik het geen plezier om op normale wegen met zulke banden te rijden. Een goede (harde) vering gekoppeld aan stijve (zomer) banden is veel leuker om rond te toeren.
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            Wij hebben hier thuis 2 auto's op winterbanden en behalve als het sneeuwt heb je daar niet veel aan. Ik ben redelijk agressief met het gaspedaal en neem bochten aan hoge snhelheid.
            Bovenstaande impliceert niet dat ik constant de wegcode overtreed (dit terzijde).

            Met deze rijstijl is het reeds meermaals voorgekomen dat de winterbanden doorslippen op nat wegdek bij vertrekken. Ook in de bochten voel je dat de auto echt gedwongen moet worden om te gaan waar je wil. (hetzelde gevoel dat je hebt in de nieuwe Ibiza; die wil ook niet door de bocht)

            Het leuke aan winterbanden is dat je bij sneeuw en ijs met redelijk normale snelheid hellingen op en af kan rijden en stoppen.

            Maar buiten dat vind ik het geen plezier om op normale wegen met zulke banden te rijden. Een goede (harde) vering gekoppeld aan stijve (zomer) banden is veel leuker om rond te toeren.
            Oef, eindelijk eens iemand die mijn mening onderschrijft...

            Veel plezier heb je er inderdaad niet mee, behalve dan als 't gesneeuwd is.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Die zijn er inderdaad, maar er werd ook weer een compromis gemaakt opdat ze niet uit elkaar zouden vallen tijdens de zomermaanden.

              Laten we het nog eens anders proberen samen te vatten. Er zijn er hier velen die beweren dat ze geen winterbanden nodig hebben. Eigenlijk zeggen ze dat ze maar 1 lens hebben met een bereik van 50-500mm en dat ze daar alles mee kunnen doen wat nodig is. Zelfs een insect kunnen ze daarmee fotograferen.

              Is het nu duidelijk? Het enige verschil is dat je leven en dat van andere afhangt van je banden.
              Je maakt een belachelijke vergelijking (maar dat is deze discussie misschien ook wel) en als het hier ooit echt winter zal worden dan zal ik overwegen om winterbanden te monteren. En ik beweer niets, ik bewijs mezelf dat ik al 33 jaar (ongevalvrij!) zonder deze banden kan rijden en dat is voor mij voldoende. Wat jullie doen is jullie zaak, de economie kan er maar goed bij varen!
              Jean Pierre.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht



                Cursus is allemaal leuk en fijn, ik heb ook slipcursussen gevolgd waaruit ik veel heb geleerd maar als het er echt op aankomt ben je er niets mee want ten eerste is iedere situatie anders en ten tweede hangt het ook van jou eigen rijstijl en rij ervaringen af.
                je zal toch beter weten wat te doen, al is het maar het kijken waar je naar toe wil rijden.
                Uiteraard zijn er situaties die je niet kan oplossen, maar iets voordeel zal je er toch wel uithalen....
                D90 - D70 - F80 + glas

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Ik spreek uit ervaring (60.000km/jaar winter -en zomerbanden).
                  Met mijn winterbanden glijd ik veel sneller dan met mijn (zelfs gebruikte) zomerbanden.
                  Het viel me op op een rotonde, daarna een paar keer gecontroleerd geprobeerd en het is echt wel duidelijk.
                  Met nat bedoel ik ook vochtig, waar het aantal liter water niet van toepassing is.
                  De ene winterband is de andere niet, net zoals er kwaliteitsverschillen bestaan in zomerbanden. En er is altijd wel een tipping point zoals je zelf zegt. Ik heb mijn winterbanden in november gestoken bij de eerste winterprik.
                  Tijdens de winterperiode heb je gewoon veel meer kans dat het koud is of dat er overvloedige reden valt. Tijdens de ochtendspits had ik veelal temperaturen onder de 7 graden, waar ik tijdens de avondspits regelmatig rond 11 - 12 graden zat.
                  Het is alleen niet echt praktisch om 's morgens met winterbanden te rijden en 's avonds met zomerbanden.
                  Het zou kunnen dat je meer grip hebt met jouw zomerbanden op een vochtig wegdek. Dat hangt van veel factoren af, maar het lijkt me eerder dat je dan toch wel zeer snel rond die rontonde aan het rijden was. In het andere geval lijkt me er een duidelijk probleem met je winterbanden. Ook niet vergeten dat nieuwe banden een paar 100km nodig hebben om deftig ingereden te worden. Net als bij het steken van nieuwe remblokjes moet je dan uiterst voorzichtig zijn.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    De ene winterband is de andere niet, net zoals er kwaliteitsverschillen bestaan in zomerbanden. En er is altijd wel een tipping point zoals je zelf zegt. Ik heb mijn winterbanden in november gestoken bij de eerste winterprik.
                    Tijdens de winterperiode heb je gewoon veel meer kans dat het koud is of dat er overvloedige reden valt. Tijdens de ochtendspits had ik veelal temperaturen onder de 7 graden, waar ik tijdens de avondspits regelmatig rond 11 - 12 graden zat.
                    Het is alleen niet echt praktisch om 's morgens met winterbanden te rijden en 's avonds met zomerbanden.
                    Het zou kunnen dat je meer grip hebt met jouw zomerbanden op een vochtig wegdek. Dat hangt van veel factoren af, maar het lijkt me eerder dat je dan toch wel zeer snel rond die rontonde aan het rijden was. In het andere geval lijkt me er een duidelijk probleem met je winterbanden. Ook niet vergeten dat nieuwe banden een paar 100km nodig hebben om deftig ingereden te worden. Net als bij het steken van nieuwe remblokjes moet je dan uiterst voorzichtig zijn.
                    Ik snap je wel en neen, ik ging niet asociaal hard op de rotonde (niet harder dan met mijn zomerbanden). Winterbanden zijn Bridgestones, dus zeker niet el cheapo en ze hebben al meerdere 1000km's achter de rug.

                    Het verschil was gewoon merkbaar.
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                      Wij hebben hier thuis 2 auto's op winterbanden en behalve als het sneeuwt heb je daar niet veel aan. Ik ben redelijk agressief met het gaspedaal en neem bochten aan hoge snhelheid.
                      Bovenstaande impliceert niet dat ik constant de wegcode overtreed (dit terzijde).

                      Met deze rijstijl is het reeds meermaals voorgekomen dat de winterbanden doorslippen op nat wegdek bij vertrekken. Ook in de bochten voel je dat de auto echt gedwongen moet worden om te gaan waar je wil. (hetzelde gevoel dat je hebt in de nieuwe Ibiza; die wil ook niet door de bocht)

                      Het leuke aan winterbanden is dat je bij sneeuw en ijs met redelijk normale snelheid hellingen op en af kan rijden en stoppen.

                      Maar buiten dat vind ik het geen plezier om op normale wegen met zulke banden te rijden. Een goede (harde) vering gekoppeld aan stijve (zomer) banden is veel leuker om rond te toeren.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Oef, eindelijk eens iemand die mijn mening onderschrijft...

                      Veel plezier heb je er inderdaad niet mee, behalve dan als 't gesneeuwd is.
                      Toch goed gegokt dat jullie proberen aan hogere snelheid bochten te nemen.

                      Ik moet toegeven dat ik dit nog niet getest heb, wettelijk of niet.

                      We hebben dus al twee types die voorstander zijn van zomerbanden.
                      - Zij die zeer voorzichtig rijden en het nut niet inzien, maar wel het verkeer ophouden.
                      - Zij die zo snel door de bochten gaan dat ze beginnen te slippen bij vochtig weer. Ze geven dan toch nog toe dat het bij sneeuw wel nuttig is.

                      Enfin, de winterbanden zijn hier niet verplicht. Dus iedereen doet wat hij wil zeker. Ik zal maar bidden voor een opwarming van de aarde

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Om er uit te komen moet jullie stilaan een beetje vaart gaan maken, anders is de winter voorbij
                        D90 - D70 - F80 + glas

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          - Zij die zeer voorzichtig rijden en het nut niet inzien, maar wel het verkeer ophouden.
                          Je oordeelt over mijn rijstijl en het gevolg daarvan zonder dat je me kent Kan je mij ook de volgende lottonummers mededelen... kan van pas komen. De dag dat ik iemand ophoud dan stop ik met autorijden. Het verschil met velen is dat ik mijn wagen ken, ik maak daar een prioriteit van... en vervolgens voldoende ervaring heb dat ik 'problemen' zie aankomen nog voor ze er zijn. Maar dat weegt niet op tegen winterbanden hé...
                          Jean Pierre.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                            Je oordeelt over mijn rijstijl en het gevolg daarvan zonder dat je me kent Kan je mij ook de volgende lottonummers mededelen... kan van pas komen. De dag dat ik iemand ophoud dan stop ik met autorijden. Het verschil met velen is dat ik mijn wagen ken, ik maak daar een prioriteit van... en vervolgens voldoende ervaring heb dat ik 'problemen' zie aankomen nog voor ze er zijn. Maar dat weegt niet op tegen winterbanden hé...
                            Ik zie ook de problemen op voorhand aankomen en daar bestaat een term voor: defensief rijden noemt men zoiets...
                            Onlangs nog door een rood licht gereden omdat de vrachtwagen achter mij zo snel naderde en op het natte wegdek niet tijdig tot stilstand was gekomen...

                            En dus zie ik ook de problemen aankomen wanneer iemand zonder winterbanden voor mij over de baan ploetert tegen max. 20km/u en denk bij mezelf; nu is het hoogtijd om snelheid te minderen want anders plak ik frontaal in zijn kont...
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                              Je oordeelt over mijn rijstijl en het gevolg daarvan zonder dat je me kent Kan je mij ook de volgende lottonummers mededelen... kan van pas komen. De dag dat ik iemand ophoud dan stop ik met autorijden. Het verschil met velen is dat ik mijn wagen ken, ik maak daar een prioriteit van... en vervolgens voldoende ervaring heb dat ik 'problemen' zie aankomen nog voor ze er zijn. Maar dat weegt niet op tegen winterbanden hé...
                              Ik ben een paar winters geleden beginnen glijden tegen 20km/u, het was vals plat. Met winterbanden was ik misschien ook beginnen glijden, maar in ieder geval veel sneller tot stilstand gekomen.
                              Als je dezelfde rijstijl aanhoudt met winterbanden is het gewoon veel veiliger. Probeer er eens te testen. Dat is alles. Ik denk dat ik het ook ga opgeven.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                                Toch goed gegokt dat jullie proberen aan hogere snelheid bochten te nemen.

                                Ik moet toegeven dat ik dit nog niet getest heb, wettelijk of niet.

                                We hebben dus al twee types die voorstander zijn van zomerbanden.
                                - Zij die zeer voorzichtig rijden en het nut niet inzien, maar wel het verkeer ophouden.
                                - Zij die zo snel door de bochten gaan dat ze beginnen te slippen bij vochtig weer. Ze geven dan toch nog toe dat het bij sneeuw wel nuttig is.

                                Enfin, de winterbanden zijn hier niet verplicht. Dus iedereen doet wat hij wil zeker. Ik zal maar bidden voor een opwarming van de aarde
                                Ik gebruik geen winterbanden, en in de winter houdt ik niemand op : dan volg ik gewoon mijn voorganger...
                                - Die winterbanden hebben in de regen enkel een beter effect als het echt fel regent. Dan hebben de bredere groeven inderdaad hun nut tegen aquaplaning. Als het niet te fel regent (of de bestuurder gebruikt een aangepaste snelheid), dan heeft een goeie zomerband een beter profiel, want lucht zorgt nu eenmaal niet voor een betere wegligging...
                                - Ik kan op zomerbanden evengoed aan 100 km./h rijden : veel kans dat ik wegglip is er dan ook niet. Veel kans dat ik kan stoppen indien nodig ook niet. Wat sommigen hier als argumenten gebruiken : altijd prachtig...
                                - Al die veiligheidssystemen op auto's : ABS, ESP, winterbanden : die dienen niet om daarmee meer het zotteke te kunnen uitgangen, die dienen om bij een normaal gebruik van de auto, meer marge te hebben als het eens moeilijk wordt, en er dus minder ongevallen gebeuren. Voor de meesten hier dienen die dingen blijkbaar om onveiliger te gaan rijden, want die systemen gaan toch wel mijn fouten opvangen...
                                Voor zij die het niet zouden weten : aan 50 km./h op zomerbanden, heb je in sneeuw ongeveer dezelfde remafstand als aan 70 km./h op winterbanden.
                                Zij die het dus nodig vinden om toch 80 km./h te rijden op sneeuw zouden dus beter veilig doen, en op winterbanden bollen, mee met de rest van de stroom.
                                Als ik aan die 50 km./h al iemand zou ophouden : ik doe voor het ogenblik 12 km./dag met de auto, waarvan het grootste deel op wegen waar je maar 50 km./h mag rijden. Veel zal ik er niet ophouden, denk ik. De meesten geraken zelfs niet aan 50 km./h in de sneeuw.
                                En voor dit jaar zal het inderdaad niet meer belangrijk zijn : ik denk niet dat we nog sneeuw zullen zien in onze apelandje...
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X