Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
    Het gaat er hier niet om hoeveel en hoelang je met de wagen rijdt of al gereden hebt hé...
    Ach zo, rijervaring telt niet mee?
    Ok dan vergeet ik de paar miljoen km die ik reeds aflegde... (zonder winterbanden en in winters die nog winter konden genoemd worden)

    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
    En het is gewoon de harde realiteit welke JCviggen aanhaalt; je krijgt boze blikken, toeterende, vloekende, lichten knipperende en middenvinger toestanden over je heen wanneer je sukkelende automobilisten gezapig voorbijsteekt in dergelijke situaties.
    Ik steek nooit mijn midden vinger op naar iemand die mij aan hoge snelheid voorbij steekt (terwijl ik zelf toch ook 100 à 120 rijd), maar als die op een ijzelplek terechtkomt dan kan hij evengoed gaan schuiven als een ander...
    Jean Pierre.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
      Ach zo, rijervaring telt niet mee?
      Ok dan vergeet ik de paar miljoen km die ik reeds aflegde... (zonder winterbanden en in winters die nog winter konden genoemd worden)
      Ervaring speelt zeker een rol, net als het karakter van de chaufeur in kwestie, wie zich aan alles en iedereen gaat ergeren, is zelf soms een gevaar op de weg.

      Zelf vind ik dat er in winterse omstandigheden niets mis is om met winterbanden te rijden, wat velen hier blijkbaar toch niet (willen/kunnen) begrijpen.

      Maandag voormiddag zal ik deze volgens het weerbericht voor de eerste keer deze winter monteren.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
        Ach zo, rijervaring telt niet mee?
        Ok dan vergeet ik de paar miljoen km die ik reeds aflegde... (zonder winterbanden en in winters die nog winter konden genoemd worden)



        Ik steek nooit mijn midden vinger op naar iemand die mij aan hoge snelheid voorbij steekt (terwijl ik zelf toch ook 100 à 120 rijd), maar als die op een ijzelplek terechtkomt dan kan hij evengoed gaan schuiven als een ander...

        Dan doe jij zo'n 70.000km per jaar, dat zijn er flink wat. Anderzijds zijn er chauffeurs met 40 jaar ervaring die het nog niet kunnen en het ook nooit zullen kunnen...
        D90 - D70 - F80 + glas

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Anderzijds zijn er chauffeurs met 40 jaar ervaring die het nog niet kunnen en het ook nooit zullen kunnen...
          En dan vergeet je nog de gevaarlijkste soort , namelijk die denkt dat ze het kan (niet op jou bedoeld).
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            En dan vergeet je nog de gevaarlijkste soort , namelijk die denkt dat ze het kan (niet op jou bedoeld).
            Die fase hebben we allemaal doorgemaakt waarschijnlijk.
            D90 - D70 - F80 + glas

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Ik twijfel er niet aan dat er hier zijn die harde winters zonder kleerscheuren doorgeraakt zijn zonder winterbanden. Klein voorbeeldje tegen 40km/u

              http://www.youtube.com/watch?v=wAY_h...eature=related

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Maandag voormiddag zal ik deze volgens het weerbericht voor de eerste keer deze winter monteren.
                Nu dat vind ik verstandig! Maar ik ken er enkele die ze er al op liggen hebben van begin november... want toen was er paniek dat er niet voldoende waren...
                Jean Pierre.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                  Dan doe jij zo'n 70.000km per jaar, dat zijn er flink wat. Anderzijds zijn er chauffeurs met 40 jaar ervaring die het nog niet kunnen en het ook nooit zullen kunnen...
                  Oei, ik zal er wel iets meer doen... (woon werkverkeer 150km per dag) en gemiddeld 600 per weekend en dat is enkel met mijn wagen... tel daarbij een gemiddelde van 400 à 500 km per werkdag met vrachtwagen en/of bestelwagen.

                  Maar nog eens, ik heb niets tegen mensen die winterbanden wensen te gebruiken, alleen weet ik voor mezelf dat ik ze hier niet nodig heb.
                  Jean Pierre.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    dus ik voel me lichtjes op mijn tenen getrapt door uw veralgemening.
                    maar ik vergeef het u niettemin omdat je er bijschrijft "subjectieve inschatting"
                    Uitzondering bevestigt de regel zeker? Zo algemeen was de uitspraak nu ook weer niet.

                    Als je naar vergelijkingen kijkt zoals in dat filmpje dat werd gepost hier met en zonder winterbanden...dan kan je er niet rond dat winterbanden véél veiliger zijn. Ook al rij je maar 30 of 40 km/h dan nog is je remafstand gigantisch tegenover winterbanden.

                    Een goede chauffeur moet zo'n feit onder ogen zien lijkt me, en het is een slechte beslissing om met zomerbanden door sneeuw te rijden. Dat je in de winter geen winterbanden legt, OK! De belgische winters zijn van die aard dat je 95% van de winterdagen goed met zomerbanden kan rijden zonder een gevaar op de weg te zijn.
                    Maar die 2 of 3 dagen dat het snachts goed doorsneeuwt...dan ben je een gevaar op de weg als je zonder winterbanden rijdt. Blijf die dagen dan beter thuis, dat is de enige verantwoorde beslissing. Mijn mening maar.

                    Wat betreft snelheid e.d. het is belangrijk om in gladde omstandigheden regelmatig op voorzichtige wijze de grens van de grip af te tasten. Eens wat harder remmen, wat harder sturen...dat je voelt precies het punt waar de wagen gaat glijden. Dan weet je tenminste wat voor snelheid redelijk is en wat niet. Maar 90% van de belgische chauffeurs kan of durft dat niet en weet niet eens hoe een glijdende wagen op te vangen. Dat is een serieus gat in de opleiding vind ik en zou moeten worden getest voordat je een rijbewijs krijgt.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                      Eens wat harder remmen, wat harder sturen...dat je voelt precies het punt waar de wagen gaat glijden. Dan weet je tenminste wat voor snelheid redelijk is en wat niet. Maar 90% van de belgische chauffeurs kan of durft dat niet en weet niet eens hoe een glijdende wagen op te vangen. Dat is een serieus gat in de opleiding vind ik en zou moeten worden getest voordat je een rijbewijs krijgt.
                      Er is onlangs een enquête geweest met vragen over de "toepassingen en gebruiken" in de huidige generatie auto's.
                      Meer dan de helft van de ondervraagden weet niet waarvoor al die knopjes staan of dienen die ze op hun dashboard en middenconsole dagelijks voor ogen zien...

                      ga dus aan zo'n mensen het nut van winterbanden maar eens uitleggen...
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        Er is onlangs een enquête geweest met vragen over de "toepassingen en gebruiken" in de huidige generatie auto's.
                        Meer dan de helft van de ondervraagden weet niet waarvoor al die knopjes staan of dienen die ze op hun dashboard en middenconsole dagelijks voor ogen zien...

                        ga dus aan zo'n mensen het nut van winterbanden maar eens uitleggen...
                        Ik weet pertank van elk van die "knopkes" waarvoor ze dienen... .
                        Zoveel staan er trouwens niet : t'is een VW voor iets, hé... Die massage functie van de zetel heb ik nog niet gevonden, maar ze zit er waarschijnlijk ook niet op.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Ik weet pertank van elk van die "knopkes" waarvoor ze dienen... .
                          Zoveel staan er trouwens niet : t'is een VW voor iets, hé... Die massage functie van de zetel heb ik nog niet gevonden, maar ze zit er waarschijnlijk ook niet op.
                          Je hebt ook diegenen die zodanig met hun knopkes spelen dat ze ergens tegenaan rijden
                          Jean Pierre.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Al 44 pagina's over het nut van winterbanden en we weten het nog niet

                            Persoonlijk ben ik overtuigd van het nut van winterbanden, niet in de eerste plaats omdat ze in een land als Zweden verplicht zijn. En onze winters, ah....
                            Er is zoiets als de wet van de verminderende meeropbrengsten en met de km's die ik in ons landeke doe vind ik winterbanden overkill.

                            In feite denk ik dat iedereen op een bepaald punt wel gelijk heeft. Zelf heb ik ooit het genoegen mogen beleven om het 4-matic systeem van Mercedes te mogen ervaren.
                            In de sneeuw welteverstaan.
                            Ik durf te stellen dat een 4-matic op zomerbanden veel effectiever is dan een achtertractie op winterbanden. Als het dan toch over de veiligheid gaat ....

                            Ik verbaas me wel over het ontbreken van enige info over de bandendruk/belasting die je zet op zomer of winterbanden. Met 10% minder druk kan je zomerbanden op een heel andere temperatuur/gedrag brengen. Zo, we zijn weg voor nog eens 44 pagina's en tegen dan is de winter over.

                            En bij gebrek aan gezond verstand heeft tenslotte de fysica het laatste woord

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Ik durf te stellen dat een 4-matic op zomerbanden veel effectiever is dan een achtertractie op winterbanden. Als het dan toch over de veiligheid gaat ....
                              Als we nu onze zomerbanden eens zouden kunnen vervangen door klein rupsbandjes, we zouden ons turbo's nogal kunnen gebruiken.....

                              Winterbanden zullen in bepaalde gevallen beter functioneren dan zomerbanden, geen haar op mijn hoofd dat daar aan twijfelt, wat niet wil zeggen dat ze onfeilbaar zijn. Soms leest men hier wel eens het tegenovergestelde.
                              Bottom line zal het altijd het gezond verstand zijn die het haalt van de wetten van de fysica en nooit de band.
                              Voor alle duidelijkheid, ik rij ook op wintersloefen.
                              D90 - D70 - F80 + glas

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Ik durf te stellen dat een 4-matic op zomerbanden veel effectiever is dan een achtertractie op winterbanden. Als het dan toch over de veiligheid gaat ....
                                Om op te trekken, sure. Remmen? Vergeet het maar. Ik rij hier ook met een Audi quattro en dat komt in de sneeuw geweldig van de plek maar om te remmen ben je niet beter af dan een der welke andere auto. Je moet dus goed opletten want het geeft snel een vals gevoel van grip die er plots niet meer is als er een hindernis voor je auto opduikt.

                                Comment

                                Working...
                                X