Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
    Ik zie het dagelijks genoeg gebeuren, bestuurders met "dikke bakken" die denken dat hen niks kan gebeuren omdat ze toch over zo'n ultra moderne wagen beschikken die
    hun leven wel zal redden tijdens een frontale aanrijding.
    En dan op, hoogstwaarschijnlijk, zomer banden tegen 140km/u over het besneeuwde linkerbaanvak scheuren.
    Naar analogie hiermee, kunnen we er nog iets aan toevoegen : ik zie het dagelijk genoeg gebeuren, bestuurders met winterbanden die denken dat hen niets kan gebeuren en dus denken vlotjes 20 km/h sneller te mogen rijden...

    Al die veiligheidsmaatregelen die autoconstructeurs nemen (ABS, ESP, winterbanden, ...) zijn bedoeld om de veiligheidsmarges te vergroten. Maar die marges zijn niet eindeloos. ABS en ESP zijn 2 zaken die hun nut al meer dan bewezen hebben. Ik hoop dat de volgende keer dat je nog eens een obstakel moet ontwijken tijdens het remmen, dat je dan al een andere auto hebt gekocht...
    Winterbanden hebben hun nut al evengoed bewezen, maar denken dat je daarmee veilig 20 km/h sneller kan rijden is jammergenoeg verkeerd. Die marge levert dat niet op. Ik ben veiliger aan 40 km/h op zomerbanden, dan jij aan 60 km/h op winterbanden. En hetzelfde kan je ook zeggen van 60 en 80 km/h...
    Niet dat ik er zou aan denken om 80 te rijden op besneeuwde wegen (of het zou op een circuit moeten zijn).
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Bij droog weer en deze temperaturen eens een remtest doen.
      Dan zie je duidelijk het verschil, als de zomerband als een schaats rustig verder glijdt en de winterband al lang gestopt is.
      Deze discutie is eigenlijk zinloos, want voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn.
      En ze zullen elkaar nooit een duimbreed toegeven.
      Ik rij al jaren met winterbanden en wil nooit meer zonder. Het verschil is té groot.
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
        Amen!

        whatever destn; uw woorden meningen zijn wet en heilig dus ik ga mij
        besparen van enige verdere moeite.


        @ sorrow; laat ze maar lachen he die Zweden, ik ken de voor-en nadelen van winterbanden goed genoeg om te kiezen voor deze optie.
        Mijn woorden zijn absoluut niet wet en heilig.

        Maar eerder zei je zelf dat je een verantwoordelijkheid hebt (ik neem aan kinderen/gezin). Daarvoor wil je zeker winterbanden steken, maar je zweert "proven technology" als ABS, ESP en strafst van al Airbags af?
        Ik had gewoon graag je respons daarop geweten, maar ogenschijnlijk is die er niet, vandaar dat je uit de discussie stapt.

        Please correct me if I'm wrong.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Maar eerder zei je zelf dat je een verantwoordelijkheid hebt (ik neem aan kinderen/gezin).
          Nope, nooit van mijn leven...

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Daarvoor wil je zeker winterbanden steken, maar je zweert "proven technology" als ABS, ESP en strafst van al Airbags af?
          ik steek winter banden omdat... zie vorige reply's

          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          Ik had gewoon graag je respons daarop geweten, maar ogenschijnlijk is die er niet, vandaar dat je uit de discussie stapt.

          Please correct me if I'm wrong.
          Ik zet deze discussie stop en weiger deze nog te langer voeren omdat;

          1) jij blijkbaar resoluut tegenstander bent
          2) ik fervent voorstander ben, winter banden verplichten voor iedereen!

          like mil1 just said;
          Oorspronkelijk geplaatst door mil1
          Deze discutie is eigenlijk zinloos, want voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn.
          En ze zullen elkaar nooit een duimbreed toegeven.
          nagels met koppen!
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door sorrow Bekijk bericht
            In Belgie daarentegen zie ik er de zin niet van in. De wegen worden gestrooid, weinig of geen afgelegen gebieden...
            Hadden ze vorige avond allemaal winterbanden gehad of moest men tenminste gestrooid hebben, dan had ik niet van Mons tot Ittre in eerste moeten rijden hebben op ralenti en van daar tot Leuven misschien iets verder geraakt dan tot net in tweede.
            Heb er bijna drie uur en half over gedaan omdat bijna niemand durfde te rijden!

            En voor de rest hebben we in België elk jaar temperaturen beneden 7°C, dus altijd nuttig.
            En van die half gesmolten puree is even gevaarlijk als verse sneeuw ... integendeel zelfs want als dat terug aanvriest wordt het een ijspiste!
            Zeg dan eerder "ik heb geen zin erin te investeren" i.p.v. "het heeft geen nut".
            Last edited by VerSeg; 2 december 2010, 02:20.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Zeg dan eerder "ik heb geen zin erin te investeren" i.p.v. "het heeft geen nut".
              Nagel op de kop ! Wat mij betreft mogen ze deze banden vanaf morgen verplichten in Belgie Ik ben 100% zeker dat wie hier twijfels uit over het nut van een winterband er nog nooit onder z'n wagen heeft gehad. Dat nieuwe zomerbanden ook best goed zijn is een lachertje, m'n wagen is nu 2 maand nieuw, vorige week vrijdag heb ik zowel de mijne als mijn vrouw haar wagen de bandenwissel gaan doen, toen was het volle bak aan het sneeuwen, ik ben dus met m'n 2 maand oude zomerbanden tot bij de garage gereden en 15min later teruggekeerd met m'n wintersloffen en ik heb toen beide even getest op een noodstopje , ik weet zeker dat iedere kritikaster hier die toen bij mij in de wagen zou hebben gezeten overtuigd zou zijn geweest
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                Nope, nooit van mijn leven...



                ik steek winter banden omdat... zie vorige reply's



                Ik zet deze discussie stop en weiger deze nog te langer voeren omdat;

                1) jij blijkbaar resoluut tegenstander bent
                2) ik fervent voorstander ben, winter banden verplichten voor iedereen!

                like mil1 just said;


                nagels met koppen!
                ROFL verdraai anders de discussie ja.

                1) Als ik resoluut tegenstander ben, waarom heb ik dan winterbanden besteld? Right

                2) Het ging niet over winterbanden, maar wel dat je winterbanden promoot maar tegelijkertijd airbags, esp en asr afzweert, dat is mijn vraag.


                Nu ja goed, als je niet meer wil reageren moet ik mijn eigen conclusies wel trekken he, jammer.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door sorrow Bekijk bericht
                  Grappig hoe mensen verkeerde conclusies als ze vol emotie hun standpunt willen verdedigen.

                  Ik heb jaren met winterbanden gereden in Zweden ( 4 jaar verbleven) dus ik weet maar al te goed wat het doet. Daar lachen ze eens met wat we hier meestal meemaken in de winter.
                  In Belgie daarentegen zie ik er de zin niet van in. De wegen worden gestrooid, weinig of geen afgelegen gebieden... Snelheid aanpassen en je niet druk maken dat het niet vooruitgaat en je komt al een heel eind.
                  Lachen de zweden met onze winters, of het feit dat we de wegen niet kunnen vrijhouden ? Of onze drang om alle wegen 100% vrij te willen krijgen. (Deze ochtend was mijn straat niet geruimd of gestrooid... kasseien...)
                  Wat zou het beste zijn ? Niets strooien en ruimen, en iedereen op winterbanden ? En alleen de autosnelweg en grote wegen vrijhouden. Op de kleine wegen kan iedereen dan gebruik maken van zijn winterbanden. Iedereen die 1x per jaar in een vervelende en gevaarlijke situatie terechtkomt ziet het nut van winterbanden in. (vb: achteruitglijden op een helling, niet tijdig kunnen stoppen,... gewoon de berg niet op kunnen,...)

                  Ook is het verschil tussen een auto zonder hulpmiddelen en afgesleten zomerbanden tov. een auto met allerlei hulpmiddelen met winterbanden te groot...

                  Iedereen kan voor zichzelf uitmaken wat hij wil.

                  Globaal gezien vraag ik me af of het geen goed idee is; om winterbanden te verplichten en het strooien op alle kleine wegen af te schaffen en alleen de kruispunten te strooien en de primaire wegen. (Impact van het zout op het milieu en de kostprijs van het strooien aan de staat, lees: burger)

                  nb: Als je alleen in stedelijk gebied komt, kan ik best geloven dat je geen winterbanden nodig hebt... en daarom begrijp ik ook dat je winterbanden daardoor niet kan verplichten in België... en dat strooien en ruimen de enige oplossing is...
                  nb2: Iedereen moet een bijdrage leveren voor het vrijhouden van de baan, de hulpdiensten ea. hebben er baat bij. En dus ook diegene die niet op de straat komt als het sneeuwt...
                  Als je het zuiver economisch bekijkt kunnen winterbanden goedkoper uitkomen dat de bijdrage die je betaalt voor het strooien. Maar een land kan wel economisch stil vallen door een dagje sneeuw, toch in België.
                  Conclusie:
                  Ofwel reken je op de regering, ofwel reken je op je winterbanden.
                  Of je neemt gewoon een goede omniumverzekering met zomerbanden.
                  Er zijn mogelijkheden genoeg.
                  Last edited by Dirk007; 2 december 2010, 09:12.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                    Of je neemt gewoon een goede omniumverzekering met zomerbanden.
                    En ge knalt dan maar een ander zijn wagen kapot ... ge hebt toch een omnium.
                    Misschien heb je wat geluk en is die ander "maar" een voetganger.

                    Sorry maar dit is toch niet echt de meest aan te bevelen optie.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      En ge knalt dan maar een ander zijn wagen kapot ... ge hebt toch een omnium.
                      Misschien heb je wat geluk en is die ander "maar" een voetganger.

                      Sorry maar dit is toch niet echt de meest aan te bevelen optie.
                      Is ook niet mijn keuze !!!
                      Maar de meesten denken aan hun situatie en hebben weinig begrip of luisteren niet naar een andere...

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        En ge knalt dan maar een ander zijn wagen kapot ... ge hebt toch een omnium.
                        Misschien heb je wat geluk en is die ander "maar" een voetganger.

                        Sorry maar dit is toch niet echt de meest aan te bevelen optie.
                        In de winter wordt gewoon trager gereden. Als ik jullie hier hoor, dan rijden de gasten op zomerbanden aan snelheden waar een voetganger zowat kan bij "meejoggen".
                        Veel kans dat die voetganger dan zware schade zal oplopen is er niet.

                        Diezelfde op winterbanden die denkt dat hij dus zonder probleem 20 km/h sneller kan rijden zal al heel wat meer schade veroorzaken aan die voetganger !
                        Hij zal die voetganger erger raken : want z'n remafstand is groter, dan die op goeie zomerbanden, maar 20 km/h trager...

                        Heb me vandaag wat uitgeleefd op die zomerbanden : een goeie 5 cm. sneeuw, en wat bochtjes en domme dingen gedaan aan een 30-40 km/h (kwestie van eens te testen hé). Veel slipwerk heb ik niet gevoeld. Met een voorwielaandrijver houd je gewoon je voet op de gas, en dat komt allemaal goed...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Mijn subaru (quattro) heeft geen enkel probleem met deze vroege winteraanval.
                          Nu met winterbanden erop (toeval: kon dit bod van de dealer niet of nauwelijks weigeren) in mijn voordeel. Bij deze is dit mijn eerste winter na 32 jaar op winterbanden. De wagen rijdt net hetzelfde, behalve meer lawaai (best detecteerbaar in ondergrondse garages), meer rolweerstand= hoger brandstofverbruik, hier +/-0.7 l/100km, en waarschijnlijk zullen de wiellagers het harder te verduren krijgen...daarentegen zou ik nu beter(of nog beter), aan de weg kleven ...we zien wel of we veilig deze winter doorkomen.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Diezelfde op winterbanden die denkt dat hij dus zonder probleem 20 km/h sneller kan rijden zal al heel wat meer schade veroorzaken aan die voetganger !
                            Hij zal die voetganger erger raken : want z'n remafstand is groter, dan die op goeie zomerbanden, maar 20 km/h trager..
                            Wil je de test doen? Ik ben ervan overtuigd dat ik maar dezelfde remafstand nodig heb bij een verschil van 20km/u.... Zelfs met nieuwe zomerbanden...

                            Je zou eens een rijstage moeten doen in Spa ... je zal direct veel verschil zien met alle soorten banden op verschillende soorten ondergronden.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              mijn audi A4 (nieuw model) heeft ook voorwielaandrijving , ik heb vanmorgen 5Km gereden (met zomerbanden) en heb de trein genomen omdat het kreng nauwelijks nog te besturen was (regio Oost-Vl) , ni te doen




                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              In de winter wordt gewoon trager gereden. Als ik jullie hier hoor, dan rijden de gasten op zomerbanden aan snelheden waar een voetganger zowat kan bij "meejoggen".
                              Veel kans dat die voetganger dan zware schade zal oplopen is er niet.

                              Diezelfde op winterbanden die denkt dat hij dus zonder probleem 20 km/h sneller kan rijden zal al heel wat meer schade veroorzaken aan die voetganger !
                              Hij zal die voetganger erger raken : want z'n remafstand is groter, dan die op goeie zomerbanden, maar 20 km/h trager...

                              Heb me vandaag wat uitgeleefd op die zomerbanden : een goeie 5 cm. sneeuw, en wat bochtjes en domme dingen gedaan aan een 30-40 km/h (kwestie van eens te testen hé). Veel slipwerk heb ik niet gevoeld. Met een voorwielaandrijver houd je gewoon je voet op de gas, en dat komt allemaal goed...

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                                en waarschijnlijk zullen de wiellagers het harder te verduren krijgen..
                                Als je de juiste velgen hebt (zelfde ET) zie ik niet in waarom uw lagers het harder te verduren zouden hebben.
                                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                                Comment

                                Working...
                                X