Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Over parkeren gesproken, ik zie meer en meer eigenaars van dure wagens 2 parkeerplaatsen innemen, of zich wel zo plaatsen dat het vrijwel onmogelijk is er nog tussen te kunnen. Ik wil absoluut niet asociaal doen, maar ik kan die geen ongelijk geven. ....
    Nu weet ik eindelijk waarom, ik dacht dat ze niet konden parkeren.
    Ik zal in het vervolg wat meer begrip opbrengen voor die sukkelaars .

    Comment


    • Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Nu weet ik eindelijk waarom, ik dacht dat ze niet konden parkeren.
      Ik zal in het vervolg wat meer begrip opbrengen voor die sukkelaars [emoji14].
      Het is inderdaad omdat vele anderen niet deftig (voorzichtig) kunnen (willen) parkeren dat men bijna verplicht verkeerd moeten parkeren om zichzelf wat te beschermen.
      De vraag blijft wat het meest asociale is .... twee plaatsen innemen of een ander zijn gerief beschadigen.
      Ik keur geen van beiden goed, maar of er nu een Ferrari, Porsche, Fiat 500 of een oude Nissan Sunny naast u staat ... uw deur wat onder controle houden om de andere geen schade te bezorgen is een minimum.
      De waarde van het voertuig is van geen belang, het is respect voor alles dat moet primeren.
      Winterbanden of zomerbanden maakt ook niet uit. [emoji16]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Het is inderdaad omdat vele anderen niet deftig (voorzichtig) kunnen (willen) parkeren dat men bijna verplicht verkeerd moeten parkeren om zichzelf wat te beschermen.
        De vraag blijft wat het meest asociale is .... twee plaatsen innemen of een ander zijn gerief beschadigen.
        Ik keur geen van beiden goed, maar of er nu een Ferrari, Porsche, Fiat 500 of een oude Nissan Sunny naast u staat ... uw deur wat onder controle houden om de andere geen schade te bezorgen is een minimum.
        De waarde van het voertuig is van geen belang, het is respect voor alles dat moet primeren.
        Winterbanden of zomerbanden maakt ook niet uit. [emoji16]
        Ik ben ervan overtuigd dat diegenen die geen respect hebben voor de wagen/kapitaal van een ander en er zo maar deuren tegenaan slaan of deuken in rijden, de aanleiding zijn van het (a)sociaal gedrag van hen die twee plaatsen durven innemen. Ik ben het er dus helemaal eens mee dat 2 plaatsen innemen een asociaal gedrag is.
        Alé, morgen nog een zomersetje plaatsen op onze andere wagen.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Inderdaad.
          En ik heb ooit een dikke 18/20 gehaald voor een mondeling examen op mechanica.

          @Notex: waar komt volgens jou de wrijving dan vandaan?
          Een klein deel komt van de waterpomp, alternator, nokkenas, krukas, maar het meeste komt door de zogenaamde pompverliezen.
          Dat je een motor relatief makkelijk rond krijgt als je de bougies er uit draait klopt, maar met de hand ga je die ook geen 2000 t/m doe draaien, zelfs zonder die bougies.

          Aan 2000t gaat er door een 2 liter motor zonder turbo een kleine 2000 liter lucht per minuut. Die lucht moet aangezogen worden door de luchtfilter, door de kleppen, en nadien nog door de uitlaat. Daar heb je een pak vermogen voor nodig, en dat zijn de pompverliezen.
          Juist, een van de eerste dingen die worden gedaan in de motorracerij is het polieren (en verkorten) van de inlaatkanalen. Maar in termen van verliezen gesproken verlies je de overbrenging uit het oog (versnellingsbak + differentieel). Er is een serieus verschil tussen het vermogen aan de krukas en het vermogen gemeten op de wielen.
          Aan de andere kant proberen ze te beknibbelden op bv de koeling, alle ventilatoren draaiden vroeger ctu via een vaste koppeling, dat zie je niet meer, ofwel elektrisch ofwel via een thermoswitchkoppeling. Wat je ook vergeet is de rolweerstand van de banden en de invloed van de bandendruk (topic gaat over banden).
          De luchtdruk en temp. zijn ook twee belangrijke gegevens betreft het geleverde vermogen maar goed, dat zijn externe factoren. Om van de airco maar te zwijgen, ik had vroeger een vriend die me vertelde dat hij in de bergen met een zwaar beladen bus de airco af legde, volgens eigen zeggen leverde dat een vermogenswinst van 50 pK op (ik ben niet thuis in busmechaniek). Trouwens : zowat alle motoren hebben al lang een regeling die het stationair toerental bijstuurt in functie van de verbruikers, vroeger kon je duidelijk merken dat dit toerental daalde naarmate je meer verbruikers aanzette.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Ik ben ervan overtuigd dat diegenen die geen respect hebben voor de wagen/kapitaal van een ander en er zo maar deuren tegenaan slaan of deuken in rijden, de aanleiding zijn van het (a)sociaal gedrag van hen die twee plaatsen durven innemen. Ik ben het er dus helemaal eens mee dat 2 plaatsen innemen een asociaal gedrag is.
            Om niet te spreken van de sjarels die gaan staan op invalidenplaatsen
            Maar het kan nog erger : we hadden op de schoolparking een opa die dagelijks zijn schoonzoon kwam afhalen en zich niet te min voelde op dwars op de geparkeerde auto's te staan waardoor en minstens 2 mensen niet weg konden. Ik heb (vrouwelijke) collega's gehad die hem vriendelijk gevraagd hebben om een beetje te verrijden. Ze kregen allemaal als antwoord : "ik wacht op mijn kleinzoon". En hij bleef vrolijk staan. DAT noem ik pas asociaal !
            Om een of andere reden heeft hij het me niet gelapt, misschien omdat de trekhaak van de Patrol op de juiste hoogte zit.

            Maar over het bezetten van gehandicaptenplaatsen te spreken (mijn schoonvader was op zijn 38 half verlamd) : ik zag ooit zo'n tuttebel die plaats bij een supermarktje in nemen en ik ben gewoon naar haar toegestapt om mijn gedacht te zeggen : ze was compleet in de mond geblazen.
            In feite zo iedereen zo'n vette lippenstift moeten bij hebben om dat af te straffen via de voorruit of de achterruit. Of nog beter : zo'n speciale schroevendraaier waarmee ze in de bandencentrales de ventielkernen uitdraaien

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Sorry, dubbelpost.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                ..............<knip>................. Of nog beter : zo'n speciale schroevendraaier waarmee ze in de bandencentrales de ventielkernen uitdraaien
                Een rijstkorreltje in dat ventiel duwen helpt ook, met vertraging.
                Ziezo: terug on topic. LOL
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Let wel dat haast elke parking cameratoezicht heeft ...
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Ach, daar is ook een oplossing voor.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Een rijstkorreltje in dat ventiel duwen helpt ook, met vertraging.
                      Ziezo: terug on topic. LOL
                      Peperbolletje werkt ook.
                      Dat veroorzaakt ook amper schade. Band terug oppompen en rijden. Alleen wat tijdverlies....

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Peperbolletje werkt ook.
                        Dat veroorzaakt ook amper schade. Band terug oppompen en rijden. Alleen wat tijdverlies....
                        En hij heeft tenminste eens zijn bandendruk moeten nazien.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Juist, een van de eerste dingen die worden gedaan in de motorracerij is het polieren (en verkorten) van de inlaatkanalen. Maar in termen van verliezen gesproken verlies je de overbrenging uit het oog (versnellingsbak + differentieel). Er is een serieus verschil tussen het vermogen aan de krukas en het vermogen gemeten op de wielen.
                          Aan de andere kant proberen ze te beknibbelden op bv de koeling, alle ventilatoren draaiden vroeger ctu via een vaste koppeling, dat zie je niet meer, ofwel elektrisch ofwel via een thermoswitchkoppeling. Wat je ook vergeet is de rolweerstand van de banden en de invloed van de bandendruk (topic gaat over banden).
                          De luchtdruk en temp. zijn ook twee belangrijke gegevens betreft het geleverde vermogen maar goed, dat zijn externe factoren. Om van de airco maar te zwijgen, ik had vroeger een vriend die me vertelde dat hij in de bergen met een zwaar beladen bus de airco af legde, volgens eigen zeggen leverde dat een vermogenswinst van 50 pK op (ik ben niet thuis in busmechaniek). Trouwens : zowat alle motoren hebben al lang een regeling die het stationair toerental bijstuurt in functie van de verbruikers, vroeger kon je duidelijk merken dat dit toerental daalde naarmate je meer verbruikers aanzette.
                          Ik heb vroeger een paar busfabrikanten als klant gehad. Er zijn er maar 2 in Belgie.

                          Bij één van die twee heb ik ooit een bus gezien die een extra 2l diesel motor aan boord had om,de airco te laten draaien als de bus stil stond (voor het midden oosten) dus die 50pk kan best kloppen. Op een auto is het rond de 5 pk.

                          Een grote busventilator neemt op vol toerental een vermogen van meer dan 20pk op. Bij het afdalen werd die mee ingeschakeld met de vertrager om extra motorremvermogen te geven. Die ventilator werd via een mechanische koppeling met riemen direct door de motor aangedreven, niet electrisch.

                          Als een auto meer dan 50 km/h rijdt heb je de koelventilator niet meer nodig. Genoeg rijwind om te koelen.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            En hij heeft tenminste eens zijn bandendruk moeten nazien.
                            Voila, en zo bewijzen we die aso nog een dienst.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Bandendruk nagezien na een winter stokkeren en alles klaar voor een veilige wissel.



                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Miljaar zo'n propere garage zeg Ik moet het met veel minder doen

                                Comment

                                Working...
                                X