Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ik ben ooit 2 dagen in Rome geweest (nooit meer). De parkeertechnieken die ik daar zag grenzen aan het ongelofelijke. De ergste waren nog de Smartjes die gewoon dwars op de stroken tussen de auto's gaan staan.
    Hoe kon ik weten dat het nog veel erger zou zijn in San José (Costa Rica) ? Ik had daar Venezolanen bij die dat allemaal nog heel rustig vonden in vergelijking met Caracas.
    Allemaal niks voor mij.

    Wanneer is de doorsnee datum om naar zomerbanden over te gaan Pol ?
    Och Paul een doorsnee datum heb ik daar niet voor. Bij mij is dit dus wat afhankeljjk van de weersverwachtingen en uiteraard de periode van het jaar. Eind maart/april is volgens mij de goeie moment. ' s nachts misschien nog wat vorst, maar in de dag temp. rap rond of boven de 10°, dus wat te hoog voor winterbanden.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Winterbanden warmen sneller op dan zomerbanden om sneller grip te krijgen.Dat is eigen aan de rubbersamenstelling.Hun profiel is ook anders:diepere groeven etc.
      Eenmaal de temperatuur constant boven de 10 graden blijft,tijd om te wisselen.Anders vreet je progressief het rubber op.Niet dat het spectaculair is,maar twee maanden doorrijden,dat wel.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Winterbanden warmen sneller op dan zomerbanden om sneller grip te krijgen.Dat is eigen aan de rubbersamenstelling.Hun profiel is ook anders:diepere groeven etc.
        Eenmaal de temperatuur constant boven de 10 graden blijft,tijd om te wisselen.Anders vreet je progressief het rubber op.Niet dat het spectaculair is,maar twee maanden doorrijden,dat wel.
        Of je de winterbanden beter wat sneller terug vervangt door zomerbanden zal ook wel afhangen van de afstanden (en de snelheid) die er meestal met die auto worden gereden.
        Bij lange snelwegritten zullen de banden veel meer opwarmen dan tegen 70km/h op de secundaire wegen.
        Ik denk dat winterbanden tegen 50 en 70km/h zelfs in de zomer nog niet zoveel opwarmen dat ze extreem snel beginnen te slijten (als de bandenspanning correct is).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Winterbanden worden aangeraden onder de 7°C ... aan de grond natuurlijk.
          Het zijn vooral de nachtelijke uren, avond en morgen dat het nog aan de frisse kant is.
          Maar zelf trek ik ook een grens tussen continu vorst en soms eens wat frisser.
          Eind maart / begin april gaan de zomerbanden er op.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Bij lange snelwegritten zullen de banden veel meer opwarmen dan tegen 70km/h op de secundaire wegen.
            Daar ben ik nog niet van overtuigd, op secundaire wegen heeft men vaak veel meer bochten te verwerken dan op snelwegen.
            Ik denk dat winterbanden tegen 50 en 70km/h zelfs in de zomer nog niet zoveel opwarmen dat ze extreem snel beginnen te slijten (als de bandenspanning correct is).
            Met onze vorige wagen waren de zomerbanden ver op het eind en de winterbanden nog veel te goed.
            Omdat we de wagen zouden verkopen, hebben we de zomer doorgedaan met de winterbanden en eerlijk gezegd niet meteen een snellere slijtage opgemerkt met een normaal rijgedrag.
            Een verschil zal wel bestaan, maar niet zo merkbaar.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Zaterdag nog eens een opfrissingcursus gaan volgen.
              Zelfde oefening,met VW Tiguan handgeschakeld en automatisch.
              Aan 60km/h met de manuele met heel veel stuurwerk relatief doenbaar.Met de automaat raadde de instructeur ons aan niet boven de 50 te gaan.Nadat hij zelf bij na een paar pogingen,met gas geven etc. toch er door raakte.
              Zelfde banden etc.
              Een automaat remt niet of minder af bij gas lossen.Een manuele wel.
              Banden doen iets,maar type van wagen ook .
              Begin er na een tijdje ook aan te twijfelen of die winterbanden geen hype is.Als je de snelheid onder controle houdt,zal er al veel OK zijn.
              Ik rijd ook op winterbanden en zomerbanden,maar mijn winterbanden slippen ook door bij vertrekken(staan op goede spanning).Zal zijn omdat ze niet op temperatuur staan zeker?

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Wat je vooral niet moet doen met winterbanden is in de zomer 180 gaan rijden in Duitsland. Dan slijten ze verschrikkelijk snel.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Wat normaal is.
                  Die banden komen snel op temperatuur als het koud is en koelen.Bij warm weer is de rubber van winterbanden veel sneller op temperatuur en te hoog en koelen niet.,zodat de slijtage snel toeneemt.
                  Als je eens F1 volgt of andere competities,zul je wel al gezien hebben,dat ze de bandentemperatuur meten.Wordt zelfs continu gemonitord.
                  Voor dagelijks gebruik minder belangrijk,maar voor prestaties op dat niveau telt elk detail.Temperatuur te laag:minder grip,te hoog vroegtijdige slijtage.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Een automaat remt niet of minder af bij gas lossen.Een manuele wel.
                    Een basis automaat misschien wel, maar als men Tiptronic heeft of schakelhendels aan het stuur, dan kan men heel eenvoudig naar een lagere versnelling schakelen en afremmen op de motor.
                    Dat werkt prima.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Een basis automaat misschien wel, maar als men Tiptronic heeft of schakelhendels aan het stuur, dan kan men heel eenvoudig naar een lagere versnelling schakelen en afremmen op de motor.
                      Dat werkt prima.
                      Bij mij M2 met DKG is, vanaf Sportmodus, het afremmen zeer goed voelbaar. Als ik met de flippers schakel, dan kan ik dat uiteraard zelf regelen wanneer ik afkom.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Zal wat afhangen van wagen tot wagen en instellingen.
                        Heb ooit eens met een Lamborghini Gallardo gereden op Mettet,enkel rondjes maar,en telkens bij terugschakelen automatisch een enorme dot tussengas,niet het klassieke geluid van een motor die afremt,helemaal niet, en direct gretig in de herneming.Moest wel heel wat bijgeremd worden.Een Ferrari 340 schakelde met helemaal geen of niet hoorbare tussengas,maar gaf wel het typisch geluid van een motor die afremt en het gevoel.En veel minder intensief remmen.
                        Ik vermoed dat bij de Lambo door zijn tussengas (heerlijk geluid en in de wagen heel duidelijk aanwezig) de motor op toeren wordt gebracht,en direct gretig pakt, en niet door terugschakelen en wrijving etc. mechanisch op toeren gebracht wordt.
                        Alle twee met spatels uitgerust.
                        Zal waarschijnlijk te maken hebben met instelling van electronica vb:sportmodus),en het karakter van de wagen.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Ik vermoed dat bij de Lambo door zijn tussengas (heerlijk geluid en in de wagen heel duidelijk aanwezig) de motor op toeren wordt gebracht,en direct gretig pakt, en niet door terugschakelen en wrijving etc. mechanisch op toeren gebracht wordt.
                          Alle twee met spatels uitgerust.
                          Zal waarschijnlijk te maken hebben met instelling van electronica vb:sportmodus),en het karakter van de wagen.
                          Op de M2 is er steeds tussengas bij het terugschakelen en dit is inderdaad om het juiste toerental te geven bij het hernemen. Het tussengas is ook wat afhankelijk van de modus waarin je staat en in hogere graad gedoseerd naargelang Comfort-, Sport- of Sport+modus. Met de double clutch is er eveneens weinig of geen 'lag' bij het schakelen.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Bij racemotoren is dat tussengas ook dikwijls een noodzaak om het toerental van de turbo op peil te houden zodat er bij het hernemen geen turbogat is.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              Bij racemotoren is dat tussengas ook dikwijls een noodzaak om het toerental van de turbo op peil te houden zodat er bij het hernemen geen turbogat is.
                              Dat zal allicht ook de reden zijn bij de M2.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Maar een Lambo gallardo superlegerra,is geen turbo maar een pure V-10 van 5 liter.
                                Maar wat je zegt zal er wel niet ver naast zitten.

                                Comment

                                Working...
                                X