Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    En ik ben tegen regulitis en oud genoeg om zelf te beslissen wat er het best bij mij past. Alle argumenten in acht genomen.
    Ik ben ook altijd bereid om eens na te gaan wie er het eerst zal vastzitten in de sneeuw en wie wie lostrekt in de modder, op de ijzel of uit de gracht.
    Het bochtengedrag bij 160 per uur interesseert me niet en ik vraag me ook af hoe de motards dit probleem bekijken ?????
    Als ik bij Michelin werkte zou ik zeker het invoeren van tussenseizoenbanden proberen te promoten

    Aan de andere kant moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf bijzonder gevoelig ben aan het vehikel waarmee ik rij, dat betreft het merk, maar ook het type en de banden. Zo heb ik een tijdje met een BMW rondgetuft, wel : ik zou me daarmee verongelukken.
    Zelfde verhaal voor onze GTi (die heb ik daarom cadeau gedaan aan mijn vrouw, die is daar ongevoelig aan) en zelfde verhaal voor de zware motoren.
    Met mijn Patrol rij ik nooit harder dan 120, gewoon geen behoefte aan.
    Accidenten heb ik op bijna 30 jaar nooit gehad, dus ik kan mezelf stilaan bestempelen als een rustige, veilige chauffeur en daar ben ik fier op.
    En nu zou er mij iemand willen verplichten om mijn All-Terrain sloefen te vervangen door All-terrain wintersloefen ??? Ik denk er niet aan.
    Ik hoop op zware sneeuwval deze winter. We zullen dan eens zien wie het verkeer zal laten stroppen
    De zachtheid van het rubber, maar ook de groeven en het contactoppervlak met de weg hebben een invloed op de grip. Tractie en remmen liggen natuurlijk ietsje anders omdat remmen overal 4x4 gebeurt. Vooruit geraken is iets anders maar was dat niet één van de argumenten ??? Dat zomerbandenrijders het winterverkeer voortdurend stremmen ???

    Voila, mijn gedacht sé. Breek maar los, tenslotte zitten we nog niet aan pagina 112

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Dat zomerbandenrijders het winterverkeer voortdurend stremmen ???
      Volgens mij zijn het de apen die het verkeer belemmeren.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Ik ben ook tegen regelarij. Maar bewustmaking mag er veel meer zijn. Paul, jij bent een voorzichtige en ervaren chauffeur. Maar veel mensen zien winterbanden, ABS etc als een paspoort om sneller, dus minder veilig te rijden, dit terwijl deze voorzieningen er zijn om rijden veiliger te maken bij eenzelfde (correcte) rijstijl. Die dingen garanderen niets, ze helpen een beetje tot veel.
        Ik rijd ook erg rustig, en dit sinds meer dan 20 jaar (24, merk ik. Ik word er niet jonger op...)
        Ik vertrek gewoon op tijd (in functie van het verkeer, het weer, mijn rijstijl...), en als ik wat later denk aan te komen, dan bel ik (handenvrij, originele bloetoet radiotelefoon) en excuseer me wanneer ik "eindelijk" aangekomen ben. Overigens, ik snap niet dat mensen (of bedrijven) een vermogen uitgeven aan een auto, een GSM of smartphone om de zoveel tijd vervangen (hoe duurder het toestel, hoe sneller je het vervangt, lijkt het soms), maar geen 30 euro over hebben voor een oortje.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • Re: Winterbanden

          We zijn precies weer vertrokken.
          Ik zal ze binnenkort ook eens omwisselen.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
            Het moet gewoon bij een auto horen ...
            Setje zomerbanden voor de zomer,
            en winterbanden voor de winter ...
            Je hebt toch ook pantoffels , schoenen , sandalen en bottinnen ?
            Auto verkopen is bandjes meegeven ...
            Wat is er dan aan geld weggegooid ?


            ps. als je met je pantoffels in de sneeuw gaat , schuif je op je kl.... ,

            en als je met je bottinnen binnen komt krijg je naar je kl.... .

            de moraal --> aangepast schoeisel = weinig of geen problemen ...
            Staan er dan als een auto in de zomer geleverd wordt zomerbanden op en als hij in de winter geleverd wordt winterbanden?
            ik heb zowel voor de zomer, de herfst, de winter en de lente enkel sandalen dus moet ik toch ook altijd met dezelfde banden kunnen rondrijden, niet?
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              Staan er dan als een auto in de zomer geleverd wordt zomerbanden op en als hij in de winter geleverd wordt winterbanden?
              ik heb zowel voor de zomer, de herfst, de winter en de lente enkel sandalen dus moet ik toch ook altijd met dezelfde banden kunnen rondrijden, niet?
              Amaai mijn voeten...
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                Staan er dan als een auto in de zomer geleverd wordt zomerbanden op en als hij in de winter geleverd wordt winterbanden?
                ik heb zowel voor de zomer, de herfst, de winter en de lente enkel sandalen dus moet ik toch ook altijd met dezelfde banden kunnen rondrijden, niet?
                Bij sommige merken en types wel ja ...
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Accidenten heb ik op bijna 30 jaar nooit gehad, dus ik kan mezelf stilaan bestempelen als een rustige, veilige chauffeur en daar ben ik fier op.
                  Voor je verder leest en het persoonlijk gaat nemen, lees eerst dit : "Hieronder geef ik een voorbeeld, dat is niet op u gericht en zeker niet veralgemenend voor een bepaald type voertuigen".
                  En het gaat me nog veel minder of men winterbanden moet gebruiken of niet, maar over de verkeerde mening dat velen hebben over allerlei zaken.

                  Geen ongeval hebben is geen bewijs van veilige chauffeur, het kan evengoed een teken van veel geluk zijn.
                  Alle dagen staan er berichten in de krant van mensen die de kant ingereden zijn of ten val kwamen met een tweewieler omdat iemand anders hun de pas afgesneden heeft ... als die andere hen niet geraakt heeft en er vandoor is gegaan, dan heeft die "zogezegd" nooit een ongeval gehad op papier maar hij kan er wel veel veroorzaakt hebben voor anderen.

                  Een van onze oude buren heeft nooit een ongeval gehad maar reed wel alle dagen str*ntzat rond ... ik noem dit niet voorzichtig zijn maar veel geluk hebben.

                  En nu zou er mij iemand willen verplichten om mijn All-Terrain sloefen te vervangen door All-terrain wintersloefen ??? Ik denk er niet aan.
                  Ik hoop op zware sneeuwval deze winter. We zullen dan eens zien wie het verkeer zal laten stroppen
                  Vastzitten in de winter is geen gevaar, hoogstens vervelend.
                  Niet kunnen stoppen of een bocht niet kunnen nemen is daarentegen een echt gevaar.
                  Met "All-Terrain sloefen" zult ge vermoedelijk goed kunnen vertrekken in een dik pak sneeuw, maar op ijzel ben je misschien wel de eerste pineut.
                  Bekijk na de eerste ijzeldag de kranten eens ... meeste die in de gracht steken of ergens opgeschoven zijn blijken terreinwagens te zijn.
                  Ze kunnen allemaal goed vertrekken maar staan er niet bij stil dat ze minder goed kunnen remmen of bochten nemen dan anderen door hun hoogte en gewicht en het vaak onnuttig vinden van aangepaste banden want hun voertuig is 4x4.

                  Ik ben vorige winter 2 identieke voertuigen gaan testen, eentje met 4x4 en standaard banden en eentje met 2 wielaandrijving met winterbanden ... het voordeel ging heel dik naar de 2 wielaandrijving met winterbanden, zowel in bochten als bij remmen en zelfs bij vertrekken op een ijslaag.
                  Een dikke sneeuwlaag ligt er bijna nooit op hoofdwegen, wel heel vaak bevroren ondergrond, hard vastgereden sneeuwlaagje of ijs.

                  De zachtheid van het rubber, maar ook de groeven en het contactoppervlak met de weg hebben een invloed op de grip.
                  Klopt volledig, maar bij rijden op koude of bevroren ondergrond en ijzel telt voor 100% de zachtheid en structuur van het winterrubber (zachter rubber).
                  Natuurlijk in combinatie met voorzichtigheid en aangepast rijgedrag.

                  Vooruit geraken is iets anders maar was dat niet één van de argumenten ??? Dat zomerbandenrijders het winterverkeer voortdurend stremmen ???
                  Dat iemand met zomerbanden het verkeer ophoudt omdat hij te traag vertrekt of vastzit is inderdaad heel vervelend, maar op zich veroorzaakt dit geen ongevallen.
                  Indirect heeft het wel een negatieve invloed op de veiligheid omdat men zo anderen aanzet om in te halen en stoten uit te halen om er vanaf te zijn, maar dat ligt bij uzelf of ge u daarbij laat meeslepen of niet.
                  Maar veel erger is dus dat iemand op u knalt (of jij op een ander) omdat hij niet kon stoppen of draaien met zijn niet-winterbanden.

                  Twee punten in het verhaal ... het vervelend gedeelte en het gevaarlijk gedeelte.

                  En ik verplicht geen enkele terreinwagenrijder om winterbanden te kopen, wel om er bij stil te staan dat "soms" vlotter kunnen vertrekken niet gelijk is aan veilig kunnen rijden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    Staan er dan als een auto in de zomer geleverd wordt zomerbanden op en als hij in de winter geleverd wordt winterbanden?
                    ik heb zowel voor de zomer, de herfst, de winter en de lente enkel sandalen dus moet ik toch ook altijd met dezelfde banden kunnen rondrijden, niet?

                    Er is hier nog niemand geweest die heeft gezegd dat je met zomerbanden niet kunt rijden in de winter.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Voor je verder leest en het persoonlijk gaat nemen, lees eerst dit : "Hieronder geef ik een voorbeeld, dat is niet op u gericht en zeker niet veralgemenend voor een bepaald type voertuigen".
                      En het gaat me nog veel minder of men winterbanden moet gebruiken of niet, maar over de verkeerde mening dat velen hebben over allerlei zaken.

                      Ik neem het niet persoonlijk hoor, ik heb het bericht zelfs met toenemende belangstelling gelezen
                      Nieuw in deze discussie is het terechte feit van vervelend/gevaarlijk en het uitlokken van een ander soort rijgedrag bij de andere partij. Zeer mee eens.

                      Waar ik het niet mee eens ben is dat de factor geluk nog doorweegt over 30 jaar, daar waar het feit van accidentloos ter sprake komt. Maar daar heb ik natuurlijk geen harde cijfers over. Omtrent één enkel voorbeeld kan je geen besluiten trekken.
                      Mijn eigen geval heeft dan ook geen enkele waarde maar uw voorbeeld ook niet. Ik denk dat we vergeefs statistisch onderzoek gaan zoeken omtrent dit soort dingen.
                      Uiteraard kan je met de beste wil van de wereld niet stellen dat winterbanden geen nut zouden hebben, en dat beweert hier ook niemand. Ik denk dat deze discussie grotendeels een kosten/baten analyse betreft.
                      Als veiligheid geen prijs heeft dan reden we allemaal rond met een Mercedes S met nightvision en automatisch remmen voor als je in slaap valt met de cruise control aan, asr, abs, airbags overal, 4-matic....

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik neem het niet persoonlijk hoor, ik heb het bericht zelfs met toenemende belangstelling gelezen
                        Nieuw in deze discussie is het terechte feit van vervelend/gevaarlijk en het uitlokken van een ander soort rijgedrag bij de andere partij. Zeer mee eens.

                        Waar ik het niet mee eens ben is dat de factor geluk nog doorweegt over 30 jaar, daar waar het feit van accidentloos ter sprake komt. Maar daar heb ik natuurlijk geen harde cijfers over. Omtrent één enkel voorbeeld kan je geen besluiten trekken.
                        Mijn eigen geval heeft dan ook geen enkele waarde maar uw voorbeeld ook niet. Ik denk dat we vergeefs statistisch onderzoek gaan zoeken omtrent dit soort dingen.
                        Uiteraard kan je met de beste wil van de wereld niet stellen dat winterbanden geen nut zouden hebben, en dat beweert hier ook niemand. Ik denk dat deze discussie grotendeels een kosten/baten analyse betreft.
                        Als veiligheid geen prijs heeft dan reden we allemaal rond met een Mercedes S met nightvision en automatisch remmen voor als je in slaap valt met de cruise control aan, asr, abs, airbags overal, 4-matic....

                        Ik volg jouw stelling helemaal maar met al deze toeters en bellen moet je wel voorzichtig zijn , bij Volt hebben ze de volvo getest en dat was toch teleurstellend enkel de frontale aanrijding met een voorligger werktte en de rest niet.Is nog werk aan de winkel.
                        François

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                          Ik volg jouw stelling helemaal maar met al deze toeters en bellen moet je wel voorzichtig zijn , bij Volt hebben ze de volvo getest en dat was toch teleurstellend enkel de frontale aanrijding met een voorligger werktte en de rest niet.Is nog werk aan de winkel.
                          François
                          101 % mee eens. Fysica heeft het laatste woord, op circuit kan flirten met de extremen, op de openbare weg niet.
                          Blindelings op iets nieuws vertrouwen heeft nog niemand veel opgeleverd. Bij Volvo stemde dat idd tot nadenken. Ik denk ook niet dat het de ir. zijn die de reclameblaadjes volschrijven.
                          Bij mij staat de stabilisatie constant aan maar ik voel absoluut niet de neiging om te proberen hoeveel verder ik daarmee kan gaan. Die leeftijd ben ik al voorbij.
                          Een jaar of drie geleden kwam ik in Noord Duitsland van de boot toen er een wolkbreuk was die ik niet eerder heb meegemaakt. Ik had banden met 5000 km achter de rug en dus nieuw, wel toen ik zag hoe sommigen me voorbij staken moet ik besluiten dat die nog specialer rubber hebben, nog dieper profiel, special high speed ruitenwissers, speciale regen-voorruit, IR visie of aangepaste ogen. Ik reed 60 en ik was echt ongerust. Had ik ergens kunnen stoppen, ik had het gedaan.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                            bij Volt hebben ze de volvo getest en dat was toch teleurstellend enkel de frontale aanrijding met een voorligger werktte en de rest niet.Is nog werk aan de winkel.
                            François
                            Perfect vertrouwen op zoiets zal nooit mogelijk zijn, net zomin als men perfect kan vertrouwen op een airbag om letsels te voorkomen.

                            Maar elk ongeval dat met zo'n systeem vermeden wordt, is er eentje extra.
                            Gelukkig voor de man in kwestie werkte het wel met voor de vertragende voorligger. Anders had hij zijn eigen auto in een perte totale veranderd vrees ik .

                            (Ik vermoed dat dat systeem op iets gebasseerd is wat op AF-tracking van onze dslr's lijkt...
                            Als er bv. weinig contrast is, zoals met die witte blokkendozen die men op de weg had gezet, dan werkt het blijkbaar niet meer.)
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Maar on topic: ik rij de laatste 10 jaar altijd met winterbanden wanneer het 's morgens naar het vriespunt gaat als ik thuis vertrek.
                              Heel tevreden van. Voor wie er een "normaal, veilig" weggedrag op na houdt, heeft het enkel maar voordelen.
                              Wie denk met winterbanden meteen een vrijgeleide te hebben voor sneeuw- of ijsrally, die komt meestal bedrogen uit. De echte ervaring op dat vlak is enkel in Finland te vinden, en zelfs die crashen nog af en toe .

                              Wat mij betreft, kost het ook nauwelijks iets. Ik koop gewoonlijk tweedehandsvelgen met banden erop die in uitstekende staat zijn. De set kost gewoonlijk nauwelijks meer dan de banden op zich anders zouden kosten.
                              Wanneer ik daarna met de winterbanden rij, verslijten de zomerbanden niet, en omgekeerd: dus kost is nul.
                              Bovendien kosten nieuwe winterbanden mij minder dan zomerbanden (wegen 225/45 R17 ipv 245/40 R18): dus netto komt de oplossing met winterbanden mij aan het eind van de rit goedkoper uit dan wanneer ik enkel met zomerbanden zou rijden. Met wat geluk zijn aan het eind van de rit de wintervelgen ook nog wat waard (en ik rij er zorgzaam mee ).
                              Het enige nadeel voor zover ik zie: je moet eenmalig de aankoopprijs van de set op tafel leggen, maar dat weegt voor mij helemaal niet op tegen de voordelen.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                                Ik volg jouw stelling helemaal maar met al deze toeters en bellen moet je wel voorzichtig zijn , bij Volt hebben ze de volvo getest en dat was toch teleurstellend enkel de frontale aanrijding met een voorligger werktte en de rest niet.Is nog werk aan de winkel.
                                François
                                Bij Volt nemen ze dan ook alles zeer letterlijk op hé François, er moet inderdaad nog aan gewerkt, maar om kopstaart aanrijdingen tegen te gaan,
                                toch een mooie meerwaarde, die test is er ook geweest voor vrachtwagens, en dat ding deed precies wat het moest doen,
                                zou moeten verplicht worden op vrachtwagens, en de instalatie is er ook simpeler dan op een gewone wagen.

                                Wat betreft de gevoeligheid van die dingen, te gevoelig zou ook niet deugen, stel je voor dat je wagen in de remmen gaat
                                voor een vogel die de straat oversteekt.

                                Comment

                                Working...
                                X