Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betalen om je wagen op het werk te mogen parkeren...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Betalen om je wagen op het werk te mogen parkeren...

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
    Als de onderneming 160 € parkeergeld per auto per maand zou gaan betalen, kost een werknemer die per fiets of tevoet komt werken zoveel minder. Hoe denk je dat de directie daarop zal reageren (bv. bij aanwervingen of ontslagen)? Zal iedereen (o.a. ook zij die met 't openbaar vervoer komen) eventueel recht hebben op een extra vergoeding van 160 € / maand?
    Als de parking geen eigendom is van het bedrijf, dan is dit dus wel een denkbaar scenario. Wel is het zo dat wie met de fiets komt een vergoeding krijgt, wie het openbaar vervoer neemt krijgt een deel terug betaald door de werkgever. Voor een automobilist is er niets meer over , in sommige gevallen zoals deze zelfs geen parkeerplaats.
    Wel heb ik zo mijn bedenkingen. Hoe lang werkt je vrouw er al, en wist ze van dit voorval ? staat er iets van in het contract ?
    Wat kan de vakbond hier rechtstreeks aan doen. Niets omdat de parkeerplaats vermoedelijk van een prive-eigenaar is. De vakbond heeft hier niets te zeggen. En het bedrijf eisen stellen 160 Euro aan premies uit te keren ter compensatie van dit, kan niet van vandaag op morgen. Het is niet omdat een bedrijf winst maakt, dit moet afstaan aan de personeelsleden. De raad van bestuur en de aandeelhouders komen op de eerste plaats.
    Wel kan er bemiddeld worden en met overleg ervoor zorgen dat op een aantal jaren dit is weggewerkt. Er is wel geen wettelijk kader dat bedrijven subsidies of belastingsaftrek toekent om parkeerplaatsten te betalen voor de personeelsleden. Dus dat kan je niet inroepen als argument.

Comment

met de fiets gaan werken...? kost niks en is gezond....
      http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Enige mogelijkheid is je wagen in de betaalparking onder de kantoren te plaatsen. 8 euro per dag dus ongeveer 160 euro per maand!
        bij het werken op de grachten in Amsterdam, ben ik 25 Euro aan parkeergeld per dag kwijt.
        5 dagen per week is 125 Euro per week en als de klus een maand duurt ben ik bijna zo,n 500 Euro kwijt.
        wie heeft het dan nog over 160 Euro?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          bij het werken op de grachten in Amsterdam, ben ik 25 Euro aan parkeergeld per dag kwijt.
          5 dagen per week is 125 Euro per week en als de klus een maand duurt ben ik bijna zo,n 500 Euro kwijt.
          grt,bouk.
          Daar staat misschien een statistisch gezien hoger loon tegenover?
          pixelpusher

Comment

Arme Londenaars, die betalen al 8 Pond per dag om de stad in te mogen, en parkeren zal wel aan Amsterdamse tarieven zijn, of nog meer.
            En ze krijgen niet allemaal een jaarloon met 6 cijfers.

Jaren geleden solliciteerde ik bij Alcatel in Antwerpen. Er werd me direct aangeraden om met de trein te komen, omdat er voor 'mijn niveau' geen parking in zat, en een abo in de buurt kostte behoorlijk wat.
            Er staat nergens in de arbeidswet dat je 'recht' hebt op parking hoor.

Ik vrees dat er niets anders op zit dan creatief te zijn.
            Rijden tot in de buurt, en dan fiets, bus, metro?
            Parkeerplaats delen met collega' s en verzamelen in de buurt?

Comment

Vervelend, maar tenzij dat er iets over recht op een parkeerplaats in het arbeidscontract of zo staat, ben je voor 100% afhankelijk van de goede wil van de werkgever. Die is nl. helemaal niet verplicht om parkeerplaatsen voor zijn werknemers te voorzien, laat staan betalende plaatsen te vergoeden. Ik denk dat de meest haalbare piste voor een compromis met de werkgever een shuttle is van een bepaalde plek (treinstation, gratis parkeerterrrein,...) naar kantoor en terug.

Ik heb jaren als IT-consultant gewerkt en als er bij de klant een tekort aan parkeerplaatsen was/kwam, dan waren wij altijd de eerste om plaats te maken. De ene keer was dat naar een parking van een nabijgelegen treinstation (maar daar moest je voor 8u staan om plaats te hebben), de andere keer een andere site van het bedrijf (5km verder gelegen met een shuttle, maar je werktijd begon wel op je vaste werkplaats), nog een andere keer een parkeerterrein 1 km verderop (met een voet-shuttle).

Plezant? Nee. Een drama? Zeker niet. Gewoon wat creatief zijn levert heel wat alternatieven op.

PS: was deze situatie al zo toen je vrouw er begon te werken, of is deze later op één of andere manier ontstaan? Toch geen onbelangrijk detail me dunkt.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                grt,bouk.
                da's nogal kort door de bocht hoor bouk... omdat jij meer moet betalen mag hij hierover niet klagen?

hier bij ons op het werk is het vrij gelijkaardig... er is wel parking maar veeeel te klein voor het personeel dat hier werkt. De helft staat dus op straat met parkeerschijf die ze om de 2 uur moeten gaan herzetten.

Ik kom met de trein werken en kan dat alleen maar aanmoedigen! Abo kost me absoluut geen cent (wordt volledig door werknemer & overheid betaald), is superrelax 's ochtends en 's avonds op de trein.

Ik zou dus ook richting openbaar vervoer kijken voor je vrouw of zoals je zei die plooifiets meenemen en iets verder parkeren (tenzij je dat als grap bedoelde).

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat vakbonden hier veel aan kunnen doen...
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

Comment

Eigenlijk is het niet de werkgever dat u verplicht om te betalen maar de stad, de werkgever verplicht u anders ook niet om met de wagen te komen. Dit is het standpunt waar zij van uit gaan.
                  Nu langs de andere kant is het wat onfair geen parking te voorzien maar in heel veel bedrijven is dit zo!
                  Enkele jaren geleden heeft het bedrijf waar ik werk een nieuw gebouw gezet ... voorwaarde voor de bouwvergunning was dat er voor al het personeel parkeerplaats werd voorzien en dat niemand op straat zou staan! Zoiets is eigenlijk geen slechte regel!
                  Het betalend parkeren om te mogen werken is wat mij betreft ook wel een ergernis maar erger vind ik het nog dat ge uw kapitaal op een onbewaakte plaats moet achterlaten en ge nooit weet hoe ge het terugvindt ... als je het nog terugvindt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    Ik kom met de trein werken en kan dat alleen maar aanmoedigen! Abo kost me absoluut geen cent (wordt volledig door werknemer & overheid betaald), is superrelax 's ochtends en 's avonds op de trein.
                    Niet iedereen woont kort bij een treinstation en als ge daar met de wagen naartoe moet, dan betaalt ge daar ook een klein fortuin om te mogen parkeren.
                    De situatie is voor iedereen anders, de ene kan met openbaar vervoer en de andere dan weer niet. Het is een luxe als ge kort bij uw werk woont en te voet of met de fiets kan gaan ... als ge tenminste niet ondersteboven gereden wordt of door stortregens moet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Leuke reacties hier. Even wat meer uitleg over de situatie.

2 jaar geleden zat het bedrijf in Groot-Bijgaarden maar ze gingen verhuizen naar Gent. Waar ze in Gent gingen belanden wisten ze nog niet. Het is dus inderdaad Ledeberg geworden.
                      Het is daar wel degelijk blauwe parkeerzone.In die blauwe zone mogen automobilisten hun auto maximaal 2 uur parkeren in de aangegeven parkeervakken. Iedere automobilist moet daarbij gebruikmaken van een parkeerschijf. Enkel de Gaston Crommenlaan is geen blauwe zone maar daar is nooit plaats. Vroeger parkeerden ze hun wagen een eindje verder in de Meierij maar daar is nu (terecht) ook enkel parkeren voor bewoners toegelaten.

Met het openbaar vervoer is bijna niet te doen van bij ons thuis. Ze zou al met de wagen naar Wetteren station moeten rijden en dan met de trein naar Gent. Daar is wel een pendelbus voorzien die 4x per dag het traject doet. Ze zou er met de wagen naar het station van Wetteren even lang over doen als met de wagen naar het werk te rijden.

We denken er aan om een vouwfiets te kopen en de wagen ergens aan het viaduct van Gentbrugge te parkeren. Of de tram te nemen, maar dan opnieuw veel tijdsverlies.
                      Veranderen van job is wel heel drastisch he ze doet haar job graag en tegenwoordig moet je zorg dragen voor je job .

mir
                      Last edited by mir; 12 augustus 2010, 08:28.
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

In Antwerpen is sinds kort alles "binnen de singel" betalend parkeren. Gedaan met jarenlang gratis parkeren Dank u wel gemeenteraad
                        Alhoewel ik "voor de stad" werk krijgen we geen gratis parkeerkaart plek of wat dan ook. Redenering: we krijgen de onkosten voor het openbaar vervoer volledig terug betaalt en als je met de fiets komt, is er een vergoeding. Als je niet van deze mogelijkheden wilt genieten, dan moet je zelf maar de gevolgen dragen.

Vervelend, ja, onoverkomelijk, nee. Als ik echt te veel materiaal moet meenemen dan slik ik de parkeertickets, anders is het openbaar vervoer altijd fijn om sardientje te spelen...

Er zijn veel mensen in je situatie, jammer genoeg. Als het openbaar vervoer iets gebruikvriendelijker zou worden, zou het al een pak aangenamer zijn. En als er overal openbaar vervoer zou zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Enkele jaren geleden heeft het bedrijf waar ik werk een nieuw gebouw gezet ... voorwaarde voor de bouwvergunning was dat er voor al het personeel parkeerplaats werd voorzien en dat niemand op straat zou staan! Zoiets is eigenlijk geen slechte regel!
                          In centrum Brussel wordt al enkele jaren een tegenovergestelde regel toegepast. Geen bouwvergunning indien er te veel parkeerplaatsen worden voorzien (ken het cijfer niet precies maar het is zeker minder dan de helft van de voorziene werknemers en ergens meen ik mij te herinneren dat het rond de 25% was). Bovendien wordt er voor gezorgd dat er geen goedkoop alternatief in de buurt is zodat er eigenlijk maar een oplossing overblijft: een vorm van openbaar vervoer (waarbij Cambio en Villo ook zeer handig kunnen zijn).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                            da's nogal kort door de bocht hoor bouk... omdat jij meer moet betalen mag hij hierover niet klagen?
                            waar schrijf ik, dat TS niet klagen mag?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

beste Mir,

ons 'buurbedrijf' verhuist van Groot-Bijgaarden naar Zaventem.
                              De meeste mensen die er werken wonen aan de westkant van Brussel, tot in Aalst, Ninove etc.

Voor de meesten zal dat elke dag 2h meer rijtijd betekenen.

Wat zijn de rechten als werknemer: niks...
                              Zolang je niet meer dan 2h onderweg bent 's morgens kan je niets doen. En als het langer is, dan kan je ontslag nemen omwille van dringende redenen, wat betekent dat je werkloosheidsvergoeding kan krijgen.

Dus, ik vrees dat de mensen ook hier creatief moeten zijn. Het gaat om een bedrijfje met 15 werknemers, dus buiten wat in het arbeidsrecht staat, is er niet veel te onderhandelen.

Creatief zijn Mir! Kan ze niet carpoolen of zo, en dan de huurkost delen met een paar mensen, of delen met iemand die ze alleen 's avonds nodig heeft?

Comment

Ik moet 5minuten fietsen en ik krijg geen fietsvergoeding, niemand zelfs.

Bij ons krijgen enkel de 'anciens' een betalende parking, de rest moet zich 500m verder zetten.
                                Misschien iets waar wel voor te onderhandelen valt? niet enkel de bazen een parking geven ook de ouwe getrouwe werknemers. Toch al een mooie geste.

Comment

Working...
                                X