Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: inductie kookplaat

    Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
    Je mag twee geleiders samen nemen zodat je een monofasige kring krijgt en die zeker je af met een automaat van 32A 2-polig van het type C.
    Als je me het AREI artikel opgeeft waar dit als toegelaten aangegeven staat dan wil ik je direct geloven. Tot zolang is dat voor mij verboden.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #32
      Re: inductie kookplaat

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Je schreef letterlijk : "ik zou 2 platen nemen en die parallel verbinden".
      Als je voeding geeft aan de eerste plaat dan wordt de tweede tegelijkertijd gevoed.
      Inductiekookplaten worden maar warm als je er een kookpot op plaatst.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #33
        Re: inductie kookplaat

        Is da vuur nu nog niet aangesloten
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #34
          Re: inductie kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
          Is da vuur nu nog niet aangesloten
          Wacht even ... volgend topic komt er aan!

          Schandalig "garantie" is niet altijd "garantie" ... breng iets nieuw binnen voor herstelling en ze zeggen dat het een externe oorzaak is.
          Elektric is toch elektric?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: inductie kookplaat

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Dus twee draden parallel onder hetzelfde vijsje in de zekeringskast (ik veronderstel 2 draden van 4 of van 6 mm², want daar hebben we het raden naar, TS schijnt met de noorderzon vertrokken). Daarop een zekering van 32 of 40 A.

            Stel, dan breekt na een tijd één van die twee geleiders af, je krijgt dan één draad van 4 of 6 mm², beveiligd door 32 of 40 A.

            Je moet nu toch genie zijn om te snappen dat zoiets niet reglementair KAN zijn.

            Als dat inderdaad regelmatig gebeurt, dan wil dit zeggen dat er regelmatig geknoeid wordt.
            Er bestaat geen enkel verbod om meerdere draden onder hetzelfde vijsje van een zekering te steken.
            Ik ga volgend weekeinde een krachtcentrale in bedrijf stellen. De voedingskabel bestaat uit 10 kabels van elk 3x120 mm² en 30m lang. Per fase staan er 10 aders van 120mm² parallel. Dat is wél reglementair en geen geknoei. Installatie is goedgekeurd door Lloyds Register en dat is het strengste keuringsorganisme ter wereld.

            Comment


            • #36
              Re: inductie kookplaat

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Inductiekookplaten worden maar warm als je er een kookpot op plaatst.
              Dat is nogal logisch dat een inductieplaat enkel werkt met een ijzeren kookpot erop, dat is nu eenmaal het principe van inductie.
              Maar hoe werkt de individuele temperatuurregeling per plaat dan nog als ze parallel staan ?

              Sus bedoelde hoogstwaarschijnlijk niet om de inductiespoelen rechtstreeks parallel te zetten, maar met wat slechte wil kon je dat uit zijn betoog afleiden.

              Comment


              • #37
                Re: inductie kookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Als je me het AREI artikel opgeeft waar dit als toegelaten aangegeven staat dan wil ik je direct geloven. Tot zolang is dat voor mij verboden.
                Dit mag perfect volgens het AREI. Men legt een XVB 5G6mm² en kan men zonder probleem draden parallel op een automaat steken.
                Als men een kring stopcontacten heeft waar 3 stopcontacten opzitten en dan nog een kring met nog eens 3 stopcontacten dan mogen beide kringen parallel op 1 autmaat van 20A komen. Draden parallel op een automaat mogen perfect, elke schakelkast heeft draden parallel zitten, kijk maar eens op de differentieelschakelaar of een automatenrij.

                Comment


                • #38
                  Re: inductie kookplaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Dus knoeien met de kleuren van de draden ? Je dient dan toch één van de draden die voorzien zijn voor een fase als nulleider te gebruiken. En een nulleider dient blauw te zijn.
                  Tenzij er twee blauwe draden in die kabel zitten, wat ik sterk betwijfel.

                  TS die zijn kabel vervangt door een 3X10 mm² lijkt me nog altijd de enige oplossing die gekeurd kan worden.
                  Ja, weet ik, maar wettelijk mag je de bruine draad omwikkelen met blauw plakband, en als nulleider gebruiken, dit is afhankelijk van de aansluitmogelijkheden van je toestel, sommige toestellen hebben de mogelijkheid gescheiden aan te sluiten op een dubbele voeding.

                  Is er een mogelijkheid om dat toestel gewoon mono aan te sluiten, dan mag dat gewoon op twee draden van 6 mm². KLIK

                  Comment


                  • #39
                    Re: inductie kookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Inductiekookplaten worden maar warm als je er een kookpot op plaatst.
                    Inductiekookplaten worden niet warm, de aangepaste pot of pan wordt warm.

                    Werking:
                    Het principe van inductie maakt van de panbodem het eigenlijke verwarmingselement. Bij inductiekookplaat worden er geen weerstanden meer gebruikt. In plaats daarvan zit er onder de op de kookplaat afgebakende zone een elektrische vlakke spoel waardoor een hoogfrequente wisselstroom gestuurd wordt. Hierdoor ontstaat een hoogfrequent magnetisch veld dat doorheen het vitrokeramisch glas heen en ongeveer een centimeter boven het kookvlak heerst. Zolang er geen kookpot in dit magetisch veld wordt geplaatst, wordt er geen warmte geproduceerd. Wanneer men nu een kookpot met ferromagnetische bodem – een bodem waar een magneet blijft aan kleven – zal de potbodem opwarmen. Deze wartmte ontstaat door het wisselende magnetisch veld inductiestromen opwekt in de potbodem. Deze zogenaamde wervelstromen veroorzaken de hitte in de potbodem die door het Joule-effekt worden verspreid. Een bijkomend effect dat door het inductie-effekt wordt gerealiseerd is het zogenaamde hysteriseffekt, de snelle draaiing van de metaalkristallen die trachten het steeds wisselend magneetveld te volgen. Hierdoor ontstaat wrijving tussen de kristallen wat weer aanleiding geeft tot warmteontwikkeling.

                    Comment


                    • #40
                      Re: inductie kookplaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                      Dit mag perfect volgens het AREI.
                      Betreffende AREI artikel graag, waar staat dat andere kleuren dan blauw kunnen en mogen voor een nulleider. Want dat is noodzakelijk als je met meerdere kringen in één kabel werkt.
                      Tot zolang hebben we allebei gelijk, en ik vermoed ik een beetje meer.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #41
                        Re: inductie kookplaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Als je me het AREI artikel opgeeft waar dit als toegelaten aangegeven staat dan wil ik je direct geloven. Tot zolang is dat voor mij verboden.
                        AREI art. 271 bis 3.2
                        Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                        Comment


                        • #42
                          Re: inductie kookplaat

                          Beste nete,

                          I.v.m. de nulgeleider.
                          Wat doe je in een net 3X230V zonder N waarvan de klant via de teller monofasig gevoed wordt.
                          Mag daar dan geen blauwe nulgeleider geplaatst worden? Er staat daar dus spanning op bijde draden?
                          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                          Comment


                          • #43
                            Re: inductie kookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

                            Is er een mogelijkheid om dat toestel gewoon mono aan te sluiten, dan mag dat gewoon op twee draden van 6 mm². KLIK
                            Ik vind deze link toch niet betrouwbaar daar deze dubbelzinnig is en er fouten instaan.
                            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                            Comment


                            • #44
                              Re: inductie kookplaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Inductiekookplaten worden niet warm, de aangepaste pot of pan wordt warm.
                              Uiteraard klopt dit als een bus !
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #45
                                Re: inductie kookplaat

                                Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                                Beste nete,

                                I.v.m. de nulgeleider.
                                Wat doe je in een net 3X230V zonder N waarvan de klant via de teller monofasig gevoed wordt.
                                Mag daar dan geen blauwe nulgeleider geplaatst worden? Er staat daar dus spanning op bijde draden?
                                Uiteraard mag (moet) die geplaatst worden. Indien later het net buiten zou omgeschakeld worden op 3x400/230 zal die draad kunnen gebruikt worden. Die herkablage van de binneninstallie gebeurde vroeger op kosten van de leverancier. Ik denk dat je nu zal mogen betalen als je bedrading in een moderne woning daarop niet voorzien is.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X