Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: inductie kookplaat

    Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
    Mijn reactie was naar Hasseltenaar gericht.
    Ja, en TS? Die is een andere kookplaat Zoeken.
    Ok ok geen probleem
    Ik wilde enkel maar zeggen waarom het moeilijk maken he.
    Plus die mannen hebben ook alle materiaal bij.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #62
      Re: inductie kookplaat

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Dan zou dat betekenen, dat ze jou net hebben omgeschakeld van 3X230 volt 32 Amp naar 3X400 volt 20 Amp. anders kan je in geen enkel geval nooit 400 volt meten op een 3X 230 volt net, tenandere, je net wordt berekend op vermogen, in jou geval was dat bij 3X 230 volt ongeveer 12,6 Kw bij 32 Amp, door om te schakelen naar 3X400 volt 20 Amp. wordt dat ongeveer 13,6 Kw totaal vermogen, wat niet betekend dat je daarmee gemakkelijker bent, de verdeling is een stuk moeilijker, daar je tussen fase en nul maar 20 Amp meer hebt.

      Electrabel zal zich hier natuurlijk van de domme houden, daar zij anders moeten opdraaien voor de kosten om een nulleider bij te trekken naar de plaatsen waar je driefasig werkt, zo hebben ze bij de omschakeling 3X230 naar 3X400 volt bij mijn ouders alle kosten vergoed voor het leggen van een nieuwe kabel naar alle plaatsen waar drie fasen werden gebruikt, als je kan bewijzen dat je met driefasige machienes of toestellen staat bv. in een werkplaats zijn zij verplicht de kosten van een nieuwe kabel voor hun rekening te nemen, als deze kosten te hoog oplopen kunnen ze opteren een transfo vóór de teller te plaatsen, zodat het nullastverbruik van deze transfo op hun rekening komt, maar deze keuze zullen ze niet snel maken.

      Heb je niet echt drie fasen nodig, dan had je beter voor een monofase teller en aansluiting gekozen, dan had je waarschijnlijk 50 Amp. gekregen, daar er indertijd een meerkost is betaald "verzwaring van het net" dat zou de verdeling heel wat gemakkelijker maken.
      Heu .. ik snap hier eea niet in deze redenering ... er is niet geherkableerd of heraangesloten of een bijkomende nulgeleider getrokken, daar is nooit sprake van geweest en de 3x "220" ligt hier zeker al 40 jaar zoniet 50.. ik zou vermoeden als de maatschappij zonder boe of bah zou overschakelen van 3x 230v naar 3x 400V dat de meeste van mijn toestellen in bauw-zwarte rook zouden opgaan (zeker die die op drie fase werken oa nieuwe spaarboiler in september 3X 230V) buiten die vreemde uitval van die 2 wandkontaktdozen werkt alles schijnbaar normaal ... (die kookplaat is getest op de volle 9000Watt, wat mij een beetje koude kriebels deed krijgen wegen het opgenomen vermogen maar er buiten de afgifte van ongelofelijk veel hitte, gebeurde er verder niets)
      .. en ik heb nog steeds maar 3 draden (en een afzonderlijke aarding geel/groen die er later "bijgeplakt" is )

      Comment


      • #63
        Re: inductie kookplaat

        Op mijn tweede scherm heb ik de foto van de cafébazin gezet. 'k Heb mij nen "Duivel" uitgegoten....'k lees alle berichtjes, repliekjes, goede/slechte raad, kommentaren....'k voel me als aan de toog in mijn stamcafé. Tof jong. Zijn er hier nog die genieten?
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #64
          Re: inductie kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Heu .. ik snap hier eea niet in deze redenering ... er is niet geherkableerd of heraangesloten of een bijkomende nulgeleider getrokken, daar is nooit sprake van geweest en de 3x "220" ligt hier zeker al 40 jaar zoniet 50.. ik zou vermoeden als de maatschappij zonder boe of bah zou overschakelen van 3x 230v naar 3x 400V dat de meeste van mijn toestellen in bauw-zwarte rook zouden opgaan (zeker die die op drie fase werken oa nieuwe spaarboiler in september 3X 230V) buiten die vreemde uitval van die 2 wandkontaktdozen werkt alles schijnbaar normaal ... (die kookplaat is getest op de volle 9000Watt, wat mij een beetje koude kriebels deed krijgen wegen het opgenomen vermogen maar er buiten de afgifte van ongelofelijk veel hitte, gebeurde er verder niets)
          .. en ik heb nog steeds maar 3 draden (en een afzonderlijke aarding geel/groen die er later "bijgeplakt" is )
          Sorry Regulus, maar dat maakte hieruit op.

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          zijweg:

          Ja ik zit ook met zo een 3x 230V zonder N geleider.

          Nu vallen er plots twee muurstekkers uit zonder enige aanwijsbare reden dus vrees ik dat de nieuwe keramische plaat die een jaar terug aangesloten werd niet helemaal correct aangesloten is??? Ik dacht dat in zulke driefasen configuratie altijd spanning had op elke draad van het net ttz op elke geleider van het 2-draads monofase segment .. Nu zie ik met de zo een neonlamp tester dat er op een draad helemaal geen "spanning" meer zit?
          Vreemd ook dat de installateur van de kookplaat beweerde dat er tussen een bepaalde combinatie van 2 fasedraden 380V stond?Iemand beweerde dat in zulke configuraties het toegelaten is om 1 van de fasedraden aan de N te leggen .. ik kan dat nauwelijks geloven!
          Ik heb alle secties al eens, een na een, geisoleerd door alle zekeringen van het segment af te zetten maar er verandert niets???
          Heeft Electrabel mij een loer gedraaid toen ze plots beslisten om nieuwe tellerkasten te komen zetten (.. want ze hebben toen mijn 32A lijnen stilzwijgen terugegebracht naar 20A )
          Als ze een nieuwe tellerkast komen plaatsen, dan zijn ze verplicht je het vermogen te geven dat je voordien had, want 32 Amp, daar is voor betaald geweest, omdat dat meer is dan een standaard aansluiting, en ook omdat 3X20 Amp. bij 230 volt beneden deze standaard ligt, daarom denk ik dat, en ook dat ze jou bij je pietje hebben.

          Comment


          • #65
            Re: inductie kookplaat

            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Op mijn tweede scherm heb ik de foto van de cafébazin gezet. 'k Heb mij nen "Duivel" uitgegoten....'k lees alle berichtjes, repliekjes, goede/slechte raad, commentaren....'k voel me als aan de toog in mijn stamcafé. Tof jong. Zijn er hier nog die genieten?
            Yep maar met lekkere koffie in plaats van bier.

            Alles heeft zijn oorzaken en redenen perman
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #66
              Re: inductie kookplaat

              Ik heb alle info die hier verscheen aandachtig gelezen. Het was interessant! Ik ga wachten tot ze morgen mijn inductieplaat brengen en dan de handleiding lezen.
              Bedankt voor de posts
              Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

              Comment


              • #67
                Re: inductie kookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
                Ik heb alle info die hier verscheen aandachtig gelezen. Het was interessant! Ik ga wachten tot ze morgen mijn inductieplaat brengen en dan de handleiding lezen.
                Bedankt voor de posts
                He's alive.
                Veel kookplezier gewenst .

                Comment


                • #68
                  Re: inductie kookplaat

                  misschien staan hier nog wat tips ?

                  Wou kookplaat AEG 88101KFN aanschaffen maar heb vraag i.v.m. electrische aansluiting. Specificaties zijn 7400 Watt 230 Volt. Kan iemand me zeggen of ik die kan aansluiten op bestaande driefase-stopcontact met L1,L2,L3,N,T ? Kan nergens aansluitschema vinden vooralleer te kopen. Dank voor info Henri

                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #69
                    Re: inductie kookplaat

                    ik ga mijn kookplaat zowiezo 2fasig aansluiten (2x230v), dit met behulp van een kookgroep. Hoe moet ik deze kookgroep dan aansluiten in mijn zekeringkast als ik maar monofase heb?
                    Moet ik van de differentieel 2nullen nemen en 2fases en deze gewoon bovenaan de kookgroep aansluiten?
                    Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

                    Comment


                    • #70
                      Re: inductie kookplaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
                      ik ga mijn kookplaat zowiezo 2fasig aansluiten (2x230v), dit met behulp van een kookgroep. Hoe moet ik deze kookgroep dan aansluiten in mijn zekeringkast als ik maar monofase heb?
                      Moet ik van de differentieel 2nullen nemen en 2fases en deze gewoon bovenaan de kookgroep aansluiten?
                      Welk type kabel ligt er van fornuis naar verdeelbord!
                      Stuur ook eens een foto van je verdeelbord door waar de bedrading zichtbaar is.
                      Zo kunnen we je veel gemakkelijker helpen!
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #71
                        Re: inductie kookplaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
                        ik ga mijn kookplaat zowiezo 2fasig aansluiten (2x230v), dit met behulp van een kookgroep. Hoe moet ik deze kookgroep dan aansluiten in mijn zekeringkast als ik maar monofase heb?
                        Moet ik van de differentieel 2nullen nemen en 2fases en deze gewoon bovenaan de kookgroep aansluiten?
                        Als ge zoiets uit u botten slaat, wil ik je verzekeringsmaatschappij niet zijn.
                        Ik snap dat je niet alles kan weten. Maar dit slaat letterlijk alles. Is er niemand in je familie of kennissenkring die bij jouw thuis de klus kan klaren.

                        1 : Voorzie een apparte zekering in je bord. Bij voorkeur het type dat in de handleiding van de kookplaat vermeld staat. Kableren van zo'n bord vraagt handeling en kennis van elektriciteit.
                        2 : De kabel tussen de zekering en het fornuis moet van de juiste sectie zijn. Is de draad-diameter te smal, dan brand je kabel gewoon op met brand tot gevolg.
                        3 : Voorzie de juiste aansluiting op je fornuis. Meestal is dit een type inbouwdoos die voorzien is voor een kabeluitvoer met grote schroefaansluitingen. Wanneer deze niet goed zijn aangedraaid, dan kan dit vonken en brand veroorzaken.

                        Monofasig wil zeggen ofwel twee fasedraden ofwel een fase en een neuter. Dit hangt af van welk net bij jouw voorhanden is.

                        Gewoon niet aan beginnen.

                        Comment


                        • #72
                          Re: inductie kookplaat

                          de kabel die er ligt van mijn zekeringkast naar mijn fornuis is 5g6mm2.
                          Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

                          Comment


                          • #73
                            Re: inductie kookplaat

                            dit is de zekeringkast dat de vorige eigenaar heeft geplaatst
                            Canon EOS 450D, EF-S 18-55 IS, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, Speedlight 580 EXII, Omnibouncer, Micnova Cloud Lightsphere Bouncer + Chrome Dome

                            Comment


                            • #74
                              Re: inductie kookplaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                              Moet die man dan zomaar iemand vertrouwen die hij niet kent.
                              Als alles in orde is kan er toch geen probleem zijn?
                              Even wat uitleg wat er is gebeurd.
                              Mijn dochter koopt een huis welk voor verkoop werd gekeurd. Er waren een paar opmerkingen die moesten verholpen worden. Hebben dan maar besloten van de installatie zo ver mogelijk te vernieuwen met gevolg dat de installatie als nieuw werd aanzien.
                              Kregen volgende opmerkingen:
                              -Aarding werd opnieuw gemeten en was nu plots meer dan 60 Ohm ipv van de 31 Ohm die op het eerste keurverslag werd vermeld. Nochtans niets aan de aarding veranderd.
                              -Een opbouw stopcontact langs de zekeringskast als voeding voor de Telesletbrol was niet gemonteerd op een plastiek plaatje maar rechtstreeks op de plank. Mag niet volgens de keurder en dat zal zo wel zijn, maar wat doe je dan in al die oudere huizen met hun houten "rozetten",
                              -Kabels die moesten verlengd worden wegens vervanging van de zekeringkast werden in een lasdoos verbonden met lusterklemmen. Nochtans voldoende zware lusterklemmen gebruikt en zoals dat normaal moet, namelijk draden onder de twee schroefjes. Mag niet!? Die befaamde Wago steekklemmen mag dan weer wel.

                              Je kan ook keuren volgens de geest van het reglement ipv het neuken van komma's. Maar ja, dat heet men verantwoordelijkheid nemen en dat is het gemakkelijkst met het rigoureus toepassen van regels.

                              Mvg.
                              Robert
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment


                              • #75
                                Re: inductie kookplaat

                                Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
                                dit is de zekeringkast dat de vorige eigenaar heeft geplaatst
                                Ja, op deze foto zie je niets, maar met je kabel zit je al goed.
                                Rechtstreeks achter je hoofddifferentieel plaatsje een 4polige of een 2-polige automaat van 32A waar je dan de kabel op aansluit. Draden dubbel nemen is niet nodig.
                                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                                Comment

                                Working...
                                X