Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: inductie kookplaat

    Dus twee draden parallel onder hetzelfde vijsje in de zekeringskast (ik veronderstel 2 draden van 4 of van 6 mm², want daar hebben we het raden naar, TS schijnt met de noorderzon vertrokken). Daarop een zekering van 32 of 40 A.

    Stel, dan breekt na een tijd één van die twee geleiders af, je krijgt dan één draad van 4 of 6 mm², beveiligd door 32 of 40 A.

    Je moet nu toch genie zijn om te snappen dat zoiets niet reglementair KAN zijn.

    Als dat inderdaad regelmatig gebeurt, dan wil dit zeggen dat er regelmatig geknoeid wordt.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: inductie kookplaat

      Oorspronkelijk geplaatst door timmy 269 Bekijk bericht
      Hey, ik heb zopas een siemens EH651TE11E inductiekookplaat gekocht. Deze week zaterdag wordt hij geleverd. Ik zou deze graag zelf willen plaatsen maar weet niet hoe hem aan te sluiten. Heb al wel een 5draads dikke kabel voorzien. In de meterkast is het monofasig. Dus een nul en een fase aansluiting en uiteraard aarding. Wat moet ik in de meterkast plaatsen en hoe aansluiten?
      Gewoon een vierpolige zekering in de kast plaatsen, Bv. 4X 20 of 25 Amp. twee maal paralel ingaan, eventueel mag je ook twee tweepolige automaten (zekeringen) plaatsen en van daar met twee maal mono 230 volt naar je aansluitdoos, Inductie kookplaat aansluiten volgens bijgaand schema.

      Comment


      • #18
        Re: inductie kookplaat

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        TS schijnt met de noorderzon vertrokken
        Daar zou je dus ook het sch**t van krijgen, ze komen hier een vraag stellen, en kijken dan niet meer uit.

        Comment


        • #19
          Re: inductie kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Daar zou je dus ook het sch**t van krijgen, ze komen hier een vraag stellen, en kijken dan niet meer uit.
          Misschien is zijn kot afgebrand na al de goede raad.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: inductie kookplaat

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Dat was geen installateur maar een knoeier !
            Hij wist misschien niet het bestaan af van een Voltmeter om eventjes de spanning te meten aan de stopcontacten die hij plaatste.
            Dan vraag ik me eerder af hoe goed ze hun job gedaan hebben wanneer ze de elektrische installatie komen goedkeuren zijn.

            Een installateur dat een Voltmeter gebruikt om de stopcontacten te testen? Dat aantal kan je in België op één hand tellen vrees ik.
            Die mannen zijn zo zeker van hun stuk dat ze gewoon de draden aansluiten en er vanuit gaan dat het goed is.

            Wat ik anders al geweten heb is dat een ganse installatie uitgevoerd werd maar dat kinderen zich 's avonds komen amuseren en wat draden wisselen. In heel veel nieuwbouw ligt de bedrading voor dat er ramen en deuren geplaatst zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: inductie kookplaat

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Gewoon een vierpolige zekering in de kast plaatsen, Bv. 4X 20 of 25 Amp. twee maal paralel ingaan, eventueel mag je ook twee tweepolige automaten (zekeringen) plaatsen en van daar met twee maal mono 230 volt naar je aansluitdoos, Inductie kookplaat aansluiten volgens bijgaand schema.
              Dus knoeien met de kleuren van de draden ? Je dient dan toch één van de draden die voorzien zijn voor een fase als nulleider te gebruiken. En een nulleider dient blauw te zijn.
              Tenzij er twee blauwe draden in die kabel zitten, wat ik sterk betwijfel.

              TS die zijn kabel vervangt door een 3X10 mm² lijkt me nog altijd de enige oplossing die gekeurd kan worden.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #22
                Re: inductie kookplaat

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Ik vrees dat Sus nog nooit van zijn leven een inductiekookplaat heeft gezien.
                Als je deze raad opvolgt kan je kookplaat absoluut naar het containerpark. Deze stunt kan je proberen met een elektrisch fornuis uit de seventies, maar zeker niet met een inductieplaat voorzien van tiptoetsen en elektronische regeling.

                Je kookplaat wordt standaard afgeleverd voor aansluiting op 230V fase + nulleider.
                Wanneer je een 3-fasige zekeringkast hebt kan je dit aanpassen door het verleggen van enkele koperen bruggetjes in de aansluitstrip van de kookplaat.(staat op het etiket dat op het afdekplaatje van de aansluiting kleeft). Geldt niet voor jou want je hebt 230V L + N

                Je kookplaat is 7.2kW en 7200/230 = 31.3A

                Je kan de aders van je kabel parallel aansluiten. Volgens Nete is dit uit den boze, maar het wordt regelmatig gedaan.
                Hopelijk is je kabel een 5G6. Stroomdichtheid is dan 2.6A/mm² (31.3 : 12).
                Met een 5G4 heb je 3.9A/mm² (31.3 : 8) en dat gaat nog nipt. Het keuringsorganisme verkiest 10mm² voor een kookfornuis op 230V.
                Sluit de 2 zwarte aders samen aan L1 in de kookplaat en aan de zekering.
                Sluit de blauwe en bruine ader samen aan N in de kookplaat en aan de zekering waar een blauwe draad aankomt, of aan letter N als het zekeringbord met verdeelrails is uitgevoerd.
                Geelgroen natuurlijk aan de aardingsklem.
                Kleur van de aders kan verschillend zijn (bv zwart zwart grijs bruin geelgroen).
                Belangrijk is dat je aan kookplaat en zekering dezelfde kleuren samen aansluit.
                Zekering zal 40A moeten zijn tenzij je nooit alle platen samen op volle kracht laat werken, dan lukt het met 32A.
                Leg dat eens uit dan.
                Zoals ik het uitleg is het net het zelfde dan dat men met drie draden naar je plaat komt, ken jij wel iets van electrik?
                Ik wacht op uwe uitleg als jij het beter weet leg het dan eens uit.
                En dan leg ik het nog eens uit met dubbel zekeringen van 16A waar je met twee draden naar twee platen gaat maar infeite is dat hetzelfde alleen is het veiliger met 16A naar je platen te gaan dan met 30A.
                Voor alle duidelijkheid ik heb het over mono fase he neuter + fase.
                Er zijn plaatsen genoeg waar standaard een 5 aderige kabel is voorzien voor het kookvuur en ze monofase hebben denk jij dat ze daar de kabels er uit trekken om een 3 aderige te trekken.
                En een kookplaat van wat jij denkt dat ik nog nooit gezien heb met tiptoetsen heb ik al jaren.
                Last edited by Sus; 3 februari 2010, 21:06.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #23
                  Re: inductie kookplaat

                  Het spreekwoord: "schoenmaker blijf bij uw leest", indachtig...........
                  denk ik dat er weinig schoenmakers op BD zitten...!!!
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                  Comment


                  • #24
                    Re: inductie kookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Dus knoeien met de kleuren van de draden ? Je dient dan toch één van de draden die voorzien zijn voor een fase als nulleider te gebruiken. En een nulleider dient blauw te zijn.
                    Tenzij er twee blauwe draden in die kabel zitten, wat ik sterk betwijfel.

                    TS die zijn kabel vervangt door een 3X10 mm² lijkt me nog altijd de enige oplossing die gekeurd kan worden.
                    Oficieel heb je daar gelijk in, normaal heeft elke kleur zijn functie maar ik zou ze de kost niet willen geven waar de bedrading niet samen genomen word (bruin en blauw bv).
                    Hier staan zo een 40 huizen met overal een 5 aderige kabel voorzien voor de kookplaat, normaal dus voor 3 fase aansluiting maar al die huizen hebben monofase en hier is nergens een kabel vervangen hoor.
                    En precies om te vermijden dat er een geleider afbreekt en er teveel A op zou komen vind ik het veiliger van ze niet parallel aan te sluiten maar elk paar platen afzonderlijk te Eigenlijk heb ik dik spijt van mijn uitleg omdat die niet reglementair is (al word het overal zo gedaan).
                    Dus trek uw kabel er uit en leg een drie aderige.
                    Last edited by Sus; 3 februari 2010, 21:22.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #25
                      Re: inductie kookplaat

                      Ik heb je eerste bericht gelezen en niet alle reacties erop, maar hopelijk is er iemand die al gezegd heeft dat je er maar best met je poten van af blijft, zo niet:
                      STOP!
                      3 fasen op 1 fase brengen, geen rekening houden met de fase verschillen of met het feit dat er een andere belasting zal op staan bij 3 fasen dan bij 1 (waardoor je een dikkere kabel nodig hebt), enz enz enz Die dingen leiden tot:
                      1. Kapot fornuis
                      2. Brand

                      In het beste geval gaat enkel je fornuis kapot, maar je kan gerust heel wat elektronica kapot helpen terwijl je bezig bent en zelfs je hele hebben en houden kwijtspelen. De paar euro's voor een installatie niet waard. Ja, ik weet dat die installatie geld kost, maar die gasten zijn opgeleid om zoiets te doen, hebben VCA attest, kennen het AREI, en zo nog wat afkortingen waar jij duidelijk nog nooit van gehoord hebt.

                      edit: Middelbare opleiding elektromechanica :-) Iemand heeft reeds al mooi uitgelegd dat bij 230V je dient 10mm² te gebruiken met een 40A zekering als je op 1 fase werkt. En je gaat die kabel zelf trekken? Ligt de buis er al? 10mm² is geen draad die zich makkelijk door een handjevol bochten laat plooien, de meeste doe-het-zelvers foefelen al bij 2,5mm². Dat tip-toetsengedoe en 2*16A werkt gewoon wel, iets met stuurkring/vermogenskring, echter nog niet in praktijk uitgeprobeerd.
                      Last edited by dredalious; 3 februari 2010, 22:19.
                      Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: inductie kookplaat

                        En geraakt dat allemaal gekeurd ? Jawadde.

                        Toch tof dat je toegeeft dat jouw oplossing technisch kan, maar niet helemaal "koosjer" is, en de mijne wel gekeurd raakt (ook door een keurder die iets verder kijkt dan zijn neus lang is).
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #27
                          Re: inductie kookplaat

                          Even tussendoor, volgens het AREI mag je geen 2 verschillende kringen voeden in 1 kabel/buis. Hier word er regelmatig door de vingers gekeken natuurlijk omdat de mensen van de keuring hier meestal zelf geen problemen in zien maar ooit heeft iemand dit zo in het boekje gezet. Dus eigenlijk mag zoals iemand hier aangaf 2 automaten en dus 2 kringen op 1 kabel volgens het boekje niet.
                          En om dan heel erg de puntjes op de i te zetten, indien men dit toestel (fornuis) wil aansluiten met een snoer en dit toestel verbruikt 32A of meer dan is een gewone automaat niet meer voldoende maar moet men nog een lastscheider erbij plaatsen. Ja ze maken het moeilijk soms en ja er word veel gezondigd.

                          Dus in het kort, laat een vakman het aansluiten, vraag een factuur zodoende hij bevestigd dat de aansluiting is verwezenlijkt volgens de regels van goed vakmanschap.

                          Lang leve het AREI... of toch niet... soms
                          Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                          Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

                          Comment


                          • #28
                            Re: inductie kookplaat

                            Moest ik van de TS zijn... laat het door een vakman doen!!!

                            Als ik zo een beetje door de reakties scroll... denkt iedereen een goed vakman te zijn hier.
                            Als je zo'n vraag al op een forum stelt ben je niet goed bezig en moet je het zeker niet zelf beginnen doen!

                            Laat iemand komen die dat met kennis van zaken doet, die je een faktuur (en tevens een bewijs) kan bezorgen en slaap met een gerust geweten! Het is niet de kerstverlichting die je gaat aansluiten, he? (en zelfs daarmee gebeuren nog zotte dingen!)

                            Just my 2 cents!
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #29
                              Re: inductie kookplaat

                              Voor de voeding van een electrisch fornuis plaats je:
                              - een voedingskabel XVB 5G4mm² afgezekerd met een automaat type C van max. 25A 4-polig
                              Je mag twee geleiders samen nemen zodat je een monofasige kring krijgt en die zeker je af met een automaat van 32A 2-polig van het type C.
                              - een monofazige kring maken door een XVB 3G6mm² kabel te plaatsen die afgezekerd wordt met een 2-polige automaat van 32A type C is ook mogelijk. Deze mag ook afgezekerd worden met 40A maar dat zou ik niet doen voor de selectieviteit.
                              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                              Comment


                              • #30
                                Re: inductie kookplaat

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                                Leg dat eens uit dan.
                                Zoals ik het uitleg is het net het zelfde dan dat men met drie draden naar je plaat komt, ken jij wel iets van electrik?
                                Ik wacht op uwe uitleg als jij het beter weet leg het dan eens uit.
                                En dan leg ik het nog eens uit met dubbel zekeringen van 16A waar je met twee draden naar twee platen gaat maar infeite is dat hetzelfde alleen is het veiliger met 16A naar je platen te gaan dan met 30A.
                                Voor alle duidelijkheid ik heb het over mono fase he neuter + fase.
                                Er zijn plaatsen genoeg waar standaard een 5 aderige kabel is voorzien voor het kookvuur en ze monofase hebben denk jij dat ze daar de kabels er uit trekken om een 3 aderige te trekken.
                                En een kookplaat van wat jij denkt dat ik nog nooit gezien heb met tiptoetsen heb ik al jaren.
                                Je schreef letterlijk : "ik zou 2 platen nemen en die parallel verbinden".
                                Als je voeding geeft aan de eerste plaat dan wordt de tweede tegelijkertijd gevoed.

                                Als je het dan toch veilig wil houden met 16A zekeringen, waarom gebruik je dan geen 4-polige automaat ?

                                Comment

                                Working...
                                X