Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

inductie kookplaat

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: inductie kookplaat

    Aan de kabel van mijn inductiekookplaat hing een sticker met daarop een duidelijk aansluitschema: driefasig of monofasig.

    Maw: raadpleeg de handleiding of je vakman. Die zal wel meer info kunnen geven.
    Xcalibur
    ## D70 + AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5 G ED + Nikkor 50mm f/1.8 + Sigma 70-200mm f/2.8 HSM + Sigma 28-70 f/2.8 + <op zoek naar een flitser> ##

    Comment


    • #47
      Re: inductie kookplaat

      I.v.m. de nulgeleider.
      Wat doe je in een net 3X230V zonder N waarvan de klant via de teller monofasig gevoed wordt.
      Mag daar dan geen blauwe nulgeleider geplaatst worden? Er staat daar dus spanning op bijde draden?
      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Uiteraard mag (moet) die geplaatst worden. Indien later het net buiten zou omgeschakeld worden op 3x400/230 zal die draad kunnen gebruikt worden. Die herkablage van de binneninstallie gebeurde vroeger op kosten van de leverancier. Ik denk dat je nu zal mogen betalen als je bedrading in een moderne woning daarop niet voorzien is.
      zijweg:

      Ja ik zit ook met zo een 3x 230V zonder N geleider.

      Nu vallen er plots twee muurstekkers uit zonder enige aanwijsbare reden dus vrees ik dat de nieuwe keramische plaat die een jaar terug aangesloten werd niet helemaal correct aangesloten is??? Ik dacht dat in zulke driefasen configuratie altijd spanning had op elke draad van het net ttz op elke geleider van het 2-draads monofase segment .. Nu zie ik met de zo een neonlamp tester dat er op een draad helemaal geen "spanning" meer zit?
      Vreemd ook dat de installateur van de kookplaat beweerde dat er tussen een bepaalde combinatie van 2 fasedraden 380V stond?
      Iemand beweerde dat in zulke configuraties het toegelaten is om 1 van de fasedraden aan de N te leggen .. ik kan dat nauwelijks geloven!
      Ik heb alle secties al eens, een na een, geisoleerd door alle zekeringen van het segment af te zetten maar er verandert niets???
      Heeft Electrabel mij een loer gedraaid toen ze plots beslisten om nieuwe tellerkasten te komen zetten (.. want ze hebben toen mijn 32A lijnen stilzwijgen terugegebracht naar 20A )

      Ik vind dat wel vreemd dat zowel de technieker van electrabel als die van de kookplaat behoorlijk lang aan de telefoon moesten hangen om instructies te krijgen over de aansluiting ... ik vind de elec installatie in een oude huis een ongelofelijke pest al was het maar wegens het aantal slecht/niet gedocumenteerde "aangebouwde" stukken

      Comment


      • #48
        Re: inductie kookplaat

        Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
        Ik vind deze link toch niet betrouwbaar daar deze dubbelzinnig is en er fouten instaan.

        Zoals steeds, staan hier terug de beste scheepslui aan wal, maar neem mij niet kwalijk dat ik eerder geneigd ben een site als Legrand te geloven dan speculaties op een forum.

        Wees gerust dat je daarmee op je gemak door de keuring komt.

        Ook wanneer het om een monofasenet gaat, waar je een blauw afgetapte bruine draad als nul gebruikt.

        Comment


        • #49
          Re: inductie kookplaat

          Oorspronkelijk geplaatst door Xcalibur Bekijk bericht
          Aan de kabel van mijn inductiekookplaat hing een sticker met daarop een duidelijk aansluitschema: driefasig of monofasig.

          Maw: raadpleeg de handleiding of je vakman. Die zal wel meer info kunnen geven.
          Ja . 'k heb die ook aan mijn kookplaat ... het probleem is dat daar, voor zover ik de conversatie van de installateur kon afluisteren, zo goed als geen moer van klopt voor de aansluiting op mijn 3x 230v zonder N geleider

          Comment


          • #50
            Re: inductie kookplaat

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Zoals steeds, staan hier terug de beste scheepslui aan wal, maar neem mij niet kwalijk dat ik eerder geneigd ben een site als Legrand te geloven dan speculaties op een forum.

            Wees gerust dat je daarmee op je gemak door de keuring komt.

            Ook wanneer het om een monofasenet gaat, waar je een blauw afgetapte bruine draad als nul gebruikt.
            Geloof jij Legrand maar! Fabrikanten zeggen vanalles!
            En de inbreuken die ik daarin gezien heb, daar zul je niet mee door een keuring komen.
            Ik doe het nog steeds met het AREI (Algemeen Regelement op Electrische Installaties) en dat is enige wetgeving hier in België.
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

            Comment


            • #51
              Re: inductie kookplaat

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              zijweg:

              Ja ik zit ook met zo een 3x 230V zonder N geleider.

              Nu vallen er plots twee muurstekkers uit zonder enige aanwijsbare reden dus vrees ik dat de nieuwe keramische plaat die een jaar terug aangesloten werd niet helemaal correct aangesloten is??? Ik dacht dat in zulke driefasen configuratie altijd spanning had op elke draad van het net ttz op elke geleider van het 2-draads monofase segment .. Nu zie ik met de zo een neonlamp tester dat er op een draad helemaal geen "spanning" meer zit?
              Vreemd ook dat de installateur van de kookplaat beweerde dat er tussen een bepaalde combinatie van 2 fasedraden 380V stond?
              Iemand beweerde dat in zulke configuraties het toegelaten is om 1 van de fasedraden aan de N te leggen .. ik kan dat nauwelijks geloven!
              Ik heb alle secties al eens, een na een, geisoleerd door alle zekeringen van het segment af te zetten maar er verandert niets???
              Heeft Electrabel mij een loer gedraaid toen ze plots beslisten om nieuwe tellerkasten te komen zetten (.. want ze hebben toen mijn 32A lijnen stilzwijgen terugegebracht naar 20A )

              Ik vind dat wel vreemd dat zowel de technieker van electrabel als die van de kookplaat behoorlijk lang aan de telefoon moesten hangen om instructies te krijgen over de aansluiting ... ik vind de elec installatie in een oude huis een ongelofelijke pest al was het maar wegens het aantal slecht/niet gedocumenteerde "aangebouwde" stukken
              Dan zou dat betekenen, dat ze jou net hebben omgeschakeld van 3X230 volt 32 Amp naar 3X400 volt 20 Amp. anders kan je in geen enkel geval nooit 400 volt meten op een 3X 230 volt net, tenandere, je net wordt berekend op vermogen, in jou geval was dat bij 3X 230 volt ongeveer 12,6 Kw bij 32 Amp, door om te schakelen naar 3X400 volt 20 Amp. wordt dat ongeveer 13,6 Kw totaal vermogen, wat niet betekend dat je daarmee gemakkelijker bent, de verdeling is een stuk moeilijker, daar je tussen fase en nul maar 20 Amp meer hebt.

              Electrabel zal zich hier natuurlijk van de domme houden, daar zij anders moeten opdraaien voor de kosten om een nulleider bij te trekken naar de plaatsen waar je driefasig werkt, zo hebben ze bij de omschakeling 3X230 naar 3X400 volt bij mijn ouders alle kosten vergoed voor het leggen van een nieuwe kabel naar alle plaatsen waar drie fasen werden gebruikt, als je kan bewijzen dat je met driefasige machienes of toestellen staat bv. in een werkplaats zijn zij verplicht de kosten van een nieuwe kabel voor hun rekening te nemen, als deze kosten te hoog oplopen kunnen ze opteren een transfo vóór de teller te plaatsen, zodat het nullastverbruik van deze transfo op hun rekening komt, maar deze keuze zullen ze niet snel maken.

              Heb je niet echt drie fasen nodig, dan had je beter voor een monofase teller en aansluiting gekozen, dan had je waarschijnlijk 50 Amp. gekregen, daar er indertijd een meerkost is betaald "verzwaring van het net" dat zou de verdeling heel wat gemakkelijker maken.
              Last edited by Guest42; 4 februari 2010, 12:38.

              Comment


              • #52
                Re: inductie kookplaat

                Op 1 uitzondering na en dat is bij VTLB kabel en die heb ik in de praktijk nog nooit gezien, daar moet de blauwe als nulgeleider. Er is eigenlijk maar 1 geleider die een geregelmenteerde kleur heeft en dat is de aardingsgeleider, deze moet geel-groen zijn. Verder mag er geen geel of groen gebruikt worden als draadkleur als de geleiders een "vermogen" functie hebben en de doorsnede groter is dan 1.5mm.
                En eigenlijk mag je een geleider niet omwikkelen met tape aan het begin/uiteinde want volgens het boekje moet hij over de volledige lengte dezelfde kleur hebben.
                Als je in een kabel 4G bv. op een 3x230V net aansluit dan mag je gerust de blauwe geleider gebruiken, je moet hem zelfs niet met tape omwinden. Juist de PE moet geel-groen zijn. In de loop der jaren is er een onofficieel regelment gekomen dat men rood-zwart-bruin-grijs als "fase" geleider gebruikt en blauw als Nul geleider.

                We kunnen hier uren en uren doorgaan met het AREI te quoten en tot het besluit te komen dat er veel gezondigd word, zowel door de vakman als door de keuringsorganisatie. Het blijft vooral een zaak van gezond verstand en een kennis over elektriciteit dat zorgt voor veiligheid. Sommige van de regels in het AREI zijn bijna lachwekkend en andere hebben wel degelijk een punt.... waarom mag een oud huis bij herkeuring nog uitgevoerd zijn met oude 1mm draad en moet een nieuw huis met 1.5mm voor de verlichting.... zelfde elektriciteit....
                Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

                Comment


                • #53
                  Re: inductie kookplaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  En geraakt dat allemaal gekeurd ? Jawadde.

                  Toch tof dat je toegeeft dat jouw oplossing technisch kan, maar niet helemaal "koosjer" is, en de mijne wel gekeurd raakt (ook door een keurder die iets verder kijkt dan zijn neus lang is).
                  Off topic:

                  Als de keurder het AREI tot in de puntjes moest volgen, dan kan je van mij aannemen dat 80% van de instalaties niet door de keuring komen, zowel huiselijk als industrieel.

                  Tenandere staat het AREI ook niet steeds als superveilig bestempelt, neem nu in de industrie, daar wordt bij veel machienes de nul aan de aarding gekoppeld, wat bij grote instalaties deze machienes gevaarlijker maakt voor de persoon die er onderhoud moet aan doen, Ik heb bij Philips zelf het geval meegemaakt, dat een persoon ge-electrocuteerd werd in zo een instalatie, gelukkig zonder fatale afloop, maar daar stonden dan de veiligheidsadviseur en veiligheidschef met hun AREI boekje, machiene volledig in orde, maar onveilig, dan hebben we er bij deze maar een scheidingstrafo ingezet, zodat dit stuk gescheiden van het net was, maar dan strookte het om een of andere reden niet meer met het AREI.

                  Comment


                  • #54
                    Re: inductie kookplaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Off topic:

                    Als de keurder het AREI tot in de puntjes moest volgen, dan kan je van mij aannemen dat 80% van de instalaties niet door de keuring komen, zowel huiselijk als industrieel.

                    Tenandere staat het AREI ook niet steeds als superveilig bestempelt, neem nu in de industrie, daar wordt bij veel machienes de nul aan de aarding gekoppeld, wat bij grote instalaties deze machienes gevaarlijker maakt voor de persoon die er onderhoud moet aan doen, Ik heb bij Philips zelf het geval meegemaakt, dat een persoon ge-electrocuteerd werd in zo een instalatie, gelukkig zonder fatale afloop, maar daar stonden dan de veiligheidsadviseur en veiligheidschef met hun AREI boekje, machiene volledig in orde, maar onveilig, dan hebben we er bij deze maar een scheidingstrafo ingezet, zodat dit stuk gescheiden van het net was, maar dan strookte het om een of andere reden niet meer met het AREI.
                    Het AREI is het wetboek!

                    Waarom zou de nul niet met de PE-geleider mogen gekoppeld worden? Industrieel zit je meestal met een TN-net. En je hebt verschillende TN-netten. Huishoudelijk werk je met een TT-net en daar mag je dat niet doen.
                    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                    Comment


                    • #55
                      Re: inductie kookplaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                      Het AREI is het wetboek!

                      Waarom zou de nul niet met de PE-geleider mogen gekoppeld worden? Industrieel zit je meestal met een TN-net. En je hebt verschillende TN-netten. Huishoudelijk werk je met een TT-net en daar mag je dat niet doen.
                      Dat weet ik allemaal wel, ik zeg ook niet dat het niet mag, maar of dat ik sommige gevallen veiliger is, dat is wat anders.

                      Tussen het wereldje van pennelikkers en de praktijk is soms een niet te snappen verschil, maar we wijken af.

                      Comment


                      • #56
                        Re: inductie kookplaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        D
                        Tussen het wereldje van pennelikkers en de praktijk is soms een niet te snappen verschil, maar we wijken af.
                        En zo heb ik pas eentje gehad om de door mij vernieuwde installatie bij mijn dochter te controleren. Terwijl ik dit tik, schiet mijn bloeddruk nog steeds de hoogte in. Zo ééntje die zijn eigen moeder nog niet vertrouwd. Ik ga zwijgen of .....

                        Mvg.
                        Robert
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #57
                          Re: inductie kookplaat

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Zo ééntje die zijn eigen moeder nog niet vertrouwd. Ik ga zwijgen of .....

                          Mvg.
                          Robert
                          Moet die man dan zomaar iemand vertrouwen die hij niet kent.
                          Als alles in orde is kan er toch geen probleem zijn?
                          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                          Comment


                          • #58
                            Re: inductie kookplaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                            Moet die man dan zomaar iemand vertrouwen die hij niet kent.
                            Als alles in orde is kan er toch geen probleem zijn?
                            TS zal zijn reden wel hebben zeker om die kookplaat zelf te plaatsen.

                            Waarom zo'n toestel niet aanschaffen via VDB en die installeren dat ook nog.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #59
                              Re: inductie kookplaat

                              Koop je het een of ander toestel, dan zit daar een gebruiksaanwijzing bij. ALs je het fornuis monofasig kan aansluiten, dan zal er ook in staan hoe dit moet, met welke sectie en met welke automaat, en op welke klemmen die moet aangesloten zijn. En dit verschilt van type tot type, dus lees de handleiding. Wil je in je zekeringkast een zekering hiervoor voorzien, zie dan dat je in regel bent met de voorschriften. Weet je hier geen sikkepit vanaf, dan blijf je hier uit. Brand je huis af door onwettendheid en merkt de verzekering het geknoei op in de kast, dan mag je de schadevergoeding op je buik schrijven. Weet dat bij elke ingreep van je elektriciteitsnet er een keuring moet gebeuren. Een futiliteit, maar belangrijk voor je verzekering.

                              Comment


                              • #60
                                Re: inductie kookplaat

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                TS zal zijn reden wel hebben zeker om die kookplaat zelf te plaatsen.

                                Waarom zo'n toestel niet aanschaffen via VDB en die installeren dat ook nog.
                                Mijn reactie was naar Hasseltenaar gericht.
                                Ja, en TS? Die is een andere kookplaat Zoeken.
                                Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                                Comment

                                Working...
                                X