Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is dit de nieuwe generatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: is dit de nieuwe generatie?

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
    Mja, zo had ik ook ooit de gedachte dat men de (moeilijke) jeugd een verplichte legerdienst zou afdwingen. Maar ik weet zo ook dat dit geen juiste oplossing bied.
    Welke oplossing is de juiste...
    Zoals theokus zei, maar ik zal het anders verwoorden:
    kinderen zijn het product van hun ouders.

Daar staat of valt alles.

Ondertussen weten we zo ook dat er geen 'juiste opvoeding' bestaat. Origine/ klasse/ welvaart, enz... zitten er zo ook voor een stuk tussen. Om maar te zwijgen over de capasiteiten van de ouders zelf en hun verantwoordelijkheid.

Voor mij maakte het leger niet veel uit, heb er zelf een jaar dikke fun gehad met zowel zuipen, vroeg uit je nest worden geschopt, marcheren tot je ver dood viel, enz...
    Maar toch voelde ik me het best in m'n vel als we op maneuvers of dergelijke zaken erop uit gingen. Soms kijk ik er wel eens terug naar die periode en stel ik me de vraag: was ik er ginds beter? Vrees van niet, want ben maar wakker geworden toen ik alleen ging gaan wonen

Trouwens, mijn bed opmaken deed ik al van m'n 8 jaar... dat hoefde men me daar niet te leren
    Bed opmaken > op kamp he
    (als jong mannekes)
    Of met de ziekenkas naar Heer-sur-Meuse
    Of in Achel in het "Beukennootje"...
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
      Niks met elkaar te maken.
      leg mij eens het verschil uit tussen diefstal om je te amuseren met software en diefstal voor iets anders.
      Diefstal voor welk gebruik ook blijft diefstal.
      Hang hier niet het voorbeeldig jongetje uit als je elders simpelweg aanzet tot diefstal.
      De hele problematiek hangt samen met het feit dat er nogal losjes omgesprongen wordt met normen en waarden zolang het maar in het eigen kraam past.
      Voor spelling, ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ik niet kan lezen of schrijven, dat heeft niks met de zaak te maken, maar ja bij gebrek aan echte argumenten moet men zich vastklampen aan strohalmpjes zeker.
      Software is iets anders dan een auto of een horloge of een GSM. Een auto wordt niet gemaakt door een simpele copy-paste.

Ik vind en zeker voor studenten, de prijzen voor Photoshop nog veel te hoog. Dus 3/4 van de studenten kan of wil dat niet betalen. Ze hebben dan de keuze tussen géén Photohop kopen, the Gimp gebruiken of illegaal photoshop gebruiken. Bij alledrie de opties verliest Adobe geen geld, want de studenten waren toch niet van plan om PS aan te schaffen, wegens te duur.

Bij een auto is het anders. Ik had ook graag een Jensen Interceptor van 1975 gehad, maar dat is boven mijn budget. Daarom - als ik mij een auto koop - wordt het iets meer low-budget. Het brengt mij ook van A naar B.

Bij PS is er die keuze niet, je hebt geen low-budget alternatief van Photoshop (ja andere merken, maar hier wordt PS slachtoffer van zijn eigen succes, iedereen wil PS gebruiken), dus Adobe mist een hele potentiële doelgroep aan kopers die PS niet kopen. Adobe verliest er juist hetzelfde aan, als die doelgroep nu Corel Paint Shop Pro koopt, The Gimp gebruikt of PS illegaal gebruikt...

Het is pertinent fout te veronderstellen dat alle illegale gebruikers, normaal die software legaal zouden gekocht hebben, mocht ze niet illegaal te vinden zijn. Hetzelfde met muziek.

Het ironisch voordeel voor Adobe is dan, wanneer de jeugd PS illegaal gebruikt in hun tiener en studentenjaren, ze zodanig al gewoon zijn van te werken met PS, dat ze later in hun professionele leven, als ze de keuze krijgen om een grafisch programma aan te schaffen, de keuze wel zeer snel gemaakt is: Photoshop.

Dus vergelijk aub het illegaal gebruiken van een PS versie, geproduceerd door een multi million dollar company die miljoenen winst draait, niét met het stelen van een TV uit de winkel van een hardwerkende zelfstandige met een noodlijdende electrozaak. Het is zo eenvoudig niet.
      Last edited by caleido; 5 augustus 2009, 16:56.

Comment

mooi genuanceerd bericht Caleido

Comment

Als ik de CD's tel , die ik gekocht heb nadat ik eerst wat (illegale) mp3-kes gehoord heb van een of andere artiest, dan zijn de beruchte download-sites de beste reclame die vele artiesten kunnen bedenken. Vooral diegene die wat minder airplay krijgen.
          'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            Software is iets anders dan een auto of een horloge of een GSM. Een auto wordt niet gemaakt door een simpele copy-paste.

Ik vind en zeker voor studenten, de prijzen voor Photoshop nog veel te hoog. Dus 3/4 van de studenten kan of wil dat niet betalen. Ze hebben dan de keuze tussen géén Photohop kopen, the Gimp gebruiken of illegaal photoshop gebruiken. Bij alledrie de opties verliest Adobe geen geld, want de studenten waren toch niet van plan om PS aan te schaffen, wegens te duur.

Bij een auto is het anders. Ik had ook graag een Jensen Interceptor van 1975 gehad, maar dat is boven mijn budget. Daarom - als ik mij een auto koop - wordt het iets meer low-budget. Het brengt mij ook van A naar B.

Bij PS is er die keuze niet, je hebt geen low-budget alternatief van Photoshop (ja andere merken, maar hier wordt PS slachtoffer van zijn eigen succes, iedereen wil PS gebruiken), dus Adobe mist een hele potentiële doelgroep aan kopers die PS niet kopen. Adobe verliest er juist hetzelfde aan, als die doelgroep nu Corel Paint Shop Pro koopt, The Gimp gebruikt of PS illegaal gebruikt...

Het is pertinent fout te veronderstellen dat alle illegale gebruikers, normaal die software legaal zouden gekocht hebben, mocht ze niet illegaal te vinden zijn. Hetzelfde met muziek.

Het ironisch voordeel voor Adobe is dan, wanneer de jeugd PS illegaal gebruikt in hun tiener en studentenjaren, ze zodanig al gewoon zijn van te werken met PS, dat ze later in hun professionele leven, als ze de keuze krijgen om een grafisch programma aan te schaffen, de keuze wel zeer snel gemaakt is: Photoshop.

Dus vergelijk aub het illegaal gebruiken van een PS versie, geproduceerd door een multi million dollar company die miljoenen winst draait, niét met het stelen van een TV uit de winkel van een hardwerkende zelfstandige met een noodlijdende electrozaak. Het is zo eenvoudig niet.
            En zo wordt er ook gedacht over Microsoft.
            Maar die hebben idd. andere oplossingen en prijzen voor bijv. studenten en het onderwijs.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Bed opmaken > op kamp he
              (als jong mannekes)
              Of met de ziekenkas naar Heer-sur-Meuse
              Of in Achel in het "Beukennootje"...
              Deed geen van beiden Theokus

In mijn geval was dat met de Ksa en daarvoor als klein baaske dumpte m'n ouders me voor twee maanden ergens te Scherpenhuivel (hoor nog altijd levendig het gekraak van de onderpastoor zijn f*cking schoenen op het parket van de slaapzaal)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                Deed geen van beiden Theokus

In mijn geval was dat met de Ksa en daarvoor als klein baaske dumpte m'n ouders me voor twee maanden ergens te Scherpenhuivel (hoor nog altijd levendig het gekraak van de onderpastoor zijn f*cking schoenen op het parket van de slaapzaal)
                Denk je dat ik "lol" had....
                In Achel wel...
                Maar in Heer....?
                't Begon al met die stomme kartonnen koffer.
                Ik was zo opstandig als "hell"
                Als ze me iets dwingen te doen, of met zo "air-ke"...
                Iedereen kon en kan alles aan mij vragen maar niet op zo' manier he.
                En ik kon niet naar huis
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Denk je dat ik "lol" had....
                  In Achel wel...
                  Maar in Heer....?
                  't Begon al met die stomme kartonnen koffer.
                  Ik was zo opstandig als "hell"
                  Als ze me iets dwingen te doen, of met zo "air-ke"...
                  Iedereen kon en kan alles aan mij vragen maar niet op zo' manier he.
                  En ik kon niet naar huis
                  Was ook wel bij tijds en stond 'opstandig like hell

Maar dat laatste.... ik wou soms niet meer naar huis

Comment

Weeral een gedraai en zogenaamd genuancerde standpunt.

Ik denk gewoon verder in je eigen manier van redeneren.
                    Foto's mogen vrij door iedereen gebruikt worden, met auteursrechten dient men geen rekening te houden want er zijn geen deftige studentenprijzen en men kan gewoon copy paste doe,
                    Zoek eens de keren dat hiernaar gerefereerd wordt hier op BD.

Mediamarkt en makro weze gewaarschuwd, zij zijn multinationals daar mag men dus gratis TV's gaan halen.

Canon en Nikon (ook geen kleine zelfstandigen), zorg dat je toestellen zeker niet meer in grote ketens verkocht worden anders kan je ook naar betaling fluiten.

Ik herhaal gedraai en gewring om iets krom proberen recht te praten. Software is ook een produkt van een massa arbeid van mensen die ook op het einde van de maand liefst hun loon gestort krijgen.

Diefstal blijft diefstal.
                    Niemand verplicht je te werken met photoshop er zijn alternatieven in alle prijssettingen. Trouwens bij de meesten die ik hier zie reageren in deze trand valt het me steeds op dat er in hun handtekening een veelvoud staat van de prijs van photoshop (laat staan een studentenlicentie)

Normen en waarden zijn geen elastiek die men kan blijven aanpassen volgens eigen goeddunken en voor eigen gebruik en voordeel.

Comment

Weeral een gedraai en zogenaamd genuancerde standpunt.

Ik denk gewoon verder in je eigen manier van redeneren.
                      Foto's mogen vrij door iedereen gebruikt worden, met auteursrechten dient men geen rekening te houden want er zijn geen deftige studentenprijzen en men kan gewoon copy paste doe,
                      Zoek eens de keren dat hiernaar gerefereerd wordt hier op BD.

Mediamarkt en makro weze gewaarschuwd, zij zijn multinationals daar mag men dus gratis TV's gaan halen.

Canon en Nikon (ook geen kleine zelfstandigen), zorg dat je toestellen zeker niet meer in grote ketens verkocht worden anders kan je ook naar betaling fluiten.

Ik herhaal gedraai en gewring om iets krom proberen recht te praten. Software is ook een produkt van een massa arbeid van mensen die ook op het einde van de maand liefst hun loon gestort krijgen.

Diefstal blijft diefstal.
                      Niemand verplicht je te werken met photoshop er zijn alternatieven in alle prijssettingen. Trouwens bij de meesten die ik hier zie reageren in deze trand valt het me steeds op dat er in hun handtekening een veelvoud staat van de prijs van photoshop (laat staan een studentenlicentie)

Normen en waarden zijn geen elastiek die men kan blijven aanpassen volgens eigen goeddunken en voor eigen gebruik en voordeel.
                      Jouw gedraai is wel helemaal anders dan het mijne. Artistiek auteursrecht is iets helemaal anders. Iedereen kan foto's maken, niet iedereen kan photoshop kopen. Probeer de situatie eens te zien niet door je eigen ogen - die elke maand dat mooi rond bedrag zien gestort worden - maar door mensen die het met een pak minder moeten stellen.

Studenten gaan geen TV gaan stelen in de Makro omdat ze daarover cursus hebben op school maar geen TV kunnen kopen. Bij Photoshop ligt dat anders.

Diefstal is in mijn ogen de maker van een goed schade berokkenen, hetzij financieel of materieel. Denk dat je toch niet goed gelezen hebt.
                      Dat gebeurt dus niét bij een 16jarige die ergens een Photoshop versie van 4 jaar geleden download en installeert. Die berokkent Adobe geen enkele schade toe.
                      Die 16jarige redeneert niét "ik kan kiezen tussen 800 euro neertellen en het gratis the Gimp gebruiken", nee, de keuze is "geen photoshop of iets anders, zoals het gratis Gimp." Maar de situatie is nu dat diezelfde 16jarige met 2 muisklikken een oude versie van Photoshop kan installeren, ipv Gimp. Zou jij in zijn plaats kiezen voor Gimp ipv Photoshop - het programma waarover hij een cursus heeft op school?

Nog een voorbeeld. Ik ken studenten die in hun laatste jaar een opdracht hadden iets in elkaar te steken in Indesign. Vind jij dan dat zijn dan maar dat softwarepakket moeten aanschaffen? Voor de ene opdracht? Ok, op school zijn er medialokalen. Maar niet iedere student zit op kot. En zij dan?

Als ik jouw redenering volg, dan zijn secundaire en tertiaire lezers van een krant, mensen die nooit zelf de krant kopen, ook criminelen. Want ze kopen geen eigen krant, dus ze stelen.

Een 35 jarige halve professionele fotograaf die nog met een illegale PS versie werkt, dat is een heel andere kwestie.
                      Last edited by caleido; 5 augustus 2009, 21:26.

Comment

Jouw gedraai is wel helemaal anders dan het mijne. Artistiek auteursrecht is iets helemaal anders. Iedereen kan foto's maken, niet iedereen kan photoshop kopen. Probeer de situatie eens te zien niet door je eigen ogen - die elke maand dat mooi rond bedrag zien gestort worden - maar door mensen die het met een pak minder moeten stellen.

Studenten gaan geen TV gaan stelen in de Makro omdat ze daarover cursus hebben op school maar geen TV kunnen kopen. Bij Photoshop ligt dat anders.

Diefstal is in mijn ogen de maker van een goed schade berokkenen, hetzij financieel of materieel. Denk dat je toch niet goed gelezen hebt.
                        Dat gebeurt dus niét bij een 16jarige die ergens een Photoshop versie van 4 jaar geleden download en installeert. Die berokkent Adobe geen enkele schade toe.
                        Die 16jarige redeneert niét "ik kan kiezen tussen 800 euro neertellen en het gratis the Gimp gebruiken", nee, de keuze is "geen photoshop of iets anders, zoals het gratis Gimp." Maar de situatie is nu dat diezelfde 16jarige met 2 muisklikken een oude versie van Photoshop kan installeren, ipv Gimp. Zou jij in zijn plaats kiezen voor Gimp ipv Photoshop - het programma waarover hij een cursus heeft op school?

Nog een voorbeeld. Ik ken studenten die in hun laatste jaar een opdracht hadden iets in elkaar te steken in Indesign. Vind jij dan dat zijn dan maar dat softwarepakket moeten aanschaffen? Voor de ene opdracht? Ok, op school zijn er medialokalen. Maar niet iedere student zit op kot. En zij dan?

Als ik jouw redenering volg, dan zijn secundaire en tertiaire lezers van een krant, mensen die nooit zelf de krant kopen, ook criminelen. Want ze kopen geen eigen krant, dus ze stelen.

Een 35 jarige halve professionele fotograaf die nog met een illegale PS versie werkt, dat is een heel andere kwestie.

En zo draaien we in een cirkeltje natuurlijk.
                        Nu je eerste opmerking is al raak. iedereen kan een foto maken......
                        Kijk zelf eens hier op het forum.
                        En wat met de auteursrechten van de softwareontwikkelaar?
                        In jouw redenering kan ook iedereen programeren...

Kijk ik heb mijn studies zelf betaald. Ik had ook liever een Hasselblad gehad maar heb het moeten doen met een occasie van een mamiya.
                        (Nu, als zelfstandige is er ook niets dat me garandeerd dat ik elke maand iets gestort krijg.)

Scholen hebben speciale kortingen ook voor hun studenten en deze zijn echt wel niet onoverkomelijk. Misschien moet er eerder iets gedaan worden aan de kosten van opleiding i.p.v. stelen te rechtvaardigen.
                        Wij moesten destijds ook werk afleveren, ik had ook een vergroter, papier, chemicaliën, passe-partouts enz. nodig allemaal zelf te betalen.
                        Wees nu eens redelijk, een CS4 grafische versie voor studenten kost iets van een 270 euro(mijn vergroter koste in elk geval meer) en dit voor Illustrator, Photoshop, Indesign en Acrobat.
                        Hoe je het ook draait of keert, dit is een redelijk bedrag en tja dat moet je meerekenen als je student bent.Is het te duur, dan moet er aan het systeem iets aangepast worden en dat doet men niet door selectief normen en waarden aan te passen of de interpretatie wat te rekken.
                        Wie bepaald de grens?

Je argument dat het om oude versies gaat,... dat geloof je toch zelf niet zeker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDLPhotography Bekijk bericht
                          dag mede-BD'ers,

ik mag het misschien niet zo, veralgemenen maar stilaan besef ik zelf dat de jeugd er helemaal op achteruit gaat. (wat al langer een feit is denk ik soms)
                          meisjes en jongens van 12-13 jaar schelden hun ouders de huid vol, 14jaar en ze experimenteren met alle soorten drugs, 15jaar en ze zuipen zichzelf in coma.
                          Soms vraag ik me dan af is dit nu wat er van onze jeugd is gekomen? Wat is er gebeurd met die jongens en meisjes die vroeger vrolijk over straat liepen afentoe elkaar plaagde en niet elkaar neersteken vooriets stoms als een sigaret ofzo. Is het de schuld van de ouders? Zijn ze veel te laks geworden? ik weet het niet, ik weet alleen dat als het zo door gaat dat België geen jeugd meer zal hebben alleen nog maar meer problemen.

Zelf ben ik misschien niet het toonbeeld van wat een ideale student is of de ideale zoon maar men respect voor mijn ouders is er en blijft sterker nog het groeit iedere dag. Dankzij mijn ouders weet ik tenminste wat echt leven betekent en heb ik geen genotmiddelen nodig.

nu wil ik wel eens weten wat jullie aangezien hier het (oudere &) wijzere volk gelukkig wat zit wat jullie denken van de jeugd van tegenwoordig.

mvg

Ruben
                          Was dit nu hier de Topic?

Dank voor prima moderatie. Of is het modereren?

Henri
                          Last edited by kodachrome; 5 augustus 2009, 22:35. Reden: mod- nuance
                          lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                            Was dit nu hier de Topic?

Dank voor prima moderatie.

Henri
                            en daar draait het nog steeds om, enerzijds klagen over de jeugd van tegenwoordig en anderzijds diefstal aanmoedigen en verdedigen.

Comment

En zo draaien we in een cirkeltje natuurlijk.
                              Nu je eerste opmerking is al raak. iedereen kan een foto maken......
                              Kijk zelf eens hier op het forum.
                              En wat met de auteursrechten van de softwareontwikkelaar?
                              In jouw redenering kan ook iedereen programeren...

Kijk ik heb mijn studies zelf betaald. Ik had ook liever een Hasselblad gehad maar heb het moeten doen met een occasie van een mamiya.
                              (Nu, als zelfstandige is er ook niets dat me garandeerd dat ik elke maand iets gestort krijg.)

Scholen hebben speciale kortingen ook voor hun studenten en deze zijn echt wel niet onoverkomelijk. Misschien moet er eerder iets gedaan worden aan de kosten van opleiding i.p.v. stelen te rechtvaardigen.
                              Wij moesten destijds ook werk afleveren, ik had ook een vergroter, papier, chemicaliën, passe-partouts enz. nodig allemaal zelf te betalen.
                              Wees nu eens redelijk, een CS4 grafische versie voor studenten kost iets van een 270 euro(mijn vergroter koste in elk geval meer) en dit voor Illustrator, Photoshop, Indesign en Acrobat.
                              Hoe je het ook draait of keert, dit is een redelijk bedrag en tja dat moet je meerekenen als je student bent.Is het te duur, dan moet er aan het systeem iets aangepast worden en dat doet men niet door selectief normen en waarden aan te passen of de interpretatie wat te rekken.
                              Wie bepaald de grens?

Je argument dat het om oude versies gaat,... dat geloof je toch zelf niet zeker.
                              Mijn Hasselblad kostte waarschijnlijk minder dan jouw 2dehands Mamiya.

Wel interessant dat je nooit antwoord op mijn concrete voorbeelden van moeilijk situaties in de grijze zone.

De wereld werkt zit minder zwart/wint in elkaar dan je denkt.
                              Normen kan je buigen naar het voordeel van zwakkere. Of heb je zelf geen waarden meer? We hebben het wel over een een multinational met honderdduizenden exemplaren die verkocht geraken versus in verhouding een handvol studenten.

Je vind waarschijnlijk dat alle horeca-zaken ook crimineel zijn, omdat ze niet al het personeel inschrijven? Als café's van dag op dag iedereen inschrijven, gaat de helft failliet.

etc...

etc..

Comment

Nog even on topic :

Als je iet of wat verstand hebt in je bovenkamer dan weet je hoe je je te gedragen. Dan weet je wat goed is voor jezelf en voor anderen...
                                Als ik sommige leeftijdsgenoten bezig zie vraag ik me soms ook af, waarom in godsnaam? Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle jongeren zo zijn (gelukkig maar).

Wat me vooral opvalt in vergelijking met vroeger (op basis van de gekende verhalen van ouders en grootouders) is dat een deel van de jeugd van vandaag op veel jongere leeftijd het speelse/kindse kwijtraakt... Ze gaan zich veel sneller als de grote man of madam gedragen... Ookal zijn 't nog maar lilliputters in onze maatschappij... Sommigen kunnen daarmee omgaan, anderen spijtig genoeg minder of niet.

Verder maak ik hier weinig woorden aan vuil, want ik voel me goed in m'n vel en ik weet dat ik het zeker niet slecht doe

Een 23-jarige
                                www.mattiaspletinckx.com
                                Nikon D800 - batterygrip, Nikon F100 - batterygrip : Nikkor 28mm 2.8 AF-D, Nikkor 50mm 1.8 AF-D, Nikkor 85mm 1.8 AF-D, Nikkor 105mm 2.8 AF-S Macro, Nikkor 24-70 2.8 AF-S, Nikkor 70-200 2.8 AF-S

Comment

Working...
                                X