Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

90km per uur bij smog = pesterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

    Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
    Dan moet ik een wagen hebben die deze wetten met voeten treedt... Aan 90 km/u en aan 140 km/u verbruikt die exact evenveel... Nu eens goed, lang en diep nadenken en je vindt het antwoord wel...
    Dat is niet mogelijk. Bij snelheden hoger dan 60km/h is de luchtweerstand de enige belangrijkste weerstand, en laat die nu kwadratisch toenemen met de snelheid. Dus je verbuik gaat meer dan verdubbelen... zelfs indien jouw wagen geen optimaal motorrendement kan behalen (voor een diesel is de rendementscurve vrij vlak, dus enkele 100 t/min meer of minder maken niet zoveel uit)
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

      Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
      Ik heb trouwens gelezen dat die koude temperaturen in combinatie met turbo-motoren het vermogen vergroten... Ideaal weer dus om eens goed "door te trekken"
      Ja, maar het koude weer zorgt er ook voor dat men a) sneller de auto uithaalt voor korte afstanden en dus b) veel meer mensen met auto's rijden die nog niet op temperatuur zijn. En een koude motor is nefast voor het verbruik en uitstoot.

      Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
      Dan moet ik een wagen hebben die deze wetten met voeten treedt... Aan 90 km/u en aan 140 km/u verbruikt die exact evenveel... Nu eens goed, lang en diep nadenken en je vindt het antwoord wel...
      Zoals al werd gezegd hierboven: neen toch niet, er zijn meer factoren.
      Last edited by caleido; 4 januari 2009, 12:44. Reden: typfout

      Comment


      • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

        Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
        je ontwijkt dus totaal de vraag en antwoord
        hoeveel weegt dan uw wagen?
        Ik ontwijk helemaal niets, in ik heb van in het begin gezegd hoeveel uw wagen meer heeft dan de mijne voor "ongeveer hetzelfde gewicht" (op 4 kg na).
        welke maat van velgen en banden gebruik je?
        De banden zijn 205, als ik het niet mis heb heeft de Corolla Verso 2.0 dit ook.
        je gaat altijd naar iets anders over dan toch maar niet over je wagen iets te moeten lossen
        Alle technische gegevens heb je direct gekregen, welk merk van wagen doet er niet toe. Niet dat dit een geheim is maar anders is er weer een hoop kritiek in de genre van "dat kan niet" of "ge moet maar iets anders kopen" (een keuze die ik niet heb).
        maarja tegen iederen ingaan en toch je gelijk willen halen daar ben je goed in
        Wie gaat tegen wie in?
        Ik zeg gewoon dat ik met mijn wagen niet in vijfde kan blijven aan 90km/u zonder de motor te versmachten ... ik beweer van geen kanten dat je dit met een andere wagen niet kan.
        En wie is er hier beginnen vergelijken met een benzine 2.0 GTI?
        Zelf hadden we vroeger ook een 100NX 2.0 GTI T-Bar en ik weet heel goed hoe zoiets rijdt ... maar nog altijd minder goed dan onze huidige tweede wagen 2.0D 150PK waarmee ik zelfs in zesde vlotter optrek van 60 naar 120 dan met de andere in vijfde van 100 naar 120. Het vermogen van de wagen is hier het enige verschil tussen iets kunnen of niet.
        Maar het doet er niet toe ...jij rijdt niet met mijn wagen en hebt er dan ook geen last van en verder discussiëren heeft geen enkel nut.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Als jij heel eventjes (15 seconden) je voet even van het gaspedaal zou halen, is die 'dikke oplegger' -zoals je hem kleinerend noemt- zo voorbij je...
          Maar dat is waarschijnlijk een hele grote moeite voor jou...
          Da's nieuw ... je zou moeten afremmen om iemand u te laten inhalen.
          Het is zelfs een verboden maneuver maar daar kan de kleine man in de dikke camion meestal geen rekening mee houden hé ... hij voelt zich stoer met zijn 20-30-40 ton.
          Als je met een vrachtwagen maar 0,5 km/u harder kunt rijden dan het voertuig voor u (zo is het dikwijls bij vrachtwagens onderling) ... begin dan niet met inhalen! Wat ga je ermee gewonnen hebben als je een kwartier zet om ene in te halen?

          Een vrachtwagen van meer dan 7,5 ton mag niet inhalen op wegen met ten minste 4 rijstroken waarvan 2 in elke rijrichting bij "elke vorm van neerslag".
          Neerslag wordt in de wet omschreven als regen, sneeuw, hagel, ijzel, mist, ...
          Laat SMOG nu net vervuilde mist zijn ... een omstandigheid waarbij inhalen door vrachtwagens van meer dan 7,5 ton verboden is. Maar ja, daar veegt 90% van de vrachtwagenbestuurders mooi hun g*t aan.
          En dan hebben we het iets verder ook nog eens over het gedeelte van de Ring waar maar twee rijstroken zijn en het voor vrachtwagens ALTIJD verboden is. (Er staat geen bord op die plaats)

          En ik wil helemaal niet kleinerend doen t.o.v. van vrachtwagenchauffeurs, ik heb evenveel respect voor hun als andere weggebruikers. Trouwens heb ik vroeger zelf ook met de vrachtwagen gereden en weet heel goed wat het is ermee in het verkeer te zitten.
          Ik kan gewoon niet overweg met mensen die altijd het verkeersreglement aan hun laars lappen en met de belachelijkste zaken eerst beginnen ... dat het nu een auto, moto of camion is maakt van geen kanten iets uit, overal zitten cowboys tussen.
          En ja, iedereen misrekent eens en doet iets wat niet moet maar je merkt het verschil tussen iemand dat per ongeluk eens iets verkeerd doet en iemand dat het uit gewoonte continu doet.
          Last edited by VerSeg; 4 januari 2009, 02:55.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

            Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
            Toerental staat in verband met vermogen en koppel en heeft er dus wel mee te maken... Zie je fysica.
            Hou je boordcomputer maar eens in het oog als je op (te) laag toerental en te hoge versnelling zit bij een (te) lage snelheid... Je verbruik stijgt spectaculair
            Zie ook mijn vorige reactie naar het verbruik van mij propere dieselwagen
            Deze voorstelling is nogal symplistisch : Het is nog altijd de bedoeling dat je het toerental van je auto binnen de "normale" toerentallen houdt hé. Extreem lage of hoge toerentallen zorgen inderdaad voor onnodig meer verbruik. Vandaar dat je die lage toerentallen best vermijdt door redelijk snel "op te trekken" in de zone tussen vrijlooptoerental en 1750 tr/min .

            Een motor heeft het beste rendement bij een toerental waarbij hij z'n hoogste koppel haalt (of iets hoger).
            De meeste diesels halen dat bij een 1800-2500 toeren/min. Dat is ook het toerental (waar hij het beste rendement haalt. Vandaar dat men de hoogste versnelling zo kiest dat je bij 120 km/h (de "meest gereden snelheid") ongeveer daarin valt.
            Bij een kleine motor zal dat een iets hoger toerental zijn (met dus een kortere versnellingsbak).
            Mijn dieseltje van 90 pk, zit aan 120 km/h aan een 2500 tr/min en voldoet dus perfect aan bovenstaande richtlijnen. De 2l versie van 136 pk, zal in 6e versnelling rond de 2000 tr/min draaien.
            Van een motor wordt een verbruikskromme opgesteld. Daarbij wordt het verbruik weergegeven in een koppel/toerental diagram met gelijk-verbruik-lijnen. Dat levert een soort "ei-diagram" op, waarbij het "ei" de zone met het laagste specifiek verbruik (en dus beste rendement) toont.

            hier kan je daarvan een voorbeeld vinden.

            Het is dus zaak om je motor zoveel mogelijk in dat gebied te laten werken.
            Deze manier van rijden wordt bv. hier uitgelegd.

            De info in deze links is de enige juiste. Hopelijk kan verdere, niet wetenschappelijke "zever" hiermee eindelijk ophouden.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Ik ontwijk helemaal niets, in ik heb van in het begin gezegd hoeveel uw wagen meer heeft dan de mijne voor "ongeveer hetzelfde gewicht" (op 4 kg na).
              dus als ik het goed begrijp heb jij een wagen met een 1400cc die meer dan 1500kg weegt
              die ben ik om eerlijk te zijn nog niet tegen gekomen
              daarom dat ik het merk graag zou weten om zeker in de toekomst zo'n auto niet te kopen
              bij een 1.4td zit het gewicht gemiddeld rond de 1200 a 1300kg
              en rond de 90pk en dat met banden van 205 erop
              tja dat is dan logisch dat die niet vooruit gaat
              op een auto met 90pk zou ik ten eerste al geen banden van 205mm zetten
              daarmee doe je die motor geen plezier
              zet daar eens banden op van 175mm dat is de normale bandenmaat voor een 90pk
              je verbruik zal omlaag gaan en je prestaties ook

              maar ik ga niet meer verder erover dicuteren dat heeft toch geen nut bij u, je moet en zal je gelijk krijgen ook al heb je geen gelijk
              Last edited by Gert1971; 4 januari 2009, 09:35.

              Comment


              • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                4 days of 'smog' and I had to go to Hasselt, Antwerp and Brussels during those 4 days.

                90kph, cruise control.. bliss it only adds 10mins to the trip really.

                Then some trucker leaning on my bumper. Then stuck behind grandpa in his green corolla at 89kph
                Then overtaken by every other member of the EU at 2x the smog limit.
                So the stress free drive becomes a bit more stressful, especially when I hear on Stubru about the New Year fireworks and their pollution.

                Oh, tried taking the bike out too. 90kph on a big and fast motorbike is NOT fun.
                It'll do over 90 in 1st gear, and has 6 to play with.
                It's depressing, the bike overheats and is not running efficiently.

                Knee-jerk reactions to a natural phenomenon of winter. Cold days, no wind and thick air.
                Nothing is new under this sun, and a tin-pot 'government' isn't going to change a thing, especially when a high % of traffic on these roads is from other EU members who don't give a shake about the road regulations.

                Oh, and controls by the police? I think I spent 8 hours in the car over those days, I didn't see one control, not even at Waasmunster, the usual cash source.

                What's going to be next? We've speed cameras at Gentbrugge for noise pollution, 'smog' limits for winter air. Lets throw in another tax for those wearing hats in cars, maybe even arrest people for having dirty cars. After all, all that crap on the car must increase drag and push up the outputs!

                I did actually enjoy the slow pace of driving, Cruse control is excellent. I could listen to my CD, put my feet up and read my book.

                Bitter, no, I just think it all a but funny really.

                Comment


                • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                  Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                  4 days of 'smog' and I had to go to Hasselt, Antwerp and Brussels during those 4 days.

                  90kph, cruise control.. bliss it only adds 10mins to the trip really.

                  Then some trucker leaning on my bumper. Then stuck behind grandpa in his green corolla at 89kph
                  Then overtaken by every other member of the EU at 2x the smog limit.
                  So the stress free drive becomes a bit more stressful, especially when I hear on Stubru about the New Year fireworks and their pollution.

                  Oh, tried taking the bike out too. 90kph on a big and fast motorbike is NOT fun.
                  It'll do over 90 in 1st gear, and has 6 to play with.
                  It's depressing, the bike overheats and is not running efficiently.

                  Knee-jerk reactions to a natural phenomenon of winter. Cold days, no wind and thick air.
                  Nothing is new under this sun, and a tin-pot 'government' isn't going to change a thing, especially when a high % of traffic on these roads is from other EU members who don't give a shake about the road regulations.

                  Oh, and controls by the police? I think I spent 8 hours in the car over those days, I didn't see one control, not even at Waasmunster, the usual cash source.

                  What's going to be next? We've speed cameras at Gentbrugge for noise pollution, 'smog' limits for winter air. Lets throw in another tax for those wearing hats in cars, maybe even arrest people for having dirty cars. After all, all that crap on the car must increase drag and push up the outputs!

                  I did actually enjoy the slow pace of driving, Cruse control is excellent. I could listen to my CD, put my feet up and read my book.

                  Bitter, no, I just think it all a but funny really.
                  LOL, ever thought of becoming a writer instead of a photographer?

                  Comment


                  • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    ... Zoals al werd gezegd hierboven: neen toch niet, er zijn meer factoren.
                    Yep, zoals [moeten] rijden in 5de i.p.v. 6de.

                    Comment


                    • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                      Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                      Yep, zoals [moeten] rijden in 5de i.p.v. 6de.
                      Dus het verbruik bij 140 km/h en 90 km/h is gelijk. Lijkt me toch vreemd.

                      Een gewone wagen heeft aan 90 km/h een 12 kW nodig, aan 140 km/h een 33 kW (dat is dus ongeveer 3 keer zoveel...

                      Aan 140 km/h draait je motor in 6e bv. een 2700tr/min bij een koppel van 120 Nm (dat is een vermogen van 34 kW).
                      Aan 90 km/h draait je motor in 5e bv. een 2100 tr/min bij een koppel van 60 Nm (dat is een vermogen van 13 kW).
                      Met dat toerental en koppel kan je uit het "ei-diagram" van je motor het specifiek verbruik bepalen.

                      Veronderstel dat in 6e (aan 140 km/h) je een specifiek verbruik haalt van 275 gr/kW.h. De dichtheid van diesel is 0.86kg/l. Je verbruikt dus 0.250*34=9.35 kg/h of 10.87 l/140 km.
                      Dat is dus 10.87/1.4=7.8 l/100 km.

                      Veronderstel dat in 5e (aan 90 km/h dus) je een specifiek verbruik haalt van 400 gr/kW.h.
                      Dan verbruik je 0.400*13= 5.2 kg/h of 6.05 l/90 km... of 6.7 l/100 km.

                      Sinds wanneer is 7.8 l/100 km. hetzelfde als 6.7 l/100 km ???

                      Dat is wat het theoretisch verbruik zou moeten zijn, met "redelijk" juiste inschatting van het specifiek verbruik. Om aan 90 km/h in 5e hetzelfde verbruik te hebben als aan 140 km/h in 6e zou dat specifiek verbruik moeten stijgen van 275 gr/kW.h naar 470 gr/kW.h : lijkt me eerlijk gezegd niet echt waarschijnlijk... Die 400gr/kW.h is trouwens al tamelijk hoog ingeschat.

                      Als het toch het geval is, wijst dat eerder op een veel te zware motor die veel te licht belast wordt door in een te lage versnelling te rijden... Met dat zwaar ding kan je gerust in 6e blijven bollen aan 1750 tr/min...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                        dus als ik het goed begrijp heb jij een wagen met een 1400cc die meer dan 1500kg weegt
                        Jij haalt een 2.0 aan ... daar 400 vanaf maakt 1.6!
                        op een auto met 90pk zou ik ten eerste al geen banden van 205mm zetten
                        daarmee doe je die motor geen plezier
                        Die staan daar STANDAARD op!
                        zet daar eens banden op van 175mm dat is de normale bandenmaat voor een 90pk
                        je verbruik zal omlaag gaan en je prestaties ook
                        Dit is bij wet verboden, je mag alleen het bandenformaat zetten dat opgenomen is in het gelijkvormigheidsattest.

                        maar ik ga niet meer verder erover dicuteren dat heeft toch geen nut bij u, je moet en zal je gelijk krijgen ook al heb je geen gelijk
                        Waarom wil jij continu proberen zeggen dat het mijn fout is dat die wagen zo is?
                        Die is gewoon standaard vanaf fabriek met als optie donkere ruiten achteraan, automatische airco i.p.v. manuele en stoffen tapijtjes ... ik denk niet dat dit de wagen negatief beïnvloedt op prestaies, of wel misschien? Airco op of af kan een kleine invloed hebben maar ook deze staat er standaard op.
                        Last edited by VerSeg; 4 januari 2009, 17:16.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          man man wat wordt er hier uit de nek geluld ... en ja wij hebben een "diesel" .. en een boordcomputer ook en weet je wat dat ding verzint ? bij 90-95 Km u en met 2 personen aan boord is het verbruik op de autobaan rond de 3,7 a max 4 liter .. druk je ff door tot 120 dan zegt dat domme ding dat het verbruik 6,3 a 6,5 liter is .. ra ra welke rijstijl verbruikt het minst en produceert dus het minste fijn stof ... mij dunkt dat sommigen hun grijze massa niet veel groter is dan hun gaspedaal .. my car is my castle ? bollocks !
                          Wees dan tenminste zo beleefd door te antwoorden....

                          Comment


                          • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                            Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                            op een auto met 90pk zou ik ten eerste al geen banden van 205mm zetten daarmee doe je die motor geen plezier
                            zet daar eens banden op van 175mm dat is de normale bandenmaat voor een 90pk
                            Misschien moet je eens gaan werken bij volgende autofabricanten en de standaard bandenmaat voor de 90pk versies laten aanpassen naar 175 ... succes ermee.

                            Chevrolet Lacetti 1.4 92pk : 195
                            Citroën Berlingo 1.6 90pk : 205
                            Citroën C4 1.6 90PK : 195
                            Fiat Bravo 1.6 90pk : 205
                            Kia Cee'd 1.6 90pk : 195
                            Mazda 3 1.6 90pk : 195
                            Opel Astra 1.3 90pk : 205
                            Peugeot 308 1.6 90pk : 205
                            Renault Mégane Coupé 1.5 85pk : 195
                            Toyota Auris 1.5 90pk : 205
                            Toyota Corolla 1.4 90pk : 195
                            Volkswagen CrossPolo 1.4 70pk : 215
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              en ja wij hebben een "diesel" .. en een boordcomputer ook en weet je wat dat ding verzint ? bij 90-95 Km u en met 2 personen aan boord is het verbruik op de autobaan rond de 3,7 a max 4 liter .. druk je ff door tot 120 dan zegt dat domme ding dat het verbruik 6,3 a 6,5 liter is
                              Deels heb je gelijk maar de realiteit is dikwijls heel anders wat het nut van de SMOG 90 beperking inhoudt.
                              Jij berekent het vermoedelijk op een baan waar dat je mooi continu aan 90 kan blijven rijden.
                              De meesten onder ons rijden echter in druk verkeer naar hun werk en in het algemeen verbruik je meer bij trager verkeer omdat trager verkeer meestal komt door files zeer druk verkeer) waarbij je snelheid constant schommelt.
                              Als ik met mijn wagen continu 120 doe dan verbruikt die 5,5l, bij continu 100 is dit 5,2l.
                              Als we echter een andere weg nemen waar hoogstens 70 gereden kan worden dan zit het verbruik aan 7,7 à 7,9l.
                              Al die regeltjes zijn inderdaad goed zolang je een bepaalde snelheid kan aanhouden maar dit is tijdens de spitsuren voor de meesten onmogelijk. Ook niet iedereen neemt de snelweg ... op secundaire wegen kan je bijna nooit een constante snelheid aanhouden.
                              Nu is heel dit topic gestart na de laatste SMOG-periode waar iedereen kunnen zien heeft dat het aan 90 redelijk vlot reed ... ook aan 120 zou het deze dagen vlot gereden hebben want het was verlof. Op een gewone werkdag heeft die SMOG-toestand hier bijna helemaal geen nut ... tijdens de spits is het aanschuiven en rijdt ge gemiddeld 30 km/u op de snelweg (Bertem) ... buiten de spits kan er wel harder gereden worden maar dan is er veel minder verkeer.
                              De snelheidsbeperking voor SMOG zal dan ook nooit zoveel invloed hebben als de meesten hopen want die beperking is er (tot nu toe enkel in de omgeving van grote steden waar het toch al druk is.
                              Op de E40 mag je komende van Luik 120 doen tot Haasrode, pas vanaf daar is er een snelheidsbeperking van 90 ... net vanaf de plaats waar de dagelijkse files beginnen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: 90km per uur bij smog = pesterij

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Misschien moet je eens gaan werken bij volgende autofabricanten en de standaard bandenmaat voor de 90pk versies laten aanpassen naar 175 ... succes ermee.

                                Chevrolet Lacetti 1.4 92pk : 195
                                Citroën Berlingo 1.6 90pk : 205
                                Citroën C4 1.6 90PK : 195
                                Fiat Bravo 1.6 90pk : 205
                                Kia Cee'd 1.6 90pk : 195
                                Mazda 3 1.6 90pk : 195
                                Opel Astra 1.3 90pk : 205
                                Peugeot 308 1.6 90pk : 205
                                Renault Mégane Coupé 1.5 85pk : 195
                                Toyota Auris 1.5 90pk : 205
                                Toyota Corolla 1.4 90pk : 195
                                Volkswagen CrossPolo 1.4 70pk : 215
                                Je vergeet nog een VW golf V (en VI) : 195 mm. met stalen velgen (205 en 215 met lichtmetalen velgen)...
                                De fabrikanten zorgen gewoon voor standaardisatie bij de meest verkochte modellen.. Bij lagere vermogens zit je dan met eigenlijk te brede velgen, maar het ziet er beter uit hé...
                                Ze brengen dan wel "milieu-vriendelijke" versies uit met smallere banden (+ andere samenstelling), lagere vering, langere versnellingsbak, start/stop systeem op motor, ...
                                aan een behoorlijk wat hogere prijs...

                                PS aan welk toerental draait je motor aan 90 km/h in 5e ??? En wat gebeurt er juist als je die snelheid aanhoudt (of toch een poging doet tot) : stil vallen, trillen, ... ??? Want eerlijk gezegd : ik vind dit toch ook maar vreemd.
                                Ik kan zonder problemen 70 km/h aanhouden in 5e met mijn 90 pk dieseltje (dat is dan aan 1500 tr/min). Van daaruit hernemen zou ik wel niet uittesten. (Dat laat ik aan de Autogids over : die doen het zelfs vanaf 40 km/h...).
                                Heb nog een testje gevonden van een Peugeot 107 1.4 HDI (54 pk). Hernemen van 40 naar 60 km/h in 5e : 13.6 sec (heel snedig hé...).
                                Last edited by polleke_cgc; 4 januari 2009, 20:27.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X