Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prof fotograven in de hof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: prof fotograven in de hof

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Vrede op aard aan alle mensen, die van goede wille zijn....

    Waarom kan dat niet 365 dagen per jaar?

    Iedereen beroemd en iedereen gelijk...
    Zo, nu ben ik er van af
    Whisful thinking, dat iedereen beroemd en gelijk zou zijn. Maar ik begrijp het wel. 't Is kerstmis en dan moet dat zo. De andere 364 dagen is het weer ieder voor zich zelf. Wat snak ik naar de 2e januari dat dit artificiële gedeelte van het jaar voorbij is en dat wij weer in de r(a)uwe realiteit terechtkomen en dat er niet meer van die melige films worden geprogrammeerd op TV.

    Toch een prettig einde van het jaar! En dat meen ik.

    Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #17
      Re: prof fotograven in de hof

      'k Heb alle topics hierboven eens gelezen.
      Als medewerker heb ik vele foto's genomineerd voor de Hof.
      De laatste tijd niet meer zo veel (wegens te veel werk).

      Wel ? Hoe komt dat ?
      Als je foto's nomineert probeer je zo neutraal mogelijk te zijn. Je kijkt NIET met welke camera de foto gemaakt is. Je kijkt NIET WIE die foto gemaakt hebt. Je ZOEKT niet wie die man/vrouw achter die nickname is. Je probeert zo objectief mogelijk en zo neutraal mogelijk te zijn.

      En dat is best moeilijk. Want na een tijdje heb je de naam van de fotograaf niet meer nodig om te weten wie de foto gemaakt heeft. Een glimp van de foto kan al genoeg zijn om te weten wie de fotograaf is.

      'k Heb altijd zonder "voorbedachtheid" genomineerd. Zo neutraal mogelijk.
      De medewerkers die dat nu doen ('k ben er dus zelf even uit) doen ook hun best om onbevooroordeeld te nomineren.

      En zo kan het dus gebeuren dat de ene keer een 100% beginneling met zijn allereerste foto in de HoF geraakt. En soms ook een prof. (waarvan dikwijls beweerd wordt dat een betere amateur beter is dan een middelmatige prof. )

      'k Zou der niet te veel achter zoeken hoor.......... Het gaat over de foto.
      En als de medewerkers die nomineren eerst moeten gaan kijken wie de fotograaf is, wat die doet enz..... dan pas is er iets mis met de HoF.

      Groetjes
      Skitch
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

      Comment


      • #18
        Re: prof fotograven in de hof

        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Whisful thinking, dat iedereen beroemd en gelijk zou zijn. Maar ik begrijp het wel. 't Is kerstmis en dan moet dat zo. De andere 364 dagen is het weer ieder voor zich zelf. Wat snak ik naar de 2e januari dat dit artificiële gedeelte van het jaar voorbij is en dat wij weer in de r(a)uwe realiteit terechtkomen en dat er niet meer van die melige films worden geprogrammeerd op TV.

        Toch een prettig einde van het jaar! En dat meen ik.

        Mvg.
        Robert
        Robert, deze tijd van het jaar vind ik de mooiste....
        Je moet niet altijd wachten op anderen: probeer zelf iets te doen wat goed is voor lijf en leden,
        dat goed is voor hart en ziel. Kerstmis is voor mij geen voorwaarde of een precieze reden of
        aanleiding.
        Ik heb zelf in gans mijn leven veel meegemaakt en daar kon ik minstens vier oorlogen mee beginnen
        Het is voor véél mensen zeer moeilijk geworden om te leren incasseren, te verwerken en
        herbeginnen of verder zetten...
        Afijn, ik kon hier nu over blijven schrijven.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: prof fotograven in de hof

          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
          'k Heb alle topics hierboven eens gelezen.
          Als medewerker heb ik vele foto's genomineerd voor de Hof.
          De laatste tijd niet meer zo veel (wegens te veel werk).

          Wel ? Hoe komt dat ?
          Als je foto's nomineert probeer je zo neutraal mogelijk te zijn. Je kijkt NIET met welke camera de foto gemaakt is. Je kijkt NIET WIE die foto gemaakt hebt. Je ZOEKT niet wie die man/vrouw achter die nickname is. Je probeert zo objectief mogelijk en zo neutraal mogelijk te zijn.

          En dat is best moeilijk. Want na een tijdje heb je de naam van de fotograaf niet meer nodig om te weten wie de foto gemaakt heeft. Een glimp van de foto kan al genoeg zijn om te weten wie de fotograaf is.

          'k Heb altijd zonder "voorbedachtheid" genomineerd. Zo neutraal mogelijk.
          De medewerkers die dat nu doen ('k ben er dus zelf even uit) doen ook hun best om onbevooroordeeld te nomineren.

          En zo kan het dus gebeuren dat de ene keer een 100% beginneling met zijn allereerste foto in de HoF geraakt. En soms ook een prof. (waarvan dikwijls beweerd wordt dat een betere amateur beter is dan een middelmatige prof. )

          'k Zou der niet te veel achter zoeken hoor.......... Het gaat over de foto.
          En als de medewerkers die nomineren eerst moeten gaan kijken wie de fotograaf is, wat die doet enz..... dan pas is er iets mis met de HoF.

          Groetjes
          Skitch
          Voilà,
          Al die achterdocht (?) is nergens voor nodig.

          Bij democratische verkiezingen in een god-vergeten-landje heb je waarnemers...
          Is het dat soms wat we moeten hebben?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #20
            Re: prof fotograven in de hof

            Een amateur kan soms een betere foto maken dan een prof, beiden hebben ze evenveel kans om de zaak van hun leven te kunnen fotograferen. Het is gewoon voor iedereen op het juiste moment op de juiste plaats zijn met het juiste materiaal en dat dan nog correct gebruiken.
            Stel dat je morgen de bovenste bol van het Atomium ziet met een gorilla op ... wat ben je ermee als prof als je geen toestel bij de hand hebt? Een amateur zal er dan op dat moment nog steeds de beste foto van moeten maken.

            Misschien moeten we dan ook maar Nederlanders weren uit de Hof ... die hebben altijd een voordeel om mooie foto's te maken van Nederlandse landschappen.

            Waar trek je de limiet?
            Beoordeel gewoon een foto en geef hem de waarde dat hij verdient.
            Als morgen iemand van ons (amateurs) plots beslist beroeps te worden, dan zou hij ineens niet meer mogen meedoen?

            Ik heb er in ieder geval veel minder problemen mee dat een prof eens mee doet dan dat een ander lid 20 keer in de Hof staat.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: prof fotograven in de hof

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Robert, deze tijd van het jaar vind ik de mooiste....
              Je moet niet altijd wachten op anderen: probeer zelf iets te doen wat goed is voor lijf en leden,
              dat goed is voor hart en ziel. Kerstmis is voor mij geen voorwaarde of een precieze reden of
              aanleiding.
              Ik heb zelf in gans mijn leven veel meegemaakt en daar kon ik minstens vier oorlogen mee beginnen
              Het is voor véél mensen zeer moeilijk geworden om te leren incasseren, te verwerken en
              herbeginnen of verder zetten...
              Afijn, ik kon hier nu over blijven schrijven.
              Tja, wat kan ik hier op zeggen. Ik klonk misschien wat cynisch, maar: "Een cynicus is een realist die met de werkelijkheid is geconfronteerd."

              Mvg.
              Robert

              PS. Misschien moeten we wel eens afspreken om tussen pot en pint wat te keuvelen.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #22
                Re: prof fotograven in de hof

                Wat ik vooral in de Hof en in het Bof wil zien zijn foto's die gewoon goed zijn ongeacht wie ze gemaakt heeft , pro of amateur. Ik vind de gekozen foto's in de Hof zeker niet slecht ......elk onderdeel (landschap ,portrait, macro......) komt wel eens aan bod.

                Wat je niet wenst is het nomineren van een foto voor de hof door bd leden via stemmen of puntensysteem......zo maak je kliekjes van vriendjes die elkaar de hemel in prijzen ook al zijn de foto's niet om aan te zien. Stemmen toelaten voor BD leden kan volgens mij alleen maar indien de foto's eerst anoniem te zien zijn ....onherkenbaar door signatuur en gebruikt materiaal. Dan beoordeel je op een gans andere en eerlijke manier. Pas na de keuze van een foto in de Hof kan je dan te weten komen wie hem heeft gemaakt. Zo'n systeem is niet echt makkelijk uitvoerbaar......misschien is het dan ook best om de dingen te laten zoals ze zijn.
                Al wat je nu moet doen is ervoor te zorgen dat je foto's goed genoeg zijn zodat ze opgemerkt en gekozen worden.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #23
                  Re: prof fotograven in de hof

                  Ik heb het hier nou vandaag zo´n beetje gevolgd, eerst vanaf mijn werk, en nu dus thuis..
                  Wat ik ervan vind? Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit of nou Jantje, Pietje of Klaasje, Marietje met toestelletje x of y of z en als hobbyist of pro of semi-pro in de HoF komt te staan..
                  Als ik een topic open, kijk ik in eerste instantie naar de plaat 'an sich' en niets anders..En ik vind hem mooi of niet, of weet ik veel wat voor waarde-oordeel ik eraan geef..Smaken verschillen, stijlen ook.. Wat boven water blijft staan, is de foto die ter beoordeling wordt aangeboden.. En de beste, de mooiste worden verkozen in de HoF..Soms kun je het met een nominatie niet eens zijn, maar er moet toch gekozen worden, en ik ga er gewoon van uit dat dit zorgvuldig en onbevooroordeeld gebeurd, en dat is ook zo..

                  Soms komt idd een beginner in de HoF, de andere keer weer een meer gevorderde en nu deze keer een prof... So what?? Verandert het iets aan de plaat?? Dacht het niet, als hij mooi, schitterend oid is, dan verdient de plaat het om in de HoF te komen..

                  Ik geloof niet, dat, als 10 pro's hier tegelijk foto's plaatsen, dat ze dan allemaal in de HoF terecht zullen komen.. Maar dat is mijn overtuiging.. En wat de reclame betreft, ik denk dat als je in National Graphic staat, je niet perse nog meer reclame dient te maken.., want dat wordt toch aardig veel gelezen.... TS mag toch ook wel trots zijn op zijn geschoten plaat?? Zou ik toch althans zijn, als ik zo'n wereldplaat geschoten had..Nu lijkt het net alsof een prof. alleen maar zijn geld mag verdienen aan zijn foto's door in tijdschriften te plaatsen, en verder mag hij in zijn vrije tijd geen plaat op een forum plaatsen... althans, zo lijkt het er nu op.. En dat vind ik doodzonde, echt waar...

                  En reclame maken, och, doen we dat stiekem niet allemaal een klein beetje?? Voor onszelf dan?? De ene zal het puur hobbyistisch houden (waaronder ikzelf, temeer daar ik niet het niveau, noch de ambitie heb), terwijl de ander stilletjes hoopt om 'ontdekt' te worden, en daar is niets mis mee..
                  Hoeveel links worden er niet geplaatst onder posts hier op BD?? B.v. check ff mijn Flickr-account of iets anders?? Lijkt me ook reclame, als we het zo gaan bekijken...

                  Ik plaats ook op diverse fora, niet alleen BD, hyves etc... en ik vind het leuk om te doen.. Foto's maken, foto's bekijken, en als ik er nog leuke reacties of tips op krijg, dan ben ik helemaal happy.. Fun heb ik in ieder geval aan iedere plaat gehad, hoe goed of hoe slecht ook... het afdrukken heeft voor mij iedere keer weer iets bevredigends..

                  Laat de HoF lekker zo zijn als ie is, gun iedereen zijn of haar nominatie, pro of niet, en we zijn al weer een heel stukje verder..

                  Ik vond de desbetreffende plaat fantastisch om te zien, en hij verdient dan ook alle lof!

                  Alle discussies rondom nominaties zal alleen maar een wrange nasmaak geven, aan plaatsers, die in de HoF terechtgekomen zijn, en waar vraagtekens bij gezet worden..

                  En da's knap jammer...

                  En nu weer lekker fotootjes schieten...

                  Groetjes, Alex!!

                  Comment


                  • #24
                    Re: prof fotograven in de hof

                    Dju, ik pleit schuldig

                    Ik word dus jammer genoeg, per toeval, betaald voor mijn fotografie (sorry hiervoor) maar ben hier wel betalend vzw-lid ... kan ik mij op deze manier alsnog "binnenkort" de toegang tot BD kopen

                    Géén toekomst meer voor mij op BD blijkbaar omdat ik:

                    1) de laatste tijd bewust géén foto's meer post - ben dus een passief lid
                    2) géén commentaar meer post in showcase of fotobeoordeling - nog passiever dus
                    3) van mijn hobby mijn beroep kunnen maken heb - ik fotografeer dus nu steeds tegen mijn zin blijkbaar en binnenkort niet meer welkom volgens bepaalde leden hier ...

                    Btw, van die reclame ... ik heb het al gezegd in het verleden en blijf het zeggen:
                    Commerciële opdrachten verkrijgen via BD, ik denk het niet hoor. Die dag moet voor mij nog komen en als ik ooit een opdracht via BD binnenkrijg dan sta ik onmiddellijk 50% af aan de vzw!

                    Onlangs heb ik wel via een BD-lid beroep kunnen doen op zijn dochtertje voor een shooting van een kledijmerk voor een magazine, mmm ... sinds ik lid ben (2005) heb ik inderdaad BD 1 keer kunnen koppelen aan mijn commerciële fotografie. Weet je wat, dit BD-lid was meteen akkoord en samen met zijn gezin heeft hij er een leuke ervaring kunnen aan overhouden die voor hem als fotograaf zeker en vast leerrijk was. Hij heeft kunnen meegenieten van deze shoot van begin tot einde, hij mocht van mij zelf zoveel fotograferen als hij wou en ondertussen heb ik zijn eerste beelden reeds ontvangen die het magazine ook zal publiceren in een "behind the scenes" pagina met zijn naam er mooi onder ... als dat géén mooie herinnering zal zijn voor dit BD-lid, zijn familie en vooral zijn dochtertje!
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: prof fotograven in de hof

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      Btw, van die reclame ... ik heb het al gezegd in het verleden en blijf het zeggen:
                      Commerciële opdrachten verkrijgen via BD, ik denk het niet hoor.
                      Jamaar, voor natuurfotografie en zeker de betreffende foto ligt dat natuurlijk helemaal anders.
                      Je weet nooit dat er iemand van Côte d'Or op Belgium Digital zit.

                      Comment


                      • #26
                        Re: prof fotograven in de hof

                        Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                        Jamaar, voor natuurfotografie en zeker de betreffende foto ligt dat natuurlijk helemaal anders.
                        Je weet nooit dat er iemand van Côte d'Or op Belgium Digital zit.
                        Mmm, inderdaad. Daar zit natuurlijk een reële kans in, net zoals een beheerder van een natuurpark hier zal komen scouten om de perfecte fotograaf te vinden voor zijn nieuwe folder

                        @ anderen die zorgen hebben over het reclame gedeelte:
                        Slaap op uw 2 oren ... klanten en opdrachtgevers die (bijvoorbeeld) mij contacteren zoeken hun fotografen niet op BD hoor, de meeste medewerkers van modellenbureau's waar ik regelmatig contact mee heb kennen BD zelfs niet. Die mensen hebben de tijd en de goesting niet om alle 700 foto's die op BD verschijnen te screenen hoor. Maar ik ben er zeker van dat iedere criticus op BD voldoende ervaring heeft met dat soort opdrachten om te weten waar hij of zij over spreekt é!
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: prof fotograven in de hof

                          Ik denk dat velen hier op het forum heiligbeeldjes zijn, die meelopen met de kuddde en angst hebben om als een zwart schaap over te komen. Durf uit te komen voor jullie overtuiging en stop die hypocrisie.
                          Toch nog enige bedenkingen:
                          - wie kan enkele dagen extra op de loer liggen voor één uitzonderlijke foto waarmee later geprobeerd wordt om neofieten een fotoworkshop te verkopen?
                          - is het forum niet in overtreding bij het publiceren van deze foto als er specifiek volgende vermelding aan gekoppeld is:
                          Important Copyright Notice! Any use or reproduction of this photo without the written permission of the photographer is strictly forbidden
                          heeft BD die toestemming? en wat met het toekomstige BOF?

                          Henri
                          lidnummer: BD0435BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: prof fotograven in de hof

                            Ik heb dit ook gevolgd en ben al een paar keer beginnen typen, dan weer gestopt, omdat ik het eigenlijk een discussie vind die niet zou moeten gevoerd worden. Je zou haast beschaamd worden tegenwoordig of je gaan verontschuldigen als ze je foto uitkiezen voor de Hof. Ik deel hier volledig de mening van Sjinouck: het is de foto die telt, niet wie hem heeft gemaakt. En de foto die deze keer de aanleiding gaf tot deze discussie is een wereldplaat, een die je 1 keer in je leven maakt, omdat alle dingen op hun plaats vallen op het juiste moment. En dat moment kan net zo goed een amateur te beurt vallen als een toppro.
                            En wat de fotograaf betreft : ik vind het eerder een compliment dat iemand van dat kaliber hier post en reageert. Leer van dat soort foto's i.p.v. er afgunstig op te zijn, want, sorry hoor, dat is toch wel een beetje de kleur die ik hier bespeur.

                            Neen echt, mij maakt het niet uit van wie de foto's hier komen, op het forum in het algemeen of in de Hof. Ik zal het met een Engelstalig cliché zeggen : a thing of beauty is a joy forever. Laat ons daar dan toch van genieten i.p.v. te zeuren. En misschien moet wie er een probleem mee heeft, het negatieve dan maar in zijn/haar voordeel gebruiken en het als een uitdaging zien om beter te doen. Je moet echt niet in Zambia of in Namibië zijn hoor om goeie foto's te maken. En wat materiaal betreft : er zijn amateurs die er meer geld tegenaan gooien dan sommige pro's.

                            Voor wat mijn mening waard is.
                            Marleen
                            It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                            http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                            Comment


                            • #29
                              Re: prof fotograven in de hof

                              ik heb hier maar 1 antwoord op:

                              wees verdorie blij dat een fotograaf die in NG gepubliceerd wordt, zich verwaardigd om dezelfde foto hier op BD te posten.


                              G
                              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                              Comment


                              • #30
                                Re: prof fotograven in de hof

                                Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                                wees verdorie blij dat een fotograaf die in NG gepubliceerd wordt, zich verwaardigd om dezelfde foto hier op BD te posten.
                                Wauw ... ik voel me plots heel klein.
                                Zou BD dit als standaard-lettertype willen zetten? Zo is dit topic ook direct opgelost.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X