Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prof fotograven in de hof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: prof fotograven in de hof

    Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
    Amateurs en beroeps posten foto's op BD. Beiden met de bedoeling "wa reklam" te maken voor hun werk. De ene ( de amateur) misschien met de gedachte ooit iets te verdienen met fotogafie, de andere (de beroeps) waarschijnlijk nog meer me de bedoeling wat te verdienen met zijn "werken". Dit laatste gaat - indien dit het geval zou zijn - de richting van "pure commercie" uit.
    Mijn vraagje hieromtrent : waar trekt BD de grens?
    Mensen schrijven zoals ze denken
    Ik weet dat ik te goedgelovig ben en naïef... het is daarom dat ik "verdienen" en "geld"
    en nog van die "bedoelingen" niet graag lees op BD

    Dit wil niet zeggen dat je ongelijk hebt...
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #62
      Re: prof fotograven in de hof

      En toch blijf ik erbij ...

      Some case scenario:

      Je bent een amateur die puur toevallig BD ontdekt via Google, vrienden of kennissen.
      Je vult de registratie in en opeens ontdek je de magie (verslaving) van BD.
      Je post je eerste beelden en met vallen en opstaan verbeter je je techniek.
      Je leert al gaande weg nieuwe technieken bij.
      Je ontdekt dat jouw fotografie met sprongen er op vooruit gaat.
      Je scoort als hobby fotograaf een eerste HoF nominatie!
      Je HoF nominatie betekend veel en hierdoor ga je nog meer je best doen.
      Je gaat je verdiepen in techniek, belichting en afwerking.
      Je gaat betere platen schieten en dat wordt opgemerkt door andere leden.
      Je scoort opnieuw een HoF nominatie!
      Je wil grenzen verleggen want de kritieken worden opeens een stuk harder.
      Je neemt deze kritieken constructief .
      Je gaat steeds meer je best doen en scoort opnieuw een HoF.
      Je wil die HoF nominaties en constructieve kritieken delen met je vriendenkring en familie.
      Je krijgt de schouderklopjes die je op dat moment een "feel good" geven.
      Je verlegt je grenzen omdat die schouderklopjes ontzettend veel deugd doen.
      Je post steeds meer knappe beelden waar je nog meer schouderklopjes mee krijgt.
      Je merkt opeens dat er naast BD ook een groot aantal bezoekers je werk goed vinden via je website of blog.
      Je stopt steeds meer tijd in je "hobby" omdat die schouderklopjes verdomd deugd doen doen!
      Je begint opeens via familie en vrienden de vraag te krijgen of je bij gelegenheid wat foto's kan maken van hen.
      Je doet dit omdat je met passie je hobby uitvoert.
      Je merkt dat je stijl en je inzet niet enkel op "internet" erkend wordt maar ook bij de "gewone burger".
      Je begint opeens via via de vraag te krijgen om foto's voor kenissen te gaan maken.
      Je doet dit omdat het een bijdrage voor je portfolio kan betekenen.
      Je merkt dat dit portfolio door nog meer mensen gesmaakt wordt.
      je beseft opeens dat je "hobby" wel eens een centje zou kunnen opbrengen.
      Je beslist dat je genoeg portfolio beelden hebt en dat je kosten van je "hobby" iets te hoog beginnen op te lopen.
      Je hoort links en rechts dat de foto's die je neemt zo mooi zijn dat je ervoor zou moeten betaald worden.
      Je denkt nuchter na en beslist om de stap naar betalende fotosessies te nemen.
      Je ontdekt dat er inderdaad mensen zijn die jouw foto's van die aard vinden dat ze er voor willen betalen.
      Je start je eigen kleine zaak.
      Je merkt dat er aan het starten van een zaak toch héél wat onkosten verbonden zijn.
      Je doet je best om te investeren en toch net boven water te blijven om je zaak draaiende te houden.
      Je beseft ondertussen dat je "hobby" dezelfde passie is als in het prille begin maar dat het net iets harder is om te overleven.
      Je verlegt weeral grenzen en kan door je inzet een paar goed betaalde opdrachten binnenhalen.
      Je begint de wereld van de betaalde opdrachten iets beter te kennen en ondertussen kan zelf beslissen of een opdracht de moeite is of niet.

      En opeens ... uit het niets ben je een "pro" ... gedaan met alle "hobby"-voordelen


      Wel ... als ik het zo lees wens ik het niemand toe

      Ik doe graag wat ik doe, ik "was ooit ook een amateur" maar BD heb ik steeds graag bezocht, dagdagelijks. Ik hoop enkel dat diegenen die hier de dag van vandaag zitten te brullen op de "pro's" niet dezelfde weg afleggen zoals ik want dat zou pas hilarisch zijn. We willen allemaal erkenning voor ons werk, vergeet dat niet!
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #63
        Re: prof fotograven in de hof

        Oorspronkelijk geplaatst door wanka tanka Bekijk bericht
        VZW BELGIUM DIGITAL
        VERENIGING ZONDER WINST
        EN IK DENK NIET DAT PROFS U EEN GRATIS FOTO ZOUDEN GEVEN
        En wat heeft een vzw te maken met betaalde arbeid of niet? Je weet duidelijk niet wat een vzw is. Zowat alle eerste klasse voetbalclubs zijn vzw's. Denk je dat Sonck en Jovanovic gratis voetballen en het enkel hun hobby is?

        Zie trouwens niet in waarom werk van profs niet in de hof zou mogen gepubliceerd worden. Hobbyisten mogen zich komen moeien in de wereld van de profs door huwelijksreportages te maken of foto's bij kranten aan te leveren tegen dumpingprijzen. Maar als de profs in hun wereldje komen zit het er tegen.
        Zielig!

        Comment


        • #64
          Re: prof fotograven in de hof

          Wanka Tanka, even off topic.
          Schrijf fotografen aub met een F en niet met een V
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #65
            Re: prof fotograven in de hof

            Ik vraag me af:
            Hoe moet dat dan als een "Pro" buiten zijn werktijd voor de hobby foto's gaat trekken zonder winst op het oog.

            Denk dat de ProHof nog onderverdeeld moet worden:
            - ProHof binnen werktijd
            - ProHof buiten werktijd


            Nee ben het helemaal eens met Fotofolio.

            En wanka tanka:
            ik hoop da die profs elke week een paar tientallen leuke fotos posten
            maar nomineer ze gewoon ni in de hof
            en hopelijk geven deze mensen ook nog wa leerlijke tips
            Je wilt ze iets ontnemen maar ze moeten wel tips komen geven?

            Sorry maar het slaat werkelijk nergens op die houding en dit hele topic.
            Pro's post maar lekker en ook lekker de hof in.

            Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

            Comment


            • #66
              Re: prof fotograven in de hof

              Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Ik vraag me af:
              Hoe moet dat dan als een "Pro" buiten zijn werktijd voor de hobby foto's gaat trekken zonder winst op het oog.

              Denk dat de ProHof nog onderverdeeld moet worden:
              - ProHof binnen werktijd
              - ProHof buiten werktijd
              Je vergeet nog
              - de fotograaf op pensioen - is dat nog een pro?
              - wie een diploma fotografie heeft, maar een andere job uitoefent - is dat een amateur?
              - de fotograaf in bijberoep - mag die alleen halve foto's in de hof krijgen?
              - etc...

              Pff..

              Comment


              • #67
                Re: prof fotograven in de hof

                en het dwaalt verder en verder af...er wordt van alles en nog wat bijgehaald, zelfs spellingsfouten, ja ja, het gaaT ECHT nog ergens over hoor...

                Comment


                • #68
                  Re: prof fotograven in de hof

                  Ben ik content dat bijna al mijn foto's al in de hof gestaan hebben ... al is het op de geheugenkaart in mijn fototoestel terwijl ik in mijn hof bloemekes aan het fotograferen ben.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #69
                    Re: prof fotograven in de hof

                    Het begint als hobby maar voor sommige fotografen is de kans er om verder te gaan Als die kans er is om van uw hobby een beroep te maken, waarom niet. Mooie platen verdienen respect
                    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                    http://www.racenews.be

                    Comment


                    • #70
                      Re: prof fotograven in de hof

                      Dat HOF blijft een gevoelig onderwerp....

                      Comment


                      • #71
                        Re: prof fotograven in de hof

                        Laten we de profs buitengooien! En de prutsers misschien ook (waar ik mezelf jammer genoeg nog een tijdje onder zie vallen)...En daarna sturen we een controle op pad om iedereen die es fotookes neemt in opdracht (al dan niet bezoldigd) te betrappen en ook buiten te gooien want dat neigt ook al naar te veel ambitie en later wellicht een bijberoepke. Dan blijft enkel de betere middenmoot over en komt iedereen in de hof. Iedereen content, ja, laten we het zo doen...zo gaan we het meest bijleren...

                        Comment


                        • #72
                          Re: prof fotograven in de hof

                          klein klein kleuterke
                          wat doe jij in de hof ?
                          je plukt er alle bloemekes af
                          en maakt het veel te grof
                          mamaatje die zal kijven
                          papaatje die zal slaan
                          klein klein kleuterke
                          laat alle bloemekes staan



                          niet alle bloemekes in de hof vind ik even mooi
                          maar ik ben de tuinman niet
                          Last edited by lana; 25 december 2008, 09:12.
                          Scotty... beam me up !!!

                          Comment


                          • #73
                            Re: prof fotograven in de hof

                            Oorspronkelijk geplaatst door lana Bekijk bericht
                            klein klein kleuterke
                            wat doe jij in de hof ?
                            je plukt er alle bloemekes af
                            en maakt het veel te grof
                            mamaatje die zal kijven
                            papaatje die zal slaan
                            klein klein kleuterke
                            laat alle bloemekes staan



                            niet alle bloemekes in de hof vind ik even mooi
                            maar ik ben de tuinman niet

                            http://kadoosje.blogspot.com

                            Comment


                            • #74
                              Re: prof fotograven in de hof

                              als je een prof (in elke sector) om advies of begeleiding vraagt zal hij dat met plezier doen en je achteraf een factuur sturen. Bij BD krijgen we de kans om van elkaar te leren en ook van de profs en nog wel gratis ook. Als is het alleen maar door te kijken naar en te leren van hun foto's. Dat is de reden waarom ik bij BD rond neus, om te leren (en zeker niet alleen van de profs). Dus laat die profs er aub ook in. Kan het resultaat van alle BD'ers alleen maar ten goede komen.
                              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                              www.bertofotografie.be

                              Comment


                              • #75
                                Re: prof fotograven in de hof

                                Geen probleem toch

                                Iedereen heeft hier reeds amateurbeelden gezien die beter waren dan sommige gemaakt door een prof. fotograaf, of het is goed, of het is slecht, en als je je kunnen kan meten tussen een deel prof. fotografen, kan dat toch ook heel wat voldoening geven.

                                Dan kan je ook mensen die fotograferen met een dure flitsinstalatie en een camera van 7.000€ gaan uitsluiten, waar trek je dan een lijn.

                                Maar mischien kan je wel een regel stellen, dat het moet gemaakt zijn met een reflexcamera, en Bv. niet met een technische camera met digitale rug waar alles te verstellen is, en waar kwalitatief niets tegen op kan, maar dan nog is het het manneke achter het knoppeke die het beeld zal bepalen.

                                Zo zitten hier verschillende mensen die beroepsmatig ganse dagen met beeldbewerking bezig zijn, maar geen fotograaf zijn, wat doe je dan daarmee.

                                Comment

                                Working...
                                X