Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedrog door garage

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bedrog door garage

Wat ne zever allemaal: politie, geschillencommissie,testaankoop etc ....neem toch eerst eens contact op met Ford zelf (in Brussel) en leg daar het probleem eens uit.
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Even een paar dingen nuanceren !

1° Het is niet omdat de verkoper weigert de herstelde auto terug te geven, dat hij zich schuldig maakt aan diefstal. Ons recht kent de "exceptio non adimpleti contractus" (googelen maar !) oftewel het recht zijn eigen prestatie uit te stellen tot wanneer de tegenpartij zelf presteert. Hierin kan de regel vervat liggen die de garagehouder hier inroept : als er niet betaald wordt, lever ik ook niet.

2° uw moeder is beschermd door de wet op de handelspraktijken zie http://mineco.fgov.be/protection_con...aw/home_nl.htm

Minstens twee bepalingen zijn van belang :
      - art. 37 dat de verplichting oplegt een bestelbon AF TE GEVEN. Naar de rechtspraak moet deze bestelbon, wanneer hij is gericht naar een leek, alle precieze en nauwkeurige informatie bevatten.
      - art. 94/6,§1,5°, dat verbiedt de klant te misleiden over de NOODZAAK van bepaalde herstellingen.

Met deze twee bepalingen in de hand moet u een deel van de som terugeisen. Hierboven werd reeds aangehaald :
      - dat uw moeder als een absolute leek in de automechanica moet beschouwd worden terwijl de garagist per definitie een prof is
      - dat uw moeder inderdaad te goeder trouw was, nu zij de gevraagde som heeft betaald

In een beleefde, aangetekende en precieze brief kunt u de garagehouder wijzen op het feit dat hij wellicht twee maal de wet op de handelspraktijken heeft overtreden. U vraagt hem vervolgens het te veel betaalde terug te storten op rekening XXX. U deelt hem mee dat bij gebreke van een gunstige reactie van zijn zijde binnen de twee weken vanaf verzending het ministerie van economische zaken zal worden ingelicht over de feiten. U deelt eveneens mee dat u uw advocaat opdracht geeft hem te dagvaarden op hetzelfde moment.

Ik wens je veel succes met de terugvordering van het geld. Sommigen kennen inderdaad hun grenzen niet en moeten eens onder hun kont getrapt worden !

Comment

Groot onderhoud op 4 jaar is nog te verstaan (allé, als hem alle voorbije jaren nog geen groot onderhoud heeft gehad... Ik hoop dat ze preventief ook de remblokken vervangen hebben ? Kwestie dat die er ook niet tegen kunnen van oud te worden ? Da's toch iets dat alleen maar spreekt voor de veiligheid.)

Bougies, tjah, gaan we ni over discutteren, als ge maar 5000 km per jaar doet gaat elke garagist iets anders vertellen. (maar ikzelf op ne plezierwagen dat ni rijdt buiten voor de lol dan gaan die er alle jaren ook opnieuw op, da kost geen 25 euro...)

Dat licht, da's miserie, "madam 't is afgebroken gelijk da'k er nog maar naar keek", tjah, wie zijn fout is het dan... (in alle geval, op 4 jaar tijd zou zo'n regeling van zo'n licht ni rot mogen zijn... )
        Een eerlijke garage pakt dat op hem of laat zijn percent vallen ('t zal wel rap 50 zijn .?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST Bekijk bericht
          Groot onderhoud op 4 jaar is nog te verstaan (allé, als hem alle voorbije jaren nog geen groot onderhoud heeft gehad...
          Ik heb al haar facturen eens opgevraagd, ze heeft op die 18000km +- 900€ aan onderhoud betaald.
          Eerste onderhoud op 1000km
          Groot onderhoud op 5518km
          Groot onderhoud op 11348km
          Groot onderhoud op 18000km

Ze weet nu hoe ze handelen en de volgende keer zal het wel anders gebeuren.
          Ze is in elk geval al niet meer van plan daar ooit nog een wagen te kopen.
          Er is een manier van doen en de klant correct te informeren, dat ze nu gelijk hebben of niet.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Het eerste waaraan ik denk als ik dat lijstje van onderhoud zie... Kent die garage geen klein onderhoud?

Ik rij niet super veel, maar ik doe mijn auto wel alle jaren binnen. één jaar klein, het ander jaar groot onderhoud. Bij een merkgarage en die hebben me nog niet bedot

Vooraleer je de grote, grove middelen boven haalt, zou ik ook gewoon eens praten met de hoofdverdeler van Ford in België.

Veel succes!

Comment

Ik ben nu ook geen garagist, maar quasi om de 5000km een groot onderhoud???
              Dat is echt wel misbruik maken van de onwetendheid van een mens. Schandalig eigenlijk...
              Ik doe om en bij de 22.000km per jaar en heb maar 1 groot onderhoud per jaar. En dat is niet iets wat ik zelf beslis, de bc geeft aan welk onderhoud eraan komt binnen x km.
              Last edited by Cookie; 2 oktober 2008, 09:57.
              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik heb al haar facturen eens opgevraagd, ze heeft op die 18000km +- 900€ aan onderhoud betaald.
                Dat is dus 5 euro voor elke 100km, een kleine auto met een lichte benzinemotor verbruikt zo'n 6 liter per 100km, dat is dus ongeveer 9 euro per 100km.
                Dan komt er bij het verbruik nog eens meer dan de helft bij voor onderhoud.

Het eerste onderhoud bij 1000km hebben ze bij de meeste merken toch al zo'n 10 jaar geleden afgeschaft???
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ik moest ook na 1000 km binnen komen voor nazicht (4 jaar geleden), maar volledig gratis. Was om te zien of alles in orde was of zo iets.

Comment

Bij mijn polo (11 jaar geleden) was er nog een controle na 1000 km, maar dat was gratis.
                    Bij mijn Golfje (2.5 jaar geleden) was zelfs dat niet meer nodig...

Toen ik na 10.000 km. langs ging bij die garage voor een eerste (klein) onderhoud hebben ze me terug weggestuurd : Doe er eerst nog maar 5000 bij... ;-)
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
                      Ik moest ook na 1000 km binnen komen voor nazicht (4 jaar geleden), maar volledig gratis. Was om te zien of alles in orde was of zo iets.
                      Die 1000-km beurt is nog van het tijdperk dat een motor nog in elkaar gestoken werd met onderdelen die niet zo goed afgewerkt waren. Tijdens die eerste 1000km moest er dan rustig gereden worden om alle onderdelen op elkaar te laten inslijten. Daarna was het noodzakelijk dat olie + oliefilter vervangen werden om alle metaaldeeltjes te verwijderen (bij sommige motoren werd er zelfs speciale olie gebruikt om het inlopen te versnellen).
                      Bij een moderne motor zijn de onderdelen veel beter afgewerkt, en zijn de toleranties tussen die onderdelen ook veel kleiner. Daardoor is het niet meer nodig om na 1000km de olie te verversen. Nog langer geleden was dat zelfs een vrij groot onderhoud op 1000km, want dan moesten ook de bouten van de cilinderkop aangetrokken worden. Dan moest de motor eerst volledig afkoelen, de auto bleef dan een dag in de garage...

Maar als ze je nu laten terugkomen voor een 1000-km nazicht, dan is dat om toch even de alle vloeistoffen te controleren, en de bandenspanning na te zien. Dat is een goede service van je garagist, zeker als die dat volledig gratis doet.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Wij zijn op 1000 km eens moeten binnenspringen zonder afspraak.
                        Ze kijken dan of alles in orde is.
                        Dit was trouwens een gratis nazicht en staat ook in het onderhoudsboekje.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Ge moet eens een test doen als ge uw wagen binnen doet voor een onderhoud.
                          Net voor je naar daar gaat vul je de ruitensproeier tot aan de boord zodat ze er geen druppel bij krijgen.
                          Na het onderhoud kijkt ge eens op uw factuur hoeveel eenheden antivries voor de ruitensproeier ze u aangerekend hebben.

Ik heb dat met mijn bedrijfswagen (ook Ford) al meerdere keren gedaan ... ze rekenen dat inderdaad wel aan maar doen er dus niks in.
                          Ik heb de vraag al eens gesteld waar ze dat ingegoten hebben ... ahhh in het reservoir!
                          Als ge dan zegt dat dit onmogelijk is dan zeggen ze dat ge vermoedelijk niet goed gekeken hebt.

De mechaniekers kunnen daar niet echt veel aan doen maar als ze de factuur opmaken dan is dit een standaardlijst met aan te rekenen onderdelen, dat ge die nu krijgt of niet ... het staat er toch op en ge betaalt het.

Die anti-vries is misschien maar iets stom maar het is toch al weer eens 5€ voor iets dat je niet krijgt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

ik heb de discussie hier een beetje gevolgd.

Ik rij al een aantal jaren met een firmawagen, en heb ook al mijn problemen gehad. Ik zie de factuur nooit, maar moet iedere keer een 'roos' briefke van de leasingsmaatschappij invullen om aan te duiden wat er moet gebeuren naast het gebruikelijke onderhoud. Nadien laat ik mij dan ook rustig vertellen wat er gebeurd is.
                            Met diverse garages heb ik meegemaakt dat er steeds een paar dingen niet gebeurd waren, waarvoor ik dan terugkwam. Bij één merk moest ik tot 3-4 keer terugkomen eer alles in orde was.

Prive hebben we een auto die ook maar zo'n 5000 km per jaar doet. Zolang er niks echt hapert gaat die gewoon om de 2 jaar naar de garage. De laatste keer was de factuur ook wat hoog omdat de uitlaat defect was. Met inbegrip van het onderhoud heb ik toen 700 € betaald, maar ik wist vooraf dat ze dit zouden doen.

Wat leren we hieruit:
                            - OP VOORHAND goed afspreken wat ze mogen en moeten doen. Als er twijfel is vragen dat er gebeld wordt, of een limiet afspreken. De individuele bedragen hierboven lijken me wel correct, maar of alles moet, tja dat is een andere vraag... Sommige mensen willen absoluut geen problemen, en zouden het een schande vinden dat de bougies niet vervangen werden tijdens een groot onderhoud.
                            Een garagist kan ook niet rieken wat voor klant je bent, dus als je wil weten wat alles gaat kosten, dan moet je je mond opendoen !
                            Wat die lamp betreft, tja, ik vind dat gewoon pech hebben. Het is misschien wat vroeg dat het mechanisme kapot gaat, maar als dit dan gebeurt, dan heb je pech en moet je het betalen na de garantietijd.

Comment

De stelling "eerst betalen dan auto meenemen" geeft op zich ook geen al te mooi service!
                              Ik moet nooit meteen betalen in mijn garage (BMW), sleutel afgeven, terug krijgen en nadien factuur ontvangen.

Wellicht weten ze wel dat het niet zuiver op de graat is waar ze mee bezig zijn en willen daarom op zeker spelen!!

in ieder geval, pure afzetterij!
                              Groetjes, Beauke
                              Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beauke Bekijk bericht
                                De stelling "eerst betalen dan auto meenemen" geeft op zich ook geen al te mooi service!
                                Ik moet nooit meteen betalen in mijn garage (BMW), sleutel afgeven, terug krijgen en nadien factuur ontvangen.

Wellicht weten ze wel dat het niet zuiver op de graat is waar ze mee bezig zijn en willen daarom op zeker spelen!!

in ieder geval, pure afzetterij!
                                Misschien ben jij wel een zeer regelmatige klant in die garage...
                                Ik weet verschillende garages die die regel hanteren bij eerder toevallige of zeer onregelmatige klanten, en eigenlijk kan je hen geen ongelijk geven. Er zijn al genoeg zelfstandigen die bijna hemel en aarde moeten verzetten om aan hun centen te geraken, ongeacht hoe correct ze met die klant waren!

Mvg,
                                Frederic

Comment

Working...
                                X