Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fortis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Fortis

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

ps. wellicht gaan de Duitsers Dexia nekken....

En waar het niemand over heeft.
    Wie over werk en bedrijven spreekt heeft het graag over concurrentie,
    de moordend concurrentie. Personeel wordt afgedankt, er gebeurt reorganisatie,
    loonmatiging, langer gaan werken enz. enz.
    Nu gaat onze staat 2 banken redden, wellicht zal er nog meer gebeuren.
    Hoe zit het hier met de 'oneerlijke' concurrentie?
    Hoe zit het met die geroemde vrije markt?
    En al wat blauw is, is zo stil

Ik ben niet blauw, maar zou toch een kanttekening willen maken. Wat nekt Dexia momenteel?
    Paniekreacties zoals er hier zovelen staan. Niet Hypo Real.

En de vrije markt zou goed zijn werk kunnen doen hier, helaas is deze zaak zódanig platgeëmotioneerd dat er geen sprake meer is van een normale vrije markt. Is er nog een nuchtere kijk? Het enige wat voor banken van belang is, is vertrouwen. Ik kan goed aannemen dat sommige banken in het verleden hun best hebben gedaan om dat vertrouwen kwijt te spelen en die zullen er dan ook de gevolgen van dragen (of hebben dit reeds gedaan). Maar om nu te zeggen dat Dexia ook onbetrouwbaar is? Voor mij is Dexia nog steeds betrouwbaar zolang het tegendeel bewezen is. En dus bijgevolg hoeft zo'n raid op de aandelen van Dexia niet. maar tóch gebeurt het. Dat is onlogisch. Je kan zeggen: "dat is ook de markt" en dat is zeker zo, maar het is een té emotionele reactie van de markt , ingegeven door paniekzaaiers allerhande die doorgaans maar weinig kaas gegeten hebben van financiële economie, maar die in deze moderne tijden helaas wél een forum hebben om hun ongegronde mening te ventileren en - wars van enige kennis van zaken - dat ook dóén en bijgevolg het banksysteem zware schade toe te dienen.

In feite zou je kunnen zeggen dat de overheden te laat hebben gereageerd. Indien zij dergelijke reacties in de kiem zou smoren (zoals Reynders & Leterme de week voor het eerste Fortis-conclaaf-weekend vruchteloos probeerden) en het publiek veel eerder overtuigen van de solvabiliteit van dergelijke aandelen, dan is een financiële overheidsinterventie mogelijk helemaal niet nodig geweest. Maar we hebben het allemaal laten gebeuren; en de vlaamse volksaard is van die soort dat we onszelf liever de duvel aandoen om ons gelijk te krijgen dan dat we nuchter en rationeel de zaak analyseren. Maar bon, die laatste zin is een louter persoonlijke noot.
    Last edited by SeaSquid; 6 oktober 2008, 14:01. Reden: taalfoutjes
    equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Sorry maar een minister hoort ten allen tijde of de waarheid te zeggen of zijn (smerige in dit geval) bek te houden. Dat een politicus zonder mandaat uit zijn nek kletst, daar heeft niemand problemen mee.
      "hoort" is het sleutelwoord in bovenstaande zin. En je hebt - in politieke theorie-boeken - uiteraard overschot van gelijk. Zo zou het moeten. Maar in realiteit vrees ik dat Machiavelli heerst. (PS: Bos is Nederlands minister van financiën hé.. )

Comment

Als jullie weer een fasoenlijke bank in eigen handen willen hebben.
        En als jullie van die vervelende Walen afwillen..
        Dan zie ik wel een fatsoenlijke oplossing
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Als jullie weer een fasoenlijke bank in eigen handen willen hebben.
          En als jullie van die vervelende Walen afwillen..
          Dan zie ik wel een fatsoenlijke oplossing
          Dan ga ik verhuizen......naar Marokko.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
            De Nederlanders hebben er wel dik voor betaald. Ga maar na
            4 miljard voor 49% in Fortis Nederland

Wordt vervangen door
            16,6 miljard voor 100% Fortis NL

Als 4 miljard de helft van de waarde vertegenwoordigd, dan is fortis NL 8 miljard euro waard.
            Wat vertegenwoordigde de beurswaarde ook al weer?
            Dan heeft de Nederlandse belastingbetaler een hele dikke overname premie betaald met 16,6 miljard
            Niet helemaal correct. Fortis Nl is overgenomen maar daar zat ook ABN Amro bij en verzekeraar AMEV. Dat dik betaald? Laat me nu aub niet lachen hé. Even serieus blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
              Niet helemaal correct. Fortis Nl is overgenomen maar daar zat ook ABN Amro bij en verzekeraar AMEV. Dat dik betaald? Laat me nu aub niet lachen hé. Even serieus blijven.
              Of die prijs nu OK was of niet, valt te bediscussiëren, maar vergelijk die 16 mia EUR aub niet met de 24 mia EUR die ze indertijd voor ABN betaald hebben - zoals zovelen doen. Als ABN de voorbije 1,5 jaar op de beurs had gestaan, hoeveel zouden hun aandelen nog waard zijn denk je? Hoeveel onderdelen van ABN heeft Fortis in die tijd verkocht? En voor welke prijs? Moet je allemaal in rek nemen. De optelsom is niet zo simplistisch als ik zo vaak zie verschijnen in de talloze berichtjes op allerlei sites...

Comment

Met ALS heeft men nu geen boodschap uiteraard. ABN Amro stond niet op de beurs dus kon het geen verlies hebben. Feit is dat met 24 miljard € betaald heeft voor Amro en nu voor 16 miljard Amro EN Amev EN Fortis Nl heeft moeten verkopen. Dat is toch heel duidelijk toch?

Als ik een D300 gekocht heb bij lancering voor pakweg €1.600 en moet die volgend jaar verkopen voor €900 moet ik niet zeggen: ja maar, vorig jaar was die nog €1.200 waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                  Met ALS heeft men nu geen boodschap uiteraard. ABN Amro stond niet op de beurs dus kon het geen verlies hebben. Feit is dat met 24 miljard € betaald heeft voor Amro en nu voor 16 miljard Amro EN Amev EN Fortis Nl heeft moeten verkopen. Dat is toch heel duidelijk toch?

Blijkbaar niet. De vraag is: wat is de marktwaarde van ABN amro vandáág - niet wat was de marktwaarde 2 jaar geleden? Als je nu een Nikon D300 koopt voor 1600 EUR en diezelfde camera is nu 1000 EUR waard, dan ga je hem nu toch niet verkopen aan 1600 EUR omdat jij hem toen zoveel betaald hebt? Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat 24 mia voor ABN Amro een juiste prijs was, maar dat is een ander verhaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
                    ING is niet veel beter. Mijn moeder zou haar spaarboekje (1.75%) moeten overzetten naar een e-spaarrekening maar ze heeft geen computer laat staan een internetverbinding....
                    Straffer nog bij Fortis. Op mijn vraag of mijn spaarrekening sedert de stijging van de intrest automatisch werd aangepast was het "Nee". Maar je kan daar wel iets aan doen, wist men mij te vertellen. Je kan via de website zelf een internetspaarrekening openen en daarop geeft men dan wel die verhoogde intresten. Aangezien ik zelf van bij den beginne in het PC-bankieren ben gestapt via een maandelijkse bijdrage (momenteel het zogeheten 'Service Pack)', vond ik dat dus een serieuse discriminatie. Men speelt hier wel duidelijk een spelletje met de goeie klanten (in mijn geval 30jaar) en tevens van de onwetende burger.
                    Het toppunt vond ik het antwoord op de vraag wat ze dan doen met al die mensen die geen PC hebben of de oudere mensen die daar niet mee kunnen werken. Het antwoord was heel laconiek : "wel meneer, wij verwittigen dan die mensen en openen hier een internetspaarrekening voor hen." Wat denken jullie daarvan.
                    Dezefde vraag gesteld bij KBC waar ik tevens klant ben. Hier zijn immers alle spaarrekeningen automatisch aangepast aan de nieuwe tarieven, oude als nieuwe.
                    Gevolg, ik ga nu dus toch al mijn spaarcenten weghalen bij Fortis en ze deponeren bij KBC. Dit is momenteel misscdhien geen goeie beslissing in het kader van de huidige crisis, maar in mijn geval heeft dit er eigenlijk niks mee te maken. Ik voel mij serieus bij mijn p..tje genomen.
                    Nog steeds goe bezig Fortis ...

Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht

Gevolg, ik ga nu dus toch al mijn spaarcenten weghalen bij Fortis en ze deponeren bij KBC. Dit is momenteel misschien geen goeie beslissing in het kader van de huidige crisis, maar in mijn geval heeft dit er eigenlijk niks mee te maken. Ik voel mij serieus bij mijn p..tje genomen.
                      Nog steeds goed bezig Fortis ...

Groetjes,
                      Pol.
                      Geen schuldgevoel hebben Pol.
                      Bankiers zijn daar ook nooit mee bezig.

Destijds begonnen (ongewild) bij de ASLK.
                      Ooit nog een rekening gehad bij de Generale.
                      Heb ik destijds allemaal afgehandeld en ben zo bij KBC blijven plakken.

Bij KBC waren ze niet zo arrogant als bij die andere banken.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Het toppunt vond ik het antwoord op de vraag wat ze dan doen met al die mensen die geen PC hebben of de oudere mensen die daar niet mee kunnen werken. Het antwoord was heel laconiek : "wel meneer, wij verwittigen dan die mensen en openen hier een internetspaarrekening voor hen." Wat denken jullie daarvan.
                        Ik zie niet zo wat daar verkeerd aan is. Vind ik een sympathieke oplossing.

Dit is momenteel misscdhien geen goeie beslissing in het kader van de huidige crisis, maar in mijn geval heeft dit er eigenlijk niks mee te maken.
                        Is dat dan iets waar je pas deze week achter bent gekomen? Nog steeds goe bezig Pol...
                        Last edited by Leonidas; 6 oktober 2008, 18:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Bij KBC waren ze niet zo arrogant als bij die andere banken.

Hangt ook van kantoor/ persoon tot persoon af.... Het is zoals bij iedere normale firma, je moet een goeie vinden, niet ene die daar zit om het einde van de week te halen, als je wil geholpen zijn
                          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                            Hangt ook van kantoor/ persoon tot persoon af.... Het is zoals bij iedere normale firma, je moet een goeie vinden, niet ene die daar zit om het einde van de week te halen, als je wil geholpen zijn
                            Dat begrijp ik.
                            En in een vorige reactie heb ik daar ook naar verwezen.
                            20 jaar geleden was het ook anders dan nu.

In feite zou het niet mogen: iedereen gelijk voor de wet he.
                            Dat wil niet zeggen dat ik bijv. extra voordelen heb of gekregen heb.

Het duurt te lang omdat behoorlijk uit te leggen.
                            Een goede relatie werkt in beide richtingen.
                            (en zonder foefelare he, als iemand dat mocht denken)
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Gevolg, ik ga nu dus toch al mijn spaarcenten weghalen bij Fortis en ze deponeren bij KBC. Dit is momenteel misscdhien geen goeie beslissing in het kader van de huidige crisis, maar in mijn geval heeft dit er eigenlijk niks mee te maken. Groetjes,
                              Pol.
                              Wel Pol, ik heb vandaag een rekening geopend bij KBC. Ik heb ook dat servicepack, en was al een tijd niet zo onwaarschijnlijk tevreden over Fortis. Door de financiële crisis had ik initieel beslist om mijn geld bij Fortis te houden (dat is alleen olie op het vuur gooien in de financiële crisis), maar nu BNP Parisbas Fortis overneemt krijg ik de kans om een oude rekening te vereffenen.
                              Toen ik in 2002 in Parijs ging werken heeft ondermeer Parisbas bank mij als een stuk ****** behandeld. Ik moest toen een rekening openen in Frankrijk om mijn loon te storten maar (onder meer) BNP Paribas wou "geen buitenlanders", of legde me totaal onrealistische voorwaarden op...
                              Kan ik nu eindelijk een hak terugzetten, voor die ene dag dat ik na drie kwartier aanschuiven (in iedere bank) aan het infoloket op La Défense als een vuile straathond werd afgesnauwd, eerst door CiC, dan BNP Paribas en daarna Société Générale.
                              Man dat doet deugt
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Iedereen die bij Fortis/BNP weggaat schijnt hier opnieuw voor een grootbank (probleembank) te kiezen. Eén lesje is blijkbaar niet genoeg ?
                                Toen begin de jaren '90 ASLK begon met mij kosten te rekenen om met mijn eigen geld op de zichtrekening iets te doen ben ik stante pede overgestapt naar Argenta. Nog geen seconde beklaagd.
                                Ik kan er dus echt niet bij dat je bereid kunt zijn om zelfs te betalen voor internetbankieren (= de bank het werk uit handen nemen).
                                En ik denk dat KBC de duurste van allemaal is qua kosten.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X