Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

To IMAC or not to IMAC?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• To IMAC or not to IMAC?

Ik ben toe aan een nieuwe PC.
    Ik had me aanvankelijk laten overtuigen om een IMAC 24" 2.8 te kopen.
    Mijn budget is ongeveer 1300-1500 euro.
    Begin nu toch te twijfelen of ik de stap wel zou wagen...
    Vooral het scherm en het design spraken me enorm aan.
    Kan iemand mij evt een andere setup aanbevelen binnen mijn budget?
    Moet dienen voor fotobewerking/internet en het office pakket dus geen videobewerking.

Mvg Jan
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Re: To IMAC or not to IMAC?

Waarom twijfel je?

Ik heb de stap enkele maanden geleden gezet en heb er nog geen spijt van.
    Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
      Waarom twijfel je?

Ik heb de stap enkele maanden geleden gezet en heb er nog geen spijt van.
      Als ik voldoende waar voor mijn geld krijg...
      Overstap van windows naar nieuwe OS schrikt me wat af.

Grts Jan
      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht

Grts Jan
        Waarom schrikt de overstap van XP naar Vista je dan niet af? Ook dat is een serieuze ommezwaai als je het zo bekijkt. En indien je kiest voor een nieuwe windows machine ga je zeker Vista voorgeschoteld krijgen.

Voor wat het waard is: ik heb ook besloten om de overstap te zetten naar een iMAC. Mijn AMD64 gaat buiten want ben echt niet tevreden van de performance onder Vista. Onder XP was alles goed maar nu is ie een slak.
        [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

Comment

Je kunt het je gerust wagen.... als mac os je niet bevalt, kun je er nog gerust windows opzetten.... daarvoor moet je niet twijfelen
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
            Je kunt het je gerust wagen.... als mac os je niet bevalt, kun je er nog gerust windows opzetten.... daarvoor moet je niet twijfelen
            Heb ergens gelezen dat PS3 sneller werkt onder windows emulatie dan onder MAC OS zelf...

Grts Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht

Grts Jan

Ik herken mezelf hier.

Intussen een paar maand geswitched en al serieus Mac-minded. Ik kan het niet helpen. Beter is beter, punt andere lijn. Binnenkort laptop de deur uit, Macbook Pro binnen.

Niet twijfelen man. Go for it.
              http://www.theafricabug.com

Comment

op een PC kan je evengoed OSX draaien .. dan kan je al een beetje testen of het OS je ligt. Op mijn XPS DELL laptop draaide dat toch feilloos .. maar heb er terug Vista op gezet, dat ligt me beter. (allé, had het er maar voor de spielerei opgezet)

bij de iMAC is vooral het scherm een afknapper voor grafisch werk. die schermen zijn wel mooi van design, maar de specs zijn niet echt geschikt voor fotowerk: kleurverlopen en lichtafval naar de hoeken .. zelf ne goeikope Samsung scoort beter. Als je dan toch voor Mac kiest, koop dan ne powermac en een Eizo scherm en kleurcallibrator .. maar dan kom je er niet met je budget.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wyca Bekijk bericht
                  Waarom schrikt de overstap van XP naar Vista je dan niet af? Ook dat is een serieuze ommezwaai als je het zo bekijkt. En indien je kiest voor een nieuwe windows machine ga je zeker Vista voorgeschoteld krijgen.
                  De "ommezwaai" naar Mac OS X is groter. Je moet een nieuw OS leren, en hoe moeilijk dat is is debateerbaar en vatbaar voor persoonlijke mening, maar je kan er niet om dat je voor veel software ook moet omschakelen en bijleren.

Je Lightroom of Photoshop zal natuurlijk grotendeels hetzelfde werken, maar veel mensen gebruiken hun computer ook nog voor andere zaken, die je niet uit het oog mag verliezen.

Leercurve is 1 ding, softwarelicenties (en of de software al bestaat) is een ander.

Er zijn er veel die Windows blijven draaien in Parallels of gewoon hun oude PC ergens opzij houden om die dingen te blijven doen, hoe content ze ook van hun Macske zijn.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    De "ommezwaai" naar Mac OS X is groter. Je moet een nieuw OS leren, en hoe moeilijk dat is is debateerbaar en vatbaar voor persoonlijke mening, maar je kan er niet om dat je voor veel software ook moet omschakelen en bijleren.

Je Lightroom of Photoshop zal natuurlijk grotendeels hetzelfde werken, maar veel mensen gebruiken hun computer ook nog voor andere zaken, die je niet uit het oog mag verliezen.

Leercurve is 1 ding, softwarelicenties (en of de software al bestaat) is een ander.

Er zijn er veel die Windows blijven draaien in Parallels of gewoon hun oude PC ergens opzij houden om die dingen te blijven doen, hoe content ze ook van hun Macske zijn.

Dave
                    Dave - uiteraard moet je 'omleren' maar de impact is echt wel vrij beperkt als je het op dagelijkse activiteiten houdt.
                    Ik gebruik OSX thuis en XP professioneel, het blijft altijd wat wennen maar het verschil is echt niet zo groot als ik dan wel gedacht zou hebben.

De leercurve weegt wat mij persoonlijk betreft ook niet op tegen het plezier dat OSX mij kan bieden.

De meeste applicaties zijn quasi identiek of zeer herkenbaar, in een uitzonderlijk geval moet je echt gaan aanpassen of missen (qimage bestaat niet voor osx, bv.)

Ik draai parallels en bootcamp in een uitzonderlijk geval, en dan uiteindelijk veel minder dan verwacht. Een 40 GB partitie is ruimschoots voldoende voor dit uitzonderlijke gebruik, daar moet je dus niet veel voor laten.

Ik heb me de overstap nog geen moment beklaagd, maar kan uiteraard niet voor een ander spreken laat staan dingen gaan veralgemenen.

Comment

Ik heb mijn iMac een tweetal weken.

Een erg groot nadeel is het scherm. Dit is zonder te overdrijven te vergelijken met een spiegel. Zeer vermoeiend voor de ogen.

Ik vind het opmerkelijk dat niemand dit (te grote) nadeel vermeldt ?
                      Een onvergeeflijke fout van Mac.

En nee, ik had dit niet op voorhand gezien, omdat ik mijn iMac online heb gekocht.
                      palenta !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht

Een erg groot nadeel is het scherm. Dit is zonder te overdrijven te vergelijken met een spiegel. Zeer vermoeiend voor de ogen.

Ik heb er eerlijk gezegd nog geen last van gehad. Het scherm voldoet prima voor mij.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb de Intel iMac 24" 2.8GHz "Extreme". Inderdaad, je hebt een glossy scherm, maar onder de juiste opstelling (bij mij loodrecht op het vensterraam dat links van mij is; en parallel met de verlichting - 1 TL buisje boven en achter het scherm) is er van die "glossiness" niets te merken, tenzij de Mac uitstaat. Dan kun je je er inderdaad in spiegelen!
                          Ik heb wel de "brightness" serieus verminderd, want vooral die deed pijn aan m'n ogen. Sindsdien ook daar geen probleem mee.
                          iMac wordt wel redelijk warm (links bovenaan het scherm), maar niet roodgloeiend zoals op deze snapshot:

(rechts op de foto zie je de oude iMac G4 met z'n kleine 15" scherm, nog staan piepen)

Ik werk sinds 1987 met Mac, en hoewel ik jaren op het werk met PC's gewerkt heb, heb ik er nooit eentje in mijn huis geduld. (Waarmee ik echt geen discussie wens uit te lokken, enkel mijn privémening)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ben anderhalf jaar geleden overgestapt naar mac, en zoals mijn avatar laat zien, heb ik er nog geen seconde spijt van gehad.
                            Ik heb wel een mvware fusion met xp draaien, maar dit omdat mijn (oud) facturatie pakket (Venice) en Netobjects fusion niet bestaan voor mac.
                            Voor de rest werkt alles zeer goed. Naar licenties toe is er inderdaad een addertje onder het gras. voor de meeste software moet je herbeginnen, maar de wereld van open source is zo uitgebreid dat er eigenlijk geen nood hoeft te zijn. Photoshop kent zijn gelijke niet, maar voor de gewone andere dagelijkse bezigheden is er voldoende: Neo office of straks openoffice.org voor mac, Mail is een perfect email programma en ical een zeer goede kalender. safari is een snelle browser, maar firefox hoort ook tot de mogelijkheden.

De leercurve is zeer stijl (snel aangeleerd) want mac osx is zeer intuïtief, om nog maar te zwijgen van de stabiliteit van het systeem.

@momentopname: macosx op een pc draaien kan inderdaad, maar ik heb het vroeger gedaan (10.4.8) en mankeerde allerhande drivers. Als je wat meer live uitleg en demo wenst over het systeem, is het interessanter naar een goede reseller (zoals switch) te gaan. Zij nemen ruim de tijd om naar je te luisteren en te helpen bij uw keuze...
                            Happy to be a MACcie
                            Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht

Een onvergeeflijke fout van Mac.

En nee, ik had dit niet op voorhand gezien, omdat ik mijn iMac online heb gekocht.
                              Het wordt nochtans vermeld op elk forum en in elke review.
                              Ik heb er geen last van.
                              De ene vindt het storend de andere niet...

Als het je erg stoort, dan kan je de glazen plaat voor je scherm simpel verwijderen
                              Mvg Tim

Comment

Working...
                              X