Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto rijden een luxe geworden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto rijden een luxe geworden?

Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
    Zelfs al betaal ik niet zelf, ik gebruik mijn firmawagen voor niet veel anders dan voor woon-werk verkeer.
    Wij proberen zo veel mogelijk te combineren op dezelfde rit ... spaart moeite en tijd. Zoveel privé-km zal ik er ook niet mee doen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

olie 2005

olie 2008
      Last edited by toerist; 5 mei 2008, 21:27.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Dit lijkt me toch wel absurd. Niet alles geloven wat ge leest.

Dave
        Als een autoconstructeur een volwaardige, betaalbare en hyperzuinige wagen zou kunnen bouwen (met of zonder benzine) zal die niet twijfelen om zo'n wagen op de markt te brengen. Dat is voor die autoconstructeur ook kassa, kassa. En een enorme voorsprong op de concurrentie.

Daar gaat geen enkel olie concern tegen op kunnen met gelijk welk lobbywerk....

Dus zoals Dave zegt : niet alles geloven wat je leest.... (sic)

Groetjes
        Skitch
        "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
        Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Ik heb net een artikel gelezen over de VW lupo 3L.Is een 1200 cc diesel die maar 3L verbruikt op 100 km.Wagen is zeer licht gehouden,groot deel uit alluminium gemaakt.Maar VW heeft de produktie gestopt wegens te grote produktiekost.

Nu vandaag schitterend weer en kon me toch weer niet houden zeker Ne keer naar de zee geweest tijdens mijn dagje verlof.

mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Als een autoconstructeur een volwaardige, betaalbare en hyperzuinige wagen zou kunnen bouwen (met of zonder benzine) zal die niet twijfelen om zo'n wagen op de markt te brengen. Dat is voor die autoconstructeur ook kassa, kassa. En een enorme voorsprong op de concurrentie.

Daar gaat geen enkel olie concern tegen op kunnen met gelijk welk lobbywerk....

Dus zoals Dave zegt : niet alles geloven wat je leest.... (sic)

Groetjes
            Skitch
            Dat denk ik nu eerlijk gezegd niet, oliemaatschappijen en autoconstructeurs zitten diep verweven met elkaars aandelen en belangen. Het zijn niet noodzakelijks elkaars concurrenten.
            Olie produceren en verkopen is voor hen nog altijd voordeliger dan alleen maar wagens verkopen.
            De technologie om schonere wagens te produceren bestaat al decennia, maar wordt nauwelijks toegepast. Toch erg vreemd, niet?
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Dat denk ik nu eerlijk gezegd niet, oliemaatschappijen en autoconstructeurs zitten diep verweven met elkaars aandelen en belangen. Het zijn niet noodzakelijks elkaars concurrenten.
              Olie produceren en verkopen is voor hen nog altijd voordeliger dan alleen maar wagens verkopen.
              De technologie om schonere wagens te produceren bestaat al decennia, maar wordt nauwelijks toegepast. Toch erg vreemd, niet?
              Sensationele prietpraat.

Technologie wordt dagelijks ontwikkeld, en wordt systematisch op de markt gebracht. Technologie dient wel eerst "volwassen" te worden, uitvoerig getest, goedgekeurd door verschillende instanties en er dient een kritische massa te zijn om aan te slaan bij het grote publiek.

De ontbrandingsmotor is sinds zijn uitvinding ontelbare keren bijgestuurd en verbeterd. Vergelijk het verbruik vandaag eens met het verbruik van 10, 20, 30 jaar geleden, bij motoren met eenzelfde vermogen/koppel. Ook inzake veiligheid, comfort, onderhoud zijn is er altijd al enorme vooruitgang geweest.

En die nieuwe brandstoftechnieken worden vandaag al toegepast. In Brazilie rijdt men al jaren rond op alcohol, gewoon uit hun eigen suikerriet. En denk je dat dat veel beter is? Sao Paolo is een van de meest vervuilde steden in de wereld.

Er zijn ook steden waar hele buslijnen rijden op waterstof, die projecten zijn al jaren bezig. Maar die bussen zijn dan wel voorzien van enorme waterstoftanks en installaties om dat om te kunnen zetten.

Tesla heeft zijn eerste winkel geopend in Los Angeles, waar ze binnenkort hun eerste volledige electrische wagen gaan uitleveren. De technologie die daarvoor nodig is, de LiPoly batterijen, zijn nog niet zolang in omloop.

Het is simplistisch te denken dat omdat een auto nog altijd benzine of diesel verbruikt, dat we daarom 100 jaar hebben stilgestaan puur uit winstbejag.

Dave
              pixelpusher

Comment

Sensationele prietpraat.

....
                Het is simplistisch te denken dat omdat een auto nog altijd benzine of diesel verbruikt, dat we daarom 100 jaar hebben stilgestaan puur uit winstbejag.

Dave

Uw superieure intelligentie kent blijkbaar geen grenzen. Waarvan akte.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Er zijn ook steden waar hele buslijnen rijden op waterstof, die projecten zijn al jaren bezig. Maar die bussen zijn dan wel voorzien van enorme waterstoftanks en installaties om dat om te kunnen zetten.

Tesla heeft zijn eerste winkel geopend in Los Angeles, waar ze binnenkort hun eerste volledige electrische wagen gaan uitleveren. De technologie die daarvoor nodig is, de LiPoly batterijen, zijn nog niet zolang in omloop.
                  Waterstof komt niet uit de lucht gevallen...

Om waterstof te maken is er energie nodig, meestal van een elektrische centrale. Zo'n centrale heeft in het beste geval een rendement van 30%, dat wil zeggen dat er al 70% van de gebruikte energie verloren gaat (daarom staan er zo'n enorme koeltorens bij een centrale).
                  Bij het aanmaken van het waterstofgas gaat er nog heel wat energie verloren (ik heb het even opgezocht, het rendement is 66%, er gaat dus nog eens 34% verloren.)

Als je dan die waterstof gebruikt om een verbrandingsmotor te laten draaien, dan hou je er aan de wielen nog maar 20% van over van de 100% die je getankt hebt. Die verliezen komen dus nog bij die van het maken van de elektriciteit en het aanmaken van het waterstofgas, het eindrendement is dus bedroevend laag, van de energie die de centrale aan gas of kolen verbruikt komt er maar een héél klein deeltje aan de wielen van het voertuig.
                  Je kan een verbrandingsmotor dus véél beter rechtstreeks op aardgas laten draaien, het rendement is dan veel hoger.

Gebruik je die waterstof om terug stroom te maken via een brandstofcel, dan is het rendement wel veel hoger. Ook de elektromotor die dan de wielen aandrijft heeft een véél hoger rendement dan eender welke verbrandingsmotor.

Accu's moet je ook laden vanuit het net, en daar zit je om te beginnen al met hetzelfde probleem van de verliezen in de centrale, bij het opladen gaat er wel veel minder energie verloren dan bij de aanmaak van waterstofgas.

Dan kan je natuurlijk zonnecellen of windmolens gebruiken om stroom op te wekken, maar daar staat tegenover dat er altijd voldoende centrales in "stand-By" moeten staan om de volledige capaciteit op te vangen als het bijvoorbeeld s'nachts niet waait (of een mistige herfstdag).
                  Een centrale in stand-by zetten kost ook héél veel energie, je start zo'n centrale niet even op zoals de motor van je auto.
                  Een kerncentrale zou zelfs totaal ongeschikt zijn om in stand-by te zetten, die werkt het best als ze continu stroom kan blijven leveren.

De kostprijs van zo'n setje accu's om een auto op te laten rijden zal bij vervanging wel bijna even duur zijn als de hele wagen, kijk maar eens hoeveel een accu voor een boormachine moet kosten, koop je een boormachine met twee accu's, dan betaal je minder dan wanneer je twee losse accu"s koopt.
                  Last edited by Black B@ndit; 6 mei 2008, 17:13.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Autorijden is duur....
                    Maar stilstaan heeft ook zijn prijs :

De kosten van het rondrijden en x keer mijn voordeur voorbij te rijden, rondjes draaiend, op zoek naar een parkeerplaats zijn niet meegerekend.
                    De paarkeergelden "buitenshuis" zijn hier ook niet ingerekend.

Groetjes
                    Skitch.
                    Heeft iemand al aan de CO2 gedacht. Ze doen ons veel omrijden om het verkeer uit de stad te weren ...

Ook vrachtwagens worden verplicht een heel stuk om te rijden om een verder liggend dorp te bereiken ==== gevolg veel km's een nog een groter pak uitstoot van CO2.

Heeft hier al een 'GROENE' aan gedacht ???

Geert
                    Nikon D80

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk bericht
                      Heeft iemand al aan de CO2 gedacht. Ze doen ons veel omrijden om het verkeer uit de stad te weren ...

Ook vrachtwagens worden verplicht een heel stuk om te rijden om een verder liggend dorp te bereiken ==== gevolg veel km's een nog een groter pak uitstoot van CO2.

Heeft hier al een 'GROENE' aan gedacht ???

Geert
                      Ik heb mij al dezelfde bedenking gemaakt: Hoe meer moeite men doet om het verkeer te weren, hoe meer kilometers er verreden worden (want men vindt toch altijd een -langere- omweg)...

En als het je mocht troosten: firmawagens met tankkaarten wacht geen erg rooskleurige toekomst. Didier Reynders & Co. heeft begrepen dat er daar nog heel wat geld te rapen valt. Het voordeel van een firmawagen tov een eigen wagen zal dan wel terug verkleinen
                      ---
                      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

...tenzij we lekker doorrekenen naar de klant, en onze prijzen wat verhogen.

(ik mankeer hier een duivel-smilie)

http://www.theafricabug.com

Comment

Waar gaat dit eindigen? Elke dag is er een verhoging

"""Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht

http://www.deredactie.be/cm/de.redac...8_olieprijs_NY
                            Er is een tijd geweest dat een dubbele sportuitlaat bij een auto "sportief" stond. Dat gaf je een (sportief) imago.....

't Zal nu de tijd worden dat die (enkele) uitlaat verguld wordt met 18kt goud om te tonen dat je met je tijd meegaat........

Zomaar een een (gek) idee dat bij me opkwam.

Groetjes
                            Skitch
                            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht

http://www.deredactie.be/cm/de.redac...8_olieprijs_NY
                              Zelf verwacht ik een prijs van 150-175$ / vat. En wees er maar zeker van dat wanneer de dollarprijs terug gaat stijgen, wij hier nog eens zullen betalen. Nu stijgen de prijzen van de ruwe olie "vanwege de zwakke dollar", maar toch stijgen de prijzen aan de pomp (in Euro) vrolijk mee. Tevens gaat men ons nog eens wijs maken dat de stijgingen van de ruwe olie niet zo hard doorgerekend worden dankzij die zwakke dollar. Hier verwart men oorzaak en gevolg vrees ik.

Het einde van de inflatie is nog niet in zicht, en aangezien de olieprijs de prijs van eindproducten veelal indirect beïnvloedt, verwacht ik dat de ergste prijsstijgingen nog moeten komen (bvb de hogere verwarmingskost van serres krijg je pas volgend seizoen doorgerekend).
                              ---
                              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Wie herinnerd zich nog de oliecrisis in de jaren 70?
                                Ik heb een interessante link :

mir
                                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Working...
                                X