Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto rijden een luxe geworden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Auto rijden een luxe geworden?

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
    Dan zullen jullie meer inzicht hebben wie er met het meeste geld gaat lopen. en dat is alles behalve de Staat op zich.
    Ik zag laatst een interessant berekeningetje:
    -------------8<----------------------------------
    In 2000 kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar => 1 vat koste 72 Euro. Aan de pomp betaalde we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.

In 2008 krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar => 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!...), aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......

Dus, de grondstoffen zijn niet duurder geworden, maar we betalen wel 50% meer voor het eindprodukt.

En dan nog iets... de staat ontvangt uiteindelijk 2/3 van de consumentenprijs van benzine aan taksen. Zonder daar echt inspanning voor te verrichten. Wie verdient er dus het meest aan brandstof?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
      Ik zag laatst een interessant berekeningetje:
      In 2000 kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar => 1 vat koste 72 Euro. Aan de pomp betaalde we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.

In 2008 krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar => 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!...), aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel.......

Dus, de grondstoffen zijn niet duurder geworden, maar we betalen wel 50% meer voor het eindprodukt.

En dan nog iets... de staat ontvangt uiteindelijk 2/3 van de consumentenprijs van benzine aan taksen. Zonder daar echt inspanning voor te verrichten. Wie verdient er dus het meest aan brandstof?
      Hmm , het bovenstaande fabeltje heeft ondertussen al goed gewoekerd zo te zien... Internet is een zegen, maar soms ook een vloek. Mensen, wees kritisch, en slik niet zomaar alles wat je op www vindt (en door sommige boekjes ook al als waarheid wordt verspreid). In de laatste 'Moneytalk' wordt bovenstaande stelling ontkracht, en je kan het hier : http://blog.futtta.be/2008/03/31/mel...e-dieselprijs/
      ook al in detail vinden. Conclusie (quote) :

... de stijging van 0,43 euro kan dus maar voor 0,05 euro/liter aan gestegen accijnzen en andere heffingen toegeschreven worden, de rest zit dan toch elders (cfr. bovenstaande grafiek dus zeker de prijs van ruwe olie, maar evt. ook verwerkingskosten, winsten, de distributiemarge die elk half jaar wordt geïndexeerd …). Vanzelfsprekend moeten we in deze geen medelijden hebben met Minister Reynders; elke prijsstijging zorgt dankzij het BTW-stelsel automatisch voor extra schatkist-inkomsten. Maar om te insinueren dat de staat zomaar een halve euro/liter extra uit onze portomonnee haalt? Nee, dat klopt echt niet.
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

Comment

Als auto ontwerpers nu eens gewoon auto's maakten die ook 'op maat' zijn? Veel mensen die dagelijks in de file staan rijden een auto van de zaak. Daar zitten ze dan in hun eentje in, maar het zijn wel heel vaak auto's met zitplaatsen voor 5 tot 7 personen. Da's leuk voor als de kinderen mee moeten, maar moet een bedrijf daar dan extra voor betalen? Ik zou zeggen: geef mee wat een medewerker nodig heeft in zijn dagelijkse werk en als dat voor zijn prive-situatie te klein is heeft'ie pech, dan koopt hij er maar een tweede wagen bij.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een wagen met 2 zitplaatsen maar wel met bagageruimte genoeg om twee volledige golfsets en een redelijke koffer in mee te kunnen nemen. Helaas, dat bestaat dus niet...
        ik vind die toyota yaris daar wel handig in
        is moeilijk een "kleine" auto te noemen maar groot is die toch ook niet.

als ik foto's ga nemen dan leg ik de achterbank volledig plat en heb ik een serieuze kofferruimte. [plaats genoeg voor 2 keer 3 studiolampen in draagzak, 6 statieven, fotografentas en boterhammekes. als je wilt "stapelen" geraakt er zelfs nog meer in.]

als ik ga winkelen dat schuif ik de achterzetels naar voor en heb zo een redelijke kofferruimte.

om gewoon rond te rijden (met 4 personen, zonder bagage) schuif'k de achterbank naar achter. de kofferruimte is dan zeer miniem maar je hebt wel genoeg "zitruimte"
        foto als spiegel of als venster?

Comment

als je de files ziet op zondagavond aan de kust om de autostrade op te kunnen, zou je alleszinds niet zeggen dat de belgen wakker liggen van dure brandstofprijzen...
          belgen zijn jammer genoeg n beetje mak aan het worden, en laten veel onrecht gewoon over zich gaan. Resultaat de rijken worden alsmaar rijker en de armen alsmaar armer. Je kunt wel hekel aanhalen en klagen steen en been maar er is jammer genoeg niemand die je hoort waar het moet gehoord worden, want die zijn doof en blind, zie dat ze hun winsten zouden zien slinken?
          smile ! ...it confuses people ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Als iedereen met een "juiste auto" zou rondrijden, op maat van wat ze werkelijk nodig hebben, dan zou er al heel wat minder verbruikt worden.
            Wat is een juiste auto ?
            Ik rijd in een VW Passat Variant TDI van 2000 en doe daar iedere dag mijn woon- werktraject mee... ik ben alleen want ik heb geen vaste uren...
            Wil dit nu zeggen dat ik veel verbruik ? ? ? ?
            Wel... moesten velen zo weinig verbruiken als ik dan zouden de olieconcerns hun winsten aardig zien slinken
            Ik heb de "slechte" gewoonte nogal gierig te zijn als het aankomt op uitgaven voor transport, dit zorgt ervoor
            dat ik me een heel zuinige rijstijl heb gewoon gemaakt
            Resultaat van dit alles... een gemiddeld verbruik van 4.8l/100km over een jaar gemeten... daar kan ik mee leven...
            laat de prijzen maar stijgen... ik kan nog een tijdje mee
            Groetjes, Peter

Comment

Als auto ontwerpers nu eens gewoon auto's maakten die ook 'op maat' zijn? Veel mensen die dagelijks in de file staan rijden een auto van de zaak. Daar zitten ze dan in hun eentje in, maar het zijn wel heel vaak auto's met zitplaatsen voor 5 tot 7 personen. Da's leuk voor als de kinderen mee moeten, maar moet een bedrijf daar dan extra voor betalen? Ik zou zeggen: geef mee wat een medewerker nodig heeft in zijn dagelijkse werk en als dat voor zijn prive-situatie te klein is heeft'ie pech, dan koopt hij er maar een tweede wagen bij.
              Hier heb je toch even ooglappen opgezet hoor!
              Als ik een te kleine wagen krijg van de zaak, dan koop ik maar een tweede ...
              Kan natuurlijk maar dan staan er ook twee wagens op parkings, zijn er twee wagens waarvan banden, olie en andere milieu-onvriendelijke zaken vervangen moeten worden, zijn er twee wagens die maar half benut worden ...
              Je komt dus op het omgekeerde neer. En voor de files zal het niet echt uitmaken hoor, dat er nu voor mij een luxe BMW of een roestige Lada break in de file staat ... het blijft een wagen meer voor mij in de file.
              En trouwens, een werkgever betaalt daar niet extra voor hoor ... hetgeen je meer krijgt in wagen krijg je minder in loon. De wagen is voor een werkgever fiscaal voordeliger en hij doet er dus winst mee u dit te geven i.p.v. een loonsverhoging.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een wagen met 2 zitplaatsen maar wel met bagageruimte genoeg om twee volledige golfsets en een redelijke koffer in mee te kunnen nemen. Helaas, dat bestaat dus niet...
              Wat bestaat niet? Die golfsets?
              Er zijn wagens genoeg te verkrijgen met maar twee zitplaatsen!
              Als je ze niet kent, koop eens een lens via internet en laat ze thuis leveren ... grote kans dat De Post je gratis een demo aan huis doet van een dergelijke wagen.

Wordt dat nog niet forfetair aangepakt in Belgie?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Wordt dat nog niet forfetair aangepakt in Belgie?
                De belastingaangifte van de boeren bijv.?
                (of is dit intussen ook veranderd?)
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                  Resultaat van dit alles... een gemiddeld verbruik van 4.8l/100km over een jaar gemeten...
                  Sterk, daar kan ik onmogelijk aan geraken, 5.9l/100km is mijn gemiddelde... met een kleinere/lichtere (bora 115pk TDI) auto dan nog...

Meetmethode: telkens voltanken tot aan de rand, inclusief expansieruimte (tegen nokje duwen tijdens tanken).
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Amai Wim jij durft het aan om alles bij te houden

Ik heb ook al gemerkt dat er verschl zit in de merken benzine.
                    Als ik bij dats24 tank heb ikeen hogel verbruik dan bij een andere pomp.Al verschillende keren getest tijdens een rit naar de ardennen.

mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                      Sterk, daar kan ik onmogelijk aan geraken, 5.9l/100km is mijn gemiddelde... met een kleinere/lichtere (bora 115pk TDI) auto dan nog...
                      Ik haal 5,9l met mijn BMW 520d 150pk... en daar zitten 4 Brusselse spitsen in (2 dagen dat ik er passeer).

Mijn vorige wagen, een Alfa GT (ook 150pk diesel) woog lichter en dronk méér dan 7 liter.

Ik wil gewoon maar zeggen; meer mensen zouden eens de moeite moeten doen om te zien wat een wagen echt verbruikt. Er zouden nogal wat vooroordelen sneuvelen.

Sinds ikzelf een klein IT team leid, beschik ik over een XLS waar alle uitvoeringen van wagens staan (tenminste; de merken toegelaten voor ons wagenpark, maar dat zijn er een pak), en hun verbruik, hun CO2 taks, enz... Ik kan hem niet sharen die XLS want het s een intern document. De bedoeling van die XLS is te zien hoeveel elke wagen écht kost, kwestie van de juiste aan te raden aan mijn werknemers (dikwijls een win-win oefening).
                      Wel, BMW komt er vaak als beste uit. Echt zuinige motoren, en zelden CO2 taks. Ik zeg het met enige tegenzin, want ben lang anti-BMW geweest. Maar ere wie ere toekomt...
                      http://www.theafricabug.com

Comment

Met m'n Saab 9-3 2.2 TiD heb ik altijd rond de 7l/100km, aangegeven door de boordcomputer, ongeacht mijn rijstijl. De enige keer dat ik 'm tot voorbij de 9l/100km heb gekregen is door een uurke +200km/h te doen, onderweg naar Berlijn.

Maar of ik nu doorrijd, of juist heel heel zuinig rij (meer laten uitbollen, minder remmen, niet boven de 130..) veel maakt het niet uit.

Mijn volgende heeft meer vermogen, meer koppel, maar minder cylinderinhoud (door de grotere turbo's). Die zou volgens 't boekske minder verbruiken. We zullen zien.

Dave
                        pixelpusher

Comment

De ontwikkeling van motoren die draaien op andere brandstoffen dan oliederivaties wordt doelbewust tegengehouden door de olieindustrie. Ik heb al gelezen dat grote bedrijven (zoals Shell) de patenten op nieuwe uitvindingen opkopen, om dan vervolgens in de ijskast te steken.
                          Kijk bv. eens wat een enorme ontikkelingen er zijn geweest de laatse 20 jaar op gebied van computer- of medische technologiën. Wat is er aan een automotor veranderd? Hij is wat zuiniger en effcienter geworden, dat is alles. Niks echt revolutionairs. Iets om over na te denken.
                          Inderdaad, een hybride is een combinatie met een electromotor, maar elektromotoren bestaan al van voor 1850.
                          De boel wordt bewust tegengehouden. Het zou me zelfs niet verbazen als autofabrikanten geld krijgen toegestopt van de olieindustrie om hun auto's toch niet té zuinig te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stepn Bekijk bericht
                            De ontwikkeling van motoren die draaien op andere brandstoffen dan oliederivaties wordt doelbewust tegengehouden door de olieindustrie. Ik heb al gelezen dat grote bedrijven (zoals Shell) de patenten op nieuwe uitvindingen opkopen, om dan vervolgens in de ijskast te steken.
                            Kijk bv. eens wat een enorme ontikkelingen er zijn geweest de laatse 20 jaar op gebied van computer- of medische technologiën. Wat is er aan een automotor veranderd? Hij is wat zuiniger en effcienter geworden, dat is alles. Niks echt revolutionairs. Iets om over na te denken.
                            Inderdaad, een hybride is een combinatie met een electromotor, maar elektromotoren bestaan al van voor 1850.
                            De boel wordt bewust tegengehouden. Het zou me zelfs niet verbazen als autofabrikanten geld krijgen toegestopt van de olieindustrie om hun auto's toch niet té zuinig te maken.
                            Dit lijkt me toch wel absurd. Niet alles geloven wat ge leest.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Dit lijkt me toch wel absurd. Niet alles geloven wat ge leest.
                              Lijkt me ook overdreven en meer urban myths..
                              Patenten worden trouwens officieel geregistreerd dus als er iets baanbrekends wordt uitgevonden en gepatenteerd om stil te houden dan klopt het niet echt.. want iedereen kan dat patent opzoeken, hoe het in detail werkt, en na X aantal jaar zelf gebruiken..

Grote bedrijven zoals Shell beginnen wel te investeren in alternatieve energieen (bv zonnepanelen), die weten ook wel dat vroeg of laat ze gedaan hebben, en zorgen nu dat ze in de toekomst ook nog energie kunnen leveren (in welke vorm ook).
                              Dat is niet zo zeer om de ontwikkeling van alternatieven te saboteren maar eerder om te zorgen dat ze binnen 50 of 100 jaar nog altijd voortbestaan, en als er geen olie is dan verkopen ze ons iets anders.

't is een feit dat alle grote autofabrikanten nu al bezig zijn met het ontwikkelen van alternatieven (hybride, waterstof, ..), die zijn zich ook al aan het voorbereiden, en als het echt niet nodig zou zijn dan zouden ze het ook niet doen, dus domweg de oogkleppen ophouden en blijven geloven dat er ongelimiteerde olie beschikbaar blijft, kan men nu echt niet meer..

Of het een en ander wel sneller kan ontwikkeld worden ga ik niet ontkennen.. maar da's met alles zo. De cd heeft ook 15 jaar ofzo bij Phillips in de schuif gelegen omdat lp's nog te goed verkochten.. Iedereen koopt nu plasma/lcd tv's terwijl de technologische opvolgers ook al volop in ontwikkeling zijn..
                              Zolang er nog genoeg geld met olie te verdienen is, zal men dat wel verder uitmelken, en pas als het (geld)kraantje echt leeg is met iets anders komen..
                              Last edited by flipperkast; 5 mei 2008, 12:16. Reden: typfout
                              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Naar de winkel op 17 km van hier
                                Naar het werk op 98 km van hier
                                Naar de kapper op 20 km van hier
                                Naar de bank op 7 km van hier
                                Naar de bakker op 5 km van hier
                                Naar het benzinestation ... op 200 meter van hier.
                                Naar de winkel op +- 300 meter
                                Naar het werk op 35 km
                                Naar de kapper op +- 100 meter
                                Naar de bank op 2 km
                                Naar de bakker op +- 100 meter
                                Naar het benzinestation bij mijn kantoor, want daar kan ik met mijn tankkaart van het werk tanken

Zelfs al betaal ik niet zelf, ik gebruik mijn firmawagen voor niet veel anders dan voor woon-werk verkeer.

edit: het frituur is voor mij gewoon de straat oversteken en ik ben er

Comment

Working...
                                X