Wel, op 1 mei heb ik een communieshoot in de plaatselijke parochie. De foto's gaan aan 5€ voor een A4, en dat is niet overdreven.
5 EUR is dan ook een héél redelijk tarief voor een professional. Voor die prijs zou ik er zeker geen probleem van maken (en ik denk weinig anderen), maar de tarieven die eerder in dit topic vermeld waren, waren toch van een andere orde.
Tuurlijk is het normaal dat er een verbod is om te fotograferen in de kerk, buiten de aangenomen fotograaf of fotografen.
Welke fotograaf zou anders dit werk aannemen ???
Ok, de prijzen die hier worden gehanteerd zijn er zwaar over, dat moet ik toegeven... En dan het feit dat het wordt afgedrukt op een internet afdrukcentrale vind ik er ook over...
Anderzijds moet je als fotograaf ook je kost verdienen hé...
Als iedereen daar maar duchtig zelf foto's zit te maken, dan loopt ten eerste heel de misviering in het honderd (één grote chaos) en ten tweede zal de fotograaf in kwestie heel wat minder foto's verkopen en dus minder verdienen.
Je moet trouwens ook eens verder kijken dan je neus lang is hé.
Zo een opdracht begint en stopt niet met 45 minuten fotograferen hoor.
Eerst moet je besprekingen voeren met de bevoegde instanties (school, kerk, etc...).
Vervolgens moet je tot een voor beide partijen aanvaardbaar compromis komen.
Dan heb je de besprekingen over hoe de dag er zal uitzien.
Vervolgens moet je naar de generale repetitie.
Dan volgt het eigenlijke gebeuren.
Hierna moet je de foto's afwerken en gaan presenteren, de bestellingen opnemen, de foto's afmaken of laten afmaken, de foto's aanleveren en dan de centjes opstrijken.
Reken daar ook nog al je verplaatsingen bij en je komt heus wel tot een andere rekensom dan simpelweg te zeggen dat de fotograaf in kwestie op 45 minuten € 1000,00 verdient.
Je moet trouwens ook eens verder kijken dan je neus lang is hé.
Zo een opdracht begint en stopt niet met 45 minuten fotograferen hoor.
Eerst moet je besprekingen voeren met de bevoegde instanties (school, kerk, etc...).
Vervolgens moet je tot een voor beide partijen aanvaardbaar compromis komen.
Dan heb je de besprekingen over hoe de dag er zal uitzien.
Vervolgens moet je naar de generale repetitie.
Dan volgt het eigenlijke gebeuren.
Hierna moet je de foto's afwerken en gaan presenteren, de bestellingen opnemen, de foto's afmaken of laten afmaken, de foto's aanleveren en dan de centjes opstrijken.
Reken daar ook nog al je verplaatsingen bij en je komt heus wel tot een andere rekensom dan simpelweg te zeggen dat de fotograaf in kwestie op 45 minuten € 1000,00 verdient.
Helemaal met je eens, en nog geen klein beetje ook.
Anderzijds is er een balans tussen de gevraagde prijs en het gebodene. Als je teveel rekent, worden er minder foto's verkocht. Vraag je redelijke vergoedingen, dan word je zeker opnieuw gevraagd, vooral als je een goede kwaliteit levert (ik ben gevraagd nadat ik samen met twee collega's een feest in deze school had gefotografeerd en dat was blijkbaar goed bevallen). En soms is het een springplank naar meer, want ook de schoolfoto's hebben een nieuwxe fotograaf nodig .
Het vooroordeel in België over de Gierige Nederlander moeten jullie nooit meer in de mond nemen: wat een gezeur over enkelen euro voor communie foto's.
Nee ze rommelen zelf maar wat aan in de kerk want dat is goedkoper. Ze gunnen een fotograaf nog niet het brood in de mond en dat terwijl ze wel honderden euro uitgeven aan het feestje.
Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen hun eigen (beroeps)fotograaf willen meebrengen ...
En geen die hen opgedrongen wordt.
Dit gaat niet puur over geld.
Heeft diene fotograaf van elke ouder toestemming om zijn/haar kind te fotograferen
Grapje,Waar zijn we hier nu over bezig,een feestje mag honderden euro's kosten maar enkele euro's voor die fotograaf zijn er teveel aan.
mir
18 tot 25 euro voor een (misschien zelfs niet afgewerkte) foto van een afdrukcentrale is niet meer over luttele euro's praten, maar over pure afzetterij aan mensen die nu echt een foto van hun kind bij de pastoor of van in de kerk willen hebben!
Gebeurt zoiets in een winkel, dan wordt het over de straten geschreeuwd, maar gebeurt het in een kerk, dan zou men er geen woord over mogen reppen...
Dat men niet toelaat dat elke ouder zelf foto's neemt is omwille van de storendheid nog begrijpelijk, maar als ze die prijs persé wil vragen, dat ze dan tenminste waar voor geld geven!
wat een gezeur over enkelen euro voor communie foto's.
Nee ze rommelen zelf maar wat aan in de kerk want dat is goedkoper. Ze gunnen een fotograaf nog niet het brood in de mond en dat terwijl ze wel honderden euro uitgeven aan het feestje.
Ook al is bij stil gestaan dat er mensen zijn die niet veel verdienen en geen "duur" feestje geven, maar wel graag de foto's hebben. Voor die mensen kan 63 euro voor 3 foto's dus wel veel zijn.
Ook al is bij stil gestaan dat er mensen zijn die niet veel verdienen en geen "duur" feestje geven, maar wel graag de foto's hebben. Voor die mensen kan 63 euro voor 3 foto's dus wel veel zijn.
Zij zijn het juist die daar het minst over zeuren.
Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De SmetBekijk bericht
18 tot 25 euro voor een (misschien zelfs niet afgewerkte) foto van een afdrukcentrale is niet meer over luttele euro's praten, maar over pure afzetterij aan mensen die nu echt een foto van hun kind bij de pastoor of van in de kerk willen hebben!
Gebeurt zoiets in een winkel, dan wordt het over de straten geschreeuwd, maar gebeurt het in een kerk, dan zou men er geen woord over mogen reppen...
Dat men niet toelaat dat elke ouder zelf foto's neemt is omwille van de storendheid nog begrijpelijk, maar als ze die prijs persé wil vragen, dat ze dan tenminste waar voor geld geven!
Mvg,
Frederic
Ik vind toch dat je dit een beetje moet nuanceren. De ene afdrukcentrale is de andere niet. Ik werk vaak met Profotonet en ben daar heel erg tevreden van. Ook Bert Verlinden uit Leuven is een afdrukcentrale die ontzettend goede kwaliteit levert. In mijn ogen is dat nog altijd iets heel anders dan photohall of Colruyt, waar je ook foto's kan laten afdrukken.
Bovendien is de vermelding dat foto's zelf afgedrukt worden op een A3+ printer nog altijd geen garantie dat de fotograaf iets kent van foto's trekken.
Wel, op 1 mei heb ik een communieshoot in de plaatselijke parochie. De foto's gaan aan 5€ voor een A4, en dat is niet overdreven.
Bekijk het zo: de dag daarvoor nemen een collega en ik deel aan de algemene repetitie: twee uur om alles voor te bereiden. De dag daarop de eigenlijke shoot. Daarna de nabewerking met -officiële - Photoshop en afdrukken (eigen hand, geen fotolabo). Alles bij elkaar zowat 10 uur werk voor 40 communicanten. Brengt dus hopelijk 200€ op, te delen door 2. Op factuur.
Bijbestellingen mag je nauwelijks verwachten. En de kans dat iedereen een foto wil is ook niet groot. Het moet dus van de groepsfoto komen.
Dan is er de investering: ik werk met een 1DsMkIII met een L 85mm 1.2 lens (geen flits!). En als al die ouders intussen maar raak willen schieten met hun compactje, gaan we ons daar niet tegen verzetten...
Je kan het dus ook eens van de andere kant proberen te zien.
maw meer als een kleine onkostenvergoeding is het dus niet
5 euro per A4 (ik neem aan op een prof inktjet thuis of prof labo) is op zich al redelijk goedkoop als afdruk prijs.
ik heb geen idee hoe je je prijzen berekend hebt maar als je de investering van je materiaal bekijkt, de werkuren dat je in de kerk bent en de werkuren dat je gaat photoshoppen dan kan jij me echt niet overtuigen dat je winst slaagt uit deze opdracht.
imho doe je met deze opdracht aan deze prijs eerder aan vrijwilligers werk.
geen kwaad woord hierover.. je helpt hier vele mensen aan goede foto's aan bodem prijzen, een mooi gebaar.
de antwoorden die ik hier lees
wat doen jullie wanneer jullie pakweg naar de cinema, festival of zelfs op cafe gaan?
hoeveel kost een cola en een zakje chips bij de kinepolis? hoeveel kost een biertje op rock werchter?
soms moet je alles in zijn geheel bekijken.
Ik begrijp dat er ergens een grens moet zijn in wat kan of mag, maar hier worden de mensen het mes op de keel gezet en misbruikt.
IK begrijp dat het voor iedereen moet plezant blijven en op een deftige manier kan genieten van het vormsel zonder dat er één of meerdere fotografen voor uw neus komen staan.
Maar als je volgende prijzen bekijkt is dit niet meer om een vormsel in goede banen te leiden, maar één om een pak geld te verdienen:
Foto binnenkomst kerk : 18 euro
Foto bij pastoor : 25 euro
Groepsfoto : 20 euro
( Onderaan het kaartje staat ook dat bijbestellingen altijd welkom zijn)
T'ja, op deze manier is meneer de pastoor zeker dat hij er een (dik) centje aan verdient. En de beroeps fotografen hebben eindelijk ook nog eens werk.
Hen (de beroeps) kunt ge dat niet kwalijk nemen, iedereen moet zijn boterham verdienen.
Minimum bent u inderdaad 63,00 euro kwijt, maar je zult wel mooie foto's hebben ook. En het is niet omdat er nu digitale fototoestellen zijn, 40 - 50 jaar geleden deed men dat ook al (en nu nog steeds eigenlijk) met klas foto's.
Je kunt natuurlijk nog altijd zelf foto's van de communicant nemen in een mooi park hé, hopend dat het weer meevalt.
Héhé net als Trebs stel ik mij kandidaat voor foto's te nemen buiten aan de kerk (als hij daar niks op tegen heeft - hij was eerst met het gevleugelde idee )
Zulke afzetterij (RIP-off) is hemeltergend en vraagt gewoon om irritante tegenreacties. Is gewoon de mensen in hun gezicht uitlachen. En dan nog afdrukken via een afdrukcentrale zonder kwaliteitsgarantie, voor die prijs??
Met graagte maak ik tevens een "professioneel digitaal lichtdrukmaal" van de pastoor en fotograaf van dienst waarbij ik een realistische kleurenweergave niet kan garanderen - dat wordt pas een "hot-post" op het forum
Haleluja
Comment