Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verboden foto's te maken...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verboden foto's te maken...

Als ze iedereen toestemming geven om foto's te maken, dan staan er misschien 50-100 mensen te fotograferen, en ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Niet overal hebben ze mensen zoals Pendragon, die hun vrije tijd opgeven om voor een gratis DVD te zorgen met alle foto's...

Wat de kostprijs van de foto's betreft, die lijkt misschien wel hoog, maar daarvan moeten er dus twee professionele fotografen betaald worden (die zelf ook belastingen moeten betalen), en het zijn niet alleen de werkuren in de kerk, achteraf komt er ook nog heel wat bij kijken (foto's bewerken, bestellingen opnemen, de foto's (laten)afdrukken, verzenden.....).

Vroeger maakte ik geregeld foto's tijdens uitstappen met de motorclub, en achteraf kon iedereen dan de gewenste foto's bestellen (tegen kostprijs), maar daar stak ook elke keer veel tijd in om de juiste foto's te bestellen, en ze achteraf te sorteren zodat iedereen de juiste foto's kreeg.

Vorig jaar heb ik hier foto's gemaakt van het "Vuurfeest" van de lagere school. Ik heb die foto's in een apart album (groot formaat) online gezet waar iedereen de ze gratis kon downloaden, en daar is zeker gebruik van gemaakt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Niet overal hebben ze mensen zoals Pendragon, die hun vrije tijd opgeven om voor een gratis DVD te zorgen met alle foto's...
      't Is van moeten ... maar met veel plezier gedaan natuurlijk

Als ik het hele verhaal lees dan vind ik de prijs per foto vrij hoog.
      Vooral als ik de omschrijving lees van wat men van plan is te fotograferen. Veel creativiteit valt er niet uit af te leiden.

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      ik kan zo'n beslissing goed begrijpen, maar
      het is wel doodjammer als de fotograaf van dienst zélf een
      hobbyist is die van dergelijke situaties geen kaas heeft gegeten
      en zijn materiaal amper kent.

bij het lentefeest van emma (m'n dochter) was er een groot
      "spectakel" in het capitool, en daar gold ook "geen foto's".
      situatie gelijkaardig aan een concert: amper licht, bewegende acteurs.
      de foto's zouden worden gemaakt door een "pro" en dan tegen kostprijs
      aangeboden worden aan de ouders van de gevierden ...

man man man ... zielig!
      van gans het spectakel zit er niet één bij die voor ons bruikbaar was.
      (bewogen, onaanvaardbare ruis, slechte composities, ...)

ik hoop dus dat ze op z'n minst de gevraagde fotografen even peilen naar
      de ervaring die ze hebben met het fotograferen in een kerk.

mm
      Ja, da's ook de vraag wie die "pro" dan is.
      Vorige week heb ik nog zoiets meegemaakt. Groots dansspektakel waar mijn dochter aan deelnam.
      Uitdrukkelijke vraag om niet te fotograferen wegens storend voor de voorstelling (terecht !) en wegens het feit dat er pro opnames (film en foto) gemaakt werden.

De filmmens ken ik en da's inderdaad een pro.
      Maar de fotomens stond daar show te geven met een prosumer in zeer lichtzwakke omstandigheden. En die pipo durft het aan om een pak geld te vragen voor foto's die de naam niet waard zijn. En dat is balen natuurlijk. Zijn foto's kan hij wat mij betreft op een plaats stoppen waar de zon nooit schijnt.
      Last edited by pendragon; 22 maart 2008, 11:30.
      Meer foto's op mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Wat de kostprijs van de foto's betreft, die lijkt misschien wel hoog, maar daarvan moeten er dus twee professionele fotografen betaald worden (die zelf ook belastingen moeten betalen), en het zijn niet alleen de werkuren in de kerk, achteraf komt er ook nog heel wat bij kijken (foto's bewerken, bestellingen opnemen, de foto's (laten)afdrukken, verzenden.....).
        .
        lijkt misschien we hoog DIT IS HOOG.

Laten we gewoon even een rekensommetje maken

45 kindjes : 2 foto's voor de ouderen en voor elk 1 van de grootouders
        samen is dat 4 foto's ( ik neem de goedkoopste)
        Totaal 74 euro per kind

45 x 74 euro is : 3330 euro.

Dit is voor iedere fotograaf 1665 euro voor 45 minuten foto's te trekken..... niet slecht verdiend.

Van nabewerking is hier geen sprake + foto's worden via internet afgemaakt... staat op de bestelbon van de foto's ( foto's worden ontwikkeld via een gekende internet site, evenwel zijn wij niet verantwoordelijk voor enig kleurverschil)
        Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
        De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
          Foto binnenkomst kerk : 18 euro
          Foto bij pastoor : 25 euro
          Groepsfoto : 20 euro
          Slik, zonder nabewerking en mogelijks afgedrukt bij foto.com aan 0.50 EUR voor een 20x30 ?

Over welk formaat van foto zou het trouwens gaan ?
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

lijkt misschien we hoog DIT IS HOOG.

Laten we gewoon even een rekensommetje maken

45 kindjes : 2 foto's voor de ouderen en voor elk 1 van de grootouders
            samen is dat 4 foto's ( ik neem de goedkoopste)
            Totaal 74 euro per kind

Dit is voor iedere fotograaf 1665 euro voor 45 minuten foto's te trekken..... niet slecht verdiend.

Van nabewerking is hier geen sprake + foto's worden via internet afgemaakt... staat op de bestelbon van de foto's ( foto's worden ontwikkeld via een gekende internet site, evenwel zijn wij niet verantwoordelijk voor enig kleurverschil)
            't enige wat ik weet te zeggen is dat 't een regelrechte schande is.
            Mocht het hier zo zijn, dan zou 'k die pastoor zeker eens goed m'n gedacht gaan zeggen, en niet nalaten 't eventueel te laten publiceren in de plaatselijke media. Als ze echt overtuigd zijn dat ze op die manier correct handelen, dan moeten ze de publicatie in de media zeker niet vrezen!

Mvg,
            Frederic

Comment

Voor een gevorderde amateurfotograaf als jij Leyton, is dit geen leuke oplossing.
              Maar stel je eens voor... 30 IXUSjes op de eerste rij een uur aan een stuk de kerk aan het volflitsen, niet bepaald de invulling van een communie dacht ik.

Als jij niet flitst, en niemand merkt het... neem het risico?
              flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                Voor een gevorderde amateurfotograaf als jij Leyton, is dit geen leuke oplossing.
                Maar stel je eens voor... 30 IXUSjes op de eerste rij een uur aan een stuk de kerk aan het volflitsen, niet bepaald de invulling van een communie dacht ik.
                Dat klopt, maar dat is nog geen reden om baggerkwaliteit (onbewerkt, goedkoop afgedrukt en weinig creatief) aan woekerprijzen van de hand te doen.

Mvg,
                Frederic

Comment

Rekenfoutje gemaakt? Ik denk eerder:

1110 per fotograaf, en 1110 voor den 'offerblok' (verwarmingskosten en zo hé).
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                    Dat klopt, maar dat is nog geen reden om baggerkwaliteit (onbewerkt, goedkoop afgedrukt en weinig creatief) aan woekerprijzen van de hand te doen.

Mvg,
                    Frederic
                    Uhm... Wel redelijk blijven hè: je hebt de foto's nog niet gezien..
                    Maar om te weten dat de prijs overdreven is hoef je de foto's niet te zien..

Comment

Dit is een elk jaar terugkerend topic ...

Het is niet meer dan logisch dat niet iedere ouder z'n eigen foto's kan lopen maken in de kerk. Laat het een sereen feest blijven, waar de nadruk op de kinderen ligt en niet op de fotografen en hun materiaal.

De gevraagde prijs is evenweel veeeeeel te hoog, zoveel is duidelijk.
                      De keuze van de fotograaf komt van de school en/of het oudercomité. Spreek met een aantal ouders af (hoe meer hoe beter) en leg flink wat druk op de schooldirectie en het oudercomité. Maak hen duidelijk wat de kostprijs van een dergelijke foto is, reken een winstmarge en vergeet het uurloon van de fotograaf niet. Op die manier bekom je een eerlijke prijs.

Of je al dan niet nu nog de school kan overtuigen om van fotograaf te veranderen (of dat je de fotograaf kan overtuigen om z'n prijzen aan te passen) hangt af van je overtuigingskracht en de goodwill van de schooldirectie.

Succes !
                      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                      BD0993BE
                      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                        Uhm... Wel redelijk blijven hè: je hebt de foto's nog niet gezien..
                        Maar om te weten dat de prijs overdreven is hoef je de foto's niet te zien..
                        Als je zelfs dat niet kunt garanderen, dan is dat al reden genoeg om geen zulke woekerprijzen te vragen.
                        Met zo'n prijzen laat je ze tenminste professioneel afdrukken waarbij er rekening gehouden wordt met kleurbeheer!!

Mvg,
                        Frederic

Comment

Binnen enkele weken zitten we met een comunnie van mijn broers zoontje. Er is mij gevraagd om de foto's te maken van de uitnodiging tot het feest.

Nu kregen wij een brief dat het verboden is om foto's te nemen in de kerk. Deze worden gedaan door 2 proffesionele fotografen en foto's moeten aangekocht worden via hun. ( Zelfs zit er al een prijslijst bij van de foto's en die zijn enorm duur) Verder staat ook in de brief, wanneer iemand deze regel overtreed onmiddellijk uit de kerk wordt gezet...

Kan dit zomaar?
                          Kunnen ze ons verbieden om foto's te nemen?

Vorig jaar deed mijn petekind haar comunnie en toen was het wel toegelaten en alles verliep rustig en netjes.

Er zijn al meerdere mensen die niet akkoord gaan met deze keuze en zal voor veel mensen een dure grap worden.

Kunnen ze ons echt verbieden foto's te nemen.
                          Hebben de ouders al schriftelijk toestemming gegeven dat er foto's van hun kinderen mogen gemaakt worden? Als een aantal ouders dit expliciet weigeren zal bij sommigen wel iets dagen. Een groepsfoto met de helft van de kinderen is niet leuk voor de pastoor. De beroeps, nou ja als je via een internetshop laten afmaken, is dat ook vervelend werken, ze moeten er dan goed opletten dat ze geen verkeerde foto's afmaken.

PS. Prijzen zijn "stevig".

mvg

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                            Hebben de ouders al schriftelijk toestemming gegeven dat er foto's van hun kinderen mogen gemaakt worden? Als een aantal ouders dit expliciet weigeren zal bij sommigen wel iets dagen. Een groepsfoto met de helft van de kinderen is niet leuk voor de pastoor. De beroeps, nou ja als je via een internetshop laten afmaken, is dat ook vervelend werken, ze moeten er dan goed opletten dat ze geen verkeerde foto's afmaken.

PS. Prijzen zijn "stevig".

mvg

Alain
                            Da's een goeie tip
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

bij ons op de parochie worden de foto's van het Vormsel ook door een pro genomen. Met telkens 50-100 vormelingen was het ooit inderdaad bijna vechten door ouders en vrienden die foto's kwamen nemen.

Bij de eerste communie vieringen heb ik trouwens nog altijd meer last van ouders die per se naar hun zoontje eens willen zwaaien als die een tekstje mag lezen vooraan en met alle man en macht diens aandacht proberen te trekken zodat het ventje de kluts kwijt is.

De beslissing om fotografen niet toe te laten om vooraan in de kerk te fotograferen werd genomen door een werkgroep die de vormselvieringen opbouwt en leidt. Bij de voorafgaande vergadering wordt de fotograaf dan ook uitgenodigd om te zeggen wat kan en niet kan, met sterke klemtoon op sereniteit en niet storen van de viering. En dat lukt redelijk goed. Wanneer hij toch zijn boekje te buiten gaat wordt hem dat vriendelijk gemeld, en dat werkt.

Als ik me goed herinner is de kostprijs 5€ per foto ... nog altijd veel geld vind ik ( want de foto's zijn niet écht heel artistiek ), maar al bij al toch beter dan een meute paparazzi die de kinderen belagen.

En ik zou zeggen : profiteer van de momenten voor en na de viering om zelf al je kaarten vol te schieten.
                              embee ::: nikon stuff

Comment

met andere ouders afspreken om geen "kerkfoto's" te kopen,als het niks opbrengt komen ze volgend jaar niet meer!
                                dit lost uw probleem nu niet op maar de volgende generaties zullen u dankbaar zijn!
                                grts; M

Comment

Working...
                                X