Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een enquête: witloof grond of hydro????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een enquête: witloof grond of hydro????

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Voilà se, een antwoord waarmee ik het volledig eens ben.
    Ik ben al tevreden dat ik niet de enige ben met deze mening.
    Ik waardeer zéker iedereen zijn mening maar of je het bij het rechte eind hebt betwijfel ik ten stelligste!!!
    Ik ben jaren grondteler geweest heb zelfs de nat.titel behaald maar door mijn aanhoudende rugproblemen ben ik moeten overstappen op hydroteelt.
    En ...ik geef het grif toe met gemengde gevoelens...mijn product was gekend op de veiling en nu moest ik willens ,nillens overschakelen...ook mijn echtgenote was argwanend...
    Toch heb ik de stap gezet en 2 jaar later had ik terug de nationale titel, maar nu met hydrowitloof...
    Nu wordt "grondwitloof" ook bijna het jaar rond verkocht, hetgeen technisch gezien echt onmogelijk is...maar jullie blijven het geloven, jullie proeven echt hét verschil, dat is dan jullie volste recht maar het is echt een subjectieve mening!
    Onlangs heeft "De Knack" nog een blindproef georganiseerd en daar bleek ook dat het niet te achterhalen was...spijtig dat jullie niet hebben kunnen deelnemen
    Ook de nationale proetuinen en de KUL hebben op dat vlak al onderzoeken verricht maar zijn ook tot de vaststelling gekomen dat het "droge stofgehalte" voor beide teelten in overeenstemming was maw je houdt niet meer witloof over na het stoven...beiden bevatten evenveel water...
    Dat de smaak van witloof verschilt is evident deze wordt in feite meer bepaald door de manier woaarop de wortel 4 maand lang werd geteeld, hoe hij de nodige voedingsstoffen heeft opgenomen(vgl maar met een tulpenbol)
    Alles is op dat moment aanwezig en of je die nu in de grond stopt of op een glaasje water je gaat een prachtige bloem krijgen...Net hetzelfde voor het witloof wél met die verstande dat je het tijdens de 21 dagen durende forcerie ook nog wat kan bijsturen (vooral dan naar temperatuur toe!)
    Zal misschien eens een SD moeten organiseren zodat het jullie allemaal wat duidelijker wordt
    Wandeling in de velden en achteraf 2 bedrijven bezoeken enerzijds een grondteeltbedrijf en anderzijds een hydrobedrijf.
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Comment

Ik ken ook mensen die het verschil niet proeven tussen een Stella en een Maes of Jupiller, het is een goed pintje zeggen ze.
      Net als frietjes, daar is ook een groot verschil mogelijk en toch zijn er die dat binnekappen van eender welke frituur.
      De ene hecht er meer belang aan dan de andere wat de smaak betreft en de ene proeft al beter een smaakverschil dan de andere.
      Ook in grondwitloof zit een groot verschil afhankelijk van waar het komt.
      Ik heb vandaag eens rondvraag gedaan bij verschillende mensen die ook wel weten wat witloof is ... laat ons zeggen die er mee opgegroeid zijn.
      Van iedereen kreeg ik net dezelfde antwoorden als wat ik in #18 en #27 en ik hoef er echt niet om te liegen hoor.
      Voor de rest moet iedereen maar kopen wat hij het liefste heeft ... er zullen wel twee meningen zijn en da's goed voor de commerce.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

hebben jullie het trouwens over wat wij hier Brussels lof noemen??
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Echt goed witloof haal je liefst zelf bij de boer, dan weet je tenminste dat het allemaal grondwitloof is.
          Nooit van 'boerebedrog' gehoord...?
          Ik heb 10 jaar in groenten en fruit gehandeld. 'k ging regelmatig bij boeren kopen. Zelf heb ik boeren hun partij witloof zien verscheiden zetten, en op het kleine deel van de bakken dekvellen met de vermelding 'grondteelt' zien leggen. 't was nochtans allemaal hetzelfde witloof

Het is zeker te herkennen, maar om dat hier zomaar eventjes uit te leggen in geschreven tekst lijkt me niet haalbaar. Ik herken beide soorten bijna blindelings, bij wijze van spreken. En qua smaak is er zeker een verschil.
          Bak beide soorten maar eens rauw in de pan. Je zal zien uit welke soort het meest vocht komt.

Mvg,
          Frederic

Comment

Ik weet welke de lekkerste is! Die van Aquarius; écht waar. Kan mij geen fluit schelen op welk substraat het gekweekt wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Ik weet welke de lekkerste is! Die van Aquarius; écht waar. Kan mij geen fluit schelen op welk substraat het gekweekt wordt.
              Beter reclame kan ik mij niet voorstellen
              Hoeveel komen en deze namiddag?
              D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
              BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                Beter reclame kan ik mij niet voorstellen
                Hoeveel komen en deze namiddag?
                Breng je ze ook aan huis, gelijk wij doen met onze producten?
                Ben hier vandaag 5 ton brandhout aan 't versjouwen naar vanachter .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Breng je ze ook aan huis, gelijk wij doen met onze producten?
                  Ben hier vandaag 5 ton brandhout aan 't versjouwen naar vanachter .
                  Hans je hebt goeie moed
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                    Ik heb 10 jaar in groenten en fruit gehandeld. 'k ging regelmatig bij boeren kopen. Zelf heb ik boeren hun partij witloof zien verscheiden zetten, en op het kleine deel van de bakken dekvellen met de vermelding 'grondteelt' zien leggen. 't was nochtans allemaal hetzelfde witloof

Het is zeker te herkennen, maar om dat hier zomaar eventjes uit te leggen in geschreven tekst lijkt me niet haalbaar. Ik herken beide soorten bijna blindelings, bij wijze van spreken. En qua smaak is er zeker een verschil.
                    Bak beide soorten maar eens rauw in de pan. Je zal zien uit welke soort het meest vocht komt.

Mvg,
                    Frederic
                    Slagers verkopen ook "water" Frederic.
                    De kolenhandelaars vroeger ook.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      hebben jullie het trouwens over wat wij hier Brussels lof noemen??
                      grt,bouk.
                      Klopt.
                      Spruitjes zou ook typisch Brussels zijn.
                      Tegenwoordig kan je zelfs "purpere" spruiten kopen...
                      Kinderen zouden die liever eten dan de gewone groene spruitjes.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Heb me tot dusver afzijdig gehouden in deze discussie.

Toch een korte reactie : vroeger (35 jaar geleden), placht ikzelf witloof "In volle grond" te telen. Dit was dan wel in lichtere, Kempense grond, maar wij hadden dan de gehele winter een voorraad van eigen kweek.

Later, ik spreek nu van ong. 25 jaar geleden, had ik een collega uit Winksele (Herent). Deze bezorgde mij en zijn andere collega's regelmatig echte, in de volle grond geteelde witlof.

Tegenwoordig, bij de groentenboer, of in de supermarkt, is 't al waterteelt dat de klok slaat. De kroppen zijn veel losser, bewaren niet meer zo lang, en de smaak is veel wateriger. Ideaal om een blad te vullen met garnalen (maar dan niet met de echte Vlaamse grijze, want dat is goud op hout...).

Het verschil tussen de twee soorten lof zie je ook bij de bereiding van onze nationale schotel : gegratineerde met ham : de volle grond-soort geeft een goed, lekker en droog resultaat, terwijl de andere (waterteelt) een natte smurrie oplevert...

Tot daar...

Mvg.
                        The bird is known by his note, a man by his word.

Comment

Nooit van eerlijke mensen gehoord?
                          Net als ze niet allemaal eerlijk zijn zullen ze ook niet allemaal bedriegers zijn.
                          Misschien probeert een vreemde boer mij wel in het zak te zetten maar niet de boer die je al 35 jaar kent. Ge moet het witloof gaan kopen de dag dat ze het uit halen, voor mij moet het niet perfect proper zijn en het beetje grond dat er dan nog aan hangt is ook geen probleem.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Nooit van eerlijke mensen gehoord?
                            Net als ze niet allemaal eerlijk zijn zullen ze ook niet allemaal bedriegers zijn.
                            Dat weet ik best, maar met jouw 'Echt goed witloof haal je liefst zelf bij de boer, dan weet je tenminste dat het allemaal grondwitloof is.' beweerde je wel dat ze allemaal supereerlijk zijn, wat ervaringsgewijs mij ook wat tegen de borst stootte. 'k heb al genoeg gezien...

Mvg,
                            Frederic

Comment

Dat weet ik best, maar met jouw 'Echt goed witloof haal je liefst zelf bij de boer, dan weet je tenminste dat het allemaal grondwitloof is.' beweerde je wel dat ze allemaal supereerlijk zijn, wat ervaringsgewijs mij ook wat tegen de borst stootte. 'k heb al genoeg gezien...

Mvg,
                              Frederic
                              Ik beweer zeker niet dat ze allemaal eerlijk zijn, gefoeffel heb je zekers en vast ook.
                              Maar als je het bij de boer zelf gaat halen terwijl ze het aan het kuisen zijn dan kan er nog niet veel gefoeffel tussen zitten hoor.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Hey juppekes

Deze morgen ben ik ook witloof gaan halen

Ik heb me natuurlijk laten vangen aan de prijs

Het was het merk flandria en op het eerste zicht zagen het er mooie uit.

Toen mijn vrouwtje ze begon te kuisen waren op de buitenste bladeren en die er onder veel plekken dus veel afval

Van 3kg nog 1.5kg over

Op de bakken stond geen enkele vermelding van teelt dus dan maar gevraagd aan de verkoopster

Die kon mij vertellen dat het hydro-witloof was €1.19/kg

Ze hadden ook nog grond-witloof maar die was veel duurder €2.99/kg

Ze hadden ook nog speciaal wit wit ofzo maar die was nog duurder

Nu moeten we ze nog opeten maar dat is voor morgen, dan zal ik zeggen of dat ze lekker waren of niet
                                Bootjes

Comment

Working...
                                X