Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een enquête: witloof grond of hydro????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een enquête: witloof grond of hydro????

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ook dit is soms zever, er zijn er die waterwitloof in zakjes durven steken en er grondwitloof op zetten of het mixen. Geldklopperij is dit.
    Echt goed witloof haal je liefst zelf bij de boer, dan weet je tenminste dat het allemaal grondwitloof is.
    Wijs me de Weg
    Vind zo maar eens een boer in Hasselt....
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Je hebt grondwitloof en opgeschoten witte kroppen dat uit water schieten, hetgeen ik geen echt witloof wens te noemen.
      Grondwitloof is gewoon heel anders van smaak, zoals gezegd normaal bitterder. Het is normaal ook vaster loof en heel dikwijls zijn de verkochte versies kleiner dan waterwitloof.
      Grondwitloof moet meer gekuist worden en daar gaat redelijk wat verloren van de krop waardoor het al direkt een paar blaadjes minder heeft dan dat waterwitloof.
      Meestal wordt waterwitloof geliefd door chiqué-madammen omdat het properder is, egalere kroppen heeft en daardoor meestal mooier oogt als garnituur.
      De kenners zullen altijd grondwitloof verkiezen, het smaakt gewoon veel beter en in eerste keuze zijn de kroppen trouwens ook heel schoon en gelijk. Het kost wel een stuk meer maar is zekers zijn geld waard.
      Maak eens gestoofd witloof, uw waterwitloof valt gewoon uiteen voor het gaar is.
      Het enige waar volgens mij waterwitloof goed voor is dat is om er hapjes mee te maken, een blaadje vullen met krab of dergelijke. Het witloof smaakt dan niet door en de rest behoudt zijn smaak. Dus ja, als garnituur alleen.
      Ja, ze noemen het hier allemaal waterwitloof omdat het op zichzelf bijna naar niets anders smaakt dan water, de rest van de smaak haal je uit de kruiden die je toevoegt.
      jij bent nu echt dé man die ik zoek!!!
      Blijkbaar ben je een echte kenner...of heb je u door de media zo laten bedotten???
      Tot 1995 werd er voor hydrowitloof en grondwitloof exact dezelfde prijs betaald op de veiling...dan pas is een grootwarenhuis met een campagne op de proppen gekomen en hebben ze kunstmatig de prijs opgedreven...en de consument is in de val gelopen...
      Nu ook worden er zogenaamde "minikropjes" verkocht tegen een "woekerprijs"
      ...
      Waar koop je nog je grondtomaten, je grondkomkommers...daar wordt geen onderscheid gemaakt, behalve als ze uit je tuin komen (die misschien gelegen is aan een drukke weg...gezondheid!!!
      ik wil je zéker niet overhalen, maar laat je ook niets wijsmaken...je mag gerust eens een kijkje komen nemen in Zonnegem...
      Witloof is een tweejarige plant en de wortel groeit voor de beide systemen gewoon een 4-tal maand op het veld;
      De soorten zijn practisch dezelfde (op en paar uitzonderingen na)
      Het verschil zit hem dus enkel in de zogenaamde forcerie
      Grondcultuur groeit op bijna evenveel dagen als hydro maar met het nadeel dat bij een tweede oogstperiode al héél wat chemische middelen moeten gebruikt worden om de grond "gezond, bacterievrij" te houden...bij hydro wordt steeds opnieuw met proper water (leiding, put,of regenwater) gestart wat het gebruik van chemische middelen drastisch beperkt!!!
      Over bemesting gaan we niet spreken want die is in beide gevallen hetzelfde...
      (Staat niet in het reclamefoldertje hé)
      Bitterheid en smaak worden bepaald door de manier van telen en dit reeds vanop het veld!!!
      Bitter witloof wordt bekomen door sterk (ttz bij hoge temp) te gaan forceren, wat ook nog eens een nefaste invloed heeft op de pitlengte...
      "Waterloof" dat uit elkaar valt bij het stoven??? of grondwitloof waar de pit tot 90% zit...beiden zijn niet te lusten...
      Besluit: Er bestaat héél goed hydrowitloof én ook héél goed grondwitloof maar het omgekeerde is ook een waarheid als een koe!
      Durf je een blindproef aan?
      D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
      BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rept Bekijk bericht
        Een goeie kameraad witloofboer beweerde bij hoog en bij laag dat er geen verschil was, natuurlijk deed hij aan watercultuur.
        Ik ben opgegroeid tussen de witloofboeren en kan u verzekeren dat mensen die weten waar ze mee bezig zijn zekers het verschil kennen.
        De smaak en de vastheid zijn zekers verschillend en in het grote voordeel van grondwitloof.

Probeer eens een krop grondwitloof en een krop waterwitloof van dezelfde grootte klaar te maken in dezelfde ketel. Gestoofd witloof zoals we zeggen.
        Kijk eens hoe snel het waterwitloof gaar is in vergelijking met grondwitloof.

Probeer dan eens witloof in de oven te maken, doe dit één keer met grondwitloof en één keer met waterwitloof. Maak alles identiek klaar met dezelfde ingrediënten. Bekijk van beiden het resultaat en zie hoe plat uw saus van het waterwitloof is door het watergehalte.

Maak twee porties rauw witloof klaar, een krop grondwitloof en een krop waterwitloof. Doe bij elke een beetje mayonaise zoals de meesten het doen en proef dan eens van beiden. Bij waterwitloof proef je enkel de smaak van de mayonaise, bij het grondwitloof proef je tenminste nog het witloof erdoor, inderdaad een iets bittere smaak.

Ja, het is drie keer als je het echt vergelijkt met elkaar.
        Misschien zijn er niet veel mensen die er aandacht aan schenken maar het verschil is er wel zekers.

En nogmaals, probeer eens grondwitloof van bij een echte witloofboer, zekers voor de bovenstaande test!
        Last edited by VerSeg; 11 januari 2008, 01:32.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Ook dit is soms zever, er zijn er die waterwitloof in zakjes durven steken en er grondwitloof op zetten of het mixen. Geldklopperij is dit.
          Echt goed witloof haal je liefst zelf bij de boer, dan weet je tenminste dat het allemaal grondwitloof is.
          Ook mijn collega "grondboer" durft wel een beetje aankopen bij zijn collega "hydroteler" als zijn teelt mislukt is... maar het blijft dan toch nog altijd (h)eerlijk???
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
            o
            Durf je een blindproef aan?
            Neen.
            Morgen ga ik witloof halen: waar moet ik op letten??
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Blijkbaar ben je een echte kenner...of heb je u door de media zo laten bedotten???
              Bitter witloof wordt bekomen door sterk (ttz bij hoge temp) te gaan forceren, wat ook nog eens een nefaste invloed heeft op de pitlengte...
              "Waterloof" dat uit elkaar valt bij het stoven??? of grondwitloof waar de pit tot 90% zit...beiden zijn niet te lusten...
              Besluit: Er bestaat héél goed hydrowitloof én ook héél goed grondwitloof maar het omgekeerde is ook een waarheid als een koe!
              Dit klopt als een bus.

Kleine propere kropjes zijn inderdaad de duurdere, er is ook meer werk aan.
              Veel mensen kiezen eerste keuze omdat het er schoner uitziet en anderen kopen tweede keuze omdat het goedkoper is.
              Voor de smaak moet je het niet doen, elke witloofboer heeft eerste keus en tweede keus en de selectie gebeurt alleen volgens de vorm van de krop, ze komen beiden uit dezelfde laag en hebben dus dezelfde smaak.
              En voor de rest, koop ook geen grondwitloof uit hoetsiploe want dan ben je ook gezien ... net als met ingevoerde druiven of aardbeien.
              Koop je in een grootwarenhuis, dan ben je al beter af met Belgisch grondwitloof maar dan nog weet je niet van waar het komt ... het is erg streekgebonden en zoals reeds gemeld durven ze foeffelen.
              Last edited by VerSeg; 11 januari 2008, 01:20.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ook mijn collega "grondboer" durft wel een beetje aankopen bij zijn collega "hydroteler" als zijn teelt mislukt is... maar het blijft dan toch nog altijd (h)eerlijk???
                Meer dan twintig jaar geleden heb ik ook al een boer dit weten doen maar hij verkocht het alleen door aan grossisten (veiling) en niet aan mensen die het bij hem zelf kwamen kopen.
                Slim zijn ze genoeg.

Natuurlijk is het zo dat de systemen met de jaren verbeteren en dat hierdoor de kwalitiet van het waterwitloof toeneemt. Langs de andere kant is er ook grondwitloof dat slechter wordt omdat ze wegens de hoge kosten niet meer volgens de beste manier bezig zijn. Zo kan het inderdaad wel zijn dat waterwitloof niet veel scheelt van grondwitloof.
                De reden dus waarom ik bij de boer zelf ga als ik wil dat het echt goed is, de prijs is dan ook eerlijker en de boer is er ook tevreden mee.

Uw nickname zal wel iets met die watercultuur te maken hebben zekers?

Voor de rest is het zoals met alles, mensen kopen een HiFi en vinden de klank uitstekend, kenners op het gebied daarentegen zullen al sneller de vraag stellen hoe ze daar kunnen naar luisteren.
                Met eten is het net zo, als je enkel de eetwaren uit een grootwarenhuis kent weet je meestal niet waar je echt moet op letten. Je eet het en de ene keer is het goed, de andere keer is het minder. Pech of geluk denken de meesten dan zonder verder de vraag te stellen waar het vandaan komt.
                Net als een steak de ene keer een goede smaak heeft en de andere keer een slechte, de ene keer mals is en de andere keer hard.
                Toch zijn er goede beenhouwers die altijd goed vlees hebben, niet omdat ze het beter kunnen snijden maar omdat ze van een betere leverancier kopen.
                En zo is het ook met witloof ...
                Last edited by VerSeg; 11 januari 2008, 01:39.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik ben opgegroeid tussen de witloofboeren en kan u verzekeren dat mensen die weten waar ze mee bezig zijn zekers het verschil kennen.
                  De smaak en de vastheid zijn zekers verschillend en in het grote voordeel van grondwitloof.

Probeer eens een krop grondwitloof en een krop waterwitloof van dezelfde grootte klaar te maken in dezelfde ketel. Gestoofd witloof zoals we zeggen.
                  Kijk eens hoe snel het waterwitloof gaar is in vergelijking met grondwitloof.

Probeer dan eens witloof in de oven te maken, doe dit één keer met grondwitloof en één keer met waterwitloof. Maak alles identiek klaar met dezelfde ingrediënten. Bekijk van beiden het resultaat en zie hoe plat uw saus van het waterwitloof is door het watergehalte.

Maak twee porties rauw witloof klaar, een krop grondwitloof en een krop waterwitloof. Doe bij elke een beetje mayonaise zoals de meesten het doen en proef dan eens van beiden. Bij waterwitloof proef je enkel de smaak van de mayonaise, bij het grondwitloof proef je tenminste nog het witloof erdoor, inderdaad een iets bittere smaak.

Ja, het is drie keer als je het echt vergelijkt met elkaar.
                  Misschien zijn er niet veel mensen die er aandacht aan schenken maar het verschil is er wel zekers.

En nogmaals, probeer eens grondwitloof van bij een echte witloofboer!
                  Mijnheer VerSeg,

Wij nemen eind september van hétzelfde veld een paar witloofwortels, we stoppen die in dezelfde frigo en laten die een drietal weken "narijpen"(omzetting van de suikers in de wortel)
                  Dan plaatsen we een tiental wortels in een schuur in de voorbereide grond (bemest met chemische meststof in mei) begieten die met water tot hij verzadigd is!!!bedekken hem niet meer met aarde (is uit den boze....)maar met een zwarte doek en gaan na een week de grond gaan verwarmen...alle 2à 3 dagen moeten we water geven na 21 dagen gaan we oogsten...
                  Diezelfde wortels plaatsen we in een bak en brengen er 3 cm water in dat dan 24u/24u wordt belucht en ververst dagelijks wordt nagekeken en eventueel met diezelfde chemische meststof wordt aangepast om de nodige EC te behalen...na 21 dagen gaan we oogsten...
                  Waar denk je nu dat het verschil kan liggen???
                  Enkel de temperatuur....maar dat is een enorm verschil...meer dan wat ook heeft die invloed op de kwaliteit én de smaak!!!
                  De grond heeft hier enkel 21 dagen gediend als medium waar de vezelwortels zich in ontwikkelden en waar ze uit het water de nodige voedingsstoffen konden opnemen, hetzelfde hebben ze gedaan in de trekbak maar daar hebben wel het voordeel dat we ook aan de omgevingslucht de temperatuur en luchtvochtigheid kunnen optimaliseren....
                  Ik breek het ene dus zéker niet af om het andere te bevoordelen zoals sommige grootwarenhuizen wél doen...
                  ik zou de reclame helemaal anders kunnen voeren en het grondwitloof echt de "grond in boren" maar ik heb ook aan die kant gestaan en geloof mij vrij hét is "echt arbeidsintensiever" maar daar ligt de consument niet wakker van...of je nu een koe melkt met een robot of met de hand...geen mens merkt het verschil..;( in feite wél, een robot is hygiënischer)
                  BD0290BE

Comment

bedekken hem niet meer met aarde (is uit den boze....)maar met een zwarte doek
                    Hmmm, nog boeren genoeg hier dat het met grond doen.
                    Moet bij watercultuur ook elke krop afzonderlijk gekuist worden (buitenste blaadjes afnemen) zoals bij grondwitloof dat met grond bedekt werd? Ik vermoed van niet maar kan mis zijn natuurlijk.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Neen.
                      Morgen ga ik witloof halen: waar moet ik op letten??
                      Héél moeilijke vraag!
                      Uiterlijk dat het nog fris oogt en zéker niet groen "uitslaat" (te lang onder kunstlicht heeft gelegen), dit tast de smaak zéker aan!
                      Qua vorm heeft het niet zoveel belang...is maar van belang wat je ermee van plan bent...rauw gesneden, mogen het behoorlijk dikke kroppen zijn, gestoofd een paar struikjes op een bord neem je voor het uitzicht beter wat kleinere...
                      De smaak...die proef je maar bij het eten net zoals bij sinaasappelen, appelen, peren, spruitjes...daar bestaat nog geen logo voor...Flandria zou reeds moeten voldoen maar beter is "Flandria Q" (Qualiti) (wordt aangeboden in "De Spar" niet in Delhaize of GB...
                      Als teler zijn we wél verplicht om aan te geven of het om hydro of om grondwitloof gaat (staat vermeld op de zijkant van het dekvel, hetgeen je practisch nooit te zien krijgt in een grootwarenhuis, nochtans eisen zij het in hun lastenboek!)
                      Indien je de mogelijkheid hebt koop bij een vaste voltijdse kweker, meestal heb je dan het jaar door ongeveer eenzelfde kwaliteit.
                      BD0290BE

Comment

Hmmm, nog boeren genoeg hier dat het met grond doen.
                        Moet bij watercultuur ook elke krop afzonderlijk gekuist worden (buitenste blaadjes afnemen) zoals bij grondwitloof dat met grond bedekt werd? Ik vermoed van niet maar kan mis zijn natuurlijk.
                        Percentage witloof dat echt met dekgrond nog gekweekt wordt is héél laag!
                        Het kuisen wordt bepaald door de kwaliteit die je wil halen...dit is ook voor beide systemen gelijk...
                        Voor Flandria volstaat het dat men tot 75% van de top kuist, voor Extra of Flandria Q moet men echt tot het bovenste blad gaan...met de smaak heeft dit niets te maken...in feite kuist men er op dat moment de sappigste bladeren van weg! maar dat wil nu juist het oog van de consument...
                        Alles perfect uitgesorteerd, even groot, even dik....precies of moeder natuur ze ook zo laat groeien ( ze worden niet in vormpjes gegoten hé)
                        BD0290BE

Comment

Geef mij maar grond.
                          Geef bedie soorten aan mij of mijn echtgenote en we zeggen u na stoven welke met op hydro en dewelke op grond werd gekweekt ! Zeker weten.
                          De grond is voller, diepere smaak en als je er een kom stooft, heb je er een groot pak over.
                          Op Hydro smelt dat als water (zelf gevonden) voor de zon en is er bijna niets meer over.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

Comment

moet er niet aan denken om maar een van beide te moeten proeven.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              Geef mij maar grond.
                              Geef bedie soorten aan mij of mijn echtgenote en we zeggen u na stoven welke met op hydro en dewelke op grond werd gekweekt ! Zeker weten.
                              De grond is voller, diepere smaak en als je er een kom stooft, heb je er een groot pak over.
                              Op Hydro smelt dat als water (zelf gevonden) voor de zon en is er bijna niets meer over.
                              Voilà se, een antwoord waarmee ik het volledig eens ben.
                              Ik ben al tevreden dat ik niet de enige ben met deze mening.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Mijn ouders kweken die dingen gewoon zelf : uiteraard op grond, en je mag zeker zijn dat er niets beter smaakt dan zelf gekweekte "checons" ;-)...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X