Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een enquête: witloof grond of hydro????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een enquête: witloof grond of hydro????

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Het was het merk flandria en op het eerste zicht zagen het er mooie uit.
    'Flandria' is een keurlabel. In eerste instantie zou je kunnen denken dat dat een garantie voor kwaliteit is, maar als je eens kijkt in welke omstandigheden de boeren hun Flandria-produkten aanvoeren naar de veiling (open en bloot, dikwijls in volle zon), dan heb ik daar andere bedenkingen bij

En als je de produkten van ons Flandria-label eens vergelijkt met dat van 'The Greenery' (het keurlabel in Nederland), dan merk je dikwijls een hemelsbreed verschil, waarbij Flandria aan het kortste eind trekt.

'k vind het voor iemand als mezelf met jaren ervaring in de sector heel moeilijk te weten wat te kopen om kwaliteitszekerheid te hebben, laat staan voor een leek. 'k zie heel vaak in de supermarkt eetsinaasappelen (navel) die verkocht worden als persinaasappelen en persinaasappelen (Salustiana) die verkocht worden als eetsinaasappelen, en dit tergelijkertijd.

Mvg,
    Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      'Flandria' is een keurlabel. In eerste instantie zou je kunnen denken dat dat een garantie voor kwaliteit is, maar als je eens kijkt in welke omstandigheden de boeren hun Flandria-produkten aanvoeren naar de veiling (open en bloot, dikwijls in volle zon), dan heb ik daar andere bedenkingen bij

En als je de produkten van ons Flandria-label eens vergelijkt met dat van 'The Greenery' (het keurlabel in Nederland), dan merk je dikwijls een hemelsbreed verschil, waarbij Flandria aan het kortste eind trekt.

'k vind het voor iemand als mezelf met jaren ervaring in de sector heel moeilijk te weten wat te kopen om kwaliteitszekerheid te hebben, laat staan voor een leek. 'k zie heel vaak in de supermarkt eetsinaasappelen (navel) die verkocht worden als persinaasappelen en persinaasappelen (Salustiana) die verkocht worden als eetsinaasappelen, en dit tergelijkertijd.

Mvg,
      Frederic
      Sorry Frederic maar hélémaal niet mee eens...
      Wil met u morgenvroeg eens de veiling Brava gaan bezoeken en dan mag je van mij eens aantonen wat je daar beweert...
      Ik oogst mijn witloof en nog geen kwartuur later staat het reeds in de frigo aan 5°C.
      Het wordt naar de veiling gebracht in een "gesloten" aanhangwagen en binnen het half uur staat het terug direct in de frigo van de veiling aan 5°C
      Ons Belgisch lastenboek is een van de strengste en regelmatig hebben we niet afgesproken controles (ja soms meermaals per maand), de verslagen mag je altijd eens komen inkijken...
      Daarnaast krijgen we van de "afzetdienst" nog eens controles waar we zelf nog moeten voor betalen ook
      Daarnaast betalen we nog een jaarlijkse bijdrage voor de "voedselveiligheid" en worden we voor EurepGap nog eens jaarlijks op het bedrijf gecontroleerd door een externe firma om onder het Flandrialabel te mogen leveren...
      Daarnaast zijn er periodiek,onaangekondigde controles naar residu toe( verslagen kan je ook inkijken);
      Ik ben er 100% van overtuigd dat je als Belg, wat de belgische productie aangaat optimaal wordt beschermd!!!
      Wat Nederland betreft kan ik maar één ding zeggen...hun witloofmarkt wordt door onze Belgische veilingen ondersteunt...moet je maar eens komen kijken naar Brava...de "vroegmarkt" in Brussel, Mechelen....
      Als producent van Flandria blijf ik na leveringsdatum nog steeds 5 dagen verantwoordelijk voor de kwaliteit ook al weet ik niet wat er na dat ik het heb geleverd er nog mee gebeurd.
      Als jij het dus aankoopt en het een paar uur in je warme auto laat liggen wat kan ik als producent daar aan doen???
      Maar op het moment van levering moet het wél "pico bello" zijn daar wordt streng op gekeurd, kroppen worden zelfs doormidden gesneden om de pitlengte na te gaan. Hoe mooi en fris je witloof ook mag zijn als het innerlijk niet in orde is wordt het gewoonweg afgekeurd met alle gevolgen vandien

Als ik achteraf witloof in de winkelrekken zie liggen "bloedt" mijn hart, want ik heb er met hart en ziel aan gewerkt om een keurig product op de markt te brengen en dat wordt dan op een paar uur tijd volledig teniet gedaan

Arme wetgeving ...of wetgeving van de sterksten
      Enkel de consument wordt meermaals echt bedrogen...
      D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
      BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
        Wil met u morgenvroeg eens de veiling Brava gaan bezoeken en dan mag je van mij eens aantonen wat je daar beweert...
        Hoe het met de Brava-veiling zit weet ik niet. Ik had het over het zeilen en reilen rond de REO-veiling. Groenten worden er zeer vaak aangevoerd in open aanhangwagens, winter en zomer.
        Ook de keuringen heb ik serieus m'n bedenkingen bij.
        Grote aanvoerders van aardbeien worden vaak blind gekeurd, ondanks de dikwijls minderwaardige kwaliteit volgens de aangeboden klasse!
        Ben je dan juist koper van zo'n lot en je roept er een keurder bij, deze ziet wie de aanvoerder is, dan word je vaak in het ongelijk gesteld en geven ze het voordeel aan de producent.
        't is niet voor niks dat de dezelfde kwaliteitsklasse aangeboden op de veiling van Mechelen (Sint-Katelijne-Waver) stukken kwalitatiever is dan z'n Roeselaars broertje. Vaak wordt ook veel meer geboden voor Mechelse produkten. Zelf was ik dan ook een serieus voorstander van Mechelse groenten en aardbeien uit Hoogstraten. De consument kon vaak het prijsverschil niet vatten, maar eens ze dat gekocht hadden was de kwaliteitsbewustere klant er toch voor gewonnen.

En wat die 5 dagen na verkoop verantwoordelijkheid betreft, dat kan allemaal wel zijn. Maar tegen wie moet een klein- of groothandelaar reclameren als hij 5 of 10 kisten gekocht heeft waarvan de kwaliteit te wensen over laat...? Moet hij dan naar de veiling stappen en z'n beklag gaan doen...? Ze zullen hem graag zien komen...

Nu ja, 't is een onderwerp waar lang over gediscussieerd kan worden, maar zelf heb ik genoeg gezien.

Comment

... Bestaat er dan ander witloof dan dat van uit ons ma haren witten bak ???

Ik zie haar regelmatig sleuren met enkele grote zakken wortels...
          Ze steekt dat dan in die aarde die in die witte bak zit ( de ene tegen de andere ) .
          En een bruin kartonvel erover en dan in de kelder met die zware bak...
          Na een paar weken zie ik haar dan af en toe eens met een mes in de kelder kruipen en komt ze met witloof naar boven Vroeger dacht ik dat ons ma kon toveren
          Ze kan zelfs 2 keer witloof hebben van dezelfde wortel ( dat zijn toeren he ! )...
          De 3e keer is het meer een lelie dan witloof, maar ingeval van oorlog zouden ze ook nog smaken denk ik
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

@aquarius

Het hoofdtopic is toch "Een enquête: witloof grond of hydro????"
            Dus, wordt hier veel gediscuteerd over de bewandelde wegen.

Ik geloof vrij en ben daar 100% van overtuigd dat, je kennende, de taal als witlofboer met volle enthousiamse doet en dat in je teelt, (grond of hydro) een deel van je hart zit.
            Ik geloof dan ook vrij dat je aangeboden waren goede waren zijn waar je terecht U kan tegen zeggen en dat ze lekker zijn.
            Ik vind het sneu dat inderdaad, door de personen die na de teelt zitten tot aan de kassa waar je als klant je witlof afrekent, er gefoefel, al dan niet opzettelijk bestaat. Dit schaadt je als producent.

Neemt niet weg, dat we, en onze famlie eet nogal veel witlof, een verschil merken tussen de grondteelt en de hydroteelt. Laat ik dan ook hierbij direkt melden dat dit uiteraard niet echt wetenschappelijk is.
            We halen ons witlof rechtstreeks bij producenten en daar merken we zelfs kleine verschillen in smaak al naar gelang de producent.
            Inderdaad, en bij hydro en bij grond, zal ook de bodemgesteldheid, de mineralen en meststoffen hierin een rol spelen. En misschien gelukkig maar.

Wat wil ik nu bewijzen ? Niets, alleen dat je inderdaad je best doet en het siert je om je eigen producten te verdedigen en dit op een correcte en terechte manier.
            Misschien die sd bij je thuis houden ? Voor mij mag je dan in elk geval een 4-tal kropkes in stukjes snijden, zonder mayonaise, rauw, met een paar druppelkes walnootolie ... Ik zal ze met plezier smaken,

En, doe zo verder, een eerste prijs halen doe je niet zomaar !
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Hey juppekes

De witloof is op

En als het nu grond of hydro was het heeft ongelofelijk gesmaakt
              Bootjes

Comment

Mmmm.... met al dat gepraat over witloof. Ik zal hier een beetje verder (veiling Kampenhout-sas) eens moeten binnenstappen.
                BTW, ik eet witloof het liefst rauw!
                Dat we ze nog lang mogen "trekken".
                Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  ...met een paar druppelkes walnootolie ...
                  Voor of na de dubbelblind test tussen hydro en vollegrond teelt?

Comment

Hey juppekes

De witloof is op

En als het nu grond of hydro was het heeft ongelofelijk gesmaakt
                    Dat is eigenlijk het voornaamste
                    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                    BD0290BE

Comment

Heb deze discussie met veel plezier gelezen...
                      Of het nu grond of hydrocultuur is: 1 ding staat vast: witloof is gewoon superlekker! Ik heb het net nog zelf klaargemaakt: overheerlijk gebakken op de pan en zelfs een heel klein beetje vocht moeten toevoegen zodat het niet zou aanbakken (ook al was het hydroloof).

2 weken geleden heb ik nog met iemand gesproken die net van ons witloof gegeten had... ze kent ons niet zo goed maar wist me toch te vertellen dat die ze die pure smaak van grondwitloof direct had herkend! Hilarisch toch? Als je weet dat het witloof van Aquarius gekweekt is in volle water

Iedereen heeft hierover zijn eigen mening en die gaan we zeker respecteren!
                      Verder wens ik jullie allemaal nog veel smaakvolle gerechten in 2008 met een stronkje witgoud erbij natuurlijk!

Een gepassioneerde hydrocultuurdochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        hebben jullie het trouwens over wat wij hier Brussels lof noemen??
                        grt,bouk.
                        Inderdaad.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Hey juppekes

Vandaag waren het hesperolletjes met witloof

Deze keer kwamen ze van de lidl en ze waren zeeeeeeeeeer lekker

Ik weet wel niet of het grond of hydro was, het was niet vermeld in de winkel.

Deze keer zijn we wel slimmer geworden, de buitenste blaadjes gaat mijn vrouwtje soep van maken zo hebben we twee keer eten

Op de verpakking stond brava geloof ik
                          Bootjes

Comment

Ik weet wel niet of het grond of hydro was, het was niet vermeld in de winkel.
                            Neem het maar van mij aan: als 't grondteelt zou zijn, dan zouden ze 't wel duidelijk vermeld hebben in de winkel

Mvg,
                            Frederic

Comment

Grond of Hydo, als er maar geen suiker op gedaan word, wat een zonde.

Zoals ik het doe, opkuisen, overlangs splitsen, harde kern iets of wat verwijderen (het zgn bittere stuk, niet altijd maar kom), flinke klot bakboter laten warm worden, aanbakken (met caramelisatie en veel peper, dus bruine blaadjes mogen) tot er echt warmte in zit, blussen met een halfglaasje wijn en wat water, op zachter vuur nog wat laten 'rijpen' gedurende 10 minuten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                                Grond of Hydo, als er maar geen suiker op gedaan word, wat een zonde.
                                Als jij er zelf niet moet van eten zie ik de zonde er niet van in . Moeit in uw eigen bord .

Comment

Working...
                                X