Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Engelstalige termen...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Engelstalige termen...

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
    The use of English technical terms is inevitable. In every walk of life. There is no way we can avoid it.
    Inderdaad, zo is het nu eenmaal.

Met vriendelijke groenten,
    Brilliant

Sommige engelstalige termen zijn gewoon gemakkelijker in gebruik. Dat overnemen ligt trouwens ook bij iedereen anders. Ik zal zelden shutter speed gebruiken omdat ik vind dat sluitersnelheid goed klinkt. De afkorting DOF daarentegen vind ik veel handiger dan scherptediepte.

Je kunt trouwens ook overdrijven in het vertalen, cfr. "doezelaar" en "elektronische post".

En aan de TS: onthoud dat het "maar" een internetforum is. Het gemiddelde grammatisch niveau ligt hier nog relatief hoog in vergelijking met andere fora.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ja!! Dat ergert mij ook enorm...... Als ik op een taalforum zou aan't lezen zijn...!!!!!
      Maar hier handelt het niet over taal en schrijfwijze ,maar om een gemeenschappelijke hobby, nl fotografie en alles wat daarbij komt kijken.
      Als iedereen een beetje z'n best doet verstaan we elkaar allemaal !
      MET of ZONDER taalperikelen !!!!!!!!!!

MVG, wimV.

Comment

Is een 'zaagtopic' ook geen goed idee voor dit forum ? Heb er ergens bij de buren iets van gelezen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht

Als er in een voor de rest perfecte Nederlandse zin DOF staat, dan lees ik dat als dof (= duf, mat, enz.) Ben je meteen je draad kwijt. Ik toch...
          Laten we dan D. O. F. schrijven

Dat is dan niet duf, mat, enz
          Bootjes

Comment

'k Heb niet alles gelezen,mss kan dit je helpen.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimV Bekijk bericht
              Ja!! Dat ergert mij ook enorm...... Als ik op een taalforum zou aan't lezen zijn...!!!!!
              Maar hier handelt het niet over taal en schrijfwijze ,maar om een gemeenschappelijke hobby, nl fotografie en alles wat daarbij komt kijken.
              Als iedereen een beetje z'n best doet verstaan we elkaar allemaal !
              MET of ZONDER taalperikelen !!!!!!!!!!

MVG, wimV.
              Als we elkaar niet zouden verstaan of elkaar niet zouden begrijpen
              dan zou dit onderwerp geen enkele reactie krijgen
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kruger Bekijk bericht
                jazeker, mijn punt: mensen ergeren zich veel te snel over pietluttigheden
                Ik weet nog zo vlug niet of dit pietluttigheden zijn...

Ik denk dat het één van de grootste waarden van het Belgische volk is (naast hun grootmoedigheid ) dat we goed gebekt zijn om snel verschillende talen te leren en te spreken. Zelfs de Walen doen het, denk ik, in taalkennis beter dan onze Noorderburen. Dat is een troef, en die moeten we als volk uitspelen...
                Niettemin: als een buitenlander me hier in B aanspreekt in zijn/haar taal, dan negeer ik hem/haar straal. Het minste wat ik verwacht van die man/vrouw is dat hij/zij minstens de etiquette heeft om mij te vragen of ik toevallig zijn/haar taal spreek. Indien zo dan zal ik me zelfs uitsloven om talen te spreken die ik in feite niet ken...

En voor de rest: als we als volk ooit nog willen blijven bestaan met onze cultuur en onze waarden dan vind ik het van het grootste belang dat we onze taal koesteren. Ik weet dat taal evolueert, en daar is op zich niks mis mee, maar klakkeloos anderstalige termen overnemen (onder het mom van alle redenen die hierboven zijn aangehaald) terwijl er een correcte Nederlandstalige term voor bestaat vind ik ronduit dom. Momenteel worden er wereldwijd een 6000 talen gesproken. Daarvan zijn er zeker 4000 met uitsterven bedreigd. Ik zeg je: je cultuur verdwijnt met je taal...

Als ik het over de politieke boeg zou willen gooien (maar ik weet dat dat gevoelig kan liggen): ik erger me ook aan politici die ronduit voor de splitsing zijn van België, maar moeite hebben om één rechte zin Nederlands te spreken...
                http://www.digifotofreak.nl

Comment

maar;
                  fotograven is er écht over
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

Ik denk dat het één van de grootste waarden van het Belgische volk is (naast hun grootmoedigheid ) dat we goed gebekt zijn om snel verschillende talen te leren en te spreken. Zelfs de Walen doen het, denk ik, in taalkennis beter dan onze Noorderburen. Dat is een troef, en die moeten we als volk uitspelen...
                    Niettemin: als een buitenlander me hier in B aanspreekt in zijn/haar taal, dan negeer ik hem/haar straal. Het minste wat ik verwacht van die man/vrouw is dat hij/zij minstens de etiquette heeft om mij te vragen of ik toevallig zijn/haar taal spreek. Indien zo dan zal ik me zelfs uitsloven om talen te spreken die ik in feite niet ken...

En voor de rest: als we als volk ooit nog willen blijven bestaan met onze cultuur en onze waarden dan vind ik het van het grootste belang dat we onze taal koesteren. Ik weet dat taal evolueert, en daar is op zich niks mis mee, maar klakkeloos anderstalige termen overnemen (onder het mom van alle redenen die hierboven zijn aangehaald) terwijl er een correcte Nederlandstalige term voor bestaat vind ik ronduit dom. Momenteel worden er wereldwijd een 6000 talen gesproken. Daarvan zijn er zeker 4000 met uitsterven bedreigd. Ik zeg je: je cultuur verdwijnt met je taal...

Als ik het over de politieke boeg zou willen gooien (maar ik weet dat dat gevoelig kan liggen): ik erger me ook aan politici die ronduit voor de splitsing zijn van België, maar moeite hebben om één rechte zin Nederlands te spreken...
                    De Belgische taal ?
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

@Rob: don't mind me writing in Dutch?

Before I ever posted to BD, I mailed Jaja to ask if he minded me joining in, in English. He welcomed my contribition with open arms. I think If I'd written in Chinese he'd have reacted the same too.
                      Ben ik eigenlijk nog niet zo zeker van... In elk geval: er zouden slechts weinigen je verstaan.

Maybe I should post here in Dutch/Flemish.. On the other hand, using my mother-tongue is my trademark and people who know me also know that I do speak a sort of AngloWetterFlemish.

What does really irritate me though, and BD is a great place for it, is the way that people are so keen on pointing out the typos and use of dialect within their own language yet people tollerate me (or ignore me) for typing and typoing. On the other hand, It works on my nerves when I read other English forums and the use of English demolished by the residents of the US of A.
                      Ik denk niet dat er veel mensen zo onderlegd zijn in de Engelse taal om spellings- en schrijffouten op te merken. Ik in elk geval niet.

The use of English technical terms is inevitable. In every walk of life. There is no way we can avoid it

Tollerance is the key.
                      Zie hierboven...

Met vriendelijke groenten,
                      Rob.

Comment

Hey juppekes

Espio'ke, Optio'ke, MX'ke, KX'ke, Program A'ke, A3'ke, MZ-S'ke en 2 ist D'kes, meer heeft ne mens ni nodig...

Dit is toch ook geen mooi Nederlands, ofwel

En daar begrijp ik nu eens de helft niet van

Sorry, kon het niet laten
                        Bootjes

Comment

Ben ik blij dat ik DOF mag typen, scherptediepte is lang hoor als je maar met 2 vingers typt en soms moet zoeken achter de juiste toets....
                          Mvg. Renzowoef
                          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                            Hey juppekes

Espio'ke, Optio'ke, MX'ke, KX'ke, Program A'ke, A3'ke, MZ-S'ke en 2 ist D'kes, meer heeft ne mens ni nodig...

Dit is toch ook geen mooi Nederlands, ofwel

En daar begrijp ik nu eens de helft niet van

Sorry, kon het niet laten

Dat is dichterlijke vrijheid... Ik zie dat ik dat trouwens moet aanpassen: er is ondertussen nog een k10D'ke bijgekomen...

Comment

Hahaha, neen, ik lach jou niet uit hoor maar die laatste paragraaf
                              wil ik maar al te graag omzetten naar:
                              de meeste politici die tégen de splitsing zijn kennen maar één taal

Ik ben het verder helemaal eens met jouw uitleg.

Als je ziet, leest en hoort wat andere mensen die in België wonen
                              allemaal doen om hun cultuur te beschermen zoals godsdienst, kleding
                              of andere gebruiken.
                              Persoonlijk vind ik dat wij van die mensen veel kunnen leren...
                              En op de eerste plaats is dat de mentaliteit.

Dat men hier er nogal licht over heen gaat, vind ik ook geen respect meer
                              hebben voor het verleden of onze geschiedenis.
                              En dan heb ik het over de geschiedenis van onze mensen.

Die tweede Belgische taal of het Frans is voor mij toch, altijd het symbool
                              geweest van onderdanig moeten zijn of van vernedering.
                              Ik kan het ook anders zeggen: "Hard werken, niets verdienen en vooral uw mond houden".
                              Ik ben wat O.T. bezig maar wilde het gezegd hebben.
                              Vanaf 1950 is het verbeterd...
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Vanaf 1950 is het verbeterd...
                                Juist... En laten we het asjeblieft zo houden...

Comment

Working...
                                X