Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale Flitscamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Digitale Flitscamera

Op "De Standaard Online" las ik een artikel over de digitale flitscamera. Over het nut of onnut van die dingen gaan we het nu even niet hebben. Wat echter wel een interessante passage was:

De camera's kunnen bovendien continu snelheden opmeten zonder te flitsen
    Bedoelen ze hier dan gewoon anonieme statistieken mee? Anders kan die nummerplaat toch (veelal) niet leesbaar zijn?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20112007_042
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Re: Digitale Flitscamera

Geen idee of het vergelijkbaar is met het engelse systeem, maar daar filmen de camera's continu. Op de beelden wordt beeldherkenning gedaan en de nummerplaat wordt eruit gehaald. Enkele letters/cijfers voor en achter worden weggelaten en dan wordt er een hash (*) berekend. Van 2 camera's die een gekende afstand van elkaar staan worden de hashes vergeleken en zo wordt een gemiddelde snelheid over dat stuk weg berekend.

Wordt daar gebruikt voor file herkenning.

(*) een hash is een wiskundige formule. Die wordt zo gekozen dat een bepaalde nummerplaat zeker een andere waarde geeft elke andere, maar langs de andere kant niet mogelijk is om terug te rekenen. Dit wordt gedaan om het anoniem te maken en toch zeker te zijn dat dezelfde nummerplaat langs beide kanten vergeleken wordt.

Comment

Ik denk dat ze bedoelen dat snelheidsmeting en camera twee aparte toestellen zijn. Maw is de CF kaart vol, dan worden er toch nog snelheidsstatiestieken naar een HDD geschreven.

Comment

Die snelheidsmetingen voor de statistieken doen ze al veel langer.
        Als je ergens zo'n aanhangwagentje ziet staan met "u rijdt te snel", of iets dergelijks, dan zit er daarin meestal ook een apparaat dat alles registreert.
        Dan weten ze waar en wanneer ze met een anonieme wagen moeten flitsen, om zoveel mogelijk hardrijders te kunnen beboeten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Die snelheidsmetingen voor de statistieken doen ze al veel langer.
          Als je ergens zo'n aanhangwagentje ziet staan met "u rijdt te snel", of iets dergelijks, dan zit er daarin meestal ook een apparaat dat alles registreert.
          Dan weten ze waar en wanneer ze met een anonieme wagen moeten flitsen, om zoveel mogelijk hardrijders te kunnen beboeten.

Alleen zijn die metingen natuurlijk niet correct: Als ik zo'n dingen zie ga ik veelal opzettelijk sneller rijden, als er een anonieme wagen staat zal -veelal- zonder erg passeren. (tenzij het in zo'n gemeente is die niet liever wil dan heel haar grondgebied converteren naar Zone 30, maar daar blijf ik zoveel mogelijk weg).

Het zou beter zijn mochten die statistieken gebruikt worden om de snelheidsbeperkingen te bepalen (veel voertuigen te snel, weinig ongevallen => beperking omhoog. Veel voertuigen te traag => beperking omlaag). Hoewel deze metingen ook weer correct geinterpreteerd moeten worden: tijdens de spits zijn er waarschijnlijk zeer veel trage metingen...

Ik heb vandaag wel gelezen dat de rollekes 400 foto's nemen en de digitale 1000 (waarschijnlijk mogen ze niet gewoon naar de Fnac een kaartje gaan kopen, maar moet dat eerst door allerhande instanties goedgekeurd worden).
          ---

Comment

Die metingen hoeven niet 100% juist te zijn, ze dienen alleen maar om te kijken of er op die plaats veel overtredingen gebeuren. Een geijkt meetapparaat is veel duurder, en moet ook geregeld gecontroleerd worden (wat ook weer geld en tijd kost).

Als ze de snelheid zouden aanpassen aan die statistieken, dan zou je s'nachts héél snel mogen rijden door een bebouwde kom. Ik probeer mij gewoon aan de snelheidsbeperkingen te houden, maar daarmee zijn lang niet alle automobilisten het eens, vooral s'nachts niet. Als je ziet hoe kort ze dan achter mij komen rijden, en welke kuren ze soms uithalen om toch maar voorbij te geraken. Ik probeer zo te rijden dat ik geen overtredingen moet betalen, dat de "bebouwde kom" op sommige plaatsen véél te lang is, daar kan ik niets aan veranderen. (Het is niet omdat iemand die achter mij rijdt, dat die sneller wil, dat ik daarvoor een overtreding moet begaan, want het is net op die plaatsen dat er het meest geflitst wordt.)
            Die borden zijn er geplaatst in opdracht van de gemeentebesturen waarvoor de mensen zelf gekozen hebben (je hebt er dus eigenlijk ook zelf voor gekozen). Door een andere straat mag je altijd veel sneller rijden dan door je eigen straat, zo redeneren ook heel veel weggebruikers. In je eigen straat kunnen er wel eens kinderen rondlopen, in een vreemde straat gebeurt dat blijkbaar nooit.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
              ...en de digitale 1000 (waarschijnlijk mogen ze niet gewoon naar de Fnac een kaartje gaan kopen, maar moet dat eerst door allerhande instanties goedgekeurd worden).
              Als het is zoals andere fotografie van bewijs in strafzaken, dan is voor digitale fotografie het RAW-formaat verplicht. Heeft iets te maken met het recupereerbaar zijn van het origineel. 1.000 RAW opnames vereisen toch al ietwat aan kaartje.
              De beperking tot 1.000 opnames snap ik echter niet. Waarom worden de data niet direct doorgestuurd, via kabel, naar het bureel ? Dat zou vandaag de dag toch maar een kleintje mogen zijn...

Wat de aankopen betreft dient voor elke aankoop een aanbesteding te gebeuren en ja... FNAC komt in aanmerking, als ze 't goedkoopst kunnen leveren, met een degelijke garantie en service.

Mvg

Comment

Die kabel vraagt meer infrastructuur en organisatie dan je zou kunnen vermoeden...

Daarenboven moet er ook maandelijks worden afgedragen (aan bvb Belgacom) voor die kabel. Daarnaast moet die transmissie dan nog beveiligd zijn: je wil niet dat een of andere hacker zomaar even kan gaan aftappen wie waar te snel reed (en bvb je voor grof geld gaat afpersen omdat je ergens anders was dan wat je je vrouw gezegd hebt).

Als ik de aanpak inzake elektronisch stemmen zie, zie ik zoiets liever niet gebeuren

@Black_Bandit:
                Ik probeer mij meestal ook min of meer aan de snelheidsbeperkingen (op 10-15kmh na) te houden, en meestal nagenoeg op de letter "waar niemand er zich aan houdt": de kiezers mogen idd zelf de nadelen ervaren van hun kiesgedrag!

Daarentegen word je soms nogal gehaast als je een trein te halen hebt en je eerst kilometers achter een of andere "koeffeleir" gehangen hebt die het nodig vond om de 50kmh zeker niet te overschrijden (al mag je 90kmh) en alle rode lichten je tegen zitten. Je kan natuurlijk eerder vertrekken, maar voor hetzelfde geld ben je dan veel te vroeg (en dan zal die trein uiteraard ook nog eens vertraging hebben).
                ---

Comment

Working...
                X