Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Ik rij sinds 5 jaar met een Mazda 626, gekend als de betrouwbaarste wagen op de markt. M'n vrouw rijdt met een Renault Megane CC met (haast) alle elektronische toeters en bellen en ... gekend als één van de minst betrouwbare wagens op de markt. Tot nog toe hadden we met geen van de twee wagens problemen. Ik weet echter wel wat m'n favoriete wagen is: de Renault! Rijdt veel stiller, heeft meer vermogen met een kleinere cilinderinhoud (minder taksen) en de toeters en bellen heb je niet echt nodig, maar ze zijn wel handig (automatische ontsteking van lichten, ruitenwissers, geen sleutel, keycard ergens in je zakken hebben is genoeg, automatisch verluiden of verstillen van de radio/cd bij trager of sneller rijden, boordcomputer ...). Je kan het samenvatten in "meer rijplezier".
Het is dan ook niet moeilijk dat de Mazda betrouwbaarder zal blijken te zijn: er is gewoon niets aan: een (goede) motor en voor de rest is het het type wagen die Renault 20 jaar terug reeds maakte. Je kan het vergelijken met Russische helikopters, die blijven ook vliegen hoe weinig onderhoud je er ook aan doet omdat ze gebasseerd zijn op "oude" technologie die zijn betrouwbaarheid bewezen heeft. Blijkt dat dit type toestellen ideaal zijn voor ontwikkelingslanden.
Indien iedere autobouwer echter zo zou redeneren, dan zou je geen vooruitgang zien.
De betrouwbaarheid van Mazda is nogal bekend en toch krijg je voor die wagen geen roeste nagel indien je hem tweedehands verkoopt ... het zegt genoeg.
Ik troost me met de gedachte dat, indien ik m'n wagen wil van de hand doen binnen enkele jaren, de wagen wellicht zeer gegeerd zal zijn voor ontwikkelingslanden, omdat er geen bergen elektronica inzitten, geen boordcomputer. Concreet: een goede mechanicien kan eraan werken gebruik makend van standaard gereedschap. 't Is daarbij nog een zwarte, ideaal om zijn laatste levensdagen te slijten als taxi in een of ander apenland.
Groetjes,
Riho
Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro
Hans, die Alfa's stonden toch bekend als echte roestbakken
Franse auto's ook....
Ik moet wel bekennen dat ik de toestand vandaag de dag niet goed ken.
Dat Italiaanse en Franse wagens roestbakken waren, dat is al lang geleden.
Mijn vorige wagen was een Renault Express (in Belgie geassembleerd), en die had na 11 jaar nog geen enkel roestvlekje. Mijn Clio roest ook nog altijd niet, en dit jaar heb ik op een lekke band na zelfs helemaal geen onkosten gehad (hopelijk blijft het zo).
Bepaalde Alfa-romeo modellen zal je niet meer vinden, gewoon omdat ze helemaal weggeroest zijn (die stonden naar het schijnt al te roesten in de showroom).
Ik zie nog dagelijks R5-jes rijden, en een aantal daarvan ziet er nog heel goed uit, die zijn ondertussen ook al heel wat jaren oud.
Saab heeft ook een aantal jaren echte roestbakken gemaakt, zo heb ik ooit een 99 GLS gehad waaraan al gelast moest worden toen die maar 8 jaar oud was. Thuis hadden we een 99 van de eerste serie, en die heeft veel langer gebold (zelfs 340.000km zonder dat het motorblok open is geweest). Die roestte ook niet, maar de nieuwere modellen dus wel.
Nu gebruiken ze allemaal wel verzinkte staalplaat, dat is een flinke verbetering.
Je moet geluk hebben... Ik heb met een laguna gereden, klote wagen, 'k heb met een grand senic gereden, klote wagen...... Nu rij ik met een kleinere megane en een van de beste wagens waarmee ik ooit gereden heb
Wel Pol, ik rijd al zolang ik een rijbewijs heb Japans
(Mijn pa had een BMW...)
Ben nu aan mijn vierde Toyota: betrouwbaar, weinig onderhoud, wisselstukken eerder
aan de dure kant maar dat kan mij niet schelen.
Inderdaad, de Japanners, waaronder Toyota hebben zeer goeie en betrouwbare wagens.
Mijn huidige BMW is in elk geval de beste wagen die ik ooit gehad heb.
Begonnen met een Engelse (Morris) : een oliezuiper; nadien een Fiat : koppakkingen, 3 Peugeots : meerdere koppakkingen, uitgezonderd de laatste; 2 Mercedessen waarvan één goeie, (190), de tweede, C-klasse, was veel minder : electronicaproblemen alom
En nu al 10 jaar dezelfde BMW zonder noemenswaardige problemen en 229.000 Km op de teller. Een onverslijtbare zes-cylinder. De volgende zit in de pipeline en wordt meer dan waarschijnlijk weer een BMW (135i). Met nog enige twijfel voor Audi, maar die zijn nog een stuk duurder.
De Polo van m'n vriendin had 240.000km (1.400cc) toen die wegging, vrienden met een zelfde exemplaar halen 90.000 toen het wagentje de gaf...
Ik had een paar jaar geleden een Saab 900 (klassieke model) en deze kostte me zoveel aan onderhoud dat ik bij de zoveelste panne (en toch geen afscheid kunnen nemen) er een "wrak " bijkocht en liet afleveren in de garage om de nodige onderdelen er af te vijzen: heb nog een jaar met die wagen rondgereden, want deze bleek stukken beter dan de mijne...
Onlangs vertikte mijn huidige wagen (een recente Scenic) het te starten. Heb van pure miserie mijn oude Kever (1973) van stal gehaald om tijdig op het werk te raken (stond al maanden stil en startte perfect).
Allemaal zo relatief...
Inderdaad, de Japanners, waaronder Toyota hebben zeer goeie en betrouwbare wagens.
Mijn huidige BMW is in elk geval de beste wagen die ik ooit gehad heb.
Begonnen met een Engelse (Morris) : een oliezuiper; nadien een Fiat : koppakkingen, 3 Peugeots : meerdere koppakkingen, uitgezonderd de laatste; 2 Mercedessen waarvan één goeie, (190), de tweede, C-klasse, was veel minder : electronicaproblemen alom
En nu al 10 jaar dezelfde BMW zonder noemenswaardige problemen en 229.000 Km op de teller. Een onverslijtbare zes-cylinder. De volgende zit in de pipeline en wordt meer dan waarschijnlijk weer een BMW (135i). Met nog enige twijfel voor Audi, maar die zijn nog een stuk duurder.
Groetjes,
Pol.
Ik heb (maar) een 118d, en ben er zeker tevreden van. De wagen rijdt erg plezant (op vakantie op bochtige wegen etc.). Een 135i, daar kan ik alleen maar van dromen (momenteel toch )
Ik heb de 118d genomen omdat die (met opties etc.) inderdaad goedkoper uitkwam dan de Audi, en omdat ik eigenlijk toch liever de BMW wilde, tenzij de audi significant goedkoper zou zijn geweest...
Oorspronkelijk geplaatst door FieldmarshallBekijk bericht
Ik heb (maar) een 118d, en ben er zeker tevreden van. De wagen rijdt erg plezant (op vakantie op bochtige wegen etc.). Een 135i, daar kan ik alleen maar van dromen (momenteel toch )
Ik heb de 118d genomen omdat die (met opties etc.) inderdaad goedkoper uitkwam dan de Audi, en omdat ik eigenlijk toch liever de BMW wilde, tenzij de audi significant goedkoper zou zijn geweest...
Inderdaad, ben ook eens mijn licht gaan opsteken bij AUDI. En ja, met dezelfde opties ben je aan een hogere prijs. Je moet de 3 liter van BMW dan gaan vgl met een 3.2 liter Sportback of TT en die betaalt weeral 200€ meer aan rijtaksen omwille van de zwaardere motor. Dus voor mij zal BMW wel de voordeligste oplossing zijn voor wat ik beoog.
Comment