Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WAAROM maken we foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: WAAROM maken we foto's?

    Interessant topic, even mijn steentje bijdragen.

    Eigenlijk maak ik dagelijks honderden foto's in mijn hoofd en dat is erg tof, ik geniet van die mooie dingen die ik zie of die me beroeren en ik ben dan ook vaak in verwondering voor alles rondom mij (het kind in mij hé).
    Maar die beelden zijn vaak ook vluchtig, door het drukke leven of de opeenvolging van beelden... daarom is dan ook fantastisch die indrukken van schoonheid, van emoties enz op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen, het bied me de mogelijkheid om er nadien nog van te genieten en ook anderen indien ze dat wensen ervan te laten genieten.

    Ik ga niet helemaal akkoord met de stelling dat fotograferen gemakkelijker is dan schilderen. Technisch gezien natuurlijk wel, een schilderij maken vraagt veel meer vaardigheid en tijd dan fotografen, wat op zich technisch gezien slecht een knopje indrukken is eens men zijn toestel kent en natuurlijk kan een beeld maken met een camera ook wel sneller, maar dat is niet het belangrijste. Voor mij is een fototoestel ook slechts een hulpmiddel zoals verf en penselen bij het schilderen. Met die hulpmiddelen alleen komt men er niet.
    Net zoals bij schilderen komt bij fotograferen ook veel meer kijken dan goed materiaal en wat technische vaardigheden.
    Ik vind het veel moeilijker om gevoelens en emoties vast te leggen op een foto dan op een schilderij... Geloof mij ik heb een hoofd vol ideeën voor foto's maar ze verwezenlijken is soms erg moeilijk, schilderen zou soms gemakkelijker zijn moest ik dat kunnen...

    In de stelling dat niet iedereen kan schilderen, maar iedereen wel kan fotograferen zit natuurlijk wel een hoop waarheid maar is dat wel zo... en kan iedereen fotograferen? In elk geval ben ik druk bezig het te leren en er valt nog veel te leren... maar dat is nu net zo plezant!
    eMJeke
    website

    Comment


    • #62
      Re: WAAROM maken we foto's?

      Kan me heel erg vinden in de bewoording van eMJeke. Ik denk dat ik persoonlijk ook nog die kinderlijke verbazing heb over "gewone" dingen.
      En over schilderen ... ik kom nu eenmaal graag onder de mensen en zo'n schilderezel leent zich nu eenmaal niet goed om overal mee te zeulen; heb het meer voor het "moment'".
      http://www.razziphoto.com/

      Comment


      • #63
        Re: WAAROM maken we foto's?

        Dat schilderen en tekenen..... je hebt gelijk eMJeke.

        Razzi : als je in Brugge met een schildersezel uren op dezelfde (toeristische) plaats bezig bent zul je blij zijn dat die toeristen weg zijn en dat je en beetje kan voort schilderen.

        En als er nu nog één iemand een vergelijking durft maken tussen tekenen + schilderen en fotograferen ga ik leren tekenen in de academie hier in Brugge.


        Groetjes

        Skitch
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #64
          Re: WAAROM maken we foto's?

          voor mij is fotograferen stil staan bij de dingen en emotie oproepen met een beeld

          E
          Canon 400d (kit met 17-85 IS USM en batry-grip) + A70

          Comment


          • #65
            Re: WAAROM maken we foto's?

            Waarom? Wel hierop is eigenlijk moeilijk een antwoord te geven.

            Zelf ben ik in mijn vrije tijd brandweerfotograaf. Zoals de naam al doet vermoeden hou ik me in mijn vrije tijd bezig met het nemen van foto's voor ons plaatselijk brandweerkorps & de lokale politiezone tijdens interventies waarbij de brandweer gevraagd wordt. Ook voor andere korpsen neem ik al eens foto's.

            Ik doe het alvast niet voor het geld, ondanks dat er regelmatig eens een foto van mij in de kranten verschijnt verdien ik hier niets mee. (foto's verschijnen onder naam van persfotograaf die me zelf ook kosteloos foto's aanlevert). Voor het geld hoef ik het alvast niet te doen Integendeel, het kost zelfs relatief veel geld.

            Anyway, met familieleden die bij de brandweer zitten was ik al van voor ik kon gaan kind aan huis bij onze brandweerdienst. Gezien ik fysiek niet geschikt ben om bij de brandweer te gaan probeer ik me op een andere manier nuttig te maken voor de brandweer. Reeds diverse jaren help ik met de organisatie van activiteiten binnen de vriendenkring van de brandweer. En daar is het eigenlijk allemaal begonnen. Sinds ik mijn rijbewijs had gebeurde het al eens dat ik naar een interventie reed om enkele foto's te nemen voor de archieven van de brandweer. En van het een is het andere gekomen. Wanneer ik beschikbaar ben en er komt een oproep binnen voor een "incident" dan vertrek ik naar de locatie om een educatieve fotoreportage te maken.

            Ondertussen doe ik dit al enige jaren en denk ik nog ettelijke jaren verder te gaan met de brandweerfotografie. Fotografie & brandweer zijn beiden passies, voeg beiden bij elkaar en je krijgt de ideale combinatie.

            Nu met de komst van de EOS300D en recentelijker mijn nieuwe lens begin ik ook eens andere zaken te fotograferen. Het moeten niet altijd wrakken of ruïnes zijn die ik fotografeer


            Voila, dit was het een beetje dacht ik. Als er vragen zijn: don't hesitate to ask it


            Mvg,
            *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

            Comment


            • #66
              Re: WAAROM maken we foto's?

              Mijn motivatie om het fotograferen weer op te pakken is geweest om er op uit te trekken, te gaan 'kijken', waar dan ook. Ik maakte als 12-13 jarige foto'tjes in de havens van Rotterdam, voor de silhoueten van de hijskranen. Daarna maakte ik alleen, of met m'n toenmalige makker Henk, "trektochten" door Groot Brittanië en Turkije, maar ook naar de Veluwe of naar.... Alleen voor de foto's.
              Dat is mijn doel, gaan 'zien' wat er is, en laten zien dat je iets 'gezien' hebt.
              En dat hoeft voor mijn part niet eens technisch perfect te zijn afgewerkt, als het 'zien in een sprekende compositie' maar wordt weergegeven.
              Groets, Gerhard
              Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

              Comment


              • #67
                Re: WAAROM maken we foto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
                WAAROM maken we foto's?
                Tja, iedereen kan wel enkele goeie redenen opsommen waarom hij of zij foto's maakt. De meeste mensen die ik ken in mijn omgeving maken alleen foto's van de "eigen" kinderen of kleinkinderen, van "hun" vakantie of als herinnering aan een belangrijk of een mooi moment uit "hun" leven.
                WAAROM maken wij (hobbyfotografen / fotoamateurs) dan foto's van "onbekende" mensen, al dan niet werkend, sportend, heel lelijk, heel mooi, gek gekleed of zelfs naakt, of van dieren, bloemen en landschappen, of van allerhande dingen zoals een silo in een of ander veld, of van een oude afgebladderde deur, of een detail van een modern gebouw, enz.
                Maken we deze foto's dan om de kost te verdienen? In de meeste gevallen niet. Is het dan om een "wow, da's knap" te krijgen van buren en vrienden, veel punten van een of andere jury of is het ons te doen om een "goed gedaan" van een beroepsfotograaf of "ancien" BD-er?

                Dit is geen enquete o.i.d. ik ben enkel benieuwd naar "het waarom".
                Ik heb uiteraard zo mijn eigen reden waarom ik foto's maak maar die heb ik hier bewust (nog niet) aan toegevoegd.
                Ik ben benieuwd naar de reacties
                Benny
                Heel eenvoudig , omdat ik nu eenmaal graag dingen met rondingen zie ; ben begonnen met bloemetjes en beestjes maar daar kan je niet tegen praten nietwaar

                Comment


                • #68
                  Re: WAAROM maken we foto's?

                  Creeëren... Iets maken war je trots op kunt zijn. Dat is wel de grootste zwakte van de digitale fotografie. Analoog is ZO veel plezanter, en 'echter'.
                  Ik studeer momenteel Fotografie aan de Sint-Lukas Hogeschool in Brussel.
                  En wij leren ook zelf ontwikkelen. Naast digitale toestellen van om en bij de 25.000 € (1.000.000 Bfr) hebben we ook de duurste en beste statieven, lichtmeters, enz...
                  Beneden hebben we een digitaal printertje staan dat tot 8 meter lang, en een meter breed kan printen.
                  Maar veruit het leukste is het op de oude manier doen: ZELF ontwikkelen.
                  Je maakt 36 foto's, en dan moet je ze zelf ontwikkelen. 1 foutje, en er staat NIKS op je film. EN daarna komt het afdrukken nog. Het werken met een vergroter en het instellen van de belichtingstijd en de gradatie zijn ENORM moeilijk. Je doet in principe ongeveer hetzelfde als op de computer, maar in het echt is het zooooooo veel moeilijker

                  Maar dat is leuk. De vreugde die je hebt als je foto na lang wachten, proberen en knoeien perfect uit de 'printer' komt is ongelooflijk. Valt absoluut niet te vergelijken met op een knopje duwen terwijl een printertje u foto afdrukt.
                  Analoge fotografie heeft de magie die de digitale een beetje kwijt is. Natuuurlijk: fotografie is fotografie, en WAT je trekt is nog altijd het belangrijkste; het inzicht, de kennis en de kunde om een goede foto te nemen is uiteraard nog steeds de hoofdzaak. Maar analoog is 'completer'.
                  Ik denk dat je een betere fotograaf bent als je zelf analoog kunt afdrukken.

                  Ik doe fotografie dus ook omdat ik dingen wil creeëren. Ik wil verhalen vertellen adhv foto's, zoals ik ook doe als ik gedichten schrijf.
                  Iets maken waar je trots op kunt zijn, creatief zijn is altijd al iets geweest wat ik graag deed. Ik ben nooit een studiebol geweest. Eerder een ravottend creatief kind dat niets anders deed als diep nadenken, later ook gedichten schreef, en alles wou 'verkennen'
                  Fotograferen is meer dan momentopnames, het is een opname die kadert in ene véél groter stuk.
                  Ik zie fotografie als een manier om uit te drukken wie ik ben, wat ik doe, en welke boodschap ik wil meegeven aan de ontvangers, de 'kijkers'.
                  - Nikon D600 & Nikon D2Xs
                  - Nikon F80 (met een laagje stof op)
                  - Tokina 14-24 f2.8 * AF Nikkor 50mm lens f1.8 * Nikon SB-900

                  Comment


                  • #69
                    Re: WAAROM maken we foto's?

                    Fotograferen is voor mij heel gevarieerd (vooral sinds ik digitaal fotografeer is er bijna geen beperking meer en kunnen de vastgelegde onderwerpen onmiddellijk bekenen en beoordeeld worden:
                    Herinneringen, speciale momenten (vb. zonsondergang) vastleggen om er nadien nog rustig van te kunnen genieten.
                    Voornamelijk als documentatiemateriaal voor het tekenen en schilderen (sommige momenten zijn te vlug voorbij om ze op tekening vast te leggen, maar kunnen aan de hand van foto's gemakkelijk gereconstrueerd worden, waardoor het juiste moment kan weergegeven worden - de tekening is dan niet een copie van de foto's)
                    Foto's van tekeningen (al dan niet volledig afgewerkt) om andere effecten m.b.v. PS uit te proberen of andere elementen toe te voegen.
                    Als hulp om iets te construeren of te ontmantelen (waardoor het weer juist in elkaar gezet kan worden)(vb. bij demontage, reinigen en terug monteren van een motor worden bij de verschillende stappen foto's gemaakt, zodat deze weer correct gemonteerd kan worden)
                    Of gewoon om het fotograferen zonder meer.

                    Mucha

                    Comment


                    • #70
                      Re: WAAROM maken we foto's?

                      Tja, waarom? Omdat het m'n vak is en het ook voor brood en dergelijke zorgt

                      (en ook omdat ik het leuk vind)

                      Comment


                      • #71
                        Re: WAAROM maken we foto's?

                        Dus, gewoon:
                        Omdat fotograferen plezant is.
                        Omdat fotograferen je een reden geeft om nog eens weg te zijn.
                        Omdat je doorfotograferen stukjes van je leven bewaard.
                        Omdat fotograferen de dingen in de kijker zet.
                        Omdat fotograferen ....
                        Gilliom
                        gilliom
                        Sony T300
                        Nikon D90 18-200mm

                        Comment


                        • #72
                          Re: WAAROM maken we foto's?

                          Omdat fotograferen een goed alternatief is voor "WERKEN"
                          Mvg,Macroshopper.
                          Last edited by Macroshopper; 15 oktober 2004, 08:43.
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                          Comment


                          • #73
                            Re: WAAROM maken we foto's?

                            voor mij omdat als ke foto's neemt
                            de wereld vanuit een ander sperspectief bekijkt en
                            je even al je zorgen vergeet.
                            .::Nikon D300::.
                            .::Nikkor Nikon AF-S DX Nikkor 17-55mm f/2.8:..:Nikon 18-200mm f/3.5-5.6 VR DX:..:Sigma APO 80-400mm F4.5-5.6 EX OS :.

                            Comment


                            • #74
                              Re: WAAROM maken we foto's?

                              Ik ben begonnen op vakanties naar Spanje met een instant camera of zo een click clack camera.
                              Ik was 8 of zo.

                              Heb met de geboorte van ons dochtertje (alweer 6 jaar geleden) een digitale video camera gekocht, maar doe daar dus niks mee.
                              Ben gewoon gek van fotoos maken en nee ik trek er niet elke dag op uit.
                              Maar gewoon kicke om de fotoos te bekijken en ze uit te zoeken na een dagje schieten, en een site te hebben zoals hier om kritiek en lof te krijgen op fotoos
                              Canon 20D EF 24-85/3.5-4.5 USM EF 70-200/2.8 L USM IS externe flitser Canon 380EX

                              Comment


                              • #75
                                Re: WAAROM maken we foto's?

                                Waarom?

                                Omdat ik slecht ben met woorden en dit mij toestaat om op een andere manier te communiceren, het is een stuk van je ziel delen en voor sommigen (mijzelf en derden) toch iets waardevols te creeeren.
                                http://www.duister.org

                                Comment

                                Working...
                                X