Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WAAROM maken we foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: WAAROM maken we foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door Igoforit
    Een vraagje aan al diegenen die het voor het plezier, de kunst, het mooie enz doen...

    Zou je er ook nog plezier aan beleven indien de foto's die je nam alleen voor uzelf zichtbaar zouden zijn?
    m.a.w. Doe je het echt alleen voor uzelf omdat ge het prettig of mooi vindt, of is het belangrijk dat je ermee kan uitpakken en kijkt ge toch wel uit naar een compliment?

    Ik ben benieuwd,

    Jos
    Ja ik beleef er veel plezier aan om bepaalde dingen die mij boeien vast te leggen, en in hoofdzaak doe ik het voor mijzelf, en als andere mensen om mij heen het ook raakt vind ik het dubbel zo mooi.
    Je leert er van om je heen te kijken, wat nog het beste is, omdat wanneer je fotografeerd de wereld om je heen veel beter gaat waarderen.
    Groeten Omega.

    www.digiwaart.nl

    Comment


    • #32
      Re: WAAROM maken we foto's?

      Tja,

      waarom ? Om herrineringen aan het verleden te hebben, omdat het gewoon ontspannend is om op zondagmiddag rustig op je eentje in het bos foto's te nemen, omdat het in mijn interessegebied / beroep als informaticus ligt ?

      Nabewerken vind ik trouwens ook heel leuk.

      Comment


      • #33
        Re: WAAROM maken we foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door Igoforit
        Een vraagje aan al diegenen die het voor het plezier, de kunst, het mooie enz doen...

        Zou je er ook nog plezier aan beleven indien de foto's die je nam alleen voor uzelf zichtbaar zouden zijn?
        m.a.w. Doe je het echt alleen voor uzelf omdat ge het prettig of mooi vindt, of is het belangrijk dat je ermee kan uitpakken en kijkt ge toch wel uit naar een compliment?

        Ik ben benieuwd,

        Jos
        Het is een combinatie van dat alles denk ik ... het een sluit het ander alvast niet uit.... en wie maakt er uiteindelijk kunst enkel en alleen voor zichzelf?? niemand toch?
        http://www.razziphoto.com/

        Comment


        • #34
          Re: WAAROM maken we foto's?

          Waarom ik het doe? Der zijn 2 grote redenen denkek, 1tje is voor shots te hebben van fijne en mooie momenten, een andere is gewoon da'k perfectionist ben, en graag van mooie plaatjes hou, en die zelf ook wel wil kunnen produceren, maar zover zijn we nog nie echt - blijve oefenen, af en toe zit er al eentje bij waarvan ik vind da ze iets heeft, - maar der is meestal wel iets mis mee...

          Kga ook nogal veel naar parties, en de fototjes worden ook veel gebruikt voor onder de mense die nie gegaan zijn (door nie kunnen/mogen/...) onder hunne neus te wrijven wa ze gemist hebbe
          Sleep is a poor substitute for coffee

          Comment


          • #35
            Re: WAAROM maken we foto's?

            Misschien in de eerste plaats gewoon als herinnering, om later nog beelden te hebben van bepaalde gebeurtenissen, feestjes, ouders/grootouders en kinderen als ze nog klein zijn.....

            Verder ook gewoon als hobby, het trekt mij wel aan om ermee bezig te zijn en erin te slagen een leuke mooie foto te trekken.
            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

            Comment


            • #36
              Re: WAAROM maken we foto's?

              Eens het topic door gelezen, en een ieder heeft toch wel z'n eigen redenen om fotookes te trekken. Mijn reden dat ik foto's maak, is omdat ik mezelf wil verbeteren in de fotografie, zodat anderen van mijn werk kunnen genieten.
              Tevens hoop ik stilletjes ooit een stukje erkenning ermee te krijgen... het hoeft niet veel te zijn, maar dat men ooit mijn foto's ziet, als ik er misschien niet meer ben, en toch zoiets heeft van WOW. Probeer ook altijd een stukje eigen gevoel in de foto te geven, tja... misschien beetje moeilijk te verwoorden, maar hoop dat mensen gewoon even met plezier en wat tijd naar m'n foto's kijken en ervan kunnen genieten of dat ze erover nadenken.
              Last edited by Triker; 3 september 2004, 22:55.
              http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

              Comment


              • #37
                Re: WAAROM maken we foto's?

                Waarom ? Al de goede redenen zijn hierboven al genoemd. (Erkenning, geheugen, souvenirs, met iets sleuren .... ) Niets van al deze redenen zijn me onbekend. Alhoewel.. Pierewiet : een beetje meer uitleg met een foto om het duidelijk te maken.... zou wel verhelderend zijn. )

                Maar ook een persoonlijke reden :
                Mijn vader zaliger is heel oud geworden. Hij heeft vroeger, lang geleden bij de NIR gewerkt. Als pionier. Daarna is dat de BRT geworden en nu is dat de VRT.
                Voor de "ouderen" : de belichting van "Schipper naast Mathilde", "Manco Kapak" en zo van die dingen.. daar was hij een krak in. Studio 6. Dat was zijn domein.

                Alles in real time. Het kon toen nog niet anders.
                Ook als de NIR (BRT) met kleuren begon te werken.... (Hij heeft,[ ikke = korte broek maar geen pamper meer ...] me in NTSC TV-kleuren proefstudio's geloodst. Lang voordat mijn klasgenootjes wisten dat TV ook in kleur bestond. PAL en Secam stonden toen nog niet op poten...
                Eindeloos waren zijn gesprekken over de soorten licht. De soorten kleuren. De soorten lampen. De plaats van de camera's. De plaats van de lampen.

                En dan zijn lesjes :
                Heb je er al op gelet dat de zwarte macadam rood word als er een rode auto voorbij rijdt ?
                Heb je al gezien dat de sneeuw heel erg blauw is in de schaduw bij een wolkenloze hemel ?
                Heb je gezien dat die mevrouw met haar hagelwitte jurk nu een groene jurk heeft omdat ze in het gras staat.
                Zie je dat die mevrouw haar witte jurk geel is aan de linkerkant en groen aan de andere ? Weet je waarom ?
                Hij wou mijn ogen opvoeden tot anti-witbalans... Als de sneeuw blauw was, was ze BLAUW.
                Kijk eens naar de nevel tegen de zon in en met de zon mee.
                Het heeft pas geregend : nu kan je wel heel ver kijken hé.

                Enzovoort

                Hij kocht me ooit een Oostduitse 24*36 camera zoekercamera. (Fotokar in Leuven... ) Helemaal niets speciaals. Spotgoedkoop. Maar wel een lichtmeter, zonder batterijen , ingebouwd.
                Hij kocht me ook overjaarse Z/W negatieffilm. Om mijn budget in evenwicht te helpen houden...
                De camera heeft altijd goed gewerkt totdat ie, op een mooie dag, uit mekaar viel. .

                En dan... en dan werd ik puber. En geloofde ik niets meer. In niets meer.

                En nu wil al ik die verloren tijd inhalen met..... fotograferen.
                Al die dingen die nog te ontdekken zijn met fotograferen.

                En hoe meer ik fotografeer, hoe meer er te bij te leren is.
                Maar ook (gelukkig):
                En hoe meer ik fotografeer, hoe leuker het wordt.


                Groetjes

                Skitch

                Nog een toemaatje (heel persoonlijk) : Zelfs na een doorgedreven cursus photoshop hecht ik meer geloof aan de "realiteit" van een foto dan aan het "spreken" van mensen.
                Last edited by Skitch; 4 september 2004, 23:36.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #38
                  Re: WAAROM maken we foto's?

                  Omdat de 2de wereldoorlog voor ons over was en ik van onze bevrijders (leger van Montgommery) fotopapier en wat verstreken chemicaliën gekregen had als speelgoed.

                  Mjn eerste foto heb ik gemaakt met een schoenendoos waarin vooraan een gaatje geprikt was. Als negatief gebruikte ik fotopapier want film was te duur (1944). Het negatief moest ik herfotoraferen om een herkenbaar resultaat te bekomen. Het onderwerp was het huis van onze buren nadat het door een V1 tot puin herleid was. Het spijt me dat ik die foto niet meer heb maar door het gebruik van ersatz-improvisatie-middelen en door mijn beginnende onkunde was de foto na enkele tijd niet meer bruikbaar. Ik ben de foto kwijt maar ik was besmet door de foto-bacil en daartegen bestaat geen medicijn.

                  Henri
                  Last edited by kodachrome; 4 september 2004, 01:51.
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: WAAROM maken we foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door BPVST
                    WAAROM maken we foto's?
                    Tja, iedereen kan wel enkele goeie redenen opsommen waarom hij of zij foto's maakt. De meeste mensen die ik ken in mijn omgeving maken alleen foto's van de "eigen" kinderen of kleinkinderen, van "hun" vakantie of als herinnering aan een belangrijk of een mooi moment uit "hun" leven.
                    WAAROM maken wij (hobbyfotografen / fotoamateurs) dan foto's van "onbekende" mensen, al dan niet werkend, sportend, heel lelijk, heel mooi, gek gekleed of zelfs naakt, of van dieren, bloemen en landschappen, of van allerhande dingen zoals een silo in een of ander veld, of van een oude afgebladderde deur, of een detail van een modern gebouw, enz.
                    Maken we deze foto's dan om de kost te verdienen? In de meeste gevallen niet. Is het dan om een "wow, da's knap" te krijgen van buren en vrienden, veel punten van een of andere jury of is het ons te doen om een "goed gedaan" van een beroepsfotograaf of "ancien" BD-er?

                    Dit is geen enquete o.i.d. ik ben enkel benieuwd naar "het waarom".
                    Ik heb uiteraard zo mijn eigen reden waarom ik foto's maak maar die heb ik hier bewust (nog niet) aan toegevoegd.
                    Ik ben benieuwd naar de reacties
                    Benny
                    Je kunt ook gelijk achter het raam gaan zitten... Een doordenkertje. Astroloog

                    Comment


                    • #40
                      Re: WAAROM maken we foto's?

                      Ik kan genieten van mooie plaatjes. Of ik die nu vind op een expositie, op TV, in boekjes of op BD dat maakt niet uit. Ze dagen mij uit om het zelf te proberen.
                      Die uitdaging wordt zeker versterkt als iemand ook van mijn plaatjes geniet en dat spontaan laat merken.

                      Misschien is er ook enige gelijkenis met een drugsverslaafde: we hebben elke dag enkele shots nodig en als het een supershot is, dan krijgen we er ook nog een kick van!

                      Comment


                      • #41
                        Re: WAAROM maken we foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door lut
                        Misschien is er ook enige gelijkenis met een drugsverslaafde: we hebben elke dag enkele shots nodig en als het een supershot is, dan krijgen we er ook nog een kick van!
                        Jij weet er blijkbaar alles van?

                        Met vriendelijke groeten
                        Walter Dedoncker

                        Comment


                        • #42
                          Re: WAAROM maken we foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sarcast
                          Jij weet er blijkbaar alles van?
                          Ja, van horen zeggen ...
                          Is het voor jou herkenbaar?
                          Last edited by lut; 4 september 2004, 16:19.

                          Comment


                          • #43
                            Re: WAAROM maken we foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door lut
                            Is het voor jou herkenbaar?
                            Voor mij niet echt, maar ik zie genoeg wat mijn grootmoeder doet. Die kan er wat van.

                            Met vriendelijke groeten
                            Walter Dedoncker

                            Comment


                            • #44
                              Re: WAAROM maken we foto's?

                              En nu weer ontopic alstublieft.

                              Comment


                              • #45
                                Re: WAAROM maken we foto's?

                                Mod edit: tekst verwijderd wegens offtopic gezeur. Sarcast, hou even je PM in de gaten.
                                Last edited by Plofkop; 4 september 2004, 16:48.

                                Comment

                                Working...
                                X