Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Familie op BD plaatsen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ik ga akkoord dat men moet ophouden met het 'verzuren van de maatschappij' en dat men minder trammelant en verdachtmakerij moet beginnen omwille van fotografie.

    Maar hier ben ik het per definitie mee oneens:
    "Persoonlijk snap ik niet waarom mensen er een probleem mee zouden hebben als ze te zien zijn op internet. Op straat zijn ze tenslotte ook te zien."

    Het verschil is dat dit een momentopname is, die 'blijvend' is, en dat ze uit de context wordt getrokken. Het is een beeld van een man op straat, geen 'man op straat'. Er is een verschil, en door ze op het internet te publiceren geef je er een andere waarde aan. Nu, dit hoeft niet te leiden tot negatieve reacties. Ik krijg persoonlijk regelmatig de vraag om originele foto's af te drukken of full-res door te sturen.

    En een tijdje geleden had ik een voorontwerp van één van mijn café-posters klaar en daar had ik een foto van een dansend meisje, een habitué van dat café en mij goed bekend, maar één met van tijd wat streken, bij gebruikt. Toen ik haar zeer voorzichtig benaderde, was ze erg enthousiast, fier en wilde ze wel direct 3 kopies..
    Maar had ze geweigerd, dan was het ook zo geweest hé.

    Je mag er niet van uitgaan dat "alles mag". Door personen vast te leggen, grijp je op hun persoonlijke levenssfeer in, en niet iedereen heeft daar dezelfde opvattingen over. Het probleem bestaat dus als jouw opvatting verschilt met die van de afgebeelde persoon.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Simkin
      Ik geloof trouwens dat dat "portretrecht" enkel geld als je de foto publiceert, maar het is echt té warm om het te gaan opzoeken.
      Klopt wat je zegt, althans in Nederland. Wellicht ook in Belgie. Maar als je toelaat (niet expliciet dus) om je te fotograferen, hoe kan je dan later controleren of je foto gepubliceerd of gemanipuleerd wordt ?
      Als je googled zie je dat Nederlanders veel meer bezig zijn met dit onderwerp. In de online belgische wetteksten ving ik bot op de term portretrecht.

      Comment


      • #18
        Maar zolang je niets verkeerds doet met de foto's kan het toch geen kwaad dat je ze opt net zet? Hoe zou je dan kunnen leren om portretten te maken als je ze niet online mag plaatsen voor commentaar van kenners?
        http://www.yonaweb.be/passero
        Flickr Photostream

        Comment


        • #19
          Je kan toch ook portretten kiezen voor evaluatie op het net van mensen die hun expliciete toestemming geven ipv van mensen te fotograferen en op het net te plaatsen die absoluut niet op de foto willen. Ik denk dat je van laatste cathegorie nooit een geslaagde portretfoto zal kunnen maken trouwens Maar bv een candid shot, daar heb je de persoon het recht ontnomen om al dan niet akkoord te gaan om op de foto te gaan, laat staan om akkoord te gaan met publicatie waar die geen vat op heeft. Eigenlijk getuigt zoiets van weinig respect, hoe nobel je bedoelingen ook zijn, tenzij je die persoon alsnog achteraf aanspreekt. Vandaag bv werd ik aangeklampd door de bijklussende fotografen aan het hek van de Zoo die me niet loslieten vooraleer de foto genomen was. Ik ben dus 'genomen' door een pluschen beest en zijn buddy-fotografe. Bah!

          Comment


          • #20
            ik trek me daar persoonlijk weinig van aan, het feit dat je foto ergens op het net staat speelt nu toch geen rol, als je gewoon op straat loopt zien de mensen je ook hoor.
            Natuurlijk telt ook de context, als ik bv een foto van mezelf zou zien staan op een of andere site met daarbij de tekst dat ik een pedo of wat dan ook zou zijn wel dan zit je natuurlijk met een heel ander geval.

            Je zou eens moeten weten als je bv op een terasje zit hoeveel mensen er naar je kijken, je doet dit toch zelf ook : "kijk daar een schoon wijveke en kijk daar da ne lange enz...". Of dit nu op foto staat of niet gezien ben je toch
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

            Comment


            • #21
              Ik denk dat je van laatste cathegorie nooit een geslaagde portretfoto zal kunnen maken trouwens Maar bv een candid shot, daar heb je de persoon het recht ontnomen om al dan niet akkoord te gaan om op de foto te gaan, laat staan om akkoord te gaan met publicatie waar die geen vat op heeft.
              En wat als je een foto neemt van bv een familielid om die foto daarna uit te printen en hem/haar te geven en je vind het een zeer geslaagde portret en je plaatst die dan op BD? Zo had ik eens een foto van mijn vader op BD gezet en hij zit zelf op BD en hij zag die en hij was daar niet zo heel erg blij mee... Alhoewel hij ook graag kritiek krijgt op foto's en het een relatief goede foto was. Is het niet gewoon een beetje schrik dat ze hebben om zichzelf te zien en omdat ze denken dat de mensen meer diegene op de foto gaan keuren dan hetgeen op de foto zelf staat?
              http://www.yonaweb.be/passero
              Flickr Photostream

              Comment


              • #22
                Sorry mensen maar ik ben het met tilde eens!
                Ik wil ook NIET op de foto.

                Oeioei tilde, toch niet "genomen" door dat nijlpaard zeker
                "Alive and Kicking"

                http://www.pbase.com/tinnew

                Comment


                • #23
                  LOL Tinne, ik vrees van wel. 't Was zo'n blauw pluschen beest!
                  Maar 'k zou het niet kunnen zweren dat het een nijlpaard was. Ik was nog even in shock erna

                  Comment


                  • #24
                    Zo eentje wou mij ook pakken
                    Maar ben snel gaan lopen...ja als het moet spring ik nog los over een tafel! Allé over zo een klein bijzettafeltje hé
                    "Alive and Kicking"

                    http://www.pbase.com/tinnew

                    Comment


                    • #25
                      volgens de wet mag je geen personen fotograferen zonder hun toestemming. in de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet, eerst aan iedereen toestemming vragen. zo verzuurd is onze samenleving nu ook weer niet hoor.

                      ik heb ooit al eens meegemaakt dat ik een koppel wou fotograferen in een park. wel, die mijnheer kwam naar me toe en vroeg mij om geen foto te maken. geen probleem voor mij hoor. al is het maar uit respect voor je medemens. achteraf bleek trouwens dat hij niet op stap was met zijn eigen vrouw, dat verklaart al veel natuurlijk.

                      als je een foto post van iemand, en die persoon heeft dat niet graag, dan haal je de foto er toch gewoon terug af, zeker. probleem opgelost.

                      het zou al erg moeten lukken dat er van de 6 miljard mensen op de planeet geen enkele is die door jou gefotografeerd wil worden. of anders zit je waarschijnlijk toch zelf met een probleempje, denk ik.

                      Comment


                      • #26
                        Ik heb mij nog proberen loswringen, maar dat beest had mij serieus in de greep en ik was even compleet de kluts kwijt. Je bent bijdehandser als ik! Gelukkig smijten ze die onverkochte foto's rap weg.

                        Comment


                        • #27
                          Sorry mensen maar ik ben het met tilde eens!
                          Ik wil ook NIET op de foto.
                          Bij mij is het niet zo erg als bij Tilde en Tinne maar ik sta ook absoluut niet te springen van vreugde als mensen een foto van me maken
                          Het helpt dat ik op familie/vrienden feestjes en partijen de foto s maak en anderen een enkele van mij met mijn toestel maar ja die van mij zijn helaas altijd mislukt

                          Comment


                          • #28
                            Reactie van mijn vrouw als ik mijn fototoestel bovenhaal : ge gaat mij toch niet trekken, hé .
                            Ik versta haar, en doe dat dus ook niet. Alhoewel het mijn eigen vrouw is en ik zeker die foto's niet zal plaatsen op het net.
                            Ik vraag altijd haar toestemming en als ik heel lief ben, mag ik een fotooke nemen.

                            Alhoewel er op een BD-shooting al foto's zijn genomen van haar ( zonder dat ze het opmerkte ) door andere BD-leden en deze zijn dan ook in een album te zien.
                            Nikon D70

                            Comment


                            • #29
                              als je een foto post van iemand, en die persoon heeft dat niet graag, dan haal je de foto er toch gewoon terug af, zeker. probleem opgelost.
                              Duh, hoe groot acht je de kans dat die persoon weet dat zijn/haar foto gepubliceerd wordt en dat die de foto ook nog vindt op internet of in een of ander magazine of noem maar op zodat die misschien kan achterhalen wie die moet contacteren ? Je bent toch niet van mening dat wat niet weet niet deert zekers ? Volgens het zelfde principe is stelen ok, zolang je niet gepakt wordt.

                              Comment


                              • #30
                                Maar waarom hebben de mensen eigenlijk problemen omdat hun foto hier opt forum zou geplaatst worden? het is toch niet zo erg zeker? Allé ja, ik respecteer iedereen zijn mening maar ik snap ze daarom niet echt...
                                http://www.yonaweb.be/passero
                                Flickr Photostream

                                Comment

                                Working...
                                X