Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"showcase" wordt "display" ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: "showcase" wordt "display" ??

    Ben het met MM wel eens, wat misschien een optie is om even over na te denken dat is om in fotodiscussie ook 3 foto’s te mogen posten ipv 1 , nu posten veel leden in showcase omdat dit de enige mogelijkheid is om op BD hier een serietje te posten of die nu showcasewaardig zijn of niet. Zoiezo is 3 foto’s al niet veel en ééntje is echt wel heel weinig, ik zit vrij regelmatig op DPZ en daar ziet men liever 10 foto’s in een post dan 3 en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het uiteindelijke resultaat beter is dan hier…
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #47
      Re: "showcase" wordt "display" ??

      Nee, een poll lijkt me ook niet zo 'n goed idee... Wat eerder geopperd werd (dat de mods wat waken over de kwaliteit van de foto's) lijkt me eerder haalbaar. Ik heb me al afgevraagd welk een bovenmenselijke inspanning het vraagt om al die posts na te kijken op te veel foto's of te veel kb's... dan moet de mogelijkheid toch bestaan om er de echt slechte foto's uit te halen? Die kunnen dan bvb verplaatst worden naar een apart onderdeel van de showcase, 't mag alleen geen al te "beledigende" naam hebben (dus niet: "geknoei", "vuilbak",... ik denk dat "beginner" voor sommigen ook al wat beledigend zal overkomen - vnl als een goeie fotograaf eens een wat mindere foto post - en "snapshots" zal ook de lading niet dekken) - dus: denk mss eens na over een goeie naam voor een showcase voor de "minder geslaagde" foto's. En daar mag volgens mij toch ook bekritiseerd worden...
      Ik vrees dat "fotodiscussie" anders gaat overspoeld worden met de snapshots, en dat de mensen die er hun tijd in steken om in dat forumonderdeel gefundeerde kritiek te geven het snel moe zullen worden om uit te leggen hoe je moet scherpstellen
      Bovendien vind ik het leuker om 3 foto's te kunnen posten, je krijgt dan een algemener beeld van de fotograaf en je kan 'm zeggen hoe het wel moet... zo ben ik toch ook wel al ietsjes vooruit gekomen.

      Natuurlijk is de keuze om een foto in dat onderdeel te plaatsen dan wat subjectief (en zal het af en toe eens voor een zere teen zorgen), maar ik denk dat de mods ondertussen toch al een goeie foto van een slechte kunnen onderscheiden. En als er naar de poster een pm gestuurd wordt met een standaardtekst ŕ la "showcase is voor de topfoto's, wij vinden dat deze foto niet voldoet aan de hoge kwaliteitseisen in dat onderdeel en verhuizen 'm naar hier zodat je kan horen wat er beter kan..." moet dat toch slim komen?
      Als de mods geen tijd hebben: bouk bekijkt toch alle foto's, maak 'm quality inspector en geef 'm een medaille

      Comment


      • #48
        Re: "showcase" wordt "display" ??

        Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
        .

        Het is allemaal hoe je het formuleert.
        Zelfs 'harde' kritiek kan als je het tenminste constructief formuleert en wat onderbouwt.
        Voilŕ, de manier waarop is hier het belangrijkste !! Onnodig de mensen de grond in te boren, neem een voorbeeld aan oa Bouk

        Comment


        • #49
          Re: "showcase" wordt "display" ??

          Nu ik er zo over denk, zit ik nog met een vraagje. Ik heb vroeger met mijn point-and-shoot HP Photosmart toch wel wat foto's genomen waarvan ik van een paar vind dat ze wel mogen gezien worden. Een beoordeling van de technische kanten ervan vind ik minder belangrijk, want aan die HP kan ik nul de botten zelf regelen behalve de compositie en flits aan/uit. Post ik dergelijke foto's dan onder showcase?

          vb:

          Vanop het concertgebouw in Brugge. (ik zet hier maar gewoon de link ipv de afbeelding zelf, om de aandacht niet van de discussie weg te leiden).
          Last edited by Griffin; 15 november 2006, 16:13.
          Canon 350D
          Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

          Comment


          • #50
            Re: "showcase" wordt "display" ??

            Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            Nee, een poll lijkt me ook niet zo 'n goed idee... Wat eerder geopperd werd (dat de mods wat waken over de kwaliteit van de foto's) lijkt me eerder haalbaar. Ik heb me al afgevraagd welk een bovenmenselijke inspanning het vraagt om al die posts na te kijken op te veel foto's of te veel kb's... dan moet de mogelijkheid toch bestaan om er de echt slechte foto's uit te halen? ...
            Het gaat me niet om het onnoemelijke extra werk dat dit zou meebrengen, maar tellen en lezen is objectief en oordelen is subjectief.
            Als we een 'subjectieve vergissing' zouden maken, dan wordt waarschijnlijk ook weer verwacht dat we onze visie gaan ver(ant)woorden. En wie zijn wij (mods) dat we de visie van de betere fotograaf vertegenwoordigen?
            Ik ben ook maar een amateurke, die nog veel moet leren.

            Mod Lut

            Comment


            • #51
              Re: "showcase" wordt "display" ??

              Ik herinner me zo wat commentaren over een foto van mijn dochter.
              Ze had hem zelf gemaakt en een beetje highkey-achtig gemaakt met picasa.
              Ze is 14, maar werd ongenadig becommentarieerd.
              Na 1 posting moest ze al niet meer hebben van BD.
              Ze herinnert zich alleen nog dat Bouk meestal positief schrijft.

              Met dank aan de professionelen hier.

              In de regels staat voor showcase dat je daar kan posten als je niet echt commentaar verlangt.
              Wel .. zij hoeft er geen meer. Tot mijn grote spijt.
              The Sky is the limit. Digital Gigi

              Comment


              • #52
                Re: "showcase" wordt "display" ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Gigi Bekijk bericht
                Ik herinner me zo wat commentaren over een foto van mijn dochter.
                Ze had hem zelf gemaakt en een beetje highkey-achtig gemaakt met picasa.
                Ze is 14, maar werd ongenadig becommentarieerd.
                Na 1 posting moest ze al niet meer hebben van BD.
                Ze herinnert zich alleen nog dat Bouk meestal positief schrijft.

                Met dank aan de professionelen hier.

                In de regels staat voor showcase dat je daar kan posten als je niet echt commentaar verlangt.
                Wel .. zij hoeft er geen meer. Tot mijn grote spijt.
                dan kunde hem beter in fotodiscussie neerplanten zodanig dat uw dochter er iets van opsteekt.... en iedereen verlangt commentaar imHo,anders zet je hem niet op een forum toch?

                aleja,das mijn visie..
                website: www.stijnboelens.com

                Comment


                • #53
                  Re: "showcase" wordt "display" ??

                  Probleem is natuurlijk dat je op een forum ook niet kan zien of de poster nu 4, 14, 24 of 84 is. En dat veel commentators in hun beoordeling ervan uitgaan dat de poster kan omgaan met direct commentaar.
                  PS. Ik wou dat ik het kon

                  Comment


                  • #54
                    Re: "showcase" wordt "display" ??

                    Een hele interessante topic deze. Spijtig genoeg niet nieuw, enkele jaren geleden werd ook al moord en brand geroepen omdat er teveel nieuwelingen binnenstromen. Het zijn de nieuwelingen van toen die nu zélf dezelfde opmerkingen maken...

                    Ook nu zal er vrees ik geen oplossing naar voor komen die alle problemen oplost.
                    De Showcase is nog steeds de plaats om het betere werk te tonen. Foto's waar je trots op bent, foto's die je zou willen ophangen in de woonkamer. Natuurlijk mag er commentaar gegeven worden in Showcase, maar het is niet echt de bedoeling.
                    Forumleden die -met de beste intenties- in Showcase commentaar geven op de technische aspecten van de foto's ondergraven in feite het systeem van fotobeoordeling op BD. Heel vaak zien we forumleden schitterende besprekingen geven in Showcase, uitgebreide tips hoe een foto nog beter te maken. Besprekingen en tips die dan echt wel thuishoren in de Fotodiscussie-forums maar waar we diezelfde forumleden echter zelden of nooit zien.

                    Fotografie is ook geen exacte wetenschap, dat maakt het in de praktijk vrijwel onmogelijk om "minderwaardige" Showcase foto's door de mods te laten verplaatsen naar een meer geschikt forum zoals Fotodiscussie of eventueel een nog op te richten subforum "Beginners". Akkoord, sommige foto's zullen zonder twijfel tot een categorie beginners behoren. Echter, heel wat andere zullen niet zo eenvoudig of zonder discussie als beginner kunnen gecatalogeerd worden.

                    Het voorstel om dit te koppelen aan de ouderdom van het BD-account is geen oplossing. Een nieuw lid op BD kan perfect een fotograaf zijn met 30 jaar ervaring, we hebben het recent nog gezien en de topicstarter meldt het ook al. Het zou te gek zijn om die nieuwe leden (die we heel graag zien komen) te pesten door hen eerst verplicht te laten posten in een beginnersforum.

                    Ik lees in deze topic wel een aantal voorstanders van de "harde lijn" die liever harde maar eerlijke kritiek geven in Showcase. In de eerste plaats met de bedoeling om de "beginner" (in de echte betekenis van het woord) met zijn ronduit slechte fotowerk te weren uit Showcase. Het zijn echter heel vaak de nieuwelingen met de eerste fotopost in Showcase, ze hebben dan ook weinig of geen vermoeden hoe hard het er kan aan toe gaan in Showcase. Die nieuwe leden, die ook beginnend fotograaf zijn, schrikken zich rot en laten zich niet meer zien. Dat mag of kan de bedoeling nooit zijn!
                    Ik vrees dat er ook een groot aantal forumleden is dat nu weinig of niets post in Showcase, nét omdat er kritiek wordt gegeven. Forumleden die prachtig werk afleveren maar mogelijk wat onzeker zijn, of heel erg zeker van hun fotowerk. Iemand die een foto na veel wikken en wegen op een bepaalde manier heeft genomen, heeft vaak geen boodschap aan opmerkingen.
                    Misschien moeten we overwegen om een tekst te voorzien in Showcase: "deze fotograaf wenst geen commentaar"?

                    Feit blijft dat echte besprekingen niet echt thuishoren in Showcase, al kan de gemiddelde fotograaf wel een kritische opmerking waarderen.

                    Het massaal doorsturen van foto's die niet Showcase waardig zijn naar Fotodiscussie is zeker geen goeie oplossing. Het grondig beoordelen van foto's is iets waar veel tijd in kruipt, en we waarderen ten zeerste de forumleden die dit regelmatig doen. Maar stel je even voor dat nu het aantal foto's in Fotodiscussie verdubbelt, dan zouden heel wat foto's geen beoordeling meer krijgen of desnoods één of twee reply's.
                    Dan is het verplaatsen naar een "Beginners" forum een betere optie, maar zitten we opnieuw met de discussie wel/niet deze foto.

                    In deze topic werd ook gesproken van het maken van poll's in Showcase. Is iedereen alweer vergeten dat we enkele maanden terug een sterrensysteem uitgetest hebben om snel een indicatie te krijgen van de kwaliteit? En hoe dit systeem de grond in geboord werd? Het was nochtans ook een stap in de richting van betere foto's in Showcase te krijgen. Niemand wil met één ster te kijk staan. Als we dan opmerken dat bepaalde forumleden die testperiode gewoon saboteren, heeft het dan nog zin om wat nieuws uit te proberen?

                    Zolang we er niet van overtuigd zijn dat de mods geen ellende op hun hoofd halen door minderwaardige foto's te verplaatsen, zal er geen beginnersforum opgestart worden. Als we ook nog tijd moeten gaan stoppen in het motiveren van beslissingen in die zin, zal er voor fotografie nog weinig vrije tijd overblijven.

                    Samengevat, harde kritiek op foto's in Showcase zie ik liever niet komen. Spaar die energie voor de Fotodiscussieforums.
                    En als er nog schitterende ideeën zijn, of alternatieven, laat maar komen!

                    Willy
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #55
                      Re: "showcase" wordt "display" ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                      Het sterrenidee is al eens geprobeerd en het heeft niet gewerkt. Daarom lijkt mij het ook niet handig om dat nog eens te proberen.
                      Omdat er een aantal mensen reclameerden dat hun foto's niet voldoende werden gewaardeerd, terwijl ze misschien ook niet je dat waren? Diezelfde mensen zullen dan ook geen rechstreekse kritiek accepteren, de vraag is, waarom posten ze hun foto's?

                      Ik vond dat wel een goed systeem... maar ja, we gaan daar misschien beter niet opnieuw over beginnen
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #56
                        Re: "showcase" wordt "display" ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Samengevat, harde kritiek op foto's in Showcase zie ik liever niet komen. Spaar die energie voor de Fotodiscussieforums.
                        En als er nog schitterende ideeën zijn, of alternatieven, laat maar komen!

                        Willy
                        Ik zie drie alternatieven

                        - Fotodiscussie opheffen, mensen de mogelijkheid geven om aan te geven of ze geen of stevige comment willen

                        - Eén Forum toevoegen aan showcase 'Harde kritiek' waar mensen hun beste foto's kunnen posten maar waar de kritiek niet mals is.

                        - Zoals al eerder geopperd, fotodiscussie onderbrengen als aparte onderdelen onder showcase

                        Maar het leukste zou een evolutie naar een meer fotogerichte omgeving voor fotodiscussie , waarin dat je niet steeds posts moet openen om een foto te zien
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #57
                          Re: "showcase" wordt "display" ??

                          wat is het nut van foto's plaatsen als je er geen commentaar op wil krijgen? Dan moet je niet zeggen: "deze fotograaf wenst geen commentaar", dan moet je zeggen: "gelieve te replyen met ' '".
                          Ik hoop ook elke keer als ik een paar foto's plaats dat er van alle kanten een opgestoken duim gaat komen, maar voorlopig gebeurt dat niet (gauw). Het houdt me met de voeten op de grond en het oog in de zoeker... In het begin kijk je niet te "technisch" naar een foto en denkt een mens dat zijn foto's zéker het niveau halen van de andere foto's in de showcase... tot je op den duur wel enigszins begint door te hebben waar het hapert.

                          Zonder al die commentaren deed ik nog altijd hetzelfde, en had ik nog altijd het idee dat ik al een "goeie" fotograaf was en dat fotograferen echt niet zo moeilijk is

                          Ik vind nu (na wat peinswerk) dat de 'showcase' toch eigenlijk beter zou opgevat worden als een forum waar korte commentaar op de foto's geleverd mag worden; voor de super-foto's is immers toch de Hall of Fame? Moeten we dan in de "showcase" streven naar een minimum van 40% HOF-foto's? Dat is toch niet haalbaar? Bovendien vinden er (denk ik) velen dat hun foto's HOF-waardig zijn Mijn ervaring is dat ik als beginner mijn foto's allemaal prachtig vond en dat het nu pas is dat ik de tekortkomingen zie. Ik had bij mijn eerste postings ook allemaal duimpjes omhoog verwacht omdat ik die foto's zelf erg goed vond. Nu begrijp ik waarom dat niet zo was... en probeer ik ook te verbeteren.
                          Fotodiscussie (al dan niet extra) vind ik dan de forums voor de iets gevorderden die eerder een uitgebreide technische bespreking willen. Mensen die weten hoe ze een foto moeten maken, mensen die weten hoe ze met hun toestel moeten omgaan, en toch nog niet het gehoopte resultaat krijgen, of twijfels hebben bij één of andere foto.

                          Misschien is het dan wel best om ergens te vermelden dat dit een forum is dat hoge standaarden hanteert en dat de commentaar daarom zeker niet altijd positief zal zijn. Natuurlijk, dan moet de poster wel eerst de faq lezen... ik beken dat ik dat, toen ik de eerste keer postte, ook niet gedaan had.

                          Kunnen jullie niet programmeren dat iemand pas kan posten nadat de faq als "gelezen" gemerkt is?

                          Comment


                          • #58
                            Re: "showcase" wordt "display" ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                            Ik zie drie alternatieven

                            - Fotodiscussie opheffen, mensen de mogelijkheid geven om aan te geven of ze geen of stevige comment willen

                            - Eén Forum toevoegen aan showcase 'Harde kritiek' waar mensen hun beste foto's kunnen posten maar waar de kritiek niet mals is.

                            - Zoals al eerder geopperd, fotodiscussie onderbrengen als aparte onderdelen onder showcase

                            Maar het leukste zou een evolutie naar een meer fotogerichte omgeving voor fotodiscussie , waarin dat je niet steeds posts moet openen om een foto te zien
                            Ik vind dit zeker en vast geen slechte voostellen hoor. Ik kan me hier volledig in vinden.
                            Canon 30d + 28-135mm IS USM

                            Comment


                            • #59
                              Re: "showcase" wordt "display" ??

                              Persoonlijk zou ik toch graag een onderdeel behouden zien, waar ik als beginnende fotograaf mijn 'beste' kiekjes kan plaatsen...
                              - Zonder me schuldig te voelen omdat ik teveel afsteek tov de experts.
                              - Ik weet dat de mensen die foto's bekijken met de bedoeling om me raad en kritiek te geven om me te verbeteren.

                              Zo heb ik toch altijd fotodiscussie begrepen en ervaren.

                              En ik vrees als dat weg gaat vallen, dat ik dan enkel nog zal komen om te kijken naar de mooie foto's, maar nooit zelf meer zal durven posten.
                              PS. Ik wou dat ik het kon

                              Comment


                              • #60
                                Re: "showcase" wordt "display" ??

                                Oorspronkelijk geplaatst door Gigi Bekijk bericht
                                Ik herinner me zo wat commentaren over een foto van mijn dochter.
                                Ze had hem zelf gemaakt en een beetje highkey-achtig gemaakt met picasa.
                                Ze is 14, maar werd ongenadig becommentarieerd.
                                Na 1 posting moest ze al niet meer hebben van BD.
                                Ze herinnert zich alleen nog dat Bouk meestal positief schrijft.

                                Met dank aan de professionelen hier.

                                In de regels staat voor showcase dat je daar kan posten als je niet echt commentaar verlangt.
                                Wel .. zij hoeft er geen meer. Tot mijn grote spijt.
                                't was geen zelfportret zeker?

                                neen, mss is er wel nood aan een minder serieuze showcase of een display zoals mooi aangehaald in de startpost.
                                foto als spiegel of als venster?

                                Comment

                                Working...
                                X