Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"showcase" wordt "display" ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: "showcase" wordt "display" ??

    Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
    Zou dat beter zijn? Sommigen gaan misschien x-aantal waardeloze foto's posten om aan het gewenste aantal te komen.
    Ja dat risico loop je altijd natuurlijk. Wat ook een mogelijkheid is (die ik op een ander forum heb gezien als voorwaarde om aan polls mee te kunnen doen) posters pas na een aantal dagen (weken) toe te laten om te posten in showcase (en hopen dat ze ondertussen dus de moeite nemen om de regels goed te lezen).

    Spaar ons daarvan.
    Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.
    Zouden de Mods dan nog foto's durven posten?
    Laat voor ons ook nog wat fotofun over.

    Mod Lut
    Ja dat is absoluut waar, 't beoordelen zal sowieso altijd subjectief gebeuren, en zonder duidelijke regels om je beoordeling aan te toetsen lijkt me dat heel erg lastig.
    Canon 350D
    Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

    Comment


    • #17
      Re: "showcase" wordt "display" ??

      misschien (misschein) is het een goed idee om elke geregistreerde een mail te zenden waarin duidelijk staat waar het hem om draait, de "not-done"'s en "grote richtlijnen" van het forum en ze pas toe te laten te posten (waar ze willen!) nadat ze deze richtlijnen hebben gelezen én voor akkoord beantwoord.
      zo kunnen ze daar ten allen tijde op gewezen worden ...

      PAS OP: ik herhaal even de oorspronkelijke vraag uit mijn openingspost:

      is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte
      geplaatst die daar (volgens mijn/jouw bescheiden mening) niet in thuishoren?
      (in zoverre dit beschaafd gebeurt)


      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #18
        Re: "showcase" wordt "display" ??

        Geen enkel probleem met "keihard" commentaar (volledig eens met punten 1 en 2) maar...

        Teveel wordt hier gekeken naar de technische kant van foto's en veel te weinig naar het inhoudelijke.

        Een voorbeeld ter illustratie misschien. Wanneer iemand een foto in de natuur neemt van een bloem/dier die maar door een tiental Belgen is gefotografeerd en je post dit op gelijk welk natuurforum, krijg je meer dan waarschijnlijk enorm positieve reacties omdat hier de waarneming primeert.
        Op BD zal het eerder gaan van: "ja, maar..." omdat men teveel met zijn/haar neus op het scherm zit en te weinig achter het fototoestel. Men beseft niet hoe de foto tot stand is gekomen.

        En hier wringt voor mij persoonlijk het schoentje wat. Wat heb je het liefst? Een perfect uitgevoerde foto in de dierentuin of een wat te donkere foto van bv. een berggorilla midden in de jungle?

        Tenslotte: er zijn heel veel mensen geweest die gefundeerde kritiek gaven en die je ook met alle plezier aaanvaardde maar nu heb ik de indruk dat er sommigen zijn die heel veel kritiek spuien maar zelf weinig posten. Bovendien is het door de groei van BD schier onmogelijk geworden om op elke foto GEFUNDEERDE kritiek te geven maar dit is zowat inherent aan alle fotografiefora.
        Last edited by James Joyce; 14 november 2006, 14:56. Reden: Aanvulling
        Website: http://www.d-eye.be

        Comment


        • #19
          Re: "showcase" wordt "display" ??

          Het lijkt mij dat je, op het moment dat je je foto op een forum post, open staat voor kritiek. Enfin, dat is toch mijn bedoeling als ik hier een foto post. Dus, om het iets duidelijker te stellen: ja, kritiek moet kunnen, ook in showcase.
          Canon 350D
          Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

          Comment


          • #20
            Re: "showcase" wordt "display" ??

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte
            geplaatst die daar (volgens mijn/jouw bescheiden mening) niet in thuishoren?
            (in zoverre dit beschaafd gebeurt)
            mm
            ik vind van wel, en heb dit ook al eens gedaan, zeker als men vraagt om kritiek of raad van hoe het beter zou kunnen.
            Een vraag als vind je de foto goed of slecht is ook al zo moeilijk te beantwoorden, veel hangt dan af van je eigen smaak.
            Anderzijds is het misschien ook zo dat bij de foto's in "fotodiscussie" niet voldoende gereageerd wordt en denkt de poster bij showcase meer bijval te kennen.

            Comment


            • #21
              Re: "showcase" wordt "display" ??

              Waarom zou keihard commentaar niet mogen? Het gaat erom dat je het fatsoenlijk opschrijft én onderbouwd. Je mag gerust vertellen dat een foto in jouw ogen niet showcase waardig is om welke reden dan ook, zolang het maar goed uitgelegd is en het taalgebruik fatsoenlijk is.

              Dus niet iets in de richting van: "Jij kunt ook geen foto's maken, dit is nu al de zoveelste onscherpe foto die ik hier in Showcase zie. Dit hoort in Fotodiscussie."

              Maar wel: "Deze foto kun je mijns inziens beter plaatsen in Fotodiscussie, omdat de foto nog flink wat verbeterd kan worden. Zo ontbreekt de scherpte en zijn er veel overbelichte plekken op te zien." (met eventueel als toevoeging hoe je de foto kunt verbeteren)

              Soms heb ik het idee dat mensen liever in Showcase posten, omdat je daar 3 foto's mag tonen en in Fotodiscussie maar één. Maar of dit inderdaad een reden is dat mensen liever in Showcase posten, weet ik natuurlijk niet zeker.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #22
                Re: "showcase" wordt "display" ??

                Ik ben allicht één van diegene die het "showcase" niveau een beetje naar beneden trekt... Familie en vrienden waren altijd zeer onder de indruk van mijn foto's, maar hier was dat veel minder het geval
                Meestal heb ik van mijn uitstappen een honderdtal foto's, waarvan ik er een stuk of tien persoonlijk best wel "echt goed" vind ... ik heb het geduld niet om die stuk per stuk in "fotodiscussie" te plaatsen, bovendien zijn er altijd nogal gelijkaardige tussen. Bovendien merk ik dat het in "fotodiscussie" vnl met specifiekere vragen te maken heeft ("hoe kan ik dit verbeteren", "wat vinden jullie van dit aspect van de foto") terwijl ik van mijn foto's eerder algemeen wil horen of ze "goed" of "niet goed" zijn, liefst met wat uitleg.
                En die uitleg mag gerust "hard" zijn, wat schieten we ermee op als iedereen maar zegt en in zichzelf denkt "vuilbak"...
                Toen ik in het begin steeds het commentaar kreeg "te donker" dacht ik dat het aan mijn scherm lag Ondertussen weet ik wel (ietsjes) beter, al vraagt het nog wel een pak inspanning om alles goed te krijgen. Ik merk ook nog altijd dat ik een foto soms "goed" vind en dat ik het daarbij zou laten, tot ik 'm dan nog wat lichter maak en merk dat hij daarmee echt wel verbetert.

                Ik weet niet zo goed wat ik van de gestelde vraag moet denken... 't zou uiteraard geweldig zijn als hier alleen schitterende foto's gepost werden... maar als ik echt goeie foto's wil zien blader ik eens door de HOF, en showcase beschouw ik toch nog als een "post en becommentarieer"-forum. In het begin was ik ook wat gepikeerd dat niemand een lovend woord overhad voor de foto's die de vrienden allemaal zo "machtig" vonden... maar door meer te kijken en te lezen op dit forum (en af en toe eens iets te posten) zie ik nu ook wel in waar de fouten liggen. Als iemand op mijn foto's antwoordt "in de vuilbak ermee" zal ik eerder vragen "waarom juist?"...

                Maar je hebt altijd van die mensen die alles wat ze zelf doen fantastisch vinden, en als er dan iemand zegt dat het eigenlijk onder niveau is, zijn ze op de tenen getrapt... Ik vind, als je een foto post in de showcase, dat je je toch aan commentaar mag verwachten, en is dat positief, zoveel te beter (daar ben ik nog niet aan toe ). Anders moet je gewoon je eigen siteje starten en daar een pak foto's opzetten en familie en vrienden alle dagen laten kijken en bewonderend ooh en aah laten roepen.
                Als je begint met een "beginners" en "gevorderden"-sectie zet dat laatste soort mensen zichzelf toch in de "gevorderden"-categorie hoor.

                Ik vind zelfs dat er in de showcase nog wat meer becommentarieerd zou mogen worden. We kunnen er maar van leren!

                Comment


                • #23
                  Re: "showcase" wordt "display" ??

                  Ik vond de vroegere benammigen alleszinds duidelijker aangeven dat fotodiscussie diende om kritiek (opbouwend en constructief) te krijgen op je foto's. Dus om iets bij te leren. Daarom ook dat je je exif dient mee te geven.

                  Showcase is enkel en alleen om je meesterwerkjes te tonen. Als je overtuigd bent dat je een meesterwerk gemaakt hebt, moet je er ook maar tegen kunnen dat dit op technische mankementen afgebroken wordt.
                  PS. Ik wou dat ik het kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: "showcase" wordt "display" ??

                    Op BelgiumDigital is destijds bewust een apart forumonderdeel gemaakt waar je je foto's kunt laten beoordelen, namelijk Fotodiscussie (Extra). Hier is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven (hoeft niet per sé over een onderdeel te gaan, maar in het algemeen mag ook).
                    Showcase is helemaal niet bedoeld om commentaar op de foto te geven. Hier volstaat "dit is een mooie foto" al. Het is in Showcase alleen maar meegenomen als iemand onderbouwd commentaar geeft, maar het is niet verplicht! Voor commentaar op je foto kun je het beste de foto in Fotodiscussie (Extra) plaatsen, want daar is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven.
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • #25
                      Re: "showcase" wordt "display" ??

                      Ik vind dit zeker een interessant topic... eentje waar ik echt alle lettertjes van gelezen heb

                      Het is inderdaad een onderwerp waar blijvend kan over gediscussieerd worden.

                      In verband met het leveren van kritiek vind ik het maar normaal dat je eerlijk je mening mag zeggen over een geplaatste foto. Het zou al maar te gek zijn dat je een foto plaatst waar je enkel maar positieve commentaar op wil. Dan kan je inderdaad beter gewoon je foto aan je familie laten zien. Ik heb al een paar fotootjes geplaatst op dpz en ik merk dat er daar over het algemeen meer kritiek gegeven wordt dan hier. Hoe komt dat? Typisch Hollands? Worden er echt zoveel pm's gestuurd dat mensen geen commentaar meer durven geven??
                      Dit vind ik echt wel erg... Ik geef toe dat ik ook het liefst heb dat iedereen zegt dat ik een topfoto geschoten heb maar ik moet ook zeggen dat ik het meeste al geleerd heb van dingen als: "dit vind ik wat minder omdat... "
                      Nu een eerlijke mening mag en moet gegeven worden maar wel zodat het respect voor de poster behouden wordt. Als een mening beleefd gegeven wordt en eventueel met wat tips voor de volgende keer zie ik hier het probleem absoluut niet van in, integendeel. VOLWASSEN mensen zouden hiervoor moeten open staan.

                      In verband met de onderverdeling van de topics. Misschien is het wel niet slecht om eens na te denken over de onderverdelingen. Ik post namelijk meestal in showcase hoewel ik me misschien wel kan inbeelden dat verschillende mensen vinden dat mijn foto's er niet thuishoren (hoewel dat nog niet gezegd is).
                      Ik vind van mezelf dat ik soms wel eens een mooie foto neem maar die absoluut niet van het niveau zijn van bepaalde andere posters op het forum. Daarvoor ben ik nog veel te groen
                      Misschien is het daarom niet slecht om een extra onderdeel te openen voor de echte klassefoto's want er worden er op een week wel meer van dat niveau gepost dan die enkelen in de HOF.
                      Misschien kunnen de mods een aantal foto's uit hun onderdeel kiezen die dat tikkeltje meer hebben dan de andere showcasefoto's?? Maar die arme mods hebben misschien al wel werk genoeg.

                      Enfin... ik blijf het topic zeker nog even volgen.

                      Groeten,

                      Philippe
                      Canon 30d + 28-135mm IS USM

                      Comment


                      • #26
                        Re: "showcase" wordt "display" ??

                        tja,ik snap 'mm' heel goed .

                        ik vind niet dat men 'mag' harde kritiek geven,'moeten' is meer het goede woord.

                        ik zie maar al te veel op forums dat mensen geen eerlijke kritiek kunnen geven omwille van het niet willen uitlokken van reacties.dit topic is het levendige bewijs ervan. daarom dat mijn goesting ook meer en meer aan het slinken is om foto's te posten. er zijn maar twee soorten topics: die waar je meestal alleen lovende dingen in vind,zonder al te veel in te gaan op de foto zelf.
                        en dan heb je die topics waar 1 of 2 comments in staan waar de poster ook weinig aan heeft,wel kan die afleiden dat de foto niet goed is natuurlijk.
                        aan de andere kant,er zijn hier wel mensen die goede kritiek kunnen geven,is het dan negatief of positief doet er niet veel toe.spijtig dat het altijd dezelfde mensen zijn.

                        fotodiscussie is daarom wel een goed forumonderdeel,maar ikzelf betrap me er dagelijks op dat ik er weinig ga kijken.

                        ik denk dat mensen ook wel weten wat goed is en wat niet,en soms stoort het me wel dat er,vergeef het me, slechte foto's tussen zitten.

                        misschien moest iedereen hier goede en onderbouwde kritiek geven dat de poster ook wel 3 keer zal nadenken waar hij/zij een foto neerplant.


                        ik weet ook dat het voor de verse beginner niet makkelijk is,daarom mischien opteren om een rubriek beginners te maken ofzo?
                        website: www.stijnboelens.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: "showcase" wordt "display" ??

                          ik vind dat mensen toch zelf ook moeten kunnen zien of een foto showcase waardig is, als je een foto plaatst die totaal niet scherp is dat zie je toch zelf ook?

                          tegen zulke mensen mag je van mij keiharde comentaren gebruiken!

                          Groeten Nico
                          Flickr

                          Comment


                          • #28
                            Re: "showcase" wordt "display" ??

                            Sorry, maar als beginner vind ik van mezelf soms wel dat foto's goed gelukt zijn, maar dan krijg commentaren in functie van DOF, kleuren, cadrage, etc....

                            Kortom, de hele foto wordt afgebroken op basis van fototechnische kenmerken die ik als leek niet zie of ken. Nu ja, ik vind dat fantastisch, want dan leer ik weer iets bij. Maar ik zie dat dus zelf niet vooraleer te posten.

                            Dat is trouwens een van de redenen waarom ik hier graag kom. Om bij te leren.
                            PS. Ik wou dat ik het kon

                            Comment


                            • #29
                              Re: "showcase" wordt "display" ??

                              Ik kan mm ofte Maarten in zijn betoog wel volgen. Laat me eerst duidelijk stellen dat mij soms ook wel enige schuld treft, niet al mijn in showcase geplaatste foto's waren dit topic waardig.


                              Waarom zou een moderator niet ingrijpen als zij of hij vindt dat een geplaatste foto in showcase niet thuis hoort.

                              Twee citaten van moderatoren.



                              Lut:
                              Citaat:
                              Of na keuren van een mod van je eerdere fotoposts op het forum? Alhoewel, dat zal ook wel weer onhandig zijn.
                              Spaar ons daarvan.
                              Soms zijn strikte regeltjes al zo moeilijk om op te volgen. Wat dan, als we volgens onze mening moeten (be)oordelen.
                              Zouden de Mods dan nog foto's durven posten?
                              Laat voor ons ook nog wat fotofun over.





                              Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                              Showcase is helemaal niet bedoeld om commentaar op de foto te geven. Hier volstaat "dit is een mooie foto" al. Het is in Showcase alleen maar meegenomen als iemand onderbouwd commentaar geeft, maar het is niet verplicht! Voor commentaar op je foto kun je het beste de foto in Fotodiscussie (Extra) plaatsen, want daar is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven.




                              Het is duidelijk wat JLP stelt, foto's waarvoor men vraagt om commentaar te geven, horen niet thuis in showcase. Dus kan de desbetreffende moderator de foto verplaatsen naar het gepaste forum.

                              Waarom zouden we de moderatoren moeten besparen van zulke actie Lut?

                              Er worden meer topics gesloten vanwege teveel kb-tjes dan iets anders.

                              Er moet toch ergens een gulden middenweg bestaan om beginnende fotografen, BD mensen, erop te wijzen dat bepaalde foto's in showcase niet horen te staan.


                              Alleen maar mijn persoonlijke mening.

                              Comment


                              • #30
                                Re: "showcase" wordt "display" ??

                                Wel, ik begrijp mm heel goed. Sommige foto's zijn voor mij ook echte snapshots en horen bijgevolg niet thuis onder showcase.

                                Maar tegelijk moet ik ook toegeven dat ik in een over-enthousiaste bui de beste foto's van mijn eerste shoot met mijn eerste dslr in showcase heb gegooid. Na het aantal reply's te zien is het gelukkig tot me doorgedrongen dat ik niet objectief aan het denken was toen ik ze poste. Nu zal ik wel wat harder nadenken vooraleer ik foto's post.

                                Ik heb echter geen probleem met "harde kritiek", zolang dit op een beschaafde/beleefde manier gebeurt. Iedereen is hier om bij te leren (denk ik) en met "Goed zo! " leer je niets bij.

                                Maar ik merk wel dat er op showcase veel meer mensen komen kijken dan in de andere foto-discussie onderdelen. En dat duwt wrs ook mensen naar het showcase onderdeel.

                                Michiel
                                Canon R | Leica Q
                                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                                [/COLOR]

                                Comment

                                Working...
                                X