Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"showcase" wordt "display" ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: "showcase" wordt "display" ??

    [/mod off]

    is het gepermitteerd keiharde commentaar te geven bij foto's in het showcase-gedeelte
    geplaatst die daar (volgens mijn/jouw bescheiden mening) niet in thuishoren?
    (in zoverre dit beschaafd gebeurt)
    Ja en nee.

    (nu had ik met dit antwoord natuurlijk kunnen volstaan maar ik vind het een goede discussie waard wat mm boven zijn vraag aanhaalt en ik denk dat mijn antwoord misschien wel wat vragen naar boven haalt omdat het 2 antwoorden zijn op 1 vraag )

    Het beoordelen van een foto is iets wat op een persoonlijke mening gebaseerd is. De 1 houdt alleen maar van messcherpe foto's waarbij de regel van derden perfect aangehouden is. De ander houdt er juist van dat er eens van de regeltjes afgeweken wordt. Weer een ander kijkt veel meer naar de inhoud van een foto dan naar de technische kant. Nu wordt er zonder enige vraagstelling een foto gepost. Dit is mijn foto. WAT bepaalt of een foto goed of slecht is, oftewel schowcase waardig..... en WIE .....

    Andere mogelijkheid, iemand post een foto in SC en vraagt wat er beter kan en wat niet, verplaatsen dus want voor een (uitgebreide) beoordeling is discussie of discussie extra het aangewezen forum. Moet die foto dan naar discussie of naar discussie extra ... WAT bepaalt of een foto dan in discussie hoort of in discussie extra ... en WIE .... dit antwoord is vrij simpel (ogenschijnlijk), de betreffende mod dus. Maar de mod is ook "alleen maar" een hobby-fotograaf met een persoonlijke mening ...

    Heel strikt gezien, zou zelfs het zinnetje "dit hoort volgens mijn persoonlijke mening niet in Showcase thuis" mogen volstaan, een uitleg is dus verder niet verplicht of nodig maar mag natuurlijk altijd wel. Alleen (en hier mijn pleidooi om het niet te doen) ... als dit (vrijwel) altijd gebeurt, zal de poster misschien toch niet alsnog de volgende foto in discussie of discussie extra gaan plaatsen omdat het commentaar in SC evengoed wel komt ...



    Hm, ben er zelf dus ook nog niet helemaal uit

    Gr. X

    [/mod on]

    Comment


    • #32
      Re: "showcase" wordt "display" ??

      Ik zou zeggen: als dat blijft voorvallen met eenzelfde forumlid, dan verplaats je hem idd beter en geef je die persoon in kwestie misschien best een seintje per PM?

      (zet zoiets in zijn gebruikersnotities om het bij te houden ofzo )
      Last edited by Griffin; 14 november 2006, 18:12. Reden: dt :oops:
      Canon 350D
      Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

      Comment


      • #33
        Re: "showcase" wordt "display" ??

        Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
        Op BelgiumDigital is destijds bewust een apart forumonderdeel gemaakt waar je je foto's kunt laten beoordelen, namelijk Fotodiscussie (Extra). Hier is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven (hoeft niet per sé over een onderdeel te gaan, maar in het algemeen mag ook).
        Showcase is helemaal niet bedoeld om commentaar op de foto te geven. Hier volstaat "dit is een mooie foto" al. Het is in Showcase alleen maar meegenomen als iemand onderbouwd commentaar geeft, maar het is niet verplicht! Voor commentaar op je foto kun je het beste de foto in Fotodiscussie (Extra) plaatsen, want daar is het verplicht om onderbouwd commentaar te geven.
        Daar zal ik in het vervolg rekening mee houden. Dank voor de uitleg.

        Comment


        • #34
          Re: "showcase" wordt "display" ??

          Ik heb een paardenmiddel : 'Fotodiscussie' en 'Fotodiscussie extra' onderbrengen onder Showcase, als een apart onderdeel naast 'Architectuur',...

          En ja, ik reageer niet op die foto's maar misschien moeten we dat dus wel doen, maar we verliezen dan misschien wel een pak BD-ers (al die arrogante lullen)
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #35
            Re: "showcase" wordt "display" ??

            Maarten,

            Als je naast deze thread nog eentje begint over hoe Google BD aan vern**ken is, dan bouw ik een standbeeld voor u.

            Waarom ik dat zeg? Omdat ik al lang zelf rondloop met hetzelfde gedacht, maar ik durf daar geen thread over starten hé.
            flickr

            Comment


            • #36
              Re: "showcase" wordt "display" ??

              Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              ...En ja, ik reageer niet op die foto's maar misschien moeten we dat dus wel doen, maar we verliezen dan misschien wel een pak BD-ers (al die arrogante lullen)...
              Persoonlijk vind ik het leuk als mensen mijn posts in fotodiscussie afbreken. Dan leer ik tenminste iets.
              Ben zelf moderator op een ander forum en hanteer daar ook gewoon de maatstaf: "Zolang commentaar op het onderwerp is en terzake, dan is ze terecht. Of ik er nu achter sta of niet."

              Harde kritieken storen me niet. Zolang ze beleefd gegeven worden en met uitleg. Hoe kan je anders iets leren?

              Tenzij het natuurlijk de bedoeling is dat enkel topfotografen nog berichten/foto's plaatsen op BD. Dan ben ik hier uiteraard niet op mijn plaats en kan ik beter wegblijven. (Dit is niet ironisch. Het kan best zijn dat dit de bedoeling is van BD. Maar dan dient dit beter gecommuniceerd te worden.)
              PS. Ik wou dat ik het kon

              Comment


              • #37
                Re: "showcase" wordt "display" ??

                BD is er voor iedereen die geïnteresseerd is in fotografie. Het is ooit (net zoals elk ander forum) kleinschalig opgestart door een aantal serieuze amateur en prof fotografen. Door de groei van BD komen er steeds meer personen bij die niet zoveel kennis en ervaring hebben als de wat meer serieuze amateur of prof. Dit is niet erg, want iedere fotograaf is welkom op BD. Alleen leidt dit er wel toe dat je niet iedereen tevreden kan houden, want de diversiteit van de forumleden is gewoonweg wat groter geworden.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • #38
                  Re: "showcase" wordt "display" ??

                  Klinkt me bekend in de horen. Het forum waarop ik modereer, kampt met dezelfde groeischeuten. En de bijhorende klacht dat "Het niet meer is wat het geweest is."
                  PS. Ik wou dat ik het kon

                  Comment


                  • #39
                    Re: "showcase" wordt "display" ??

                    Ik zit minder op showcase ; eerder in fotobewerking.

                    Daar heb je ook verschillende niveaus van posts.
                    Maar als ik kan, help ik graag zowel de gevorderde als de beginner.
                    Kwestie van u wat in te leven in hun wereld en te zien wat voor hen een toegevoegde waarde zou zijn.

                    Het is allemaal hoe je het formuleert.
                    Zelfs 'harde' kritiek kan als je het tenminste constructief formuleert en wat onderbouwt.

                    Minder gevorderen gaan weren op showcase vind ik geen optie.
                    Want waar houdt dit op?

                    Bovendien, op niveau van de kritieken kan je u ook afvragen of ze allemaal wel zo kwalitatief zijn. Persoonlijk krijg ik de kriebels als mensen wel zien dat de foto 1° scheef staat, maar compleet voorbij gaan aan de inhoud vb.
                    Anderzijds heb je ook personen die graag kritiek spuien, maar zelf nooit iets posten....

                    Comment


                    • #40
                      Re: "showcase" wordt "display" ??

                      keiharde krietik moet kunnen, maar het mag niet beldigend zijn

                      ook beginners moeten in showcase kunnen plaatsen, want het is soms ook een gebrek aan kennis dat je denkt dat een foto goed is. is mij al overkomen

                      maar er zijn hier een minderheid die denken omdat ze al een tijdje meet dslr en slr werken, dat ze boven de beginners staan zoals ik die nog maar enekele maanden of weken een reflexcamera in handen hebben, en daarom maken ze geen slechte foto's maar soms is het ook een gebrek aan kennis om een foto bij te werken ofzo dat een foto ietsje minder maakt

                      en als daar dan op een beleefde manier wordt op gewezen, met een woordje uitleg erbij over hoe eventueel in een pm of een mailtje, dan help je elkaar, en zo worden de beginner ( door sommige hier ook 'sukkelaars' genoemd )
                      beter worden

                      die enkele hebben dus geluk dat ik geen beheerder ben, want ik vindt dat zo'n gedrag een tijdelijke of defitieve ban moeten worden, dit is echt niet te dulden dat er zo wordt gesproken of collega-fotograven, die misschie aoals ik op de site zijn gekomen om bij te leren

                      Dus ik hoop dat dit discriminerende gedoe gedaan is
                      En als een foto niet juist staat volgens sommige geef dan een pm naar een mod dan kan die de post eventueel verplaatsen, er zijn mod's genoeg.
                      Daar zullen de beginners meer aan hebben en aan beledigingen

                      Met vriendelijke groeten
                      Joeri

                      Comment


                      • #41
                        Re: "showcase" wordt "display" ??

                        Klein ideetje, misschien kan een foto gepost worden als "poll"?
                        Dan kunnen mensen die willen beoordelen gewoon kiezen uit 1 vd opties (dof, scherpte, compositie, kleur, ...) , met de mogelijkheid commentaar toe te voegen.
                        Misschien dat er dan meer mensen (even vlug zien, klik, gedaan) een beoordeling zullen geven (op 1 punt dan wel) , en zo kan de poster dan toch zien adh van de poll welk onderdeel vd foto de meesten verbeterd willen zien en kan de poster zich daar dan op toespitsen in volgende fotos.
                        Soort van "gebruiksvriendelijkheid van beoordelen" vergemakkelijken ?
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #42
                          Re: "showcase" wordt "display" ??

                          Om een antwoord te geven op de vraag van MM:

                          Het is volgens mij gepermitteerd om harde commentaar te geven op een foto in showcase. Doch die barslechte foto's komen doorgaans van beginners. Ik denk dat het dan ook belangrijk is om je commentaar in die zin te formuleren. Geef dus behalve commentaar ook voldoende tips en suggesties om het in de toekomst beter te doen. Je kan dan vervolgens, gezien de ervaring van de poster, ook aanraden om in de toekomst eerst een paar keer in fotodiscussie (extra) te posten. Het heeft dus geen zin te zeggen dat een foto op niets trekt en de showcase niet waardig is. (misschien wel waar) Maar geef dan eerder de commentaar dat, dit en dat (sherpte, dof, achtergrond, compositie) schort aan de foto.

                          Een andere opmerking is echter dat naar mijn gevoel in showcase meer over foto's wordt gediscussieerd dan in sommige gevallen in fotodiscussie. Dit haalt het nut van fotodsicussie soms wat onderuit.... De grens tussen beide is dan ook aan het vervagen.

                          Wouter.
                          Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

                          Comment


                          • #43
                            Re: "showcase" wordt "display" ??

                            zolang het dan ook "keihard" opbouwend is lijkt me dat geen probleem hoor
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #44
                              Re: "showcase" wordt "display" ??

                              Ben van de zelfde indruk als MM.

                              Post zelf al wel eens een foto, maar vind vanmezelf dat deze absoluut niet showcase waardig zijn! (ben dan ook nog aan het leren). Maar door deze thread op te starten komen er nu wel meer mensen zien naar fotodiscussie (extra) en word er ook wat meer becomentarieerd maar dan is het wel niet meer opbouwend, aan mooie 'foto' hebben we in fotodiscussie niet echt veel.

                              Waarom wijst de raad van beheer niet een aantal superusers aan, die topics kunnen verplaatsen van showcase naar fotodiscussie (extra) ? Kan best de redenering van Lut begrijpen 'Laat ons ook nog wat fotofun'. Moderators dien dit denk ik toch volledig op vrijwillige basis, en het is geen full time bezigheid.

                              Waarom werk je es niet andersom, ik wil dan zeggen ...

                              bij de laatste software upgrade hebben de betalende BD'rs (degene met zo'n gevangenis nummer in hun profiel ) de mogelijkheid gekregen om sterren aan een foto toe te kennen. Laat iederen zijn foto's posten in fotodiscussie (extra) en laat de betalende BD'rs oordelen, heeft een topic meer dan laat ons zeggen 3 sterren van 3 verschillende leden in fotodiscussie (extra) word hij automatisch verplaatst naar showcase in het desbtreffende onderdeel, denk dat dit softwarematig mogelijk moet zijn.

                              ps. fotodiscussie (extra) lees je als fotodiscussie of fotodiscussie extra.
                              Krims@nline - A memory in the raw

                              Comment


                              • #45
                                Re: "showcase" wordt "display" ??

                                Het sterrenidee is al eens geprobeerd en het heeft niet gewerkt. Daarom lijkt mij het ook niet handig om dat nog eens te proberen.

                                Zelf ben ik ertegen dat mods foto's verplaatsen, want ondanks dat er foto's zijn die helemaal niet Showcase waardig zijn, zijn er ook een aantal foto's die rond de grens zitten. De smaken en ervaringen van mods zijn verschillend en dat zal dan ook voor verschillende verplaatsingen zorgen. Het is tenslotte nog altijd zo dat een forumlid zelf mag bepalen waar hij zijn foto's post. Dat dit nog wel eens verkeerd gaat (in de ogen van diegenen die de foto niet Showcase waardig vinden) heeft volgens mij meer te maken met het feit dat niet iedereen even goed de stickys / forumrichtlijnen leest die bij elk forumonderdeel horen. En dat is altijd al een "probleem" geweest.

                                Het geven van commentaar moet ook gewoon door iedereen kunnen. Of het nu om een detail gaat, terwijl er niet naar de rest van de foto gekeken wordt of niet, dat maakt niet uit. Het voorbeeld van een scheve horizon (dat hierboven ergens wordt genoemd) vind ik zoiets. Een foto kan nog zo mooi zijn, maar als de horizon scheef staat dan kan ik mij daaraan storen. Dit is iets dat je zelf heel eenvoudig kan oplossen. Dus dat een commentaar dan alleen over de scheven horizon gaat, dat kan ik dan wel begrijpen. Hoe gevorderd iemand al is (dat is iets dat je niet kunt meten, ook niet door het aantal posts, ervaring of hetaantal geposte foto's) maakt niet uit, een goede beoordeling kan iedereen geven.
                                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                                --------

                                Comment

                                Working...
                                X