Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: trouw

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
    'k heb even in rood een kleine nuance bijgezet. tja .. er zijn amateurs die heel mooi werk kunnen leveren, en er zijn profs die er hun achterste aan vagen .. 't bestaat alletwee.

als prof zou je echter moeten kunnen zorgen voor:

trefzekerheid: ongeacht wat er gebeurd, ongeacht wat de omstandiheden zijn, je moet alles gecoverd hebben

volledigheid: alle genodigden evenwichting in beeld, en niet enkel jouw kant van de familie of jouw vrienden, alle details, alle momenten, alle emoties

kwaliteit: een estetische meerwaarde leveren tegenover wat jan modaal zelf kan doen

afgewerkt product: niet gewoon de jpgskes afgeven, maar een album samenstellen is ook al een kunst op zich.

't komt er dus niet op aan van enkele mooie beelden te maken, dat moet uiteraard ook, maar 't is nog meer dan dat alleen.
    100% mee eens!
    - het is zelfs beter een trouw te hebben waar je niemand kent, ... dan heb je niet het risico bepaalde mensen er meer of minder op te zetten, wel beetje moeilijk om nonkels/tantes/... etc te linken aan welke kant van de familie ze behoren
    - het album afleveren, geen evidentie, als je om de foto's te nemen vb 8 a 10 uur kwijt bent, dan ben je aan dat album er meestal evenveel tot dubbel zoveel kwijt is zo wat onze ervaring (met een ervaren photoshopper dan nog)

Alles hangt er vanaf, als het een koppel is echt superkrap bij kas zitten (alhoewel, trouw je dan? ;-) dan kan het zijn dat ze met vrienden-kiekjes tevreden zijn natuurlijk.
    Maar toch wel goed opletten dat die mensen hun verwachtingspatroon niet te hoog is dan, want die kijken ook in trouwboeken, zien ook foto's her en der, hebben ook al mooie trouwalbums gezien van vrienden/familie/...
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hilke Bekijk bericht
      voor degenen die bruikbare tips geven, alvast bedankt.
      Ik dacht dat fotografen (pro of amateur) hun foto's nooit op cd of dvd gaven.
      Aangezien het vrienden zijn, doe ik het natuurlijk wel.
      Maar gratis gaat toch nooit, ze verwachten toch afgedrukte foto's en ik weet niet wat jullie als cadeau aan vrienden geven maar meestal leg ik een pot met andere mensen en wordt het bedrag in groep bepaalt. laten we zeggen dat het afdrukken van foto's bij een drukker of dergelijke boven dat bedrag uit komt.
      Dan nog zit ik met de vraag hoeveel foto's worden er gemiddeld afgedrukt of geleverd voor een trouw. Tuurlijk weet ik wel dat je er duizend en meer trekt maar hoeveel moet je er ongeveer over houden. Zijn hier geen richtlijnen rond? Of verschilt dit per koppel? Hoe kan een fotograaf dan een vaste prijs hebben?
      Hey hilke

heb zelf ook al een paar keer iets voor vrienden gedaan en een keer voor iemand totaal vreemd.
      Ik heb de gewoonte om op twee manieren te werken. Ofwel maak ik enkel foto's en brand ik alles op cd en dan zorgt het koppel wel zelf voor een boek. Ofwel stel ik een boek samen ( in samenspraak met koppel het fotoboek pro xl van phototools.nl is heel goed) en dan selecteer ik de mooiste foto's en brand die pas nadat het werk gedaan is op cd. Eerder krijgen ze geen foto te zien. Wanneer ik het boek zelf maak vraag ik de kosten van het boek ,en daarbij dan nog de batterijen van de flits en verplaatsingskosten terug ( auto vol tanken voor vertrek en 'savond, opnieuw koppel betaalt de brandstof) en dan geef ik er enkel nog mijn uren bij die ik gewerkt heb.( van de trouw en het samenstellen van het boek)
      Ik laat hen zelf bepalen wat ze daar voor over hebben en tot hiertoe kreeg ik daar rond de 300 à 400 € voor .
      Ik vraag zelf niets omdat ik geen prof ben of geen btw nr , zeg hen dat ook heel duidelijk en vermeld ook altijd dat er iets kan mislopen (tot hier toe nog niet gebeurd) . Ze beslissen dan zelf of ze er mee voort doen.

In ieder geval veel plezier ermee en zorg dat je de kus hebt!!

Comment

met veel interesse heb ik dit topic gelezen,

ik ben zelf een amateur en vooralsnog bezig met ervaring op te doen,
        misschien daarom dat ik zelf nog niet direkt een idee heb om iets te gaan vragen, voorlopig dus meestal als vriendendienst... het kan natuurlijk ook zijn dat ik niet de instelling van een 'zakenman' heb

in de toekomst sluit ik echter niet uit om een 'vergoeding' te gaan vragen, die zal dan wel veel lager liggen dan een 'ingeschreven' fotograaf, die vanwege zijn status ook de nodige bijkomende kosten heeft, maar uiteindelijk zal ik in de toekomst van 'een hele hoop vriendendiensten' geen materiaal gaan kunnen vervangen, ook is het zo dat je in een 'opdracht' toch ook de nodige tijd dient in te steken, zowel qua voorbereiding, actuele opdracht als nabewerking

wat de foto's zelf betreffen, tja, da's heel simpel, het is niet omdat je een fotograaf bent met btw nummer, dat je daarom mooie foto's maakt,
        er zijn amateurs die in het zwart, prachtige foto's nemen, en er zijn 'mindere'
        maar er zijn ook die zich 'fotograaf' noemen omdat ze ingeschreven zijn en een btw nummer hebben, voor iedere opdracht geld vragen, maar uiteindelijk rommel afleveren,
        persoonlijk heb ik dan zoiets van, kijk eens eerst om u heen, vergelijk uw van de vele fotografen wiens werk hier op het forum alom te vinden is, post wat foto's en aanhoor wat anderen van uw werk vinden,

zo bekeek ik onlangs het werk van iemand die fotoshoots organiseert en per persoon een 80 euro vraagt,
        na het bekijken van de foto's had ik zoiets van, ' als je geld vraagt, zie dat dat je kwaliteit teruggeeft, en foto's met overbelichting, onscherp enz...'
        Eos R
        Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

Comment

Hallo allen,

Als hobbyfotograaf trek ik bij regelmaat op familiefeestjes foto's.
          Onlangs vroegen vrienden van mij om op hun huwelijk foto's te trekken om de reden zij hebben een huisje gekocht en om hun centjes te kunnen sparen kwam de vraag of ik de foto's wou trekken.
          Mijn vraag ik heb een NikonD300 en optioneel SB600 flits, hoe kan ik mijn toestel best instellen voor deze dag, daar ik met huwelijken geen ervaring heb.
          Ik doe dit gratis om mezelf ook de mogelijkheid te geven bij te leren.

alle tips zijn welkom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Werpixfotografie Bekijk bericht
            hoe kan ik mijn toestel best instellen voor deze dag, daar ik met huwelijken geen ervaring heb.
            er is geen instelling die de hele dag juist is
            ervaring leert je welke instellingne je wanneer kan gebruiken
            het heeft geen zin je een instellingstip te geven, als je de ervaring mist ze op het juiste moment te gebruiken

ik ga toch een tip geven: experimenteer die dag niet, doe enkel waar je mee vertrouwd bent, want het gaat snel, hoop dat de omstandigheden optimaal zijn (een lichtbetrokken dag is bv. gemakkelijk)

ik ga nog een tip geven, maak super duidelijk aan dat koppel dat ze niet te veel moeten verwachten, liever aangenaam verrast, dan een ontgoocheling

Comment

Wat lees ik hier allemaal?!

Mensen, aub, let op jullie woorden op het forum, zwartwerk hier, zwartwerk daar...Het is ten eerste niet wettelijk en ten tweede concurrentievervalsing! Kosten aanrekenen voor transport en afdrukken, dat is niet meer dan normaal, en valt onder de 'vriendendiensten'. Maar je uren aanrekenen en ook nog wat extra voor het fotomateriaal, dat kan toch niet? Een hobby kost geld hé.

Mvg
              Moa

Comment

ik ben benieuwd naar de foto's...gewoon omdat ik graag naar foto's kijk...dus hilde? misschien een tipje van de (bruids)sluier :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                  '
                  als prof zou je echter moeten kunnen zorgen voor:

trefzekerheid: ongeacht wat er gebeurd, ongeacht wat de omstandigheden zijn, je moet alles gecoverd hebben

volledigheid: alle genodigden evenwichting in beeld, en niet enkel jouw kant van de familie of jouw vrienden, alle details, alle momenten, alle emoties

kwaliteit: een estetische meerwaarde leveren tegenover wat jan modaal zelf kan doen

afgewerkt product: niet gewoon de jpgskes afgeven, maar een album samenstellen is ook al een kunst op zich.
                  Als je niet zeker bent dat je de eerste drie genoemde punten kan verzekeren, vind ik niet dat je je aan een huwelijksreportage mag wagen, ook niet als hobbyfotograaf. Het gaat tenslotte om een heel belangrijke reeks foto's voor het koppel.

Het vierde hoeft niet per sé, dat hangt van je afspraken met het koppel af.

Ik heb zelf al verschillende huwelijksreportages achter de rug, en in alle gevallen had ik op voorhand afgesproken dat ik enkel voor de foto's op CD zou zorgen. De foto's afwerken neemt al tijd genoeg. Meestal doe ik er wel nog een extraatje bovenop, zoals een mooie slideshow of een website.
                  Enkel voor de laatste reportage, van mensen die ik tot mijn beste vrienden reken, heb ik onverwacht een album laten drukken als huwelijkskado.

Ik heb nog nooit geld gevraagd hiervoor. Het gaat mij om het plezier van het uitoefenen van mijn hobby, en van het zien van de reactie van de mensen als ze mijn foto's krijgen. Ook leer ik nog elke keer bij, gewoon door het doen.

Als je dan toch geld wil vragen, kan het voor mij persoonlijk niet door de beugel om een vergelijking te gaan maken met wat professionele fotografen vragen en daarvoor afleveren. Je mag niet vergeten dat deze mensen
                  a) een deel van hun winsten moeten afstaan aan de staat
                  b) ook daarnaast heel wat onkosten hebben die je als hobbyist niet hebt
                  c) er hun brood mee verdienen
                  Als je trouwens evenveel vraagt, is het voor het koppel ook een onzinnig risico om een hobbyfotograaf te vragen, lijkt mij...
                  Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                  vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Working...
                  X