Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's veldrijden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's veldrijden

Hey!

Deze zondag is het de superprestige veldrit in Vorselaar.
    Aangezien ik in Vorselaar woon, zou het eens leuk zijn om daar wat foto's te trekken..
    Nu heb ik totaal géén ervaring met dit soort fotografie..
    Wat zijn zo de belangrijkste dingen waar ik op moet letten?
    Korte sluitertijd, ISO, diafragma..??
    Ik beschik over volgend materiaal.
    Nikon D60, Sigma 18-200 en SB-900 speedlight.
    Is het een goed idee om mijn speedlight mee te nemen, of niet?

Thx alvast!

Re: Foto's veldrijden

De laatste tijd ga ik regelmatig foto's maken op de cross. Ik ben zelf maar een beginner, maar dit is wat ik al geleerd heb.

Positie: ik denk dat dit belangrijker is dan de technische kant. Ga op tijd, bekijk het parcours eens en hou de zon in de gaten (als ze er al is). Als je ze in de rug hebt op eem mooi stuk van de omloop zit het licht meteen goed. Op grote (drukke) wedstrijden moet je echt vooraan in een bocht staan zodat je er mooi in kijkt, of op het einde van een recht stuk. Loodrecht op het parcours is moeilijk, want iedereen gaat over de afsluiting hangen en heb je maar weinig kans voor goeie actiefoto's. Afhankelijk van de drukte kan je proberen van positie te veranderen en je ergens tussen te wurmen terwijl de wedstrijd bezig is. Dat lukt niet altijd even goed Tijdens de wedstrijden voorafgaand aan die van de elite kan je al wat testshots nemen. Tijdens de verkenning kan je al eliterenners fotograferen en is het minder druk. Maar ook minder spectaculair.

Materiaal: een zoom tot 200mm op een 1.5 crop is erg geschikt voor cross (ik gebruik zelf een 70-200). Het parcours is doorgaans niet erg breed en de renners komen redelijk dicht. Met 200mm kan je goed inzoomen op rechte stukken, in bochten kom ik met 70-100 toe om ze mooi in beeld te krijgen. Neem ook maar je Speedlight mee. Het kan erg donker zijn tegen dat de elite rijdt en als het bewolkt is, dan is een beetje inflitsen geen overbodige luxe. Ik gebruik zelf liever geen flits, want het is niet makkelijk om nog goed belichte foto's te maken (voor mij toch ). Maar soms is het het proberen waard. Jouw 18-200 heeft geen diafragma van 2.8 denk ik. Als je op pakweg 5.6 zit, zal extra licht welkom zijn.

Instellingen: het belangrijkste is de sluitertijd. Met een 200 mm en rekening houdend met de snelheid van de renners begin ik altijd op 1/500 en hou dat zo lang mogelijk vol. Als je gaat pannen (onderwerp volgen) dan kan je langere sluitertijden gebruiken. Als het moet dan diafragma maximaal open en ISO zeker tot 800, soms nog meer (ik heb een D80). Er zit dan redelijk wat ruis is, maar dat is minder erg dan achteraf een onderbelichte foto proberen te redden vind ik. Je kan je camera instellen op sluitertijdvoorkeuze en auto-iso. Dan moet je je niet zoveel aantrekken van de instellingen en kan je je concentreren op de actie en omgeving. Kijk de het histogram na of het redelijke resultaten oplevert. Spotmeting of "centrum weighted metering" (ben de exacte naam kwijt) kan dan ook nuttig zijn om de belichting van de renner goed te krijgen. De rest altijd goed krijgen is niet prioritair.

Focus: zet autofocus op continu. Als de autofocus niet snel genoeg is, wat kan gebeuren als het te donker wordt, kan je nog altijd op een vast punt focussen en dan autofocus afzetten. Als de renners passeren dan op het juiste moment afdrukken. Dat is wel iets moeilijker

Onderwerpen: om te beginnen renners natuurlijk. Zoveel mogelijk in actie, eventueel met opspattend zand of modder. Bij hindernissen en bochten vertragen ze en kan je makkelijker hun gezichtsuitdrukking vastleggen. Maar behalve de renners zijn er ook nog de supporters. Zeker tijdens de laatste ronden kan de sfeer nogal heftig zijn. Foto's van renners met juichende toeschouwers erbij zijn erg leuk. Hier kan de 18 mm-kant van je lens erg nuttig zijn. Vaak zie je er ook superfans met spandoeken, vlaggen en wat nog allemaal. Als je sfeerbeelden wil maken kan je je ook daar op concentreren.

Shoot, shoot, shoot: maak veel foto's. Actiefoto's zijn moeilijk en je zal veel slechte hebben: verkeerde focus, net uit beeld, supporter in de weg, ...

En voor de rest: geniet ervan. Het is een sport die mooie beelden kan opleveren. En neem goeie wandelschoenen of laarzen mee

Op mijn Flickr-pagina kan je het resultaat van mijn pogingen zien.
    Flickr page

Comment

Bedankt voor die uitgebreide, en nuttige uitleg!!!
      Ik ga zeker eens een kijkje nemen op je Flickr.

Comment

Ik ga morgen ook naar Vorselaar, hopelijk zit het weer wat mee op het uur van de cross, want ze voorspellen regen en sneeuw...

Prachtige foto's heb jij op je Flickr staan! Schitterende kleuren vind ik, heel helder, heel scherp, vrees dat mijn lens (28-200mm f/3.5-5.6 Nikkor) daar toch niet aan zal kunnen tippen? De kleuren leken mij de vorige keer nogal oppervlakkig, en ze zijn allesbehalve zo scherp als de jouwe...

Laat ons hopen dat het wat lukt!

*OLIVIER!
        Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
        Flickr

Comment

Bedankt. Zelf vind ik dat mijn foto's nog veel beter kunnen

Kleuren kan achteraf een beetje opkrikken. Op hoge ISO heb je wel wat minder mogelijkheden door de ruis.

Scherpte is een kwestie van een accurate, snelle autofocus en de renners goed in de gaten houden. Ik weet niet hoe goed die is bij een 18-200. Nog een tip: als je weet dat er een renner komt, focus al op de dranghekken in de buurt waar je de foto wil nemen. Als de renners er dan zijn, dan zit de scherpstelling in de buurt van wat het moet zijn en zal de autofocus snel klaar zijn. Anders loop je het risico dat de hele focusrange doorlopen wordt en is het te laat. Maak veel foto's, je zal altijd onscherpe beelden hebben. Als je er genoeg maakt verhoog je je kansen aanzienlijk

Ik denk dat het voornaamste probleem zal zijn om voldoende licht binnen te krijgen. Ik merk dat ik vaak op 2.8 moet werken en hoger dan 400 ISO om nog een goeie sluitertijd te halen als het zwaarbewolkt is. 5.6 is 2 stops minder dus daar zal je het wat moeilijker hebben. Met min 18-135 kitlens had ik hetzelfde probleem.

In ieder geval veel plezier en succes gewenst. Ik ga op TV kijken. Waar het droog is
          Flickr page

Comment

@björn
            ik heb vorige week mijn eerste sportfoto's gemaakt, bij de sport vind je ze zeker terug. Ik heb met plezier jouw uitleg hier gelezen, ik zal er ook goed gebruik van kunnen maken. Misschien kan je bij mijn foto's ook eens reageren, alle commentaar welkom. Wat dacht je bvb. van een lichtsterke AF-s 50mm als alternatief voor die dure telezooms waar jullie mee werken ?
            groeten, axel
            Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

Comment

hey,

ik ben net nieuw op het forum hier maar had je bericht enkele dagen geleden al gelezen. sinds vorig jaar april heb ik mijn canon 400D met een sigma 70-200. en ben enorm gefacineerd bezig met sportfotografie. vooral met veldrijden en wielrennen dan (heb zelf gekoerst).

aan de berichtjes die ik hier heb gelezen heb je ongetwijfeld zeer vel nuttige informatie. maar wat ik zoal geleerd heb in dit jaar is om niet op een iso waarde van 800 ofzo te trekken maar eerder 1600 of zelfs 3200.

het gaat er in de sport vooral om om een korte sluitertijd te hebben. ik kies persoonlijk om niet onder 1/600 te trekken maar op sommige momenten kan 1/400 ook wel eens. f 2.8 is een gemakkelijk diafragma om snel resultaat te hebben.

Toch kan je beter kiezen voor een iets hoger diafragma neem bijvoorbeel 5.6 of 7.1 soms neem ik zelfs 10.0 dit vergroot alleen maar de scherpte van je foto. daarom dat het ook handig is om op zulke hoge iso waarden de fotograferen.
              het nadeel is de ruis. maar die krijg je er makkelijk af met neat image of iets dergelijks.

enkele van mijn resultaten vind je op http://4daagse.dines.be

Comment

Working...
              X