Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: trouw

ik had alles tot in de puntjes voorbereid (lijstje met mogelijke poses op welke plekjes, schema met ceremoniemeester overlopen ed) ...
    laten we zeggen dat het een hele drukke dag is geweest maar dat ik er op het eerste zicht heel wat leuke foto's heb uitgehaald (moet ze wel nog fatsoenlijk bekijken, feest was heel laat geworden).
    heb op voorhand ook goed rekening gehouden met de belichting (kerk, gemeentehuis ed...), had 2 body's bij. Mensen kwamen beleefd vragen als ze niet in de weg liepen als ze ook een foto trokken ...
    het koppel heeft heel de dag genoten en ik hoop dat ik hen nog een prima album kan afleveren.
    voor degenen die me bruikbare tips hebben gegeven, alvast heel fel bedankt. hans, bedankt voor je kaartje, ik bezorg het je zo snel mogelijk terug.
    Groetjes
    What you see, is what I shoot :-)
    Canon 30D; Tamron 17-50 F2.8; Tamron 28-75mm F 2,8; CF 16G; Canon Speedlite 430EX

Comment

Ik heb dat al dikwijls gepost:

Pro = wordt betaald voor zijn werk, en leeft er van. Heeft niets te maken met of hij/zij goed of slecht is.
      Liefhebber = wordt niet betaald. Heeft niets te maken met of hij/zij goed of slecht is.

Omdat de meeste professionele sporters harder rijden / werpen/ lopen/... dan de amateurs wordt "pro" geassocieerd met beter. Heeft er weinig mee te maken.

Zo bestaat er ook geen "pro" fototoestel. Wel dure.

Dpaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Liefhebber = wordt niet betaald. Heeft niets te maken met of hij/zij goed of slecht is.
        ik dat er altijd een vergoeding gevraagd mag worden.
        Denk aan afschrijving van je gear en je tijd bv
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Zo bestaat er ook geen "pro" fototoestel. Wel dure.
          Dpaul.
          Mooi gezegd Dpaul!

Comment

Ik wil toch es in de bres springen voor de professionele fotografen die hier al es met de zeven zonden worden overladen in dergelijke topics... Dat er door een aantal onder hen negatief gereageerd wordt op TS'ers die tips vragen als ze als vriendendienst een huwelijk gaan schieten, vind ik ook overdreven.

Als er daarentegen 500+ € gevraagd wordt, dan vind ik het toch fair te zeggen dat je dit bezwaarlijk nog een loutere vriendendienst kan noemen. Op dat ogenblik doe je professionele fotografen oneerlijke concurrentie aan, aangezien zij wel met een aantal zaken in orde moeten zijn terwijl de "bevriende fotograaf" het gewoon in het zwart doet. In die situatie kan je toch moeilijk verwachten dat ze hier ook nog es technische tips gaan geven hè
            Canon EOS 7D + EF-S 17-55 f2.8 IS USM + EF-S 55-250 f4-5.6 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
              Langs de ene kant vind ik dat reacties als 'pollen af' niet echt kunnen. Ik kan het weten, ik heb ook zo'n topicaanval over me heen gekregen... Info vragen mag dan niet meer op een forum... Je kan ook gewoon zeggen dat je er best ervaring voor moet hebben of het anders gratis moet doen (zoals door sommigen is gezegd, idd)
              Direct roepen: "blijf met je pollen ervan" is misschien onvriendelijk verwoord.
              Maar zoals hier al meermaals werd gezegd, gaat em vooral om het feit dat die mensen dan nog es veel geld voor vragen, wat ook minder werk betekent voor de mensen die ervan moeten leven. Zoals jij al zegt, mag je geen hoge prijs vragen als je maar een beginner bent. Een kleine onkostenvergoeding kan wel, maar geen vijfhonderden euros.
              Bovendien onderschatten veel mensen het werk, de stress, voorbereiding en materiaalkennis van een trouwreportage.

Comment

We gaan er nog komen hoor...tot een soort van vergelijk....tussen die amateurs en die prof...

Als ik het al goed begrijp is...dat je als amateur geen geld mag vragen, wel goed werk moet afleveren (uiteraard)...maar het wel zelf moet uitdokteren en zeker geen vragen moogt stellen aan de profs? ...Enkel leren door te stelen met je ogen...dus meegaan als hulp...als dit al gewenst en mogelijk is.
                De eerste die mij een mogelijkheid geeft van zijn valies te sleuren tijdens de shoot van een trouw, neem ik aan. Op voorwaarde dat hij mij ook nog uitleg geeft, over het hoe, wat en waarom van zijn lenskeuze, camerainstellingen en alle andere geplogenheden.
                Graag er ook nog bij vermelden dat ik ook mijn klein "kodaksken" erbij zou nemen om enkele fotokes zelf te klikken.
                Het woord is aan de profs (wie je erbij neemt zal me worst wezen, persoonlijk moet ik het niet zijn, als een amateurke van BD zich hierdoor kan verbeteren, ben ik al heel blij). 'k Ben curieus hoeveel aanbiedingen er zullen volgen.
                Laat de aanbiedingen maar volgen op BD
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

't Is weer van dat.

Goede raad, ben je heel zeker dat je een hele reportage met goede foto's van 's morgens tot 's avonds kan maken, waarbij je toch wel van heel de famillie enkele foto's hebt als ook van alle genodigden, een reeks overzichtsfoto's en details en een reeks met het kopel? Waarbij er niets kan fout gaan en je voor elke tegenslag een oplossing hebt?
                  • neen, geef uw vrienden dan de raad iemand anders te kiezen.
                  • Ja, lees dan verder.

Als je dit als niet profesioneel (wat niet per se minder goed wil zeggen) doet voor vrienden, geef hen dan de reportage als geschenk en vraag hen enkel achteraf de gemaakte kosten (afdrukken, album, eventueel reiskosten) te betalen.
                  Jij leert hiervan en zij hebben goedkoop een fotoreportage.
                  Maar besef heel goed dat een huwelijksreportage niet iets is dat je morgen kan overdoen. Maak op voorhand goede afspraken met het koppel over wat zij wensen, vraag hen waarom zij willen dat jij de foto's maakt (het antwoord kan zijn "de prijs", of het werk dat ze al gezien hebben of omdat ze jou een toffe vinden).

Op de vraag hoeveel foto's je afleverd? In ieder geval enkel de beste.
                  Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

het was helemaal nooit de bedoeling om een discussie te veroorzaken tussen de pro en de 'liefhebbers'.
                    Ik heb ook nooit gezegd dat ik €500 euro zou vragen, dat was gewoon een hypothese om te zien wat je voor €500 euro zou afleveren (merci trouwens voor de mensen die me wel fatsoenlijk hebben geantwoord via pm). En misschien wilde ik dat gewoon weten omdat ik binnenkort nog een huwelijksshoot heb opstaan.
                    En logischerwijze, ok profs verdienen hier hun brood mee en ik ontneem hen werk maar de redenatie is niet zo onlogisch. Ook ik gun liever de helft van de prijs aan een goede vriendin dan het dubbel aan een prof die ik niet ken. Trouwens dat is altijd de keuze van het koppel zelf en daar moet je alle respect voor hebben. Ik heb zeker 5 vrienden die enorm goede amateurfotografen zijn en als ik op een trouw dan zou kiezen voor een prof moeten die ook niet op hun tenen getrapt zijn want het is toch altijd de keuze van het koppel. omgekeerd net het zelfde.
                    Grappig eigenlijk want ik denk dat elke zelfstandige fotograaf dus in een huis woont dat volledig in het wit is gezet, geen geld spenderen aan zwartwerkers!
                    Komaan, een discussie is nooit zwart of wit hé.
                    What you see, is what I shoot :-)
                    Canon 30D; Tamron 17-50 F2.8; Tamron 28-75mm F 2,8; CF 16G; Canon Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                      We gaan er nog komen hoor...tot een soort van vergelijk....tussen die amateurs en die prof...

Als ik het al goed begrijp is...dat je als amateur geen geld mag vragen, wel goed werk moet afleveren (uiteraard)...maar het wel zelf moet uitdokteren en zeker geen vragen moogt stellen aan de profs?
                      Waarom moet je aan "profs" vragen stellen. Er zijn "amateurs" die veel meer weten hoor.
                      (En ook omgekeerd)

Dpaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

Comment

Zoals er reeds gezegd is zou ik het koppel laten betalen voor de album, afdrukken enz.
                        Ik zou geen geld vragen, als ze tevreden waren zullen ze je wel iets terug geven.
                        Ik zou de foto's die ik zelf niet goed vind wegdoen en aan het koppel de foto's laten zien die je zelf goed vind.
                        Ik zou de goede foto's allemaal is omzetten naar z/w en sepia en ze daaruit laten kiezen welke ze in hun album willen.
                        Hun album is dan zoals zij het willen en ze kunnen je achteraf niks verwijten.

Comment

Ik heb net een aanbod gekregen om eens mee te gaan met een jonge fotografe uit noord-Frankrijk. Een aanbod dat ik met twee handen zal grijpen! Ze stelde het spontaan voor toen we aan de praat raakten na een optreden in Brussel. Ze is nog maar net begonnen aan haar carrière, en leerde het vak ook door te assisteren bij anderen en daarna zelfstandig reportages te maken, als amateur dus...
                          En op de koop toe zal het nog een goeie oefening zijn voor mijn Frans, of ik nu valiezen mag dragen, of ook zelf een paar foto's nemen.

mvg

Brecht
                          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                            Ik heb net een aanbod gekregen om eens mee te gaan met een jonge fotografe uit noord-Frankrijk. Een aanbod dat ik met twee handen zal grijpen! Ze stelde het spontaan voor toen we aan de praat raakten na een optreden in Brussel. Ze is nog maar net begonnen aan haar carrière, en leerde het vak ook door te assisteren bij anderen en daarna zelfstandig reportages te maken, als amateur dus...
                            En op de koop toe zal het nog een goeie oefening zijn voor mijn Frans, of ik nu valiezen mag dragen, of ook zelf een paar foto's nemen.

mvg

Brecht

Zeker aanpakken dit aanbod, met wat chance moogt ge misschien haar Suite is zien !

MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb 2 belangrijke uitspraken gezien in dit alles:

1) Er zijn amateurs die veel mooier werk neerzetten dan prof's
                              (ik was eens gewoon als "gast" op een trouw, en de kennis had een prof-fotograaf in dienst, ... finaal waren veel van mijn foto's gewoon mooier dan die prof met jaren ervaring, echt wel vreemd, want ik heb niet de mooiste posities ingenomen in de kerk en was gewoon met 10D + 28-135 + ingebouwde flits aan het werken, toegegeven dat de belichting in die kerk ook wel subliem was, maar de trouw alleen doen met slechts één body & lens zou ik zelf niet durven mocht ik als proff. fotograaf gevraagd worden voor een trouw)

2) als het directe vrienden zijn, en ze vragen je, dan is het een fantastisch trouwkado
                              (hebben wij recent ook gedaan, aan de éne kant had ik eigenlijk schuldgevoelens dat dit ons kado was, aan de andere kant, we hebben met 2 body's toch meerdere uren foto's genomen en achteraf geshopt en uiteraard in full resolution op DVD afgegeven => uurtjes photoshopwerk is wel vereist, want gewoon foto's raw afgeven vind ik persoonlijk dan ook niet kunnen)

Zij waren supercontent, dus wij ook content ;-)

... in the end, amateur of prof, het koppel moet meewillen en liefst mooi weer, want anders is het geen evidentie. We hebben eens de combinatie gehad van slecht weer en één van de partners uit koppel met foto-allergie, was geen evidente job ;-)
                              Imagination is more important than knowledge...
                              http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                                Ik heb 2 belangrijke uitspraken gezien in dit alles:

1) Er zijn sommigeamateurs die veel mooier werk neerzetten dan sommigeprof's
                                (ik was eens gewoon als "gast" op een trouw, en de kennis had een prof-fotograaf in dienst, ... finaal waren veel van mijn foto's gewoon mooier dan die prof met jaren ervaring, echt wel vreemd, want ik heb niet de mooiste posities ingenomen in de kerk en was gewoon met 10D + 28-135 + ingebouwde flits aan het werken, toegegeven dat de belichting in die kerk ook wel subliem was, maar de trouw alleen doen met slechts één body & lens zou ik zelf niet durven mocht ik als proff. fotograaf gevraagd worden voor een trouw)

2) als het directe vrienden zijn, en ze vragen je, dan is het een fantastisch trouwkado
                                (hebben wij recent ook gedaan, aan de éne kant had ik eigenlijk schuldgevoelens dat dit ons kado was, aan de andere kant, we hebben met 2 body's toch meerdere uren foto's genomen en achteraf geshopt en uiteraard in full resolution op DVD afgegeven => uurtjes photoshopwerk is wel vereist, want gewoon foto's raw afgeven vind ik persoonlijk dan ook niet kunnen)

Zij waren supercontent, dus wij ook content ;-)

... in the end, amateur of prof, het koppel moet meewillen en liefst mooi weer, want anders is het geen evidentie. We hebben eens de combinatie gehad van slecht weer en één van de partners uit koppel met foto-allergie, was geen evidente job ;-)
                                'k heb even in rood een kleine nuance bijgezet. tja .. er zijn amateurs die heel mooi werk kunnen leveren, en er zijn profs die er hun achterste aan vagen .. 't bestaat alletwee.

als prof zou je echter moeten kunnen zorgen voor:

trefzekerheid: ongeacht wat er gebeurd, ongeacht wat de omstandiheden zijn, je moet alles gecoverd hebben

volledigheid: alle genodigden evenwichting in beeld, en niet enkel jouw kant van de familie of jouw vrienden, alle details, alle momenten, alle emoties

kwaliteit: een estetische meerwaarde leveren tegenover wat jan modaal zelf kan doen

afgewerkt product: niet gewoon de jpgskes afgeven, maar een album samenstellen is ook al een kunst op zich.

't komt er dus niet op aan van enkele mooie beelden te maken, dat moet uiteraard ook, maar 't is nog meer dan dat alleen.

Comment

Working...
                                X