Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trouw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: trouw

Mag ik even een domme (misschien ) vraag stellen.
    Hoe kan iemand ervaring, ondervinding opdoen in de materie reportage (trouw, doop, jubilee en dergelijke) als hier steeds de raad gegeven wordt van blijf er met uw twee pollen tegelijk af!!. Als het antwoord al is van: "dat kan niet omdat omdat ge gene prof zijt", dan is mijn conclusie vlug getrokken.... Profs kunnen amateurkes niet uitstaan of zien ze als vijandelijke profiteurs (want profs doen nooit iets in het zwart).
    Niet dat ik me zo direct geroepen voel om daarmee te beginnen (gebrek aan kennis en technische mogelijkheden).
    Ook, door gebrek aan ondervinding (ik mag toch niet meespelen), begin ik er niet aan.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Ja, beetje een domme vraag

Hoe ervaring opdoen?
      door het voor familie of vrienden te doen
      door mee te gaan als 2e fotograaf ofzo
      ....
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Ja, beetje een domme vraag

Hoe ervaring opdoen?
        door het voor familie of vrienden te doen
        door mee te gaan als 2e fotograaf ofzo
        ....
        Als je dan hiervoor tips vraagt (zelfs gratis doen voor vrienden, familie) krijg je dan heel dikwijls (meestal) reacties van: "Zou je dit wel doen als amateur...het is toch de mooiste dag van hun leven...".

Hoeveel profs zouden willen dat een amateurke met zijn eigen "kodaksken" achter hun gat aanholt (buiten om met hun valies te sleuren)?
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Idd, waarschijnlijk krijg je dan reacties van: zou je dit wel doen.
          En uiteindelijk ligt de keuze bij het koppel. Als zij willen dat een onervaren goede vriend, gratis voor hun foto's maakt.

Maar die vraag is anders dan: hoeveel centen kan ik krijgen.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Hoeveel profs zouden willen dat een amateurke met zijn eigen "kodaksken" achter hun gat aanholt (buiten om met hun valies te sleuren)?
            Ik weet wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat je zeer blij mag zijn als je als leergierige amateur een hele dag met de valies van een GOEIE prof mag sleuren. Je zou ervan versteld staan hoeveel je leert door alleen maar te kijken. Hoeveel mensen op dit forum kijken verlekkerd naar instructiefilmpjes van allerhande bekende en minder bekende fotografen? Maar dan zou je wel bedanken om een hele dag vanop de eerste rij te mogen meekijken?
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
              met véél plezier wil ik hun valies sleuren
              Scotty... beam me up !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                Ik weet wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat je zeer blij mag zijn als je als leergierige amateur een hele dag met de valies van een GOEIE prof mag sleuren. Je zou ervan versteld staan hoeveel je leert door alleen maar te kijken. Hoeveel mensen op dit forum kijken verlekkerd naar instructiefilmpjes van allerhande bekende en minder bekende fotografen? Maar dan zou je wel bedanken om een hele dag vanop de eerste rij te mogen meekijken?
                well said.

*Photos for friends as an amateur*
                Take the photos (or make them if you are confident enough) as a wedding gift.
                If they want the prints, a book, etc. Sure, then they should pay for that.

The chance to gain experience and be paid for it? Wrong idea. totally.

It's possible I need an assistant this year, but it'll be the old fashioned way. An Assitant, not photographer number 1.5.

Comment

Hey, ik wil wel een valies rond dragen om te leren Stelen met je ogen!

Comment

Ik snap die reacties ook nooit zo. Je kan toch van te voren de locatie al bezoeken en wat foto's maken zodat je ongeveer weet wat je kan verwachten qua licht e.d.?

Ikzelf moet over 3 maanden een bruiloft fotograferen (van m'n moeder), en ben nu druk aan het oefenen, aanschaffen en leren. Zij zijn nu al onder de indruk van mijn foto's, dus dat kan alleen maar beter worden. Het is net wat voor eisen het stel zelf stelt. Natuurlijk ben ik niet zo goed als een professional, maar het is dan ook een hobby.

Inzicht is ook zeer belangrijk, evenals eventuele nabewerking (alles op raw schieten, dus genoeg kaartjes meenemen!) en voorbereiden (meerdere opgeladen accu's, lensdoekjes, tijdschema, wat wil het bruidspaar zeker op de foto, ...). Een keer een andere positie is ook leuk... getuigen moeten ook zeker op de foto. Totaaloverzicht van de zaal met familie etc? Eens het bruidspaar van achteren fotograferen?

Genoeg mogelijkheden! Zolang je maar niet alles met je interne flitsertje gaat doen.... heb dat al gezien: mensen hadden gevraagd of de zus van de bruid foto's wou maken...dit deed ze met een simpel cameraatje met flits. Enkel haar eigen familie stond op de foto...

Comment

Langs de ene kant vind ik dat reacties als 'pollen af' niet echt kunnen. Ik kan het weten, ik heb ook zo'n topicaanval over me heen gekregen... Info vragen mag dan niet meer op een forum... Je kan ook gewoon zeggen dat je er best ervaring voor moet hebben of het anders gratis moet doen (zoals door sommigen is gezegd, idd)

Langs de andere kant, doordat je weinig ervaring hebt, kan je niet echt een hoge prijs vragen want dan liggen de verwachtingen vrij hoog. En stel dat ze niet tevreden gaan zijn, dan gaan ze het jou niet meer vragen in de toekomst...
                      Ikzelf ga in de zomer ook een fotoreportage maken. Maar, er gaan nog een fotograaf mee met meer ervaring, en ik doe álles gratis, ik rij zelf naar daar, verwerk de foto's, en geef ze hen allemaal (de gelukte toch). Voor niks, puur om het eens gedaan te hebben en er dus wat ervaring mee te hebben.
                      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                      BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door phote4you Bekijk bericht
                        voor een 750€ mag je toch wel dit afgeven

- 8 uur reportage vanaf aankleden bruid tot 1ste glas receptie.
                        - alle gelukte foto's in hoge resolutie op dvd. (hopelijk zijn het er meer dan 100)
                        - een mooi album, digitaal gedrukt of ambachtelijk.
                        Ik zou het laatste weglaten van dat album en dan €500,-- vragen.

Hun voordeel: Redelijk goedkoop, zeker omdat ze alles op DVD krijgen en kunnen afdrukken zoveel ze zelf willen.

Hun nadeel: Enig risico dat ze niet krijgen wat ze verwachten.
                        Vermeld er duidelijk bij dan het risico van mislukken voor hun zelf is (heel belangrijk)

Hou vooral rekening met de wisselende lichtomstandigheden, kerk, buiten, trouwzaal enz.

Succes, ik vind het dapper dat je het aandurft, ikzelf heb het al vele malen geweigerd omdat ik niet het risco wil lopen voor mislukking.
                        Laat weten hoe het afloopt.

Dit is mijn welgemeende reactie.

Gr Kees
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

ben eens benieuwd hoe het gegaan is...

was namelijk gisteren
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

Comment

hmm ja ik ook, hoop da er toch een foto of 3 gepost word
                            nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              hmm ja ik ook, hoop da er toch een foto of 3 gepost word
                              met een verhaal erbij
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Wordt het dan zoveel gedaan dat je met een pro effe mee kan? Anders wil ik wel kandidaat zijn
                                ::: Flickr :::

Comment

Working...
                                X