Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope en snelle ministudio

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Zelf mini fotostudio maken

Oorspronkelijk geplaatst door Universalboeddha Bekijk bericht
    Ik zou graag zelf een mini fotostudio maken maar weet niet goed hoe eraan te beginnen en weet niet welke afmetingen te gebruiken en zou het in hout willen maken. Graag zou ik het ook van belichting voorzien.
    Kan er iemand mij helpen en wat raad geven hierover aub?
    Ik ben al eens gaan googlen en heb al paar voorbeelden gevonden maar niets van afmetingen en plannetjes.

http://i39.tinypic.com/2qjbw44.jpg
    eerste 2 zijn vrij goedkoop hoor. klik gewoon mini studio invullen
    nikon stuff

Comment

• Re: Goedkope en snelle ministudio

anders heel simpel, een deftige kartonnen doos, op zijn zijde zetten, voor en achterkant eruit (waren dus de boven en onderkant) zo hou je een kartonnen frame over.
      aan beide zijkanten een raam knippen, kalkpapier erin en je softboxen zijn ook al af. een achtergrond moet je zelf fabriceren, maar het feit dat je voorbij de achterkant van de doos zit met je achtergrond maakt het mogelijk om afstand te creeeren tussen onderwerp en achtergrond en geeft je de mogelijkheid om je achtergrond bij te lichten.
      je kan de constructie natuurlijk ook in hout maken, hou dan rekening met een 50 breed 50 hoog en reken maar een 40 diep afhankelijk van wat je ermee wil bereiken.
      is simpel hoor, denk het maar even uit. en probeer wat je wil met karton en improviseer. Als je weet wat voor jou werkt kan je het in hout maken.

Groetjes,
      Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ik ga zelf een filmstudiootje bouwen, ongeveer 0.60m breed en 0.75cm lang.

Ik gebruik momenteel dik hard wit papier van a-3 formaat, en ik zou dit graag ook gebruiken voor dat 'filmstudiootje'. MAAR: ik ga dat papier ook van de onderkant belichten, alleen vrees ik dat die materie té dik zal zijn om licht door te laten... Wat is een beter materiaal om te gebruiken? (Moet wel volledig effen zijn, dus geen laken e.d...)

Iemand een idee?

Ps: ook zie ik dat jullie je studio's allemaal verlichten met 300 watt lampen of meer... Ik heb het idee om aan elke zijde en de onderzijde een gewone spot te plaatsen van 25 of 40 wat o.i.d... Zoals in een huiskamer, badkamer, ... etc. Zou dit te weinig zijn? (De zijkanten van de ministudio zullen bestaan uit een dik wit laken, om het licht mooi te verspreiden).

Thanks!
        Last edited by _CC_; 25 januari 2009, 01:26.

Comment

Vandaag alles gaan halen en gezien mijn vriendin een fervent ikea shoppertje is had ik die box dus al lang maar miste nog een bouwlamp.

Wij trouwen in augustus dus ben aan het experimenteren voor de uitnodigingen. Laat maar weten wat jullie denken.

Hetgeen mij stoort is de donkere vlek in de capsule, iemand ideëen hoe ik die weg kan krijgen zonder reflectie van een derde lamp of flits?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michake Bekijk bericht
            Hetgeen mij stoort is de donkere vlek in de capsule, iemand ideëen hoe ik die weg kan krijgen zonder reflectie van een derde lamp of flits?
            Leuke foto!! En alvast gefeliciteerd met je trouwen.

Die donkere vlek lijkt de reflectie van een donker object wat ergens in de ruimte hangt?

Ik zou een wit laken of vel o.i.d. spannen zodat de weerspiegeling van het donkere object niet meer in de foto zichtbaar is. Als dat nou net het stuk is waar de camera staat, kan je een gaatje maken in je laken of vel en daar je lens doorheen steken.

Ik zou het wel leuk vinden als je je (tussen)resultaten hier weer post overigens...

Comment

Indien je een witte achtergrond gebruikte moet die witter zijn , kan nog met P.S. .
              Indien je een licht rose achtergrond gebruikte dan zeg ik niets.
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

Comment

@DeSwa ik heb een witte achtergrond gebruikt en hij zou inderdaad nog witter moeten . De geposte foto is genomen in RAW met 1 stop overbelicht en mijn lichtbalans op custom in cs3. Ik heb geen grijskaart en het computerscherm is dat van een laptop. En nu de vraag, hoe krijg ik het wit nog witter zonder dash ?

Comment

@DeSwa ik heb een witte achtergrond gebruikt en hij zou inderdaad nog witter moeten . De geposte foto is genomen in RAW met 1 stop overbelicht en mijn lichtbalans op custom in cs3. Ik heb geen grijskaart en het computerscherm is dat van een laptop. En nu de vraag, hoe krijg ik het wit nog witter zonder dash ?
                  Heb je de website strobist.blogspot.com al eens bestudeerd?
                  De lighting 101 en 102 zouden je misschien goede hints kunnen geven.

In dit geval zou je van achter en onder kunnen belichten door de achtergrond en onderkant heen... moet wel met één lamp of flits kunnen als je de boel niet op een tafel plaats...

Of misschien een stuk papier (en daar doorheen llichten) dichterbij brengen... dan valt er meer licht op maar omdat het en grote lichtbron is houd je de zachte belichting.

Comment

Michake, neem dan een wit blad als je geen echte grijskaart hebt. Je witbalans is niet in orde. Voor de rest ben je op goeie weg.
                    Als je bouwlampen gebruikt wacht je misschien heel eventjes voor je je witbalans zet, naar mijn gevoel gaat de kleurtemperatuur wijzigen als ze langer opstaan.
                    Het zwart plekje is een reflectie van een stuk geen wit plastic. Neem een wit blad en schuif het zo tot je de zwarte vlek niet meer ziet.

Grz,
                    Loes

Comment

Poging 2 . Ik heb de raad van bv72, Loesje en DeSwa opgevolgd dus wit blad getrokken, wit laken voor mijn toestel om de donkere vlekken weg te werken en wat gespeeld met CS.

De Resultaten

Alle commentaren zijn meer dan welkom om het nog beter te maken, ideëen ook trouwens
                      Last edited by Michake; 1 februari 2009, 21:55.

Comment

Ik vind de tweede bijzonder geslaagd!

Comment

Het zwarte wat je ziet is de opening van de doos. Je kan ofwel de opening kleiner maken door ze dicht te maken met een laken of door ze dicht te plakken met wit papier.
                          Je moet enkel een opening laten om je objectief door te steken. Je zou ook de ruimte waarin je werkt kunnen oplichten...of werken in een ruimte waar de muren bleek(wit) zijn.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Deze vind ik echt wel mooi gedaan

Hoelang was je exposure hier en kan je een overzicht shot maken van je opstelling ?

Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

@LamboCars, de opstellen was exact dezelfde als op pagina 1 van dit topic.

Betreft instellingen:
                              Shooting Mode: Aperture-Priority (AE)
                              Shutter Speed: 1/60
                              Aperture Value: 8.0
                              Metering Mode: Evaluative meeting
                              Lens: EF-S18-55mm f/3.5-5.6 (Kitlens)
                              Focal Length: 50mm
                              Iso: 100
                              1 stop overbelicht

in CS3 de witbalans op custom gezet, met het pipetje de witte kleur van het blad gekozen, dan de exposure op +1.10 gezet en dat zou het dan moeten zijn.

PS: Vandaag naar de knutselwinkel geweest en verschillende kleuren papier gaan kopen, dus er zullen nog wel experimenten volgen

Comment

Wat een leerzaam topic dit!

Ik doe ook wat eerste schreden op het pad van productfotografie. Onlangs heb ik een foto-opdracht gekregen van een ex-collega die een uitgeverijtje heeft. En die gaat een uitgave maken over de Schiedamse kunstenaar Theo Henderickx. Die maakte als vrij werk amuletten van kleine natuurstenen, die hij bewerkte met een tandartsboor. Voor de uitgave over Henderickx maak ik van 24 beeldjes foto's. Gisteren ben ik voor het eerst serieus er eentje gaan fotograferen, na wat testjes te hebben gedaan. Hier het resultaat. Ben benieuwd wat jullie vinden!

Hoe is dit gedaan? De beeldjes doe ik in een zelfbouw mini-studio volgens een opstelling zoals die ook in dit topic staat. Zie hieronder. Dit werkt erg goed! Alleen het wit krijgen van de achtergrond vind ik wat lastig. Uiteraard hanteer ik een handmatige witbalans. Maar echt wit krijgen is verder een kwestie van belichting. De achtergrond oogt wat grijzig. Volgens mij moet de achtergrond om die echt wit te krijgen een stopje meer belicht worden dan de rest van de studio. Maar ja, dat gaat lastig met bouwlampen. Achteraf Photoshoppen gaat redelijk. Toch zou ik voor de achtergrond een beter resultaat willen.

Canon 1D MKIII | Canon 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 F4/L IS USM | Canon EF 70-200 F4/L IS USM | Sigma 70mm macrolens | Lowepro Computrekker

Comment

Working...
                                X