Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Heb deze foto gemaakt met manuele witbalans.
Links en rechts bouwlamp van 150W.
Flits compentatie 0/3.
Wat doe ik fout of moet ik tevreden zijn met deze opname?
Heb deze foto gemaakt met manuele witbalans.
Links en rechts bouwlamp van 150W.
Flits compentatie 0/3.
Wat doe ik fout of moet ik tevreden zijn met deze opname?
Zijn mijn lampen dan toch te zwak?
Wanneer het overgrote gedeelte van de foto uit bijna enkel wit bestaat (de plastieken doos) dan gaat de camera de belichting uit zichzelf terugbrengen naar 18% grijs.In een wit besneeuwd landschap moet je ook wat overbelichten om wit echt als wit weer te geven......doe je dat niet dan zal de sneeuw eerder grijs lijken. Probeer eens om 1 stop over te belichten bij voorwerpen waar het grootste gedeelte vd achtergrond en omgeving wit is.
De lelijke schaduwen heb je nog steeds door de flits....zelfs al laat je de sterkte dalen van het flitslicht , het probleem zal blijven indien je geen verzachter(verspreider) gebruikt.Hou de deksel van deze ikea doos eens een 10-tal cm voor je flits wanneer je een foto neemt en je zal zien dat de schaduwen al heel wat minder zullen zijn. Het kan wel nodig zijn om de flitssterkte-instelling te verhogen omdat ook een gedeelte van het licht tegen gehouden wordt door het deksel.
Aanvulling; Foto gemaakt zonder flits......geen lelijke schaduw.Belichting +1stop
Last edited by RUPSELKOPKE; 17 januari 2008, 20:52.
Heb ook getwijfeld wat de lampen betreft maar heb dan uiteindelijk voor de 500W gekozen en nog geen moment spijt van gehad.
Nog een foto erbij als bewijsmateriaal.
"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen." Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.
Ik flits niet, ik gebruik enkel twee bouwlampen. Wat vind je niet goed aan je resultaten. Te geel? onderbelicht? schaduwen?
Ik heb geprobeerd met twee flitsers,maar heb altijd schaduw aan één kant , het lukt me niet de flitsers gelijk te stellen zodat er geen schaduw is , ik zal misschien nog wel eens een bouwlamp kopen (heb er maar één).
Ik heb die box ondertussen al een tijdje en heb hem ook ingezet voor mijn inzending van vorige maand in de Challenge.
Ik heb hier twee lampen van 150 en 1 van 500 gebruikt.
Ondertussen heb ik wel twee lampen op staander van 500 bijgekocht.
Ik kan nu dus een beetje variëren met 5 lampen (3 x 500 en 2 x 150).
In deze foto heb ik ook geflitst, maar met een diffuser.
Deze diffuser was ook zelfgemaakt, ik heb namelijk alleen een ingebouwde flits.
De diffuser was een stuk wit boterhampapier dat ik in een grote boog omheen de flits geplakt heb.
Links en recht zie je dat de kleur wat anders is, dat zijn de kleuren van de mokken die reflecteren. Een iets grotere box was dus misschien beter geweest, dan moet je niet zo dicht bij de rand werken.
Voor de rest ben ik best wel tevreden van deze foto.
Het is me alleen nog niet gelukt dit op eenzelfde manier weer te doen
Greetz,
Peeke
~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~
Ziet er goed uit. Misschien de belichting nog wat optrekken, op mijn scherm lijkt het nog wat te donker. Als je graag de donkere gedeeltes op de beeldjes nog meer wil verminderen dan kan je de opening van de doos vooraan nog wat meer afsluiten met een witte doek of papier. Je hoeft enkel een klein stukje open te laten voor je lens. Wat het donkere op de beelden ook nog een beetje verhelpt is ze wat verder naar achteren te plaatsen.
ik denk dat zaken zoals I...a en H...o gouden zaken doen dankzij ons Rupske
echter, als ik naar den I...a wil moet ik op de vlieger, 10.000km noordoost vliegen en ben ik 12u onderweg (overstapje in Lissabon meegerekend )
maar het idee wil ik best uitproberen, vrijdag in Salvador maar eens op zoek gaan naar een gelijkaardige plasticbak
is er nog niemand die de belichting uitgeprobeerd heeft met spaarlampen ? hier verkoopt men bvb spaarlampen van 36w en die geven zo veel licht als 150w bouwlampen, de witbalans moet je wel aanpassen want dat licht is véél witter
langs de andere kant hebben we hier zo veel zon dat ik het ganse grapje ook gewoon in buitenopstelling kan proberen
Ik ben hier nog maar lid sinds 2weken en wat ik hier al bijgeleerd heb...
Echt héél interessante topic. Ik ga mij ook alle benodigheden eens aanschaffen. De bouwlampen kunnen nog goed van pas komen (zeker als je zelf aant bouwen bent), de doos (hier van ikea) kan je deze ergens anders kopen (is nogal ver voor mij om in een ikea te geraken, vandaar)? De bouwlampen neem ik best 300 of 500 Watt (waarschijnlijk wel te vinden in Brico)?
Graag jullie mening...
Comment