Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro : SIgma 150 of sigma 180

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro : SIgma 150 of sigma 180

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
    hehe,De 180 maakt het verschil buiten (field of view) en bij beestjes (180 mm).
    En dat is de reden(field of view) dat ik een kleinere/kortere tele wil voor de iets grotere objecten. De verhoudingen van object <===>omgeving komen hier beter uit, zijn realistischer.
    Groetjes
    ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
      Muren bewegen per definitie niet. Macrolenzen zijn veel te traag om als telelens te gebruiken, dat bedoelde Perrush (en hij heeft gelijk). Ik gebruik zelfs zelden of nooit AF met mijn 180mm macro.
      Mijn opm. ging over de scherpte van een macrolens, niet over de AF-snelheid..!
      In het stukje waarop ik reageerde (zie QUOTE hieronder) wordt trouwens langs geen kanten geïnsinueerd dat het om de AF-eigenschappen ging! Wanneer men spreekt van lenzen die "geoptimaliseerd" zijn voor een bepaald gebied, dan heeft men het over afbeeldingskwaliteiten, niet zozeer over de AF.
      En BTW, de AF HSM snelheid van de 150mm is helemaal OK hoor!.... Vooral handig bij gebruik als middellange tele...

QUOTE Perrush
      kijk imho is die hele televraag onbelangrijk. We hebben het over een macrolens en die is geoptimaliseerd om in het macro- / closeupgebied gebruikt te worden.
      Volgens mij kan die nooit tippen aan een dedicated tele (wat imho ook niet hoeft)
      UNQUOTE

Comment

Wat ik niet begrijp is dat als de sigma 180 zo'n goede lens is (wat ik overigens ook vind) waarom sigma dan een nieuwe lens uitbrengt die in mijn optiek heel erg op de sigma 180 lijkt. (qua gebruik bedoel ik).
        Als ze er nu nog VR op hadden gedaan ipv HSM ofzo had ik het kunnen begrijpen, maar nu zie ik toch niet zoveel verschil tussen beiden. (ondanks jullie argumenten)
        Groetjes Edwin
        Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
          Wat ik niet begrijp is dat als de sigma 180 zo'n goede lens is (wat ik overigens ook vind) waarom sigma dan een nieuwe lens uitbrengt die in mijn optiek heel erg op de sigma 180 lijkt. (qua gebruik bedoel ik).
          Als ze er nu nog VR op hadden gedaan ipv HSM ofzo had ik het kunnen begrijpen, maar nu zie ik toch niet zoveel verschil tussen beiden. (ondanks jullie argumenten)
          Groetjes Edwin
          das nu net mijn allereerste reactie geweest toen sigma de 150mm aankondigde

Daarom ben ik nog steeds geïnteresseerd in het testen van een 150 naast mijn 180. *iets* zegt me dat simga dat niet zomaar gedaan heeft, alleen weet ik nog niet wat
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

de tamron heeft die onmogelijke AF/M ring. Je kan dus niet manueel de focusafstand veranderen als ie op AF staat zoals je bij de sigma en canon wel kunt. Onbegrijpelijk dat dat nergens in de reviews vermeld wordt.
            Hee inderdaad, dat wist ik niet !?! Weeral iets bijgeleerd ! Top
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Nog een vraagje die hier niet echt aan bod komt ...
              In hoeverre zijn deze lenzen (150 & 180 van sigma) "weather proof" (tegen stof en water) ???
              "Denk zelf. Kijk Zelf. Oordeel Zelf. Beslis zelf. "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                Mijn opm. ging over de scherpte van een macrolens, niet over de AF-snelheid..!
                Ok, misverstand. Scherpte is goed, ook als (korte) tele (de mijne toch).

Comment

das nu net mijn allereerste reactie geweest toen sigma de 150mm aankondigde

Daarom ben ik nog steeds geïnteresseerd in het testen van een 150 naast mijn 180. *iets* zegt me dat simga dat niet zomaar gedaan heeft, alleen weet ik nog niet wat

Zou het niet zo zijn dat de 150mm beter is voor portret/korte tele dan de 180mm?

Mijn dochter is getrouwd in juli 2005 en er was een prof- fotograaf aanwezig.

Ik met mijne 20D en EOS 3 in combinatie met de 24-70L van canon en de 180 van sigma beurtelings gewisselt op de 2 body's meegeweest om foto's te nemen. De foto's genomen met de 180mm sigma op zowel de analoge als op de digitale camera waren te soft en niet echt scherp.

De foto's die van het bouket en de ringen gemaakt zijn met de 180mm macro( bijna macro) waren dan wel weer haarscherp en mooi van kleur.

Die van de 24-70L waren op digitaal én analoog zoals verwacht.

Daarom denk ik dat sigma een macrolens (de 150mm) op de markt heeft gebracht die wel een goede korte tele is.

Het zou de enige logische verklaring zijn in mijn ogen.

Maar wie ben ik?
                  Groetjes
                  ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Night666Watcher
                    Nog een vraagje die hier niet echt aan bod komt ...
                    In hoeverre zijn deze lenzen (150 & 180 van sigma) "weather proof" (tegen stof en water) ???
                    Ze zijn niet "weather proof" maar eigenlijk is de 24-70L dat ook niet (wel toch niet in de standaard uitvoering zonder filter) want water kan nog altijd insuipelen aan de voorkant van de lens. Bij de sigmas is dit onmogenlijk. Ze zijn wel heel goed van bouwkwaliteit en ik moet zeggen dat ik de sigma 70-200 al aan flinke plensbuien heb bloodgesteld met mijn EOS 3 en nooit problemen heb ervaren. Het zal er wellicht gewoon van afhangen aan hoeveel water de combo wordt blootgesteld. Zelfs in de handleiding van de 1DSmkII word het afgeraden de cam aan water bloot te stellen. Eigenlijk is het een beetje een marketing zaak. En moest je overwegen om het regenwoud in te gaan is er nog altijd het goede ouwe "jasje"
                    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
                      Zou het niet zo zijn dat de 150mm beter is voor portret/korte tele dan de 180mm?
                      Daarom denk ik dat sigma een macrolens (de 150mm) op de markt heeft gebracht die wel een goede korte tele is.

Het zou de enige logische verklaring zijn in mijn ogen.

Maar wie ben ik?
                      Dat is ook zo in mijn ervaring tussen beide. De 150 is een zeer scherpe tele vanaf 2.8 en ze kan daarin wedijveren met de canon 85 1.8. Beide hebben trouwens een mooie bokeh ook.

Een paar voorbeeldjes als portret lens: (model is niet echt mijn type )

Een beter voorbeeld en aan 2.8 1/640 iso 1600

En focussen blijkt ook te werken
                      Last edited by Drill; 4 januari 2006, 01:20.
                      Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Heb ook nog wel een aardig voorbeeldje, Sigma 150;

groeten, Mark

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Piscis
                          Heb ook nog wel een aardig voorbeeldje, Sigma 150
                          Ziet er een lieve uit maar wie noemt zijn kat nu Sigma 150
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Piscis
                            Heb ook nog wel een aardig voorbeeldje, Sigma 150;

nogmaals, zegt dus echt niks he zulk een voorbeeld.
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Mij ook niet... Ik kan hier pics posten van de 180, maar wil ook wel eens pics zien van de 150 EN 180 MéT hetzelfde onderwerp (instellingen)

Waar blijven die voorbeelden...???
                              -=- Light is the key...

Comment

Het zegt juist héél veel als je "wil" dat het iets zegt ...

Je kan een lens het beste beoordelen volgens het gebruik dat je er zelf van hebt en met de instellingen die je zelf maakt.
                                Ik ken niemand dat in normaal gebruik de kwaliteit van z'n lens gaat testen zoals dit op review-sites gebeurt. Je gaat met je splinternieuwe wagen ook niet tegen 90km/u u stuur omslaan om te zien dat hij de eland-test wel doorstaat ...

Als dit het soort foto's is dat Piscis maakt met zijn lens en hij is daar tevreden van, dan is dit voor hem een goede lens. En vermoedelijk zijn er nog mensen die hiermee content zijn en deze foto wel interessant vinden.

Het is duidelijk dat u iets anders verlangt en dat is uw vol recht maar dat wil niet zeggen omdat jij (en ook vele anderen) graag andere foto's zouden zien dat je er automatisch vanuit moet gaan dat deze nutteloos zijn.

Wat ben ik ermee dat je met een 150mm macro onder een hoek van 16° naar de zon gericht net na een regenbui bij een temperatuur van 7°c 2% vignettig hebt ... so what ... om een vlinderke of vliegske te trekken zie je dat ook niet zelle. OK, dit is maar een onnozel voorbeeld maar er worden zoveel van dergelijke vergelijkende tests gemaakt om toch maar iets aan te tonen.

Daarbij is de mogelijke afwijking tussen twee exemplaren van hetzelfde type soms al voldoende om er een goede of slechte lens van te maken en hangt heel veel nog af van het toestel dat je gebruikt ook.

Nogmaals, dagelijkse foto's (al is het maar van een kat) zeggen voor velen, ik weet het ... niet voor iedereeen, soms veel meer dan een te ver gaande vergelijking op een of andere site.

Loop maar eens het forum af en zie wat er gepost wordt ... gisteren nog gelezen, beste foto is eentje van Vicky waar een prikkeldraad met bevroren (of aangerijmd) spinnenweb op staat ... foto verkozen door de meesten die eraan mee doen.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X