Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro : SIgma 150 of sigma 180

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro : SIgma 150 of sigma 180

Oorspronkelijk geplaatst door Hypo1337
    En hoe doet de Sigma 150mm f/2.8 het, vergeleken met een Canon 135mm f/2? Kan iemand daar iets nuttigs over toevoegen?
    kijk imho is die hele televraag onbelangrijk. We hebben het over een macrolens en die is geoptimaliseerd om in het macro- / closeupgebied gebruikt te worden.

Volgens mij kan die nooit tippen aan een dedicated tele (wat imho ook niet hoeft)
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Night666Watcher
      Ik zit met juist hetzelfde probleem, de 180 of 150mm kiezen van sigma ???
      PS: links naar voorbeelden van macro's genomen met de 150mm & 180mm zijn ook welkom.
      www.DigitalMacro.be ... allemaal met de 150mm genomen
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
        www.DigitalMacro.be ... allemaal met de 150mm genomen
        hehe allemaal met de 180 genomen

Dat zegt weinig hoor. Wat we willen zijn 100% crops van de verschillende diafragma's onder dezelfde omstandigheden met dezelfde body.

Bovendien fotografeer jij bijna uitsluitend stillevens in een studio. Daar kan zowat elke macro voor dienst doen. De 180 maakt het verschil buiten (field of view) en bij beestjes (180 mm).
        --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hypo1337
          En hoe doet de Sigma 150mm f/2.8 het, vergeleken met een Canon 135mm f/2? Kan iemand daar iets nuttigs over toevoegen?
          Wel een punt hebben ze gemeen, allebijde zijn zeer scherp wide open. Optisch zijn beide heel erg goed. Maar de 135 heeft een veel snellere focus en f2, de sigma heeft een goede focus voor een macrolens maar je kan de 2 niet vergelijken op dat gebied hoor. Voor de rest heb ik persoonlijk wel besloten op de 135 niet aan te schaffen door de 150. Niet dat de 135 geen sublieme lens is maar ze is net een beetje te lang voor portret naar mijn smaak en als het moet kan ik de 150 gebruiken he. Maar ja, smaken verschillen
          Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Kan je met de 180mm of 150mm op een 350D (met grip) nog foto's uit de hand maken? Want ik heb weinig zin om met mijn statief achter vlinders en libellen aan te hollen. Of is dit echt not done? Ik heb een redelijk stabiele hand, denk ik althans
            How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog
              Kan je met de 180mm of 150mm op een 350D (met grip) nog foto's uit de hand maken? Want ik heb weinig zin om met mijn statief achter vlinders en libellen aan te hollen. Of is dit echt not done? Ik heb een redelijk stabiele hand, denk ik althans
              Met de 150mm neem ik 95% los uit de hand maar het begint al limiet te worden, zekers als je ook nog eens de macroflits erop wil zetten. De 180 is nog een stuk zwaarder.
              Voor mijn echtgenote is de 180 net te veel om dit te kunnen ...
              Wel op een 10D ...
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                kijk imho is die hele televraag onbelangrijk. We hebben het over een macrolens en die is geoptimaliseerd om in het macro- / closeupgebied gebruikt te worden.

Volgens mij kan die nooit tippen aan een dedicated tele (wat imho ook niet hoeft)
                Ik kan u nochtans (uit eigen praktijkervaring) melden dat de Sigma 150mm f2.8 Macro DG HSM bijzonder scherp tekent als gewone 150mm tele. Ik baseer mij o.a. op vroegere opnameresultaten van een bakstenen muur (op zowat 250m afstand) die ik als "testwand" gebruikte... en dan maar croppen!...

Maar het is, zoals ik reeds eerder heb geschreven, een kwestie van persoonlijke smaak. Imho. zijn beide objectieven aan elkaar gewaagd.
                Persoonlijk vind ik de 150mm superhandig, robuust, compact en in perfecte balans op mijn D70. De f2.8 is mooi meegenomen...

Nog dit ter info: de zonnekap gebruik ik nooit met de ingebouwde flits want dan krijg je gegarandeerd schaduwvorming. Met externe flits of zonder flits geen probleem op dat vlak, maar mét zonnekap wordt de lens er wel een stuk langer door en dat kan soms storend overkomen bij levende insecten!...

BTW, ik fotografeer steeds uit de losse hand...!
                Last edited by LucD; 3 januari 2006, 16:59.

Comment

Nog dit ter info: de zonnekap gebruik ik nooit met de ingebouwde flits want dan krijg je gegarandeerd schaduwvorming
                  ikke altijd flits ... met zonnekap .... nooit slagvorming ... maar wel een 180

edit : volledigheidshalve moet ik er hier wel bij vermelden dat ik slechts zelden op 1:1 werk. Dat speelt natuurlijk ook een rol
                  Last edited by Perrush; 3 januari 2006, 18:06.
                  --

Comment

Dat zegt weinig hoor.
                    Kan zijn maar was voortgaand op :
                    Origineel gepost door Night666Watcher
                    PS: links naar voorbeelden van macro's genomen met de 150mm & 180mm zijn ook welkom.
                    Wat we willen zijn 100% crops van de verschillende diafragma's onder dezelfde omstandigheden met dezelfde body.
                    Een lens moet je niet kopen volgens wat een ander denkt of zegt, zekers niet altijd alles van die review-sites geloven. Al kan een review wel helpen ...
                    Over de 24-105L IS werd overal zoveel slecht geschreven en velen deelden deze gedachte tot ze er zelf eens eentje getest hadden, nu lopen ze er zelf mee rond en vinden ze het een superlens ...
                    Als je echt wil weten wat een lens geeft, ga dan eens naar een verkoper die u zo'n lens "wil" laten proberen op uw eigen toestel en neem eens een paar foto's van wat en hoe jij ze zou nemen ... niet iedereen verkiest dezelfde instellingen of werkwijze. Niets is beter dan zelf zien of het voldoet.

Bovendien fotografeer jij bijna uitsluitend stillevens in een studio.
                    Grappig, mijn living is plots een studio
                    Alle foto's die binnen genomen zijn is gewoon op tafel in de living behalve de bloemen aan grote planten (zoals Brugmansia), die staan gewoon in een pot op grond.
                    En neen, er is bij mij niets in het zwart geschilderd maar in het wit. En nog minder gebruiken wij iets zwart als achtergrond (sommigen maakten die opmerkingen ook al)

Daar kan zowat elke macro voor dienst doen.
                    Met een slechte macro haal je nog altijd geen mooie foto's zelle, een onscherpe lens maakt zowel buiten, binnen als in een studio onscherpe foto's ...
                    Trouwens kan ik dit tegenspreken, vroeger had ik de Canon 100mm macro en die was een heel stuk minder goed dan deze Sigma 150mm.

De 180 maakt het verschil buiten (field of view) en bij beestjes (180 mm).
                    Iets meer dan de helft van de foto's op deze site zijn binnen genomen, de rest buiten en in meestal niet de beste omstandigheden (nacht, vies weer, ...).

Omdat mijn echtgenote ze gemaakt heeft en fotografie voor haar nog maar een beginnende hobby is (ze is er nog maar een maand of twee drie echt mee bezig) staan er weinig beestjes op ... de periode van de beestjes moet dus nog komen

Ja, field of view ... die is kleiner bij een 180 dan bij een 150 ... wordt o.a. bepaald door de beeldhoek ...

150mm
                    Beeldhoek in graden : 16.4°

180mm
                    Beeldhoek in graden : 13,7°

Het belangrijkste van al ... niets is slecht als je zelf tevreden bent, niets is goed als je zelf ontevreden bent ... alles is een eigen keuze ...
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                      Ik kan u nochtans (uit eigen praktijkervaring) melden dat de Sigma 150mm f2.8 Macro DG HSM bijzonder scherp tekent als gewone 150mm tele. Ik baseer mij o.a. op vroegere opnameresultaten van een bakstenen muur (op zowat 250m afstand) die ik als "testwand" gebruikte... en dan maar croppen!...
                      Muren bewegen per definitie niet. Macrolenzen zijn veel te traag om als telelens te gebruiken, dat bedoelde Perrush (en hij heeft gelijk). Ik gebruik zelfs zelden of nooit AF met mijn 180mm macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sharkdog
                        In tegenstelling tot Perrush werk ik zo goed als ALTIJD op statief... ook voor vlinders & libellen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                          Muren bewegen per definitie niet. Macrolenzen zijn veel te traag om als telelens te gebruiken
                          En om bewegende insecten te fotograferen niet?
                          En wat die tele betreft ... valt ook te zien wat je wil fotograferen hé ... die kerk in het dorp ernaast beweegt ook niet, zelfs voor een tele

, dat bedoelde Perrush (en hij heeft gelijk). Ik gebruik zelfs zelden of nooit AF met mijn 180mm macro.
                          Met de 150 is AF ook niet altijd het beste, eigenlijk nooit met Macro maar allé ...
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                            En om bewegende insecten te fotograferen niet?
                            Daarom gebruik ik juist MF. Scherpstellen doe je met een macrolens trouwens meestal door vooruit & achteruit te bewegen en van de lens af te blijven. Er is geen enkele lens die vb een bewegende vlinder kan volgen. De bewegingen zijn daarvoor veel te chaotisch. Voor mij hoeft een macrolens zelfs geen AF te hebben. Mijn T&S lens heeft dat trouwens ook niet.

Comment

Citaat:
                              Wat we willen zijn 100% crops van de verschillende diafragma's onder dezelfde omstandigheden met dezelfde body.

Een lens moet je niet kopen volgens wat een ander denkt of zegt, zekers niet altijd alles van die review-sites geloven. Al kan een review wel helpen ...
                              Over de 24-105L IS werd overal zoveel slecht geschreven en velen deelden deze gedachte tot ze er zelf eens eentje getest hadden, nu lopen ze er zelf mee rond en vinden ze het een superlens ...
                              Als je echt wil weten wat een lens geeft, ga dan eens naar een verkoper die u zo'n lens "wil" laten proberen op uw eigen toestel en neem eens een paar foto's van wat en hoe jij ze zou nemen ... niet iedereen verkiest dezelfde instellingen of werkwijze. Niets is beter dan zelf zien of het voldoet.
                              Dat is het juist. De manier waarop ermee gewerkt wordt, en de kennis van nabewerking beïnvloeden de resultaten enorm. Daardoor heb ik juist wel graag testfoto's die onder dezelfde omstandigheden gemaakt zijn. Dan pas kun je zien of de 150 een verschil maakt met de 180.

Want als ie geen noemenswaardig verschil heeft, blijft de 180 de beste. Gewoon door zijn field of view (of hoe noem je dat ??) wat enorm belangrijk is indien je een effen achtergrond wilt bekomen.

Grappig, mijn living is plots een studio
                              yep, een living is voormij zo goed als een studio. daar kun je het onderwerp langs alle kanten op alle mogelijke manieren benaderen. iets wat 'in the field' niet mogelijk is.

Het belangrijkste van al ... niets is slecht als je zelf tevreden bent, niets is goed als je zelf ontevreden bent ... alles is een eigen keuze ...
                              eigenlijk komt het daar wel op neer
                              --

Comment

ikke altijd flits ... met zonnekap .... nooit slagvorming ... maar wel een 180

edit : volledigheidshalve moet ik er hier wel bij vermelden dat ik slechts zelden op 1:1 werk. Dat speelt natuurlijk ook een rol
                                Mijn opm. ivm. flitsen was idd. bedoeld bij near 1:1 opnamen, zoals je blijkbaar wel begreep
                                Met de Nikon kitlens 18-70mm bvb. heeft men trouwens ook die slagschaduwen bij dichtbij-opnamen...
                                Helemaal niet abnormaal, gewoon gevolg van de stand van de flitser, de object afstand en de omvang van het objectief!...
                                Een verwittigd persoon heeft hier echter geen problemen mee ....

Comment

Working...
                                X