Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    [QUOTE=DjiM;2442826
    Ik vermoed niet dat er verborgen schatten tussen te vinden zijn.

    Waar halen jullie jullie m42 lenzen? Welke tweedehandswinkels raden jullie aan? Ik ben ook op zoek naar een lange (>=300mm) tele in m42. Iemand enig idee?[/QUOTE]

    Wat er in winkels staat is meestal niet veel soeps, daar ben ik van afgestapt.
    Goed kijken op 2e handssites en vooral daar kijken waar men er geen benul van heeft wat men aanbiedt.
    De meeste koopjes heb ik aangeschaft als camera met lens, zo heb ik een stuk of 5 vintage bodies (zenit, praktica & co) gekocht wegens de lens die erbij of op zat.
    Mijn beste tele is een Tamron Adaptall 2 SP 60-300 zoom, prijs 25€ incl M42 adapter....
    Die gaan op E-bay meestal niet <100€ , de verkoper wist niet wat hij aanbood.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Tijdens het zoeken nog enkele nieuwe namen tegen gekomen. Meyer optic en INA, brol neem ik aan... aangezien er niets over te vinden is. Iemand een idee
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
        Tijdens het zoeken nog enkele nieuwe namen tegen gekomen. Meyer optic en INA, brol neem ik aan... aangezien er niets over te vinden is. Iemand een idee
        Meyer optic is geen brol, INA kan ik niet (misschien een afkorting van iets.
        Er zijn honderden dergelijke namen, blijf bij de meest bekende, is aanbod genoeg van.

        DPaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Meyer optic is geen brol, INA kan ik niet (misschien een afkorting van iets.
          Er zijn honderden dergelijke namen, blijf bij de meest bekende, is aanbod genoeg van.

          DPaul
          INA was een handelsbenaming voor een serie SLR-lenzen, er was één zeer snelle lens bij beschreven als Rolmax Ina.
          In 1967 werden ze verkocht door Bush & Meissner of London W1 en ze waren gemonteerd op T-mount.
          Ze maakten onder meer f3.5/35mm; f2.8/35mm; f2.8/105mm; f3.5/135mm; f2.8/135mm; f3.5/180mm; f4.5/200mm; f5.5/350mm; f8.0/500mm; f8.0/800mm; f5.6/100-200mm Zoom.
          Hun lens met de beste eigenschappen was de Ultra High Speed f1.5/135mm; dit was een zeer grote lens met een vooraf instelbaar diafragma, die in juni 1967 verkocht werd voor ongeveer £170 Britse Ponden.
          In 1972 werden de volgende lenzen in Engeland verkocht door Camera Arts Group, 24, St Ann's Rd Harrow, Middlesex, UK:
          Auto diafragma voor Pentax (M42): Ina f2.8/135mm; Ina f3.5/200mm.
          Voorkeuze diafragma: Ina f3.5/35mm; Ina f3.5/135mm; Ina f4.5/200mm.

          Meyer is inderdaad een andere lens, als het de juiste Meyer is, dan is het zeer goede kwaliteit. Er waren namelijk drie Meyers!
          1. Carl Meyer
          2. Ferdinand Franz Meyer, Blasewitz/Dresden, Duitsland
          3. Hugo Meyer and Co, Gorlitz, Duitsland

          Van de laatste is er een lijst van 14 pagina's.

          Alle bovenstaande gegevens zijn terug te vinden in:
          A Lens Collector's Vademecum by M. Wilkinson and C. Glanfield


          Groeten,
          Jacques
          BD0681BE -
          Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
            INA was een handelsbenaming voor een serie SLR-lenzen, er was één zeer snelle lens bij beschreven als Rolmax Ina.
            In 1967 werden ze verkocht door Bush & Meissner of London W1 en ze waren gemonteerd op T-mount.
            Ze maakten onder meer f3.5/35mm; f2.8/35mm; f2.8/105mm; f3.5/135mm; f2.8/135mm; f3.5/180mm; f4.5/200mm; f5.5/350mm; f8.0/500mm; f8.0/800mm; f5.6/100-200mm Zoom.
            Hun lens met de beste eigenschappen was de Ultra High Speed f1.5/135mm; dit was een zeer grote lens met een vooraf instelbaar diafragma, die in juni 1967 verkocht werd voor ongeveer £170 Britse Ponden.
            In 1972 werden de volgende lenzen in Engeland verkocht door Camera Arts Group, 24, St Ann's Rd Harrow, Middlesex, UK:
            Auto diafragma voor Pentax (M42): Ina f2.8/135mm; Ina f3.5/200mm.
            Voorkeuze diafragma: Ina f3.5/35mm; Ina f3.5/135mm; Ina f4.5/200mm.

            Meyer is inderdaad een andere lens, als het de juiste Meyer is, dan is het zeer goede kwaliteit. Er waren namelijk drie Meyers!
            1. Carl Meyer
            2. Ferdinand Franz Meyer, Blasewitz/Dresden, Duitsland
            3. Hugo Meyer and Co, Gorlitz, Duitsland

            Van de laatste is er een lijst van 14 pagina's.

            Alle bovenstaande gegevens zijn terug te vinden in:
            A Lens Collector's Vademecum by M. Wilkinson and C. Glanfield


            Groeten,
            Jacques
            Amaai wat een informatie, mijn dank daarvoor.
            Maar eigenlijk werden in die tijd bijna geen slechte objectieven gemaakt.
            De grondstoffen die ze toen gebruikten waren veel duurzamer dan nu.
            Ik heb hier een veel gebruikte 50mm liggen uit de 70-tiger jaren en daar zie je bijna geen gebruikssporen op.
            Hoe zullen mijn Canon objectieven eruit zien binnen 40 jaar?
            Aan beginnende verzamelaars van MF objectieven kan ik maar aanraden, geef niet teveel uit of het moet een objectief zijn die je absoluut wilt.
            Heel oude objectieven met vergeeld glas laat je best liggen al kan je die 'bleken' in de zon.
            En vooral uitkijken of er een betaalbare adapter is voor de vatting.
            Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Zou het echt komen doordat ze bepaalde grondstoffen tegenwoordig niet meer (mogen) gebruiken dat de gemiddelde kwaliteit vroeger beter was?
              Of mss dat meer een compromis is gezocht om het laatste beetje CA weg te werken.

              Want de 70-200 f4 IS zou toch wel een van de scherpste lenzen moeten zijn, als ik bvb naar deze vergelijking ga kijken: http://www.the-digital-picture.com/R...mp=0&APIComp=2

              Het kan dat mijn exemplaar iets minder presteert op f4, maar dan nog..
              Ik heb laatst wel de tip gekregen niet enkel op statief, maar ook bij voldoende sluitertijd of vaste hand de IS zeker af te zetten, iets wat ik niet wist. Ik was meer van de veronderstelling baadt het niet dan schaadt het niet, maar ik ga het toch zeker proberen, ik heb daarmee soms statische foto's die bewegingsonscherpte lijken te hebben op 1/2000 ste ofzo, zeker op 200mm
              Last edited by oermens; 24 oktober 2009, 17:28.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Amaai wat een informatie, mijn dank daarvoor.

                Heel oude objectieven met vergeeld glas laat je best liggen al kan je die 'bleken' in de zon.
                Als het thoriumhoudend glas is (dat inderdaad bruin wordt) hoef je die niet te laten liggen.
                Mijn SMC Takumar 50 /1.4 was ook behoorlijk geel, maar een paar dagen onder een UV lamp deed wonderen, is nu 100% helder.....

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Mag ik ook eens wat vragen over minolta MD vattingen?

                  ik heb hier tot een kot in de nacht vol interesse zitten surfen en surfen naar info over doe M42 vattingen (ik heb 1tje op mijn mamiya msx500) maar mijn pa heeft nog een Minolta X-700 en een boel leuke lenzen! NU heb ik even zitten opzoeken in hoeverre hiervoor adapters beschikbaar zijn. Ik kwam uit op 3 mogelijkheden en vraag me af of er mensen al ervaring mee hebben.

                  1) adaptermount van je camera vervangen: http://digitalrokkor.altervista.org/ (+-50 euro)

                  2) een adapterring met corrigeerlens (+- 50 euro) nadeel: die corrigerlens steelt misschien licht en scherpte ?


                  3) adapterring zonder die corrigeerlens maar dan kan je niet meer naar oneindig focussen (25 euro)


                  4) ik zag nog een een adapter zonder lensje maar toch een prijs van €100, wat daar de bedoeling van is snap ik ni...





                  en nu eindelijk gaan slapen, lijkt me leuk cadeautje voor pa, en misschien ook voor mezelf (maar ik ga optie 1 toch overslaan, mij pa heeft maar 1 canonlens dus misschien wil die dat wel)

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Bedankt voor de ongelofelijke info!

                    Hopelijk vind ik snel en goedkoop een lensje (of een paar), mijn adapter is in elk geval al besteld. Van INA ben ik maar afgestapt, ik heb nog wel hoop op een ander bod waarbij ze als antwoord op te vraag van welk merk is het gaf ' er staat hier aus jena ddr' op... klinkt goed :-p
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      @Jeroen : Ik ben ook aan het expermimenteren met MF lensjes (als ik ze kan kopen voor een goede prijs). Ik heb ook al getest met FD lenzen van Canon, maar hiervoor moet je een adapter kopen met een corrigeerglas. Het probleem is dat dit glas vaak van veel mindere kwaliteit is dan hetgene in je lens. Maw Die Adapter "verpest" de kwaliteit van de lens.

                      Met de M42 lenzen heb ik veel betere resultaten. De adapter heeft geen corrigeerglas nodig...

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door Xadec Bekijk bericht
                        @Jeroen : Ik ben ook aan het expermimenteren met MF lensjes (als ik ze kan kopen voor een goede prijs). Ik heb ook al getest met FD lenzen van Canon, maar hiervoor moet je een adapter kopen met een corrigeerglas. Het probleem is dat dit glas vaak van veel mindere kwaliteit is dan hetgene in je lens. Maw Die Adapter "verpest" de kwaliteit van de lens.

                        Met de M42 lenzen heb ik veel betere resultaten. De adapter heeft geen corrigeerglas nodig...

                        ik heb puur voor de fun (allez dat is het altijd) zo'n adapter met corrigeerglas gekocht, niet al te duur (€30) én met AF lichtjeofbiepjeofweetikveelwat.
                        Gewoon om eens te kijken en voor de papie ook om zijn oud speelgoed weer te kunnen terhande nemen.

                        Ik heb ook een M42je gekocht maar voorlopig heb ik nog maar 1 zo'n lens, Ik ga nu gewoon de hele vriendenkring af en vraag naar hun opa/vader's hobby. ;-)

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Wat je ook kan doen is de oude camera erbij kopen en dia,s nemen en dan kopieren naar op je pc kan je nog bewerken ook en heb je ff.

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Ik heb nu denk ik al op een setje of 8 geboden op diverse 2dehands sites (geen ebay). Wat ik merk is dat ik eigenlijk bitterweinig reactie krijg... is dit bij jullie ook zo? Ik had verwacht dat ze iets blijer gingen zijn als er een koper was
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              ik vind het aanbod gewoon ook heel schaars..

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                                Ik heb nu denk ik al op een setje of 8 geboden op diverse 2dehands sites (geen ebay). Wat ik merk is dat ik eigenlijk bitterweinig reactie krijg... is dit bij jullie ook zo? Ik had verwacht dat ze iets blijer gingen zijn als er een koper was
                                Dit is inderdaad bij mij ook zo.
                                Wat ik altijd doe op zulke sites is de verkoper persoonlijk contacteren en krijg ik binnen een zekere tijd geen antwoord dan schrap ik die gewoon.
                                Als je naar Nederlandstalige sites gaat verwacht je de aankondigingen ook in het Nederlands, Engelstalige of gebrekkig Nederlandse hebben bij mij onmiddellijk afgedaan.
                                Zelfs als ik op iets bied op Ebay zal ik altijd contact opnemen met de verkoper.
                                Maar sinds ik vijf maal in het kruis ben genomen bij Ebay is de kous eraf.
                                Drie keer goederen ontvangen die niet conform de beschrijving waren en twee keer betaald en niets ontvangen.
                                Pas ook op als je iets besteld uit Frankrijk, de posttarieven zijn daar niet van de poes.
                                Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                                Comment

                                Working...
                                X