Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Hierbij twee foto's van toen ik mijn M42 Yashica 50mm f/1.7 teste op op mijn 350D en 5D.
    Foto enkel beoordelen op scherpte, komt zo uit de camera en enkel gecropt met CS3.

    Foto genomen met 350D:




    Foto genomen met 5D

    Last edited by Red Falcon; 20 oktober 2009, 08:16.
    Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
      En dan de prijs... vooral die Osawa was een koopje, ik denk dat dit de beste prijs/kwaliteit lens is die je kunt vinden; als je hem kunt vinden want google weet er ook niet veel over. Laten we zeggen dat enkel een bod van rond de 100x de aankoopprijs overwogen zou worden

      Groeten
      Koen
      Nou is het nu ook weer niet zo bijzonder, een goede 135mm, dat is een enorm populair
      type geweest is het pre-zoom tijdperk, er zijn er nog 100000enden die rond de aardbol zwerven of in kasten liggen te verstoffen omdat men er niks meer mee denkt te kunnen.
      Ik vond een Zeiss S(onnar) 135 F3.5 voor 15€ (inclusief een sixties praktica) en een Super takumar 135mm F3.5 voor 20€
      Deze twee zijn op F3.5 al goed scherp, daar ,wijdopen, laten de F2.8 modellen het nogal eens afweten, je Osawa lijkt me een superexemplaar.

      Wat ook leuk is: eropuit met een 28mm, 50mm , en 135 mm erop en kijken wat je daarmee nog kan, zo'n setje laat qua lichtsterkte alle consumentenspul achter zich en de plaatjes zijn vaak blijvers op de PC....

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Maar u weet niet hoeveel ik die Osawa betaald heb hé (alhoewel, ik heb dat wel al eens ergens vermeld in een ander topic mss)
        5 euro in een fotozaak
        Ik wil hierbij zeker niet beweren dat ze 500 euro waard is, maar ik zou ze denk ik niet direct verkopen voor minder..

        Ik zoek nog wel een echt goede 28 (mijn sigma-z is voor mij niet goed genoeg) of 35, maar liefst erg lichtsterk, à la 1.8, of liever nog 1.4, maar die zijn niet zo courant denk ik?
        Last edited by oermens; 19 oktober 2009, 21:30.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Maar u weet niet hoeveel ik die Osawa betaald heb hé (alhoewel, ik heb dat wel al eens ergens vermeld in een ander topic mss)
          5 euro in een fotozaak
          Ik wil hierbij zeker niet beweren dat ze 500 euro waard is, maar ik zou ze denk ik niet direct verkopen voor minder..

          Ik zoek nog wel een echt goede 28 (mijn sigma-z is voor mij niet goed genoeg) of 35, maar liefst erg lichtsterk, à la 1.8, of liever nog 1.4, maar die zijn niet zo courant denk ik?
          De meest lichtsterke 28mm die ik ken is de Vivitar/Kiron 28mm F2.0 , erg goed, maar wijdopen niet helaas, daarnaast is de Tamron Adaptall 2 28mm F2.5 iets beter , maar geen F 2.....
          Dit zijn lensjes die je voor 25€ of minder kan vinden.

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            Maar u weet niet hoeveel ik die Osawa betaald heb hé (alhoewel, ik heb dat wel al eens ergens vermeld in een ander topic mss)
            5 euro in een fotozaak
            Ik wil hierbij zeker niet beweren dat ze 500 euro waard is, maar ik zou ze denk ik niet direct verkopen voor minder..

            Ik zoek nog wel een echt goede 28 (mijn sigma-z is voor mij niet goed genoeg) of 35, maar liefst erg lichtsterk, à la 1.8, of liever nog 1.4, maar die zijn niet zo courant denk ik?
            Koen, mocht je niet te ver van Mol of Menen wonen (kwestie van verplaatsing dan) mag je gerust eens mijn M42 Vivitar 28mm f/2.5 gebruiken hoor.
            Naar mijn normen is dit ook een heel scherp objectief.
            Tot nu heb ik waarschijnlijk niet veel geluk gehad bij het kopen van een M42 objectief, minder dan 40 € heb ik helaas nog niet gevonden.
            Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet het eerste de beste koop.
            Ik stam namelijk nog uit het analoog tijdperk, en zoals Telekees schrijft waren er drie objectieven toen erg populair m.n. de 28, 50 en 135mm.
            Wie nu voor zijn DSLR moderne primes koopt kan ik absoluut geen ongelijk geven, vooral als alles vlug moet gaan.
            Nu heb je AF op die objectieven hetgeen we vroeger niet hadden, maar ja dan namen we ook meer de tijd om te fotograferen.
            Ik bedoel dan gingen we een paar stappen naar rechts, links, naar voor of naar achter als het moest.
            We namen ook de tijd om te kadreren en het licht te meten.
            Nu lijkt alles gemakkelijker met de nadruk op lijkt.
            Ik vind het alleen jammer dat een DSLR geen split matglas meer heeft want dan zou ik nog meer durven investeren in oude M42's.
            Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ik vind het alleen jammer dat een DSLR geen split matglas meer heeft want dan zou ik nog meer durven investeren in oude M42's.
              Die zijn nog gewoon te koop voor gangbare modellen hoor....
              Ik heb nog een Haoda screen liggen dat ik bestemd had voor mijn 10D, moet nog aangepast worden op m'n 20D, dat wordt m'n MF camera.

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Ok, bedankt voor en info, ik ga nog eens op lenzenjacht! En om ook foto's te posten Red Falcon, dat houdt dit topic interessant (hopelijk, maar wsl niet voor iedereen)!
                Die lens ziet er ook goed scherp uit, precies een beetje overbelicht, op welk diafragma was dat?
                En bedankt voor het aanbod, ik fiets nogal wat rond, mss moet ik eens die kant opkomen

                Deze wil ik toch ook niet onthouden, ik heb even 2 100% crops gemaakt uit 2 beelden van vorige week (ik weet niet hoe ik exact 900x900 moet croppen op 100% in PS )
                Osawa uiteraard MF met liveview 10x uit de hand, focus op de planten midden boven, de Canon 70-200 L f4 IS op 135 mm, AF gebruikt op zelfde planten met middelste punt en recompose (maakt toch niet uit bij gebouw op +-40m dacht ik), beiden volopen (2.8 <-> 4), canon 40D op portret beeldstijl (stom knopke) dus scherpte 3, geen enkele bewerking buiten crop. Er zit wel een halfuurtje tussen de foto's en de zon was iets minder fel in het tweede beeld en was 1 stop minder fel, dus contrast is mss wat anders, maar sluitertijden waren telkens meer dan snel genoeg.
                De crops zijn uit een deel midden-boven (niet volledig tegen de rand)
                Aja, als de exif er nog moest inzitten: ik heb net gemerkt dat Zoombrowser mijn adapter herkent als canon 50 1.8 II...

                welke is welke



                Last edited by oermens; 20 oktober 2009, 02:04.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Efkens gissen, de bovenste is de Osawa?
                  Ik zou het niet weten op welk diafragma ik deze foto's genomen heb want dit is al een tijdje geleden.
                  Ja de eerste is overbelicht, op mijn 350D moest ik twee stops onderbelichten.
                  Op mijn 5D viel dit echter nog mee.

                  In mijn 350D had ik toen een splitscreen van Katz Eye zitten, Haoda was wel iets duurder.
                  Ondertussen heb ik die 350D verkocht en een 40D gekocht.
                  Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    welke is welke
                    DOF aan het boompje linksonder verraadt het volgens mij .
                    Bovenste zal dus Osawa zijn . Verbluffend.

                    Ik merk wel wat meer CA dan bij de 70-200 (cf. de reling uiterst rechts en ook de buis linksboven) maar volgens mij zou je dat bij een 70-200 of f/2.8 ook wel eens aan je rekker kunnen hebben.

                    Ik ga trouwens één dezer mijn eigen adaptor in de post ontvangen en kan dan mijn nieuwbakken m42-arsenaal ook eens op de pijnbank (a.k.a. 5D MkII) leggen:
                    * Asahi Pentax 35mm f/3.5
                    * Asahi Pentax 55mm f/1.8
                    * Asahi Pentax 135mm f/2.5 (naar dit monster kijk ik het meest uit)
                    Last edited by DjiM; 20 oktober 2009, 13:56.

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Dat klopt! De CA gaf het een beetje weg, maar ik vind het toch een opmerkelijk resultaat en heb de test dus net nog eens snel over gedaan, en dan de Canon ook met liveview (wel lastig om daar MF mee te gebruiken trouwens) met hetzelfde resultaat.
                      De Canon wordt scherper nog op 5.6 en 8, maar zit dan nog een fractie onder het oplossend vermogen van de Osawa op 2.8 zo te zien. Die wordt trouwens wel amper scherper meer, enkel de CA wordt kleiner (verdwijnt wel nooit volledig) en het contrast ietsje hoger.
                      De beelden van 2.8 tot +-8 zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden, daarboven begint diffractie zichtbaar te worden, dus ik vermoed dat de sensor wel eens de beperkende factor zou kunnen zijn.
                      Detail: om dezelfde belichting te krijgen bij gelijk diafragma moet de sluitertijd bij de Osawa ongeveer 1/3 à 2/3 de stop sneller, mss doordat de canon veel meer glas heeft?

                      edit: ik had DjiM zijn post gemist, ik ben benieuwd, als ze binnen is, laat zeker eens wat voorbeeldjes zien!!

                      Ik vraag me wel af of mijn 70-200 een minder exemplaar is, de UV filter heb ik er al afgehaald..



                      Die matglazen, de goedkoopste kost nog steeds zo'n 160 euro, of heb ik slecht gezocht?
                      Last edited by oermens; 20 oktober 2009, 14:07.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht

                        Ik vraag me wel af of mijn 70-200 een minder exemplaar is, de UV filter heb ik er al afgehaald..

                        Die matglazen, de goedkoopste kost nog steeds zo'n 160 euro, of heb ik slecht gezocht?
                        Uw 70-200 al eens op een ander toestel geprobeerd?
                        Gebeurd toch heel zelden dat er slechte exemplaren bij zijn.
                        Anders binnen doen om te calibreren.

                        Inderdaad die Haoda matglazen zijn duur, te duur eigenlijk.
                        Zoals eerder vermeld had ik een matglas van Katz Eye en daar was ik enorm tevreden van.
                        Ik had eerst problemen dat alle foto's onscherp waren.
                        Een mailtje verstuurd naar Katz Eye en binnen het uur antwoord gekregen met een hele uitleg en een pak foto's hoe ik het euvel kon verhelpen.
                        Natuurlijk had den dezen hier het matglas verkeerd gemonteerd.
                        Van de service kan ik echt niet klagen hoor.
                        Voor uw camera moet je bij hen dit matglas bestellen (link)
                        Met zo'n matglas is het scherpstellen een fluitje van een cent.
                        Een adapter met confirm zou ook niet slecht zijn naar het schijnt, maar ik zie het liever via zo'n matglas of het echt scherp is of niet.
                        Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Zojuist een foto genomen met mijn Vivitar 28mm f/2.5 buiten.

                          Toestel Canon 40D en objectief volledig open, op f/2.5 dus.
                          Scherp gesteld op de groene dakpan en verder niks aan bewerkt buiten het verkleinen naar 900 pix.





                          In mijn 40D heb ik geen matglas en is het zeer moeilijk scherp te stellen op onderwerpen verder weg.
                          Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Dat ziet er ook niet slecht uit, maar moeilijker te beordelen dan 100% crop natuurlijk.
                            Ik ga binnenkort eens wat lensjes testen en vergelijken bij iemand met een 5DII, en 70-300 DO, dus dan weet ik hopelijk of er echt iets mis is met mijn 70-200, ik ben daar nooit zo tevreden van geweest, toch niet na het op voorhand lezen van al de euforische reviews...

                            Ik gebruik meestal liveview 10x als ik héél secuur wil scherpstellen, dan zit de focus zoizo correct en je hoeft ook niet te herkaderen, want je kunt elke plaats in beeld inzoomen, volgens mij +-tot op de pixel.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Zondag 9november is er in het ICC in gent een fotografiebeurs waarvan ik verwacht dat er nogal wat MF lenzen gaan staan. Is dit de moeite om te bezoeken? En wordt je daar niet compleet afgezet?

                              (en zijn er nog andere die mss gaan?)

                              ff in zoekertjes gekeken

                              Voor de experts ter zake hoeveel zou je nog betalen voor een takumar 55mm F2 (er staat 1.2 maar dat zou me verbazen) en een vivitar 135 2.8
                              Last edited by mutse; 21 oktober 2009, 15:18.
                              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Niet te veel zou ik zeggen, je vind die types nog redelijk veel terug, de 55 1.8 heb ik met adapter 50 betaald, dus 20 ofzo zonder en een 135 2.8 kun je in fotozaken die 2de handsspullen hebben vaak vinden van 5 tot 30 euro ofzo.
                                Mijn duurste M42 was de Vivitar 300 5.6 die ik 25 euro betaald heb...
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X