Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Panagor was de eigen handelsbenaming van Kino Precision in de tijd dat daar ook de Vivitar objectieven gemaakt werden.
    Middelmatig tot goed, geen topklasse, maar ook niet zo bedoeld, gewoon degelijk 3th partyspul.
    Misschien zeggen de handelsnamen KIRON en VIVITAR meer. Deze werden allemaal in opdracht
    door Kino Precision gefabriceerd. Panagor was ook zo'n merk voor op deEuropese markt.

    Ik heb zelf een Panagor macroconverter die ik tot hiertoe gebruik voor al mijn macro's en een
    Panagor 400mm f5.6 allebei met M42-schroefdraad natuurlijk. Ik ben er zeer tevreden over, vooral met de spotprijs in het achterhoofd Het zou mij dus verwonderen dat die 135mm zou
    tegenvallen.

    PANAGOR 400mm





    Nog een goede link ivm KIRON:

    http://www.nikon-foto.de/templates/m...rty/KIRON.html

    https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

    http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Valt niet tegen nee..!

      De lens zat op de foto nog aan de camera, maar zag er wel echt ongebruikt uit...stonden twee keer de panagor 135 f2.8 op marktplaats...1 voor 50 euro en 1 voor bieden, dat was die ongebruikte...leek me wel een leuk dingetje, dus ik biedt 40 euro...krijg ik een mail terug van de verkoper dat niet de lens EN camera te koop zijn, maar enkel de lens (wat ik dus al begrepen had, ik bood 40 voor het lensje)...dus opnieuw een bod gedaan van 20 euro...en toen was ie van mij

      Maar over deze lenzen ook nog wat bekend?

      * Soligor 135mm f3.5 (€ 19,50)
      * Auto Revuetar 50mm 1:2.8 (€ 10)
      * Revuenon Special 35mm 1:2.8 (€ 10)
      * USSR Zenit Helios 58mm f2 (€ 6)




      En wat zijn nu DE merken/uitvoeringen om op te letten?

      edit: Ben nu op verschillende sites bezig met een Carl Zeiss Jena, Mamiya Sekor en Pentacon...dat waren destijds wel redelijke merken toch?
      Last edited by jeroen.k; 21 november 2008, 21:38.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
        Valt niet tegen nee..!


        Maar over deze lenzen ook nog wat bekend?

        * Soligor 135mm f3.5 (€ 19,50)
        * Auto Revuetar 50mm 1:2.8 (€ 10)
        * Revuenon Special 35mm 1:2.8 (€ 10)
        * USSR Zenit Helios 58mm f2 (€ 6)
        De soligor 135, zal niet slecht zijn.
        Revuenon is het huismerk van warenhuis Quelle, dacht ik. Sommigen zijn hier zeer happy mee.
        Die USSR Zenit Helios: van de Helios wordt vooral de 85mm geroemd.

        Over het algemeen zijn de MF lenzen die als top worden beschouwd:

        In M42: takumars en CZJ
        in C/Y : bijna alle contaxen
        Zeker de olympussen (zuiko) niet vergeten
        En bijna alle Ai(s) Nikkors.
        De gooedkoopste maar toch goede MF lenzen zijn de vivitars waarvan het serienummer met 28 begint.

        Dus als ik jouw aankoop enigszins mag relativeren: voor 20 euro heb je een redelijke panagor 135mm,
        voor 90 euro een buitengewone carl zeiss jena of een nikkor.
        Voor contax betaal je altijd iets meer.

        Dpaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Ok bedankt

          We gaan er eens mee spelen straks als ze binnen zijn en bij eventuele volgende op de juiste merkjes probereren te letten
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            En wat zijn nu DE merken/uitvoeringen om op te letten?

            edit: Ben nu op verschillende sites bezig met een Carl Zeiss Jena, Mamiya Sekor en Pentacon...dat waren destijds wel redelijke merken toch?
            Niet in volgorde van voorkeur:
            Asahi Pentax, Carl Zeis Jena, Leica, Mamiya, Nikon, Olympus, Porst, Vivitar, Yashica, hier ontbreekt Canon FD om de wel bekende reden.
            Die Pentacon brengt veel mensen op een dwaalspoor en doet hen denken aan Pentax, niets is minder waar echter.

            Grtz, RF
            Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Niet in volgorde van voorkeur:
              Asahi Pentax, Carl Zeis Jena, Leica, Mamiya, Nikon, Olympus, Porst, Vivitar, Yashica, hier ontbreekt Canon FD om de wel bekende reden.
              Die Pentacon brengt veel mensen op een dwaalspoor en doet hen denken aan Pentax, niets is minder waar echter.

              Grtz, RF
              Pentacon is toch wel onderschat, het zijn deels ontwerpen van Meyer Optik Gorlitz
              (28mm, 50mm en 300mm F4) deels Zeiss ontwerpen (135 mm f2.8) en optisch meest prima.
              Porst en Vivitar zijn echte "stickermerken" , d.w.z. ze zijn altijd gemaakt door een grote optisch industrie met wisselend resultaat.

              Ik wil hier ook eens pleiten voor Tamron Adaptall2 lenzen, deze stammen uit de eerste helft van de jaren ´80 en was de eerste serie computerontwerpen, met name in de SP serie vindt je echte koopjes zoals de 60/300 zoom en 300mmF5.6 prime en ook een paar goede spiegeltele´s.

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Heb vandaag een kleine uitbreiding van mijn collectie gehad. Deze keer is er een Super-Takumar 50mm F/1.4 (serienummer: 2021620) bijgekomen. Echt héél scherp, zelfs volledig open.

                Een mooie aanwinst
                De Flickr-pagina.
                Nikon D90 met een hele reeks lenzen

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Ik zie veel goedkope Nikon objectieven te koop op diverse sites, maar ik geraak niet uit die afkortingen van Nikon.
                  Welke objectieven zijn bruikbaar op een EOS en met welke adapter?

                  Grtz, RF
                  Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Ik zie veel goedkope Nikon objectieven te koop op diverse sites, maar ik geraak niet uit die afkortingen van Nikon.
                    Welke objectieven zijn bruikbaar op een EOS en met welke adapter?

                    Grtz, RF
                    De echte oude zijn het makkelijkste, minder uitsteeksels en elektriek dat toch niet werkt.
                    Diafragma moet op de lens ingsteld kunnen worden, meer eisen zijn er eigenlijk niet
                    Adapter gewoon "plain" of met focusconfirmatie

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ik zie veel goedkope Nikon objectieven te koop op diverse sites, maar ik geraak niet uit die afkortingen van Nikon.

                      Grtz, RF
                      Misschien hier eens kijken:


                      Dpaul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Ik heb onderstaande lens te koop gezien:
                        Tamron Adaptall 2 135mm



                        Mijn vraag is nu; wat ontbreekt hier? Ik ben helemaal niet vertrouwd met Tamron lenzen en zeker dit soort niet.
                        Ik zie geen camera aansluiting en bijgevolg veronderstel ik dat die nog apart aangekocht moet worden. Waar zou ik eventueel nog ergens een M42 en of EOS mount vatting vinden?
                        En hoe heet dat eigenlijk (die aparte aansluiting)?

                        Grtz, RF
                        Last edited by Red Falcon; 5 januari 2009, 07:45.
                        Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Ik heb onderstaande lens te koop gezien:
                          Tamron Adaptall 2 135mm

                          Mijn vraag is nu; wat ontbreekt hier? Ik ben helemaal niet vertrouwd met Tamron lenzen en zeker dit soort niet.
                          Ik zie geen camera aansluiting en bijgevolg veronderstel ik dat die nog apart aangekocht moet worden. Waar zou ik eventueel nog ergens een M42 en of EOS mount vatting vinden?
                          En hoe heet dat eigenlijk (die aparte aansluiting)?

                          Grtz, RF
                          Hier ontbreekt de Adaptall 2 adapter.
                          M42 zijn nog wel in de omloop in serieuze fotozaken (ik kan je er 1 noemen in NL) maar veel te duur.
                          Ik ben eraan gekomen (2 stuks) door een goedkoop Adaptall 2 lensje MET adapter te kopen.
                          Adaptall 2 > EOS is nooit door Tamron geleverd, maar zijn op E-bay te vinden (leveranciers zitten meestal in Hongkong)

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Zijn die betrouwbaar uit Hong Kong?
                            Is het dan zo een dat ik zou nodig hebben: http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Tamron-Ada...713.m153.l1262
                            Last edited by Red Falcon; 5 januari 2009, 13:28.
                            Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Heb nog nooit een negatief bericht gelezen over die leveranciers van dat spul op Ebay.
                              Je kan het ook zien aan de feedback.

                              Overigens:
                              Bij die adaptall 2 lenzen zitten diversen die nog best meekunnen met nieuwer spul, vooral de SP serie.
                              Meer info : http://www.adaptall-2.com/index.html

                              Ik heb zelf de 28 F2.5, 70-150 zoom (model 20A), 80-210 zoom (model103A) en 60-300 zoom (model 23A) , vooral de laatste is verbazend goed , ook op 300mm
                              Last edited by Keeskanon; 5 januari 2009, 13:33.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                Hier ontbreekt de Adaptall 2 adapter.
                                M42 zijn nog wel in de omloop in serieuze fotozaken (ik kan je er 1 noemen in NL) maar veel te duur.
                                Ik ben eraan gekomen (2 stuks) door een goedkoop Adaptall 2 lensje MET adapter te kopen.
                                Adaptall 2 > EOS is nooit door Tamron geleverd, maar zijn op E-bay te vinden (leveranciers zitten meestal in Hongkong)
                                Zou deze adapter erop passen voor M42?


                                Ken ik niet veel van Nikon objectieven dan ben ik helemaal een leek in die Tamron Adaptall's hoor. Dus als je effe op weg zou kunnen helpen

                                Grtz, RF
                                Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                                Comment

                                Working...
                                X