Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs Canon 1D MKII spectaculair gedaald...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Prijs Canon 1D MKII spectaculair gedaald...

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
    Hoewel ik geen zin heb in een welles nietes verhaal denk ik toch dat je een beetje te slecht beeld hebt van ruis bij Nikon.
    Het gaat hier niet over ruis bij Nikon of ruis bij Canon.

Het gaat hier wel over de hoeveelheid licht dat op 1 pixel valt.

En aan deze hoeveelheid licht zal de wet van Moore nooit iets wijzigen.

Jan.

Comment

Frank, heb je ooit van de Wet van Moore gehoord? De meeste mensen denken dat ie over de kracht van processoren gaat, maar feitelijk is het alleen maar een uitspraak over het aantal transistorschakelingen die je op een bepaalde oppervlakte kunt plaatsen. Dat betekent dat de wet van Moore ook opgaat voor beeldsensors. Volgens de wet van Moore hebben we over anderhalf jaar met dezelfde chipgrootte als in de D70 en de D2X al de gewenste 18 MP, daar hoef je echt niet een paar jaar op te wachten. En als ik de hoeveelheid ruis van mijn inmiddels overleden Coolpix 950 (2MP) vergelijk met die van mijn Coolpix 990 (3,3 MP), Coolpix 5000 (5 MP) en Nikon D70 (6MP). dan zie ik dat ondanks dat ik meer pixels heb gekregen zelfs bij de kleine sensoren van de coolpix de hoeveelheid ruis alleen maar minder is geworden.

En daar komt nog bij dat grotere sensors ook weer een heel nieuwe categorie problemen met zich meebrengt.

En dan hebben we het nog niet over de vraag of we echt wel gigantische RAW-bestanden willen gaan opslaan. Zelfs het in je camera opslaan gaat veel langer duren. Voor veel soorten fotografie die traditioneel met 35 mm werden gedaan is het helemaal niet noodzakelijk om met veel meer megapixels te gaan werken.

Ik maak me helemaal geen zorgen over over de DX-lenzen. Ik vraag me wel af hoelang we aan het spiegelreflex-principe zullen vasthouden. Dat zie ik eerder in de problemen komen.

Groeten, Miriam
      Miriam, wat je vergeet in je betoog is dat niet alléén de sensor capaciteit toeneemt, maar ook dat van het gehele systeem er om heen. De Wet van Moore is inderdaad zoals jij beschijft, maar je kunt hem ook wat ruimer interpreteren

Wat 15 jaar geleden ondenkbaar was (Bill gates: who needs more than 512 Kb in a PC, remember ) is nu realiteit. Ik weet niet waar we over 15 jaar staan, maar als we terugkijken weet ik zeker dat we lachen over een 8 MP sensor en bestandjes van 30 Mb
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Hoewel ik geen zin heb in een welles nietes verhaal denk ik toch dat je een beetje te slecht beeld hebt van ruis bij Nikon. Zo beroerd is onderstaand plaatje toch ook weer niet? Voor mij is het in ieder geval goed genoeg.

Groeten, Miriam

ISO 400 - F 8 - 30 seconden belicht - RAW - geen ruisonderdrukking bij opname of bewerking
        Nikon D70 - 70-300 mm Nikkor op 100 mm ingesteld

Miriam sorry hoor maar ik merk hier IMHO toch wel overdreven ruis hoor , en zeker in de lucht , hebt ge wel een gecalibreerd scherm

Rudi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
          Miriam sorry hoor maar ik merk hier IMHO toch wel overdreven ruis hoor , en zeker in de lucht , hebt ge wel een gecalibreerd scherm

Rudi
          Rudi,

30sec belicht hee, doe dat eens met een andere cam ...
          Ik vind de ruis hier nog heel goed meevallen ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
            Rudy, ben je hier zeker van?

Ik kan dus een 1DmkII in de states kopen en hier gewoon in garantie claimen?

sugar
            Mij is het gelukt, import via crown maar dat maakt niks uit.
            Je moet me niet geloven, neem kontakt op met canon.

Comment

Een hele mooie foto Miriam...
              @ Rudi: ben benieuwd hoe jouw body dat doet met een niet al te dure lens en 30 sec. opname. en gecomprimeerd tot 77KB. ( uitdaging?)
              Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                Mij is het gelukt, import via crown maar dat maakt niks uit.
                Je moet me niet geloven, neem kontakt op met canon.
                Ik heb ondertussen al gezien dat Canon voor *alle* SLR camera's een 'one year international warranty' geeft.
                Ik ben nu nog aan 't uitpluizen of ik op één of andere manier een garantieclaim kan maken op een tweedehands aangekochte 1DII (camera is 4 mand oud, kan hem kopen met 2. GB extreme III card + netadaptor) voor 2750 EUR...
                Zoniet wacht ik nog even af tot Canon een nieuwe uitbrengt (einde van het jaar?)...

sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

niet zoveel ruis?? mogen wij dan aub een 100% crop zien van de lucht? Misschien deze ook eens printen? Dan ga je het verschil niet meer zien tussen dat en snoepjes voor op een ijsje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                    niet zoveel ruis?? mogen wij dan aub een 100% crop zien van de lucht? Misschien deze ook eens printen? Dan ga je het verschil niet meer zien tussen dat en snoepjes voor op een ijsje.
                    Maarten, als jij met je Canon (of iemand anders met zen pentax, minolta or whatever) een 30sec avondopname maakt op iso400, heb jij ook snoepjes in je foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs

Rudi
                      Tzal dan wel aan mijn monitor liggen want die is van een Belgisch bedrijf... Kweetniet of het iets is... Barco reference calibrator... Ooit van gehoord? Het kan natuurlijk zijn dat ik een foutje heb gemaakt met de "ruiscalibratie"...

Om te zien hoe sterk de ruis in het echt is heb ik even een heel klein stukje uit de ongewijzigde RAW-file gekopieerd, naar 400% vergroot en vervolgens in de allerbeste kwaliteit (100%) JPEG opgeslagen:

Natuurlijk zit er ruis in, maar niet in een vorm waar ik bij het afdrukken last van heb. Bovendien (ik heb het al eerder gezegd): ik ben nog uit de tijd dat je Tri-X in veel te hete ontwikkelaar ontwikkelde om 1600 ISO te krijgen. De huidige digitale toestellen mogen dan theoretisch nog een minder hoge resloultie hebben dan een goed belichte 50 ISO diafilm, in de praktijk zit er echt niet veel verschil in. Waar praten we dan eigenlijk over?

Maar het lijkt mee een leuk idee voor een BD projectje: maak een avond- of nachtfoto, 30 seconden belicht op ISO 400. Ruisonderdrukkers in of buiten de camera zijn verboden, tinten zijn verplicht (dus niet alleen maar keihard donker/licht) en er moet een 100%-stukje worden meegeleverd zoals ik hierboven ook heb gedaan.

Ben benieuwd wie mooie dingen in gaat leveren

Moeten we dan wel een nieuw draadje van maken...

Groeten, Miriam

Comment

Wel miriam ik ben nu eigenlijk wel akkoord met jou dat DX lenzen etc niet snel gaan verdwijnen integendeel er gaan er nog meer bijkomen volgens mij. En dat de ruis op camera's alsmaar beter gaat worden daar ben ik ook over akkoord.

Maar de D70 heeft ondertussen toch al wat in te halen hoor. Die initiele posting was zo klein dat ruis meestal geen probleem meer is he zelfs niet op iso3200. En om effe aan te tonen dat het al beter kan. Hier een 5 min exposure wel op iso100 maar kom 5min is heel wat langer dan 30sec he. Noise reduction af.

En 2 cropjes opgeblazen tot 400%

Comment

héhé, geen appels met peren vergelijken,hè. Als in de uitvergroting helemaal geen pixels zichtbaar zijn heb je toch echt iets verkeerd gedaan bij het uitvergroten.

Daar komt bij dat een heel lange belichtingstijd niet dezelfde soort ruis oplevert als eenheel hoge gevoeligheid. je hebt dus ruis en ruis

Bij heel lange belichtingstijden gaan vooral de "hete" pixels een rol spelen, tterwijl bij een hoge gevoeligheid de ruis van de electronica een veel belangrijker rol gaat spelen. Vergelijk het net een versterker: als iemand heel zachtjes in een microfoon fluisterd (vergelijkbaar met heel weinig licht, dus een heeeeeel donkere foto), kun je het toch hoorbaar maken door de volumeknop heel ver open te draaien (vergelijkbaar met meer doortekening in het beeld). Maar bij die versterker hoor je dan ook meer ruis en achtergrondgeluiden die per ongeluk ook door de microfoon worden opgepikt.

Groeten, Miriam

Comment

héhé, geen appels met peren vergelijken,hè. Als in de uitvergroting helemaal geen pixels zichtbaar zijn heb je toch echt iets verkeerd gedaan bij het uitvergroten.
                            Ha ik snap wat je wil zeggen. Nee de mijn hier was gewoonweg een interpolatie. Effectief dat zijn appels en peren.
                            Daar komt bij dat een heel lange belichtingstijd niet dezelfde soort ruis oplevert als eenheel hoge gevoeligheid. je hebt dus ruis en ruis
                            Ik zou iso400 nu toch ook geen heel grote gevoeligheid noemen hoor. Dat begint volgens mij toch pas op iso 1600.
                            Bij heel lange belichtingstijden gaan vooral de "hete" pixels een rol spelen, tterwijl bij een hoge gevoeligheid de ruis van de electronica een veel belangrijker rol gaat spelen. Vergelijk het net een versterker: als iemand heel zachtjes in een microfoon fluisterd (vergelijkbaar met heel weinig licht, dus een heeeeeel donkere foto), kun je het toch hoorbaar maken door de volumeknop heel ver open te draaien (vergelijkbaar met meer doortekening in het beeld). Maar bij die versterker hoor je dan ook meer ruis en achtergrondgeluiden die per ongeluk ook door de microfoon worden opgepikt.

Groeten, Miriam
                            Yep zal zeker wel anders zijn maar ik vond nu niet bepaald een vergelijkbare foto. En in jouw foto wordt de ruis toch hoofdzakelijk bepaald door de 30sec niet door de iso400 zou ik zeggen. Maar het is natuurlijk wel een wisselwerking.

Nu ja als ik naar mezelf kijk zijn het niet de lange belichtingstijden die ik gebruik eerder de hoge iso's omvoldoende shuttertijd te halen. Ik vroeg mij eigenlijk al af waarom je iso400 gebruikte? Je had toch beter iso200 gebruikt? Of vergis ik me?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                              Maarten, als jij met je Canon (of iemand anders met zen pentax, minolta or whatever) een 30sec avondopname maakt op iso400, heb jij ook snoepjes in je foto.
                              dat weet ik ook heel goed, maar ik wil aantonen dat zo'n foto weinig zeggende is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                                Een hele mooie foto Miriam...
                                @ Rudi: ben benieuwd hoe jouw body dat doet met een niet al te dure lens en 30 sec. opname. en gecomprimeerd tot 77KB. ( uitdaging?)
                                Wel dat is nu het probleem , ik heb geen eenvoudige lenzen meer maar kan u wel garanderen dat de canon met dezelfde instellingen die ruis niet haalt

Rudi

Comment

Working...
                                X